Miksi te nuoret ette enää perusta perhettä?
Ollaan huolissaan vauvakadosta ja siitä miten suomalaiset tulevat radikaalisti vähenemään tulevina vuosikymmeninä. Tähän ei ole kuin yksi lääke! Teidän nuorten(20-40 vuotiaiden) on perustettava perheitä ja tehtävä lapsia! Me 50-60-luvulla syntyneet olemme jo oman osamme tehneet. Nyt olisi teidän vuoronne.
Miksi perhe-elämä ja lapset eivät enää kiinnosta?
Minun nuoruudessani oli selvää, että tytöistä tulee joskus paitsi naisia myös äitejä ja pojista miehiä ja isiä. Miksi se ei ole teille enää tärkeää?
Mitä ihmettä maailmassa on tapahtunut? Ymmärrän, että maailma on nykyään todella sekavassa vaiheessa mutta niin on ollut aina. Me elimme nuoruutemme kylmän sodan aikaan ydinsodan pelossa mutta silti perustettiin perheet ja saatiin lapsia.
Toistan. Nyt on teidän vuoronne!
Kommentit (180)
Vierailija kirjoitti:
Naiset tuhoaa parisuhteet heti kun suhde syventyy sen verran että alkaa arki rullaamaan ja se parisuhde vaatisi naiseltakin panostamista. Naiset pysyy parisuhteissa tasan niin kauan kun saa miehen maksamana ja miehen tekemänä ihan kaiken mitä haluaa ja kun mies alkaa pyytämään naiselta suhteeseen panostamista niin nainen jättää koska se on naiselle niin paljon helpompaa kuin se että panostaisi suhteeseen. Tämä kaikki johtuu somesta ja siellä naisille tulevista viesteistä niin nainen ajattelee että kun hänellä on niin paljon kysyntää mitä somen viestien perusteella on niin naisen ei koskaan tarvi panostaa tai sitoutua kun aina on uusia miehiä tarjolla
Voi voi, miehet itkee kun on tullut sekaannuttua jännänaisiin. Kun normaalit naiset ei kelpaa. Se on ihan oma vika, kuten tiedät.
Vierailija kirjoitti:
Pitää muistaa myös että öljykriisin aikaan 70-luvulla syntyvyys myös laski radikaalisti juuri suurilla ikäluokilla. Syntyvyys oli n. 2010 - luvun tasolla. Moni muutti Ruotsiin. Tämä osaltaan on laskenut myös suomalaisten määrää kun runsaslukuisin sukupolvi jätti lisääntymättä. Syitä omaan lapsettomuuteen on mm.
-Tulevaisuuden ennustamattomuus. Pätkätöillä ei rakenneta tulevaisuutta kovin pitkälle
-isot opintovelat, en tiedä saanko töitä ja onko minulla varaa tulevaisuudessa asua edes vuokralla
-hoitamattomat terveysongelmat kuten unettomuus, jatkuvat burn outit ja masennus, jatkuva stressi toimeentulosta
- luotettavan kumppanin löytäminen. YH nä voisin joutua kadulle. Myös muilla nuorilla epävarma tilanne
- oletus tilanteen pahenemisesta. Koko aikuisikäni asiat ovat menneet aina huonommin. En ole nähnyt positiivista kehitystä koko aikuisikänäni ja luottamus on mennyt. Suoraan sanottuna oletan asuv
Olen katsonut syntyvyystilastoja ja kyllä 50-luvulta määrä laskee ja 70-luvulla selvä notkahdus alaspäin. 2010 eteenpäin selvästi ollut sitten taas alaspäin.
Monenlaisia nuoria olen tavannut. Toisilla on useampi lapsi, toiset kärsivät lapsettomuudesta ja yhä useampi on vailla läheisyyttä. Joka viidennes alle 30 vuotias ei tule vanhemmaksi edes vahingossa.
Ei kiitos. Veroja vaikka maksaa kuinka, niin ei saa tässä maassa enää mitään vastinetta niille. Varhaiskasvatus, koululaitos ja julkinen terveydenhuolto on paskottu. Turvaverkot on romutettu tässä nykyisen hallituskauden aikana ennätysalhaiseksi.
Yyteissä voi tulla potkut kenelle vaan meistä tai työpaikka joutua konkkaan tässä lamassa. Sitäkin aspeltia pitää ajatella. Sellainen kyllä elämä kantaa ajattelu on typerää edesvastuutonta haihattelua. Kun lapsen tekee, niin siinä ei ole enää pelkästään oma elämä vaakalaudalla vaan myös sen oman rakkaan lapsen.
Pitää kasvattaa body countia tarpdeksi kun perheellisenä ei enää voi.
Vierailija kirjoitti:
Tämä aihe herättää melkoisesti tunteita puoleen ja toiseen.
Itsellä on jo lapset aikuisia, joten aihe ei sinänsä ole minulle ajankohtainen. Kieltämättä silti välillä mietityttää, että miten tilanne on muuttunut näin paljon muutamassa vuosikymmenessä. Tuntuu, että minun ikäluokassa lapsia oli jokaisella. En itseasiassa tunne yhtään lapsetonta ikätoveria. Nuorempia kylläkin.
No varmaan se, että alle 35-vuotiaista puolet elää sinkkuina. Vaikea perustaa perhettä yksinään.
Vierailija kirjoitti:
Huono talous on tekosyy. Ennen oltiin niin köyhiä että oli vähemmän kuin ei mitään. Nälkään kuoltiin eikä siitä ole kovin montaa sukupolvea. Silti joka talossa oli kymmenen lasta. Joku muu tässä mättää. Suurin syy on se että ei osata luoda kestäviä parisuhteita. Miksi ennen osattiin. Pariutumistaidot eivät ole voineet muuttua.
:D jep jep. Ei ne ennenkään ne suhteet mitään auvoa ollut, moni mies dokasi, hakkasi naista ja lapsiaan, pyöri ilotaloissa. Siitä ei vaan nainen kouluttamattomana ilman työkokemusta niin vain lähde viiden mukulan kanssa. Ei oo kyllä järjellä siunattu taas. Kaipaat takaisin aikaan jolloin naisilla ei ollut ihmisoikeuksia.
Minusta nykynuoret ovat aiempia sukupolvia vastuullisempia ja miettivät tarkkaan perheen perustamista. Ennen sitä lisäännyttiin, vaikka ei ollut minkäänlaisia edellytyksiä vanhemmuuteen. Se on kaikkien etu, että ei tehdä lapsia huonoihin olosuhteisiin.
Mitä hyvää ne kakarat muka toisivat elämääni? Ihan kaistapäistä tieten tahtoen hankkia itselleen stressiä, murhetta ja rahanmenoa. Mulla on vaan yksi elämä, ja en tuhlaa sitä mihinkään perhehelvettiin.
Vierailija kirjoitti:
Huono talous on tekosyy. Ennen oltiin niin köyhiä että oli vähemmän kuin ei mitään. Nälkään kuoltiin eikä siitä ole kovin montaa sukupolvea. Silti joka talossa oli kymmenen lasta. Joku muu tässä mättää. Suurin syy on se että ei osata luoda kestäviä parisuhteita. Miksi ennen osattiin. Pariutumistaidot eivät ole voineet muuttua.
Niinhän täällä on julistettu, että ei ennen tällaisia mietitty! Puskettiin vain lapsia kärsimään ja kuolemaan. Onneksi nykyään mietitään, millainen elämä niille lapsille olisi tarjota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko hedelmällinen ikä meni pätkätöissä ja ketjusoppareissa. Sain kokoaikaisen vakipaikan vasta päälle 40 v. Joku muu voi pyöräytellä ne mukulat, hyvä kun itse pärjään. Omaa velatonta asuntoa mulla ei ole vieläkään, eikä kumppania. Typerää huudella miksi ette tee lapsia kun on suurtyöttömyys ja lama. Kaikki on kallista ja tulrvaisuus on kaikin puolin synkkä. Minulle jäi työmuurahaisen kova osa, ei minulla olisi ollut lapsille edes aikaa, ei minulla ole aikaa ja energiaa edes tavata potentiaalista kumppania. Tämän maan tila on sellainen että minun puolestani viimeinen voi sammuttaa valot.
Naisia tullaan roikottamaan entistä enemmän pätkäsoppareissa uuden lain mentyä läpi. Kun ei määräaikaiselle sopparille tarvitse syytä kertoa, vaikka kaikki tietää, ettei haluta maksaa äitiyslomalaiselle, eli synnytysiässä olevan naisen sopparia ei vakinaisteta. V
Ja päättäjien taholta kommentoitiin ylimielisesti tätä aihetta, "tämä koskee vain muutamia tuhansia naisia". He eivät ole huolissaan työnantajien tulevasta sopparikikkailusta, joten ap voi tukkia suunsa. En hanki lapsia köyhyyteen.
Boomerit tuhosivat tulevaisuuden jälkipolville ja sitten ihmettelevät, ettei lapsia enää hankita.
Vierailija kirjoitti:
Ei kiitos. Veroja vaikka maksaa kuinka, niin ei saa tässä maassa enää mitään vastinetta niille. Varhaiskasvatus, koululaitos ja julkinen terveydenhuolto on paskottu. Turvaverkot on romutettu tässä nykyisen hallituskauden aikana ennätysalhaiseksi.
Yyteissä voi tulla potkut kenelle vaan meistä tai työpaikka joutua konkkaan tässä lamassa. Sitäkin aspeltia pitää ajatella. Sellainen kyllä elämä kantaa ajattelu on typerää edesvastuutonta haihattelua. Kun lapsen tekee, niin siinä ei ole enää pelkästään oma elämä vaakalaudalla vaan myös sen oman rakkaan lapsen.
Hyvä kirjoitus. Olen samaa mieltä.
Synnytystalkoot ovat 1900-luvun menneisyyttä jo. Tekoäly korvaa ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska naisia ei enää perheen perustaminen kiinnosta, vaan matkustaminen ja viinin lipitys.
Sama taitaa koskea miehiä. Ehkä viini pitää vaihtaa oluen kittaamiseksi.
Ei pidä paikkaansa. Olen mies, ja valmis perheen perustamiseen, mutta naisille en kelpaa.
Ap ja muutkin täällä vauvoja pakottavista voisi kanssa miettiä, että miksi? Minkä takia teillä on arvopremissi, että lapsia pitää tulla lisää hinnalla millä hyvänsä. Oletteko niin indoktrinoituneita kapitalismiin? Onko tärkeää saada muitakin kärsimään? Mikä "hyvä" jää toteutumatta sillä, että ylikansoitetulle planeetalle ei väkisin pusketa lisää ihmisiä? Jos lisääntymistä miettii edes hetken loogisesti, lopputulos saattaa olla vähän muuta.
Ei kiinnosta. Ei tämä elo niin mahtavaa ole, että varta vasten tekisin tänne jonkun vastoin tahtoaan kärsimään. Itse kun tänne nyt olen joutunut, niin ei auta kuin elää tämä elämä mikä on annettu ja sen aion elää niin, että teen siitä mahdollisimman helppoa ja mukavaa.
Sinun sukupolvesi perusti perheet, rakensi talot ja osti autot ihan normipalkalla. Pääsi kokoaikaiseen vakkariduuniin kävelemällä sisään ja jäi/ jää eläkkeelle hyvissä voimissa nauttimaan jäljellä olevista vuosistaan.
Nykysukupolvi asuu pätkäduuneillaan vuokralla ja työttömänä jossain narkkinaapurissa vuokraluukussa julkisen liikenteen oikkujen varassa ja stressaa itsensä tärviölle. Töitä ei riitä kaikille ja tekoäly tulee viemään lähivuosien aikana lisää työpaikkoja. Työttömyyteen liittyviä tukia leikataan jatkuvasti. Ruokajono kasvaa ja mielenterveysongelmat ovat lisääntyneet. Tulevaisuus näyttää synkältä ja aiheuttaa huolta, lapsia ei vaan uskalleta hankkia. Ne pitää myös elättää pahimmillaan siinä narkkinaapurissa. Ne jotka ovat töissä painavat töitä kahden-kolmen edestä jotta firma tekee voittoa tai kunta säästää hlöstökuluissa. Työssäkäyvä ei jaksa tehdä yhtään mitään työn lisäksi. Korkeintaan kaupassa käydä. Eläkkeitä ei nuoremmat sukupolvet todennäköisesti ole edes saamassa. Ja että lapsia vielä tähän helvettiin..
Onpa typerä kysymys. Mitäpä lottoat miksi maassa, jossa on Euroopan korkein työttömyysaste ei tehdä paljon lapsia? Ei ne lapset pyhälle hengellä elä. Niille pitäisi ostella ruokaa ja vaatteita tms, ja itsensäkin pitäisi jotenkin ruokkia, ruuan hinta myös kallista. Sinun aikanasi pystyit vain marssimaan töihin ja sitten palkattiin.
Nykyään odottelet kuukausia jopa vastausta työhakemuksista ja yhden ihmisen palkalla ei meinaa pärjätä.
Naiset eivät myöskään halua pilata elämäänsä olemalla vuosikausia kotona ilman työkokemusta kotiäitinä, koska sitä ei arvosteta mitenkään ja saa osakseen vain halveksuntaa ja nimittelyä laiskuudesta tms.
Tämä. Olisi ikävää katsoa kuinka lapsi jää kaikesta paitsi ja pahimmillaan menee nälkäisenä kouluun paikatuissa vaatteissa. Näitä tarinoita on jo aivan liikaa.