Miksi te nuoret ette enää perusta perhettä?
Ollaan huolissaan vauvakadosta ja siitä miten suomalaiset tulevat radikaalisti vähenemään tulevina vuosikymmeninä. Tähän ei ole kuin yksi lääke! Teidän nuorten(20-40 vuotiaiden) on perustettava perheitä ja tehtävä lapsia! Me 50-60-luvulla syntyneet olemme jo oman osamme tehneet. Nyt olisi teidän vuoronne.
Miksi perhe-elämä ja lapset eivät enää kiinnosta?
Minun nuoruudessani oli selvää, että tytöistä tulee joskus paitsi naisia myös äitejä ja pojista miehiä ja isiä. Miksi se ei ole teille enää tärkeää?
Mitä ihmettä maailmassa on tapahtunut? Ymmärrän, että maailma on nykyään todella sekavassa vaiheessa mutta niin on ollut aina. Me elimme nuoruutemme kylmän sodan aikaan ydinsodan pelossa mutta silti perustettiin perheet ja saatiin lapsia.
Toistan. Nyt on teidän vuoronne!
Kommentit (158)
Olisin kyllä halunnut lapsen, mutta ei ole rahaa jaksamista eikä uskoa tulevaisuuteen. Palkka riitää juuri ja juuri pakollisiin kuluihin vaikka palkkani on ihan kohtalainen. Työni on hyvin uuvuttavaa ja vie leijonan osan matkoineen hereilläoloajasta. Puoliso opiskelee mutta valmistumisen jälkeinen työllistyminen on epävarmaa. Suomi on taantunut pahoinvoivaksi ja köyhäksi kehitysmaaksi, ei täällä ole lapsille mitään annettavaa.
Ei meinaa suhteet kestää 18 vuotta jossain kohti lapsesta tulee eroperheen lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Näitä ja vastaavia kommentteja kun lukee, niin kyllä meidän yhteiskunta on jo romahtanut. Ei mikään ihme, että meillä on maa mennyt alamäkeä kohta 20 vuotta. Me ollaan muututtu itseä täynnä oleviksi nihilisteiksi, joille rakkaus on niin vieras asia, että lapsen saaminen ja sen lapsen rakastaminen on maailman kauneimpia asioita. Parisuhteet on kuin jotain prostituutiota, jossa raha ja seksi vaihtuu. Siihen on hyvä syy, miksi joku Amish yhteisö on mieleltään länsimaiden tervein yhteisö. Sellaisen ku sais ilman sitä uskonnollista pölhöilyä.
Antaa vaan yhteiskunnan romahtaa. Paraneminen alkaa kivipohjasta.
No ei todellakaan ole mitkään amissit terveitä. Onko mitään hajua kuinka paljon noissa yhteisöissä esiintyy lähisuhdeväkivaltaa, lasten hyväksikäyttöä sun muuta? Voi että on varmaan helppoa olla noin naiivi.
Vierailija kirjoitti:
Itse elin todella köyhän ja niukan lapsuuden yksinhuoltajaperheessä. Ei harrastuksia, juhlia tai mitään. Luokkaretket ja vanhojen tanssit piti jättää välistä. Vaatteista ja repuista haukuttiin, kun ei ollut uusinta uutta tai merkkituotteita. Omaa lasta en hanki ennen miljoonatuloja ja sellaisia nyt tuskin on rehellisesti tulossa ainakaan vielä hedelmällisyysiässä.
Pystytkö ajattelemaan nollan ja miljoonan välissä olevaa aluetta?
Naiset tuhoaa parisuhteet heti kun suhde syventyy sen verran että alkaa arki rullaamaan ja se parisuhde vaatisi naiseltakin panostamista. Naiset pysyy parisuhteissa tasan niin kauan kun saa miehen maksamana ja miehen tekemänä ihan kaiken mitä haluaa ja kun mies alkaa pyytämään naiselta suhteeseen panostamista niin nainen jättää koska se on naiselle niin paljon helpompaa kuin se että panostaisi suhteeseen. Tämä kaikki johtuu somesta ja siellä naisille tulevista viesteistä niin nainen ajattelee että kun hänellä on niin paljon kysyntää mitä somen viestien perusteella on niin naisen ei koskaan tarvi panostaa tai sitoutua kun aina on uusia miehiä tarjolla
Vierailija kirjoitti:
Kysymys: Onko kyse vain rahasta vai muka kyvystä
hoitaa lapsia? Veikkaan että ensimmäinen asia verhotaan yleensäniin että, olisi kyse siitä toisesta.
No kaikki Ei niin ääliöitä!
Mä ajattelen, että kyse on enemmänkin epävarmuudesta tulevaisuuden suhteen. Jos jo nyt koittaa sinnitellä miten parhaiten taitaa eikä voi suunnitella edes omaa elämäänsä vuoden päähän tästä päivästä, niin ei siihen tilanteeseen ihan ensimmäisenä varmaan tule mieleen hankkia lastakin. Ja tarkoitan tässäkin nyt ihmisiä, jotka periaatteessa kyllä haluaisivat lapsia, mutta silti eivät niitä hanki. Se on sitten ihan toinen juttu, jos ei edes halua lapsia.
Olen vain vähän paskahommaa paremmissa töissä, enkä halua tarjota lapselle huonoa, köyhää lapsuutta.
Ei sen puoleen, en koskaan ole jälkikasvusta haaveillut eikä seurustelukaan oikeastaan kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tämä ajatus on kotoisin, että perhettä ei voi perustaa ennenkuin on omakotitalo, kaksi autoa ja molemmilla vähintään 10v työelämää takana?
Ei ennen tuollaisia mietitty. Lapsi tehtiin vaikka kerrostalo kaksioon ja sitten muutaman vuoden päästä muutettiin isompaan. Ei lapsi siitä traumatisoidu jos elää kerros- tai rivitalossa! Maailman lapsista pieni murto-osa elää isossa omakotitalossa.
Ei mietitty ei ja mikä määrä onnettomia ja katkeria aikuisia saatiinkin aikaan niistä lapsista. Ei se teidän itsekkyys "ei ennen tuollaisia mietitty" ollut hyvä, vaan erittäin paha ja tuhoisa asia. Ei elämä ole elämisen arvoista jos on ainaisessa puutteessa. Osalle jää erilaisia traumoja, joista on vaivaa. Esim. lapsuuden puutteita lievitetään ylivelkaantumalla aikuisena. Vaille jääminen ei ole välttämättä vain ruokaan, materiaan tai olosuhteisiin liittyvää. Se voi olla myös hoivaan ja turvallisuuden tunteeseen liittyvää. Vielä noiden lisäksi: Kukaan lapsi ei halua aikuislasta vanhemmakseen, saati päihdevanhempaa. Suomessa päihtieitä käyttää suurin osa kansasta. Joulumuistot eivät näissä perheissä ole kivoja ja alkoholin haju voi laukaista ikäviä muistoja ympäri vuoden.
Teen lapsia vasta sitten kun saan tarpeeksi rikkaan komean miehen joka tekee ja maksaa aina kaiken mitä haluan. Köyhille ja rumille miehille en lapsia tee! Olen niin paljon arvokkaampi että en todellakaan alennu edes tapailemaan köyhiä ja rumia miehiä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä ja vastaavia kommentteja kun lukee, niin kyllä meidän yhteiskunta on jo romahtanut. Ei mikään ihme, että meillä on maa mennyt alamäkeä kohta 20 vuotta. Me ollaan muututtu itseä täynnä oleviksi nihilisteiksi, joille rakkaus on niin vieras asia, että lapsen saaminen ja sen lapsen rakastaminen on maailman kauneimpia asioita. Parisuhteet on kuin jotain prostituutiota, jossa raha ja seksi vaihtuu. Siihen on hyvä syy, miksi joku Amish yhteisö on mieleltään länsimaiden tervein yhteisö. Sellaisen ku sais ilman sitä uskonnollista pölhöilyä.
Amish yhteisöissä naisella on orjan asema. Miksi kannatat orjuutta? Amishien yhteisöt pienene koko ajan ja ovat häviämässä, kun nuoret ymmärtävät että elämästä voi myös nauttia.
Siellä ihan kaiki paiskoo töitä aamusta iltaan. Naiset, miehet ja lapset. Sitä kutsutaan "perhe yhteisö taloudeksi". Sillä tavalla suurin osa maailmasta pyöri vielä 50 vuotta sitten. Ja on ihan statsitinen fakta, että heillä on todella matalat masennus, ahdistus ja skitsofrenia tilastot. Eli kyllä ne jotain tekee objektiivisesti paremmin kuin me.
Amishien määrä kasvaa. Niiden syntyvyys ei ole laskenut juuri yhtään. Ns. Retention rate on taas kasvanut. Amishit ovat hyvin tietosia siitä, että Amerikka tulee olemaan hyvin pitkälle amishien seuraavalla vuosisadalla, jos trendit pysyy samana. Ne nuoret tulee tsiigaamaan mitä me tehdään ja tekee päätöksen usein jäädä. Vanhoillisten määrä todennäköisesti onkin laskussa mutta "omistan auton" amsihien määrä kasvaa.
Jos sen myisi vaikka "kommuunisena slow life" konseptina, liberaali länsimainen ihminen saattaisi myös innostua.
En halua lapsia. Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää? Todellakin mieluummin kuolisin kuin ryhtyisin paimentamaan jotain pentuja, siihen päälle vielä joku oksettava vätysukko, ei kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tämä ajatus on kotoisin, että perhettä ei voi perustaa ennenkuin on omakotitalo, kaksi autoa ja molemmilla vähintään 10v työelämää takana?
Ei ennen tuollaisia mietitty. Lapsi tehtiin vaikka kerrostalo kaksioon ja sitten muutaman vuoden päästä muutettiin isompaan. Ei lapsi siitä traumatisoidu jos elää kerros- tai rivitalossa! Maailman lapsista pieni murto-osa elää isossa omakotitalossa.
Silloin oli toivoa, että tulevaisuus on parempi. Nyt ei enää ole.
Vierailija kirjoitti:
Nykyajan naiset on kykenemättömiä sitoutumaan parisuhteeseen niin en todellakaan ala tekemään lapsia nykyajan naisen kanssa kun se parisuhde päättyy kuitenkin eroon parin vuoden päästä ja nainen alkaa estämään minua näkemästä lapsia että nainen saa maksimoitua tuet ja elarit. Olen itse nyt hieman alle 40 vuotias ja kaikki parisuhteet elämässäni on päättynyt parivuotta aloituksesta kun nainen on kyllästynyt arkeen ja haluaa jännitystä elämään tapailemalla muita miehiä joka on johtanut siihen että tämän elämän aikana ihan jokainen parisuhteeni on päättynyt naisen pettämiseen
Kuulostaa siltä, että vika on ollut ihan muualla kuin niissä naisissa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole töitä, ei rahaa, ei omakotitaloa, ei saa itseelekään ruokaa, ei vaatetta, ei harrastuksia, suurtyöttömyys. Ei ole lapselle mitään annettavaa. Hyvinvointiyhteiskunta on ajettu orpapurran toimesta alas: Ei pääse lääkäriin, eläkeikä notettu edelliseen päivään kuolemasta jne. En todellakaan halua lasta tällaiseen maailmaan. Lisäksi ihmiset ovat muuttuneet tosi ilkeiksi ja epäempaattisiksi, on paljon peukkuymnarkkeleita jne. Ei mitään nähtävää. Paitsi niitä hankeen heittäviä päihdeukkoja, mutta en halua lapseni näkevän sellaista. Olisi saanut teidänkin ikäpolvelta monelta saanut jäädä lapset tekemättä. Mutta olitte niin itsekkäitä, että lapsi oli tehtävä.
Muuten hyvää tekstiä, mutta latistaa nykyhallituksen syyttäminen, vaikka Suomi on ollut viimeiset 17 vuotta taantumassa/lamassa. Seuraava hallitus on saman puuron äärellä, eikä se siitä muuksi muutu.
Jos ei ole mitään mitä tarjota sille lapselle niin eikö se ole aika itsekästä kuitenkin se lapsi tehdä? Minä saan just ja just itseni elätettyä, tähän ei ole varaa eikä halua hankkia lasta myös kärsimään köyhyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin rakkaus on vieras asia? Sinäkö kykenet rakastamaan vain omaa kakaraasi eli omia geenejäsi?
No hyvä ku sanoit. Mä kun luulin, että itselleen eläminen ja oman navan tuijottaminen oli oireita syvästi itsekeskeisestä yhteiskunnasta, joka ei näe arvoa äärimmäisen läheisessä lapsi-vanhempi suhteessa. Narsismi on rakkauden vastakohta.
Please. Nyt ihan oikeasti. Kukaan ei sanonut, että ainoastaan omia geenejään voi rakastaa. Mä puhun meidän yhteiskunnan yleisestä tilasta, joka on objektiivisesti itsekäs.
Vierailija kirjoitti:
Nykyajan naiset on kykenemättömiä sitoutumaan parisuhteeseen niin en todellakaan ala tekemään lapsia nykyajan naisen kanssa kun se parisuhde päättyy kuitenkin eroon parin vuoden päästä ja nainen alkaa estämään minua näkemästä lapsia että nainen saa maksimoitua tuet ja elarit. Olen itse nyt hieman alle 40 vuotias ja kaikki parisuhteet elämässäni on päättynyt parivuotta aloituksesta kun nainen on kyllästynyt arkeen ja haluaa jännitystä elämään tapailemalla muita miehiä joka on johtanut siihen että tämän elämän aikana ihan jokainen parisuhteeni on päättynyt naisen pettämiseen
Ikävä kuulla. Tämä on silti universali ja sukupuoleton ongelma. Monilla naisilla on sama kokemis mihistä. Mutta kerro hiukan itsestäsi? Onko työpaikkaa yms?
Vierailija kirjoitti:
Ennen ei ollut sellaista perustavanlaatuista ongelmaa ettei työpaikkoja ollut eikä tilanne vaikuta menevän parempaan suuntaan. Kun aikoinani valmistuin, oli itsestäänselvyys että ahkerat ihmiset pääsevät suunnilleen koulutustansa vastaavaan työhön. En tuntenut ketään pitkäaikaistyötöntä ja työttömyyttä ei varsinaisesti pelätty. Ajateltiin että tekevälle kyllä töitä löytyy. Nykyään sitten tunnen useita ikäisiäni joilla KTM-, traden tai insinöörin paperit jotka ovat olleet pidempään ilman töitä koska työpaikkoja ei ole. Katson itsekin Linkkarin harvase viikko ja usein en löydä yhtäkään työpaikkaa johon kokisin olevani hyvä hakija. Enkä ole mikään muinais-Suomen filologian tutkija tai kovin nirso alan tai firman suhteen.
Siinä on aika paha suunnitella elämäänsä eteenpäin jos kaiken mahdollistava ja hengissä pysymisen takaava asia eli työ on erittäin epävakaalla pohjalla.
Koko hedelmällinen ikä meni pätkätöissä ja ketjusoppareissa. Sain kokoaikaisen vakipaikan vasta päälle 40 v. Joku muu voi pyöräytellä ne mukulat, hyvä kun itse pärjään. Omaa velatonta asuntoa mulla ei ole vieläkään, eikä kumppania. Typerää huudella miksi ette tee lapsia kun on suurtyöttömyys ja lama. Kaikki on kallista ja tulrvaisuus on kaikin puolin synkkä. Minulle jäi työmuurahaisen kova osa, ei minulla olisi ollut lapsille edes aikaa, ei minulla ole aikaa ja energiaa edes tavata potentiaalista kumppania. Tämän maan tila on sellainen että minun puolestani viimeinen voi sammuttaa valot.
Kysymys: Onko kyse vain rahasta vai muka kyvystä
hoitaa lapsia? Veikkaan että ensimmäinen asia verhotaan yleensäniin että, olisi kyse siitä toisesta.
No kaikki Ei niin ääliöitä!