Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi te nuoret ette enää perusta perhettä?

Vierailija
18.01.2026 |

Ollaan huolissaan vauvakadosta ja siitä miten suomalaiset tulevat radikaalisti vähenemään tulevina vuosikymmeninä. Tähän ei ole kuin yksi lääke! Teidän nuorten(20-40 vuotiaiden) on perustettava perheitä ja tehtävä lapsia! Me 50-60-luvulla syntyneet olemme jo oman osamme tehneet. Nyt olisi teidän vuoronne. 

Miksi perhe-elämä ja lapset eivät enää kiinnosta? 

Minun nuoruudessani oli selvää, että tytöistä tulee joskus paitsi naisia myös äitejä ja pojista miehiä ja isiä. Miksi se ei ole teille enää tärkeää?

Mitä ihmettä maailmassa on tapahtunut? Ymmärrän, että maailma on nykyään todella sekavassa vaiheessa mutta niin on ollut aina. Me elimme nuoruutemme kylmän sodan aikaan ydinsodan pelossa mutta silti perustettiin perheet ja saatiin lapsia. 

Toistan. Nyt on teidän vuoronne!

Kommentit (490)

Vierailija
481/490 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Suomessa sossuperhe saa tukia saman verran kuin keskituloinen palkkaa joten rahan puute ei ole mikään syy olla hankkimatta lapsia."

Näin aina väitetään mutta oikeasti en ole koskaan tavannut heikko-osaisesta perheestä kotoisin olevaa ihmistä joka olisi sanonut että heillä olisi ollut rahaa samalla tavalla kuin muillakin. Sen sijaan kerrotaan miten ikinä ei saanut sitä mitä olisi halunut, ruokaa oli välillä liian vähän ja se oli yksipuolista ja harrastuksia ei voinut olla. Ei ainakaan niitä samoja kuin muilla.

No hei vaan. Olen heikko osaisesta perheestä ja kyllä rahaa oli kuin muillakin. Ehkä jotain ulkomaanmatkoja ei ollut mikä pisti lapsena silmään mutta en siitä ottanut stressiä, ajattelin että aikuisena voin sitten jos haluan. Mutta hintavia harrastuksia oli ja monipuolista ruokaa oli ja vaatteeita toki isosisaruksilta tuli mutta uutenakin sain. En kokenut lapsuuttani taloudellisesti köyhäksi vaikka olimmekin sellaisia. Henkistä köyhyyttä sitten taas oli kun vanhemmilla mt-ongelmaa sun muuta mikä heijastui lapsiin negatiivisesti mutta siitä en jaksa avautua enempää tähän. Mutta se hyvä ainakin minun vanhemmissa oli että taloudellisesti osasivat rahaa käyttää eikä ollut päihde- tai muutakaan addiktio-ongelmaa ja tukirahat käytettiin kyllä lapsiin (kuten harrastusmaksut) ja osattiin hakea valtiolta ja joltain yhdistyksiltä lisää taloudellista tukea tarvittaessa.

Vierailija
482/490 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole rahaa.

Suomessa sossuperhe saa tukia saman verran kuin keskituloinen palkkaa joten rahan puute ei ole mikään syy olla hankkimatta lapsia.

Sille lapselle haluaisi jättää muutakin, kuin tuulen huuhtoman per seen. Perintöä ei sossumasseilla kerry.

Plaa plaa. Kukaan ei mieti mitään perintöjä siinä vaiheessa kun sitä kakaraa tekee, eli tekosyy. Ja tosi hyvät taloustaidot kanssa varmaan kakara oppii kun tuodaan isot rahat kultatarjottimella nokan eteen, mitään ei tarvitse itse tehdä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/490 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Suomessa sossuperhe saa tukia saman verran kuin keskituloinen palkkaa joten rahan puute ei ole mikään syy olla hankkimatta lapsia."

Näin aina väitetään mutta oikeasti en ole koskaan tavannut heikko-osaisesta perheestä kotoisin olevaa ihmistä joka olisi sanonut että heillä olisi ollut rahaa samalla tavalla kuin muillakin. Sen sijaan kerrotaan miten ikinä ei saanut sitä mitä olisi halunut, ruokaa oli välillä liian vähän ja se oli yksipuolista ja harrastuksia ei voinut olla. Ei ainakaan niitä samoja kuin muilla.

No hei vaan. Olen heikko osaisesta perheestä ja kyllä rahaa oli kuin muillakin. Ehkä jotain ulkomaanmatkoja ei ollut mikä pisti lapsena silmään mutta en siitä ottanut stressiä, ajattelin että aikuisena voin sitten jos haluan. Mutta hintavia harrastuksia oli ja monipuolista ruokaa oli ja vaatteeita toki isosisaruksilta tuli mutta uutenakin sain. En kokenut lapsuuttani taloudellisesti köyhäksi vaikka olimmekin sellaisia. Henkistä köyhyyttä sitten taas oli kun vanhemmilla mt-ongelmaa sun muuta mikä heijastui lapsiin negatiivisesti mutta siitä en jaksa avautua enempää tähän. Mutta se hyvä ainakin minun vanhemmissa oli että taloudellisesti osasivat rahaa käyttää eikä ollut päihde- tai muutakaan addiktio-ongelmaa ja tukirahat käytettiin kyllä lapsiin (kuten harrastusmaksut) ja osattiin hakea valtiolta ja joltain yhdistyksiltä lisää taloudellista tukea tarvittaessa.

TL:DR -> LP;EL

Vierailija
484/490 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole rahaa.

Suomessa sossuperhe saa tukia saman verran kuin keskituloinen palkkaa joten rahan puute ei ole mikään syy olla hankkimatta lapsia.

PERSUT  VOI IHAN  VAPAASTI  TEHDÄ  LAPSIA  TÄHÄN  KÖYHYYTEEN  SOSSURAHALLA  NIIN PALJON  KUN PERSE  KESTÄÄ... 😂🤣😂🤣😂🤣🤣🤣😂🤣🤣😂😝😝😝😝😝😝😝

VAsTUSTAN PERSUJEN YKSINOIKEUTTA RUNSASTUMISEEN. NIITÄ ON NYT RANNAT TÄYNNÄ KAKKIMASSA JA JÄÄTELÖPALLOJA NAPPAAMASSA HEIKOMMILTA. PERSUJEN POPULAATION KASVAESSA NIIDEN OSUUS  SAAVUTTAA VALLANKEIKAUSTASON. KETKÄ SITTEN AJAUTUVAT RANNALLE RUIKKAAN? AIVAN, KAIKKI MUUT PUOLUESIDONNAISET KANSANEDUSTAJAT JA NIIDEN AVUSTAJAT JA SIDOSRYHMÄT. TÄTÄKÖ HALUAT?

Vierailija
485/490 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huono talous on tekosyy. Ennen oltiin niin köyhiä että oli vähemmän kuin ei mitään. Nälkään kuoltiin eikä siitä ole kovin montaa sukupolvea. Silti joka talossa oli kymmenen lasta. Joku muu tässä mättää. Suurin syy on se että ei osata luoda kestäviä parisuhteita. Miksi ennen osattiin. Pariutumistaidot eivät ole voineet muuttua.

Nykyään ihminen on niin fiksu, ettei tee lapsia kurjiin oloihin. Miksi haluaisin lapsilleni köyhän, puutteellisen elämän. Rakastan syntymättömiä lapsiani niin paljon, että säästän heidän siltä kurjuudelta. Kärvistelen itse hautaan, ehkä pärjään yksin joten kuten, aika näyttää. 

Nykyään tuo lapsityövoiman käyttökin on vähän hankalaa. Ennen ne lapsukaiset huolehtivat toisistaan ja auttoivat vanhempien töissä. Oli helpompaa, kun oli lapsia vanhuuden varalle. Nykyään se ei mene enää niin.

Vierailija
486/490 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Feminismi voitti. Parisuhde naisen kanssa ei tuo miehen elämään mitään positiivista, joten miksi pingottaa?

Nimenomaan feminismi myös vapautti miehet omasta tunkkaisesta roolista. En halua olla isä. Haluaisin olla enemmänkin äiti mutta isän vartalossa ja mua ei kiinnosta duuni. Parisuhteessa haluaisin olla kotona lasten kanssa ja muija kävisi töissä. 

Koska tämä ei ole mahdollista, kun feministinaisia on niin vähän, niin odottelen vielä, mutta luulen että alan käydä jo liian vanhaksi pian. Kokeilin työelämää mutta se ei ole mun juttuni. Vihaan sitä miten vähän rahaa työstä saa sivuun. Haluaisin hyväpalkkaisen naisen joka elättää minut ja meidän lapset.

Vierailija
487/490 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo 50- vuotias, mutta itse koin, että jäimme aikanaan aivan yksin hoitamaan lapsia. Ei ole yhteisöä, joka tukee. Yritän viestiä lapsilleni, että itse kyllä sitten autan, jos lapsia siunaantuu. Eikä silleen, että kaksi tuntia kerran puolessa vuodessa ja sitten paistatellaan jo mummouden sädekehän alla. Lasten hoitaminen on raakaa työtä, josta ei saa lepohetkiä ilman luotettavia ja tuttuja apuja. 
En tosin itsekään ennen lapsia ymmärtänyt tätä, joten miksi ne nykynuoretkaan sen paremmin osaisivat auttaa kavereitaan.

Vierailija
488/490 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen jo 50- vuotias, mutta itse koin, että jäimme aikanaan aivan yksin hoitamaan lapsia. Ei ole yhteisöä, joka tukee. Yritän viestiä lapsilleni, että itse kyllä sitten autan, jos lapsia siunaantuu. Eikä silleen, että kaksi tuntia kerran puolessa vuodessa ja sitten paistatellaan jo mummouden sädekehän alla. Lasten hoitaminen on raakaa työtä, josta ei saa lepohetkiä ilman luotettavia ja tuttuja apuja. 
En tosin itsekään ennen lapsia ymmärtänyt tätä, joten miksi ne nykynuoretkaan sen paremmin osaisivat auttaa kavereitaan.

Näinhän se menee. Minun aikana minut heitettiin mummolaan pariksi kuukaudeksi kesäloman ajaksi ja vanhemmat teki ties mitä. Luultavasti ryyppäsi ja nautti hyvistä palkallisista lomista tai teki ylityölisillä töitä tienaten. 

Sitten kun itse tarvitsisi apua lasten kanssa, niin heille sopii vain silloin kuin heille sopii ja korkeintaan päiväksi muttei koko päiväksi...

Buumerit on sitä todellista pullamössökansaa. Juuri se sotien jälkeen syntynyt höttö ja pilalle hemmoteltu porukka. Ei siinä mitään. 

Ovat perinnönkin polttaneet menemään. Heillä on vähän erilainen filosofia elämästä. Sellainen että kaikki heille nyt ja heti, muut saa maksella heidän leveän elämänsä.

Vierailija
489/490 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole enää nuori mutta vastaan silti.

En halua synnyttää eikä kiinnosta paimentaa jotain lapsia loppuelämäni. Haluan keskittyä muihin, luoviin ja älyllistä kapasiteettia vaativiin asioihin. Haluan elää kuten tähänkin asti ja nauttia elämästäni, en kärsiä.

Sama täällä. Lisäksi en ole ikinä halunnut lapsia. 

Joskus yläasteikäisenä vielä ajattelin, että mullakin on joskus pari muksua, koska niitä nyt vaan on kaikilla, mutta tajusin ennen kuin tulin täysi-ikäiseksi, ettei minun tarvitse tehdä samoja, elämänvalintoja kuin "kaikki" muut, koska niin nyt vaan "kuuluu" elää. 

Iältäni olen jo vähän ap:n haarukan yli, mutta vielä kuitenkin tarpeeksi nuori yrittämään lasta (nykyään monikin saa esikoisensa yli nelikymppisenä). Mutta kun katsoo maailmaa nyt ja muistaa millainen se oli, kun olin parikymppinen, laittaa kädet kyynärpäitä myöten ristiin kiitollisuudesta, nuorempaa itseään kohtaan, joka oli tarpeeksi rohkea poiketakseen silloisesta normista ja jätti ne "kuuluu olla kaikilla"-lapset tekemättä. 

Nollarin alussa tulevaisuus näytti vielä oikein valoisalta, asiat oli monella tasolls kehittymässä parempaan suuntaan. Sitten kun valmistuin ammattiin vajaa kymmenen vuotta myöhemmin, Suomi olikin yhtäkkiä järjettömässä syöksykierteessä, töitä ei saanut mistään jne. Puhumattakaan nykyhetkestä! Kuka helkutti haluaisi lapsia tällaiseen hourupäisten vanhojen ukkojen ja sadististen "voimaantuneiden" hor... anteeksi naisten, johtamaan maailmaan, jossa tavallisella, pienituloisella ihmisellä ei ole enää mitään arvoa, köyhistä puhumattakaan? Eletään 2020-luvun loppupuoliskoa ja silti edelleen vähemmistöjä syrjitään, terveydenhuolto on tasoa keskiaika ja peruskoulutuksesta en viitsi edes aloittaa. 

Täytyy vetää todella vahvasti laput silmillä, kieltää tosiasiat täysin, tai olla yksinkertaisuuteen saakka optimistinen, että tänä päivänä Suomessa tieten tahtoen hankkii lapsen. Kehittyvissä maissa asia on eri, siellä naisilla ei edelleenkään ole sellaista asemaa, että voisivat jättää lisääntymisen välistä, mutta länsimaissa ei ole pakko. Ei eletä enää aloittajan todellisuutta 80-luvulla, jolloin lapsia täälläkin vaan tehtiin olosuhteista viis, koska niitä nyt kuuluu olla, kyseenalaistamatta asiaa yhtään tai pysähtymättä miettimään, haluanko minä edes oikeasti lapsia. 

Vierailija
490/490 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska naisia ei enää perheen perustaminen kiinnosta, vaan matkustaminen ja viinin lipitys.

Yhden lapsen tein ja avioero tilastot ja omakin parisuhde kun jo rakoilee,  niin kertoo minulle kaiken tarpeellisen. Ei enää yhtään kersaa tähän maapallolle toistamaan omia virheitä. Sittem vielä mies joka ei osaa kommunikoida enää näin keski-ikäsenä, vaan pitää mykkäkoulua, ei halua vapaa-ajalla tehdä muuta, kun pelata kännykällään tai lämmitellä saunaa, ei myöskään ole mikään ihanne kumppani.  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi viisi