Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi te nuoret ette enää perusta perhettä?

Vierailija
18.01.2026 |

Ollaan huolissaan vauvakadosta ja siitä miten suomalaiset tulevat radikaalisti vähenemään tulevina vuosikymmeninä. Tähän ei ole kuin yksi lääke! Teidän nuorten(20-40 vuotiaiden) on perustettava perheitä ja tehtävä lapsia! Me 50-60-luvulla syntyneet olemme jo oman osamme tehneet. Nyt olisi teidän vuoronne. 

Miksi perhe-elämä ja lapset eivät enää kiinnosta? 

Minun nuoruudessani oli selvää, että tytöistä tulee joskus paitsi naisia myös äitejä ja pojista miehiä ja isiä. Miksi se ei ole teille enää tärkeää?

Mitä ihmettä maailmassa on tapahtunut? Ymmärrän, että maailma on nykyään todella sekavassa vaiheessa mutta niin on ollut aina. Me elimme nuoruutemme kylmän sodan aikaan ydinsodan pelossa mutta silti perustettiin perheet ja saatiin lapsia. 

Toistan. Nyt on teidän vuoronne!

Kommentit (181)

Vierailija
121/181 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen parin amiksen jälkeen työelämään menneen  palkalla pidettiin autoa tai kahta ja rakennettiin uusi omakotitalo. Nyt nuoret opiskelevat melkein kolmikymppisiksi, suurin osa taitaa olla valmistumisen jälkeen opintveloissa, ostovoimaa ei ole ja työt ovat yksi vitsi jopa monelle korkeakoulutetulle. Hanki siinä sitten lapsia. Parisuhteet ovat levinneet taloudelliseen stressiin jo ennen kuin lastenhankintavaiheeseen sitten joskus päästään. Suomi on näköalaton yhteiskunta ja muutenkin parissa kymmenessä vuodessa monet peruspalvelut esim. peruskoulutus on paskottu. 

Edelleen, Suomessa on niin hyvä sosiaaliturva että työtön perhe saa tukina saman rahan kuin keskituloinen palkkaa.

Lopeta valehtelu, perskokkaretrolli. 

"

Edelleen, Suomessa on niin hyvä sosiaaliturva että työtön perhe saa tukina saman rahan kuin keskituloinen palkkaa.

Lopeta valehtelu, perskokkaretrolli. "

Minä näen tuossa totuutta. Suomi ei ole vielä yhteiskuntaluokittunut vahvasti, mutta nopeasti se kehitys etenee. Sosiaaliset tukiverkot on työttömille (monikko) perheille edelleen elatukseen riittävä. Työttömillä vanhemmilla myös liikenee voimavaroja lapsiin. Keskituloisilla on toisin. Pienentyneillä ikäluokilla ei ole suvun turvaverkostoa, eikä yhteiskunnan turvaverkkoakaan riittävällä tasolla, jos toinen vanhemmista on työtön. Keskituloisen raskaan verotuksen ja omakustanteisten (päivähoitomaksut jne.) menojen lisäksi työssäoleva joutuu yhteiskunnan sijaan tarjoamaan työttömälle puolisolle toimeentulonormit lain velvoittamana. Seurauksena keskituloinen työllinen putoaa itsekin köyhyysrajalle. Puhdasta matematiikkaa. Hirveän epäyhdenvertaista. Maksajien roolissa olevat jätetään kylmästi putoamaan turvaverkon läpi panostuksistaan huolimatta. Sen sijaan pari ylintä desiiliä tekee lapsia. Perhevapaat on ansisidonnaisia. Heillä tulotaso riittää perheen perustamiseen elinmukavuuden kärsimättä (taloudellisen). Usein hyväveliverkoston jäseniä, tai meritoituneita ylempiä osaajia, jotka työelämän tuulisuudesta huolimatta työllistyy lähes välittömästi verkostonsa avulla. Tai erikoisosaamisensa ansiosta. Joten kyllä, keskiluokka haipuu hiljalleen pois. Tekoälukehitys, robotisaatio ja muu automaatio noihin yhdistettynä, vie koko ajan kiihtyvällä tahdilla keskimmäisten desiilien työpaikkoja. Pysyvästi. Joten lopputuloksena köyhät tukiparit, ja rikkaimmat lapsiperheellistyy.

Vierailija
122/181 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen parin amiksen jälkeen työelämään menneen  palkalla pidettiin autoa tai kahta ja rakennettiin uusi omakotitalo. Nyt nuoret opiskelevat melkein kolmikymppisiksi, suurin osa taitaa olla valmistumisen jälkeen opintveloissa, ostovoimaa ei ole ja työt ovat yksi vitsi jopa monelle korkeakoulutetulle. Hanki siinä sitten lapsia. Parisuhteet ovat levinneet taloudelliseen stressiin jo ennen kuin lastenhankintavaiheeseen sitten joskus päästään. Suomi on näköalaton yhteiskunta ja muutenkin parissa kymmenessä vuodessa monet peruspalvelut esim. peruskoulutus on paskottu. 

Lisää loisia? Yhteiskunnassa, jossa lapselle opetetaan, että hän ja vanhempansa ovat loisia? Loisidentiteetti jo synnärillä otsaan, hienoa! On varmaan upeaa olla tuo loislapsi ja sinua harmittaa kun et saanut syntyä loisperheeseen loiseksi ja viettää loisen elämää!!! Ja veronmaksajat kiittävät!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/181 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo töitä

Vierailija
124/181 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyajan naiset on kykenemättömiä sitoutumaan parisuhteeseen niin en todellakaan ala tekemään lapsia nykyajan naisen kanssa kun se parisuhde päättyy kuitenkin eroon parin vuoden päästä ja nainen alkaa estämään minua näkemästä lapsia että nainen saa maksimoitua tuet ja elarit. Olen itse nyt hieman alle 40 vuotias ja kaikki parisuhteet elämässäni on päättynyt parivuotta aloituksesta kun nainen on kyllästynyt arkeen ja haluaa jännitystä elämään tapailemalla muita miehiä joka on johtanut siihen että tämän elämän aikana ihan jokainen parisuhteeni on päättynyt naisen pettämiseen

Kuulostaa siltä, että vika on ollut ihan muualla kuin niissä naisissa. 

Ainahan naiset syyttävät pelkästään miestä ja väittää että nainen on aina vain kaikella tapaa täydellinen eikä ole koskaan vastuussa ongelmista eikä koskaan aiheuta niitä

Vierailija
125/181 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä aihe herättää melkoisesti tunteita puoleen ja toiseen.

Itsellä on jo lapset aikuisia, joten aihe ei sinänsä ole minulle ajankohtainen. Kieltämättä silti välillä mietityttää, että miten tilanne on muuttunut näin paljon muutamassa vuosikymmenessä. Tuntuu, että minun ikäluokassa lapsia oli jokaisella. En itseasiassa tunne yhtään lapsetonta ikätoveria. Nuorempia kylläkin. 

Vierailija
126/181 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyajan naiset on kykenemättömiä sitoutumaan parisuhteeseen niin en todellakaan ala tekemään lapsia nykyajan naisen kanssa kun se parisuhde päättyy kuitenkin eroon parin vuoden päästä ja nainen alkaa estämään minua näkemästä lapsia että nainen saa maksimoitua tuet ja elarit. Olen itse nyt hieman alle 40 vuotias ja kaikki parisuhteet elämässäni on päättynyt parivuotta aloituksesta kun nainen on kyllästynyt arkeen ja haluaa jännitystä elämään tapailemalla muita miehiä joka on johtanut siihen että tämän elämän aikana ihan jokainen parisuhteeni on päättynyt naisen pettämiseen

Ikävä kuulla. Tämä on silti universali ja sukupuoleton ongelma. Monilla naisilla on sama kokemis mihistä. Mutta kerro hiukan itsestäsi? Onko työpaikkaa yms? 

Mitä haluat tietää? On työpaikka ja olen tehnyt töitä 16 vuotiaasta lähtien 

Vierailija
127/181 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko hedelmällinen ikä meni pätkätöissä ja ketjusoppareissa. Sain kokoaikaisen vakipaikan vasta päälle 40 v. Joku muu voi pyöräytellä ne mukulat, hyvä kun itse pärjään. Omaa velatonta asuntoa mulla ei ole vieläkään, eikä kumppania. Typerää huudella miksi ette tee lapsia kun on suurtyöttömyys ja lama. Kaikki on kallista ja tulrvaisuus on kaikin puolin synkkä. Minulle jäi työmuurahaisen kova osa, ei minulla olisi ollut lapsille edes aikaa, ei minulla ole aikaa ja energiaa edes tavata potentiaalista kumppania. Tämän maan tila on sellainen että minun puolestani viimeinen voi sammuttaa valot. 

Naisia tullaan roikottamaan entistä enemmän pätkäsoppareissa uuden lain mentyä läpi. Kun ei määräaikaiselle sopparille tarvitse syytä kertoa, vaikka kaikki tietää, ettei haluta maksaa äitiyslomalaiselle, eli synnytysiässä olevan naisen sopparia ei vakinaisteta. Vauvoja ei siis hankita, eikä kannata hankkia. Työttömäksi ei todellakaan voi enää joutua, on pakko roikkua siinä sopparissa minkä sattuu saamaan ja rukoilla ettei raskaudu. Tässähän tämä tasa-arvo sitten työmarkkinoilta menikin. 

Vierailija
128/181 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pystytkö ajattelemaan nollan ja miljoonan välissä olevaa aluetta?"

Koeta nyt luottaa siihen, että ne joilla on talous ja pää kunnossa, tekevät lapsia. Ne, jotka oikeasti haluavat venhemmiksi. Näin saadaan päästään terveitä lapsia, joilla on hyvä elämä. Mitään kärsijöitä ei ole pakko, eikä tarvetta tehdä.

Vierailija
129/181 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää muistaa myös että öljykriisin aikaan 70-luvulla syntyvyys myös laski radikaalisti juuri suurilla ikäluokilla. Syntyvyys oli n. 2010 - luvun tasolla. Moni muutti Ruotsiin. Tämä osaltaan on laskenut myös suomalaisten määrää kun runsaslukuisin sukupolvi jätti lisääntymättä. Syitä omaan lapsettomuuteen on mm. 

-Tulevaisuuden ennustamattomuus. Pätkätöillä ei rakenneta tulevaisuutta kovin pitkälle

-isot opintovelat, en tiedä saanko töitä ja onko minulla varaa tulevaisuudessa asua edes vuokralla

-hoitamattomat terveysongelmat kuten unettomuus, jatkuvat burn outit ja masennus, jatkuva stressi toimeentulosta

- luotettavan kumppanin löytäminen. YH nä voisin joutua kadulle. Myös muilla nuorilla epävarma tilanne

- oletus tilanteen pahenemisesta. Koko aikuisikäni asiat ovat menneet aina huonommin. En ole nähnyt positiivista kehitystä koko aikuisikänäni ja luottamus on mennyt. Suoraan sanottuna oletan asuvani kehitysmaassa 10-20 vuoden jälkeen

- maan lapsivihamielisyys, tuen epävarmuus, terveydenhuollon epävarmuus

- lapsi voisi mennä esim. Huostaan taloudellisesta tilanteesta johtuen. 

Käykö kateeksi? 

Asiat voisivat korjaantua vakinaisella ja tasapainoisella työllä, jolloin taloudellinen epävarmuus ja siitä tuleva stressi lieventyisivät. Pärjäisin pienemmälläkin palkalla mutta edes sitä ei ole. Riittäisi nettona edes alle 2000e palkka. Rahalla saisi myös hoitoa, riippumattomuutta ja säästöpuskuria. 

Vierailija
130/181 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinun ratkaisusi on ainoa vastuullinen ratkaisu eli et tee lapsia. Sillä lapsi on syytön sinun vastuuttomuuteesi ja haluttomuuteesi maksaa elarit. Et sopisi vanhemmaksi, koska lapsi vie kaiken, enemmän kuin tuhkatkin pesästä.

Vierailija
131/181 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo tullut vastaan kumppania. Vakityöt sain vasta vähä ennen kolmikymppisiä.

En tahdo lasta ilman rakastavaa suhdetta. Nykypäivänä tuntuu että mun ihannekumppania ei löydy: sellasta miestä joka ois rakastava ja kunnioittava ja turvallinen.

Vierailija
132/181 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono talous on tekosyy. Ennen oltiin niin köyhiä että oli vähemmän kuin ei mitään. Nälkään kuoltiin eikä siitä ole kovin montaa sukupolvea. Silti joka talossa oli kymmenen lasta. Joku muu tässä mättää. Suurin syy on se että ei osata luoda kestäviä parisuhteita. Miksi ennen osattiin. Pariutumistaidot eivät ole voineet muuttua.

Vierailija
133/181 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huono talous on tekosyy. Ennen oltiin niin köyhiä että oli vähemmän kuin ei mitään. Nälkään kuoltiin eikä siitä ole kovin montaa sukupolvea. Silti joka talossa oli kymmenen lasta. Joku muu tässä mättää. Suurin syy on se että ei osata luoda kestäviä parisuhteita. Miksi ennen osattiin. Pariutumistaidot eivät ole voineet muuttua.

Suurin syy on se, että ihmiset eivät vaan halua enää lapsia. Eikä kenenkään ole pakko tehdä lapsia. Kukaan ei ole kenellekään sitä velkaa.

Vierailija
134/181 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihaan lapsia. Todellako toivot että minunkaltaiseni ihminen alkaa lisääntymään?

Vierailija
135/181 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kantanut korteni kekoon jo. En enää viitsi alkaa tehdä toista satsia lapsia näin kolmekymppisenä. Mutta se täytyy myöntää, että elämä oli rahallisesti helpompaa kymmenen vuotta sitten, kun halusimme lapsia. Vaikka nyt ollaankin saatu parempaa virkaa töistä, niin tuntuu silti ettei rahat meinaa riittää mihinkään 5 hengen perheessä. Toki lapsetkin jo alkaa olla teinejä ja harrastukset erilaisia, mutta ruoka ja kaikki on nykyään paljon kalliimpaa. Jos lapset olisi jääneet parikymppisenä tekemättä, en ehkä yrittäisi ollenkaan tässä maailman tilanteessa. Nythän sille ei enää mitään voi, joten yritetään pärjätä mahdollisimman hyvin.

Vierailija
136/181 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsin vasta vakituiseen työhön kiinni. Siis sellaiseen, jonka palkalla oikeasti elää. Nyt alan vasta säästää sitä omaa koti varten. Olen nelkyt ennen kuin saan oman kodin edes ostettua. Lisäksi haluan nauttia hetken rahoistani itse. Matkustella ja tehdä muita mukavia asioita. Jos nyt saan pitää työpaikkani tässä nykyisessä lamahelvetissä.

Minun osalta juna meni siis jo. Ei mulla kyllä ole koskaan ollutkaan mitään haluja perheellistyä. Voi toki johtua siitä, että elämä on mennyt pitkälti selviytymismoodissa. Nyt, kun alkaa vähän edes helpottaa, niin en hemmetissä halua palloa jalkaan vaan haluan nauttia vapaudestani. Ei kiinnosta mikään prismaelämä.

Vierailija
137/181 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä on vielä se viimeinen rasti suorittamatta.

Vierailija
138/181 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään ihminen on niin fiksu, ettei tee lapsia kurjiin oloihin. Miksi haluaisin lapsilleni köyhän, puutteellisen elämän. Rakastan syntymättömiä lapsiani niin paljon, että säästän heidän siltä kurjuudelta. Kärvistelen itse hautaan, ehkä pärjään yksin joten kuten, aika näyttää. 

Vierailija
139/181 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En väännä kakaroita ja sekös teitä boomereitä v*tuttaa. 

Vierailija
140/181 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhtautukaa ilmastokriisiin vakavasti niin laitan harkintaan. En synnytä lapsia maailmaan, jossa heidän aikuisuutensa on eloonjäämistaistelua romahtaneessa yhteiskunnassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme viisi