Lapsi oli satuttanut kättä koulussa, mutta terveydenhoitaja ei ottanut vastaan.
Terveydenhoitaja oli perustellut, että on menossa terveystarkastus. Eikö näissä akuuteissa ja kiireellistä tilanteissa terveystarkastus päätetä siihen ja otetaan vastaan kiireellinen tapaus?
Sitten oli vielä sanonut, että hänellä on joku avovastaanotto klo 11-12 päivittäin, eikä sen ulkopuolella tee muuta kuin terveystarkastuksia.
Eihän vahingot ja tapaturmat koulussa voi sattua tiettyinä kellonlyömillä esim klo 11-12.
Minä teen kantelun tästä. Opettajatkin koulussa järkyttyneitä, kun lasta ei otettu vastaan kouluterveydenhoitajalle.
Mitä varten nämä terveydenhoitajat sitten ovat kouluilla ellei juuri näitä hätätilanteita varten?
Kommentit (74)
Ei terkalta saa nykyään edes laastaria.
Suuttuvat,jos oppilas kehtaa tulla häiritsemään.
Vierailija kirjoitti:
Kenen kättä satutti?
Jonkun pienemmän, ilmeisesti. Persunpennut pitäisi eristää muista tarkkikselle. Ja ottaa pois vanhemmiltaan.
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen miettinyt. 90luvulla vielä kätensä tai päänsä satuttanut lapsi ohjattiin terkkarille,joka lähetti terveyskeskukseen taksilla,jonka koulu maksoi.
Nykyään oletaan,että äiti tai isä tulee hakemaan ja vie ensiapuun. Vaihtoehtona sitten on että kivuissaan oleva,pelokas alakoululainen lähetään yksin bussilla päivystykseen mikä käsittääkseni on jo heittellejättö koulun puolelta.
Minulla on puhelin töissä pukuhuoneen kaapissa ja on aivan turha soitella.
Ohis, mutta eikö kouluissa ole nykyään kaikenlaisia kouluavustajia jotka voivat lähteä saattamaan lasta jos molempien vanhempien työ on niin tärkeä, etteivät voi lapsen kanssa lähteä päivystykseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei terveydenhoitaja ole mikään ensihoitaja. Miksi sitä lastasi ei viety terveyskeskukseen?
Terveydenhoitaja voi tehdä arvion, vaatiiko käyntiä lääkärissä.
Röntgenkatse kouluterveydenhoitajalla? Saman arvoin osaa tehdä akateemisesti koulutetut opettajat. Ei siihen terveydenhoitajan arviota tarvita.
Eikä lääkärin näe ilman röntgenkuvia onko murtumia.
Vierailija kirjoitti:
T. Paskahousupersu, joka häiritsee tyttöjä ja naisia
Vierailija kirjoitti:
Tätähän se on nykyään.
-ope
Sitähän se on kun opettajista ei mihinkään enää ole. Kun minä aikanaan ala-asteella katkaisin hampaani vei meidän opettaja minut omalla autollaan hammaslääkäriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen miettinyt. 90luvulla vielä kätensä tai päänsä satuttanut lapsi ohjattiin terkkarille,joka lähetti terveyskeskukseen taksilla,jonka koulu maksoi.
Nykyään oletaan,että äiti tai isä tulee hakemaan ja vie ensiapuun. Vaihtoehtona sitten on että kivuissaan oleva,pelokas alakoululainen lähetään yksin bussilla päivystykseen mikä käsittääkseni on jo heittellejättö koulun puolelta.
Ohis, mutta eikö kouluissa ole nykyään kaikenlaisia kouluavustajia jotka voivat lähteä saattamaan lasta jos molempien vanhempien työ on niin tärkeä, etteivät voi lapsen kanssa lähteä päivystykseen?
Ei. Jos vanhemman työ on tärkeämpi kuin oman lapsen sairastuminen tai tapaturma, se on lasun paikka.
Kun minulla murtui ranne välitunnilla 9vuotiaana,luokkakaveri saattoi minut terveydenhoitajalle jonka toimisto oli alakerrassa. Sain särkylääkettä ja soittaa hoitajan puhelimella isäni työpaikalle että tulisi hakemaan ja veisi terveyskeskukseen. Odottaessa lepäsin sängyllä hoitajan huoneessa.
On järkyttävää,jos tälläinen(kin) palvelu on nykyään karsittu pois 😪.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenen kättä satutti?
Jonkun pienemmän, ilmeisesti. Persunpennut pitäisi eristää muista tarkkikselle. Ja ottaa pois vanhemmiltaan.
Olet ilmeisesti kehitysvammaisuuden lisäksi muutenkin häiriintynyt kun tuollaista sontaa suollat.
Niin. Onpa kummaa. Mutta oliko se satuttaminen sellaista, että jotain kiireellistä ensiapua olisi tarvinnut, jolloin tietysti opettaja lähettää jonkun saattajan kanssa päivystykseen.
Ensiapua pitäisi toki oman terveydenhoitajankin antaa, jos on koulussa paikalla.
Erikoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne avustajat ovat kiinni adhd oppilaissa joita pitää vahtia.
Tytär ensimmäistä kertaa uudessa lukiossa yritti päästä terveydenhoitajalle, kun tuli kova päänsärky keskellä päivää. Terkkari ei ollut ollenkaan paikalla ja keneltäkään ei saanut yhtä päänsärkytablettia.
Olin aika hämmästynyt. Näköjään täytyy varautua sitten itse.
Vierailija kirjoitti:
Niin. Onpa kummaa. Mutta oliko se satuttaminen sellaista, että jotain kiireellistä ensiapua olisi tarvinnut, jolloin tietysti opettaja lähettää jonkun saattajan kanssa päivystykseen.
Ensiapua pitäisi toki oman terveydenhoitajankin antaa, jos on koulussa paikalla.
Erikoista.
Eihän siellä terveysasemallakaan vastaanottohuoneessa olevaa asiakasta heitetä ulos, jotta kätensä satuttanut lapsi pääsee jonojen ohi sisään.
Vierailija kirjoitti:
Tytär ensimmäistä kertaa uudessa lukiossa yritti päästä terveydenhoitajalle, kun tuli kova päänsärky keskellä päivää. Terkkari ei ollut ollenkaan paikalla ja keneltäkään ei saanut yhtä päänsärkytablettia.
Olin aika hämmästynyt. Näköjään täytyy varautua sitten itse.
Ei kai se vaan joutunut pukemaan vaatteitakin päälle ihan itse?
Virkamiehet ovat juuri tällaisia. Kauhea selitys ettei vaan tarttis tehdä mitään kesken kynsihuollon.
Vierailija kirjoitti:
Opettajilla on näitä tilanteita varten koululla laastareita ja haavojen puhdistukseen tarkoitettuja suihkeita. Ei siihen terveydenhoitajaa tarvita.
Minä olen sairaanhoitaja ja sitä mieltä, että terveydenhoitajan olisi pitänyt ottaa lapsi vastaan. Jos vamma oli välitöntä hoitoa vaativa, niin keskeyttää terveystarkastus, muuten ohjata odottamaan sitä avovastaanotto aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Hyvät vanhemmat, tapaturmissa mennään tapaturmapäivystykseen, sairauksissa muuhun päivystykseen.
Missä nämä on erotettu? Yleensä on vain yksi ja sama.
Terveyskeskukseen pitää mennä.
Terveydenhoitajilla ei ole ammattitaitoa hoitaa hoitoa tarvitsevia.
Viitannet hankaliin vanhempiin jotka eivät kanna vastuuta omista lapsistaan. Hei, tee lasu, plz. Nämä lapset ansaitsevat paljon parempaa kuin mitä ap pystyy tarjoamaan. Vanhempiensa rakkautta ja huolenpitoa.