Miksi vuokranantajat usein perivät kiinteää vesimaksua vaikka taloyhtiössä on vesimittarit käytössä?
Kertokaa, mitä tällä saavutetaan? Onko tälle jokin hyvä syy vai onko vain epärehellisen vuokranantajan vippaskonsteja?
Kommentit (131)
Ei meidän taloyhtiössä ole huoneistokohtaisia mittareita. Käyttövesiputki remppa tehty ja silloin ei vielä vaadittu. Seuraavan remontin yhteydessä todennäköisesti kyllä tulee, mutta se remontin ajankohta on pitkällä tulevaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vuokrasopimuksessa lukee "vesimaksu 25 e/hlö", se maksetaan ja piste. Vuokranantaja ottaa sitten takkiin, jos käytät enemmän vettä ja saa palautuksen, jos vähemmän. Jos sopparissa lukee "vesimaksuennakko 25 e/kk, tasataan kulutuksen mukaan", saat palautusta, jos olet kuluttanut vähemmän vettä kuin ennakkoon olet maksanut ja maksat lisää, jos enemmän. Mitään kusetusta tuossa ei ole, jos vuokranantaja toimii sopimuksen mukaan.
Juuri niin se menee. Mutta miksi vuokranantaja haluaa sopia vain kiinteästä vesimaksusta ilman tasausta? Väitätkö, että jos olisi sovittu esim. kiinteästä 25 e/hlö/kk, ja vuokralainen käyttäisi vettä esim. tuplat eli 50 e edestä joka kuukausi, asia olisi vuokranantajalle ok ja hän maksaisi vedenkulutuksesta aiheutuvat tappiot mukisematta?
Näin se nyt vaan menee ja on helpoin kaikille. Toki sopparissa kannattaa lukea että vuokranantajalla on oikeus velottaa vedestä tasauslaskun yhteydessä mikäli vedenkulutus ylittää reilusti normaalin kulutuksen rajan. Ei vedellä tiliä tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monessa huoneistossa sitä onkaan etäluettavat vesimittarit? Taitaa olla harvoissa ja niissä uusissa, tai juuri remontoiduissa.
Minulla on ollut monta huoneistoa 2000-luvulla ja yhdessäkään ei etäluettavaa. Vanhempia ja uudempia huoneistoja. Mahtaisko kunnalliset vesilaitokset ottaa sitä etäluentaa kontolleen? Ei ainakaan pienestä hinnasta. Nythän ne menevät useimmiten isännöitsijätoimiston kautta siitä päävesimittarista.
Etäluettava mittari on kuluerä sekin. Se ohjelmistohankinta maksaa, eikä ole kertahinta. En tiedä kumpiko tulisi halvemmaksi, riippuu varmaan huoneistojen määrästä. Mutta jossain pienessä taloyhtiössä ei mitään järkeä sellaisessa investoinnissa, selkeintä ja varmaan myös halvinta lukea mittarit kerran vuodessa. Mutta mites vuokralaisten vaihtuessa? Kun itse asuin vuokralla, niin talohuoltofirmalle ilmoitettiin lukema sisäänmuutossa ja ulosmuutossa. Jos lukemat täsmäsi uuden ja vanhan asukkaan ilmoittamana, niin se varmaan riitti poismuuttavan loppulaskun perusteeksi ja sisäänmuuttajan mittarilukeman pohjatiedoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monessa huoneistossa sitä onkaan etäluettavat vesimittarit? Taitaa olla harvoissa ja niissä uusissa, tai juuri remontoiduissa.
Minulla on ollut monta huoneistoa 2000-luvulla ja yhdessäkään ei etäluettavaa. Vanhempia ja uudempia huoneistoja. Mahtaisko kunnalliset vesilaitokset ottaa sitä etäluentaa kontolleen? Ei ainakaan pienestä hinnasta. Nythän ne menevät useimmiten isännöitsijätoimiston kautta siitä päävesimittarista.
Etäluettava mittari on kuluerä sekin. Se ohjelmistohankinta maksaa, eikä ole kertahinta. En tiedä kumpiko tulisi halvemmaksi, riippuu varmaan huoneistojen määrästä. Mutta jossain pienessä taloyhtiössä ei mitään järkeä sellaisessa investoinnissa, selkeintä ja varmaan myös halvinta lukea mittarit kerran vuodessa. Mutta mites vuokralaisten vaihtuessa? Kun itse asuin vuokralla, niin talohuoltofirmalle ilmoitettiin lu
Juuri tämän vuoksi se on kaikille selkein, että vuokranantaja maksaa ennakon.
Mulla oli joskus vesiennakko 30e /kk. Opiskelukaverini asui samassa talossa ja hänelle vesiennakko oli 7e/kk ja maksoi sen suoraan taloyhtiölle. Minä vuokranantajalle.
Itse en koskaan saanut vuokranantajalta palautusta vesimaksuista. En usko että käytin vettä 30e edestä kuukaudessa. Olin kesäisin 3kk poissa kotoa töiden takia ja myös jokaisen viikonlopun poissa. Eikä minulla ollu pesukonettakaan.
Miten helvetissä näin yksinkertaisesta asiasta on väännetty kuusi sivua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vuokrasopimuksessa lukee "vesimaksu 25 e/hlö", se maksetaan ja piste. Vuokranantaja ottaa sitten takkiin, jos käytät enemmän vettä ja saa palautuksen, jos vähemmän. Jos sopparissa lukee "vesimaksuennakko 25 e/kk, tasataan kulutuksen mukaan", saat palautusta, jos olet kuluttanut vähemmän vettä kuin ennakkoon olet maksanut ja maksat lisää, jos enemmän. Mitään kusetusta tuossa ei ole, jos vuokranantaja toimii sopimuksen mukaan.
Juuri niin se menee. Mutta miksi vuokranantaja haluaa sopia vain kiinteästä vesimaksusta ilman tasausta? Väitätkö, että jos olisi sovittu esim. kiinteästä 25 e/hlö/kk, ja vuokralainen käyttäisi vettä esim. tuplat eli 50 e edestä joka kuukausi, asia olisi vuokranantajalle ok ja hän maksaisi vedenkulutuksesta aiheutuvat tappiot mukisematta?
Näin se nyt
Juurikin näin. Vuokralaisellekin paöjon helpompi maksaa vesi osana vuokraa kuin erikseen ennakkona taloyhtiölle. Aina toki on mulkkuja vuokranantajia, mutta silloin jokin muukin varmasti pielessä kuin vesi, jos vuokralainen kokee tulevansa kusetetuksi. Jos jatkuvasti vuokranantaja saa suuria vesiplautuksia, on veden ennakko asetettu väärin jo lähtökohtaisesti koko taloyhtiön osalta.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli joskus vesiennakko 30e /kk. Opiskelukaverini asui samassa talossa ja hänelle vesiennakko oli 7e/kk ja maksoi sen suoraan taloyhtiölle. Minä vuokranantajalle.
Itse en koskaan saanut vuokranantajalta palautusta vesimaksuista. En usko että käytin vettä 30e edestä kuukaudessa. Olin kesäisin 3kk poissa kotoa töiden takia ja myös jokaisen viikonlopun poissa. Eikä minulla ollu pesukonettakaan.
Olisit kysynyt asiasta, jos vaivasi.
Vierailija kirjoitti:
On monta mielipidettä mm. vuokraisännät ovat ahneita sikoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisit kysynyt asiasta, jos vaivasi.
Tämäpä! Jos maksut tai vuokranantaja ei miellytä, ottaa puheeksi ja/tai muuttaa pois.
Olen vuokranantaja ja käytän vesiennakkoa omaksi turvakseni. Olen joskus joutunut perimään lisää maksua, kun vedenkäyttö oli ollut suurta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, itse epäillyt väärennettyjä laskuja ja jos nyt laittaisin niistä kopsut tähän niin onhan se aika ilmeistä. Isoja summia vuosien aikana liikaa laskutettu. Mutta mitäs voit tehdä kun isännöitsijä vastaa, että mittarit näyttää tuota.
Niin, mitäs teet?
Mites oikeudessa? Isännöitsijä tuo kopsut mittarilukemista. Mitäs sä tuot?Tuo onkin maailman helpoin rikos varastaa vuokralaisen rahoja!
Tämä on ohi otsikon aiheesta, mutta voisiko olla kyseessä vuoto jossain päin putkistoa tai vesikalusteissa esim. vettä koko ajan kuluttava vessanpönttö?
Meillä ei ole mitään vuotoja, pystyy katsomaan mittarista vaikka, jos on pari päivää pois kotoa. 3hlö ja maksetaan 50€/kk vesiennakkoa ja joka vuosi vajaa 300€ maksetaan tasauslaskulla. Eli aika tarkasti se 25€/kk/hlö sitä vettä kuluu.
Vierailija kirjoitti:
Vesiennakko vai vesimaksu. 2 ihan eri asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Koska ne on ahneita p*skoja!
Taloyhtiön vuosittaiset ylimääräisten yhtiövastikkeiden keruu loppui siihen, kun tuli huoneistokohtaiset vesimittarit, jolloin vedentuhlaajat maksoivat itse ylimääräisen kulutuksensa.
Vierailija kirjoitti:
Vesilaskun tasaushan ei tuota siinä tapauksessa vuokranantajalle vaivaa, kun taloyhtiö hoitaisi asian suoraan vuokralaisen kanssa. Mikä tässä on esteenä?
Varmaan se, että kaikki vuokralaiset ei muista maksaa vuokriaan ja laskujaan ja sitten vuokranantaja saa siitä tiedon vasta kun laskut on pitemmältä ajalta maksamatta.
Ja: se on häätöperuste, mutta mhös huoneiston haltuunottoperuste. Kuka helvetin tollo haluaisi tuollaisen riskin ottaa vuokralaisensa kanssa?
Jos ei vuokrasoppari miellytä, älä allekirjoita. Hyvin yksinkertaista. Hanki muualta asunto jonka soppari miellyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etäluettava mittari on kuluerä sekin. Se ohjelmistohankinta maksaa, eikä ole kertahinta. En tiedä kumpiko tulisi halvemmaksi, riippuu varmaan huoneistojen määrästä. Mutta jossain pienessä taloyhtiössä ei mitään järkeä sellaisessa investoinnissa, selkeintä ja varmaan myös halvinta lukea mittarit kerran vuodessa. Mutta mites vuokralaisten vaihtuessa? Kun itse asuin vuokralla, niin talohuoltofirmalle ilmoitettiin lu
Se on vesiyhtiö, joka määrää millainen mittari sen vesijohtoverkossa pitää olla. Ei sinne omia virityksiä liitetä. Vesilaitokset siirtyy etäluentaan kuten sähkölaitokset on siirtyneet jo ajat sitten.
Mullakin luki vuokrasopimuksessa aikoinaan että tasauslasku tulee. Eipä tullut ikinä mutta en jaksanut valittaa ja kun olin paljon pois ja kävin paljon saunassa/suihkussa salilla niin tuskin kului arvion vertaa. Sama tyyppi tarjosi pojalleni myöhemmin, sanoin että älä ota sitä vuokranantajaa. Muutenkin oli vähän huijarityyppi, en viitsi kaikkia pikkujuttuja kertoa. Takuun sain kyllä mukisematta takaisin, mutta yhtenä esimerkkinä mulla kuului pesukone vuokraan ja sitten haki sen pois kun tarvistikin itse vaikka vuokrasopimuksessa luki että pesukone kuuluu. No mä tarvitsin seuraavaan kämppään joka tapauksessa, joten ostin sitten paremman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On monta mielipidettä mm. vuokraisännät ovat ahneita sikoja.
Vuokralainen voi etsiä vähemmän ahneen sian. Jännää, että asunnon tarjoajaa solvataan. Vaihtoehto on sekin, että ostaa oman ja maksaa itse lainan ja korot. Vuokra-asumisessa vuokranantaja tekee sen sun maksamallasi vuokralla. Ei se valitettavasti voi olla hyväntekeväisyyttä.
Miksi sopparissa olisi vesiennakko? Vuokranantaja maksaa vesiennakon, vuokralainen veden osana vuokraa. Tietenkin. Edelleen, sopprista kiinni.