Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmiset tahtovat yhä useammin, että heidän läheisensä HAUDATAAN ilman minkäänlaista siunaus- tai muistotilaisuutta.

Vierailija
16.01.2026 |

Se on hienoa.

Turha siitä poismenosta on mitään suurta numeroa  tehdä. 

HS: "kasvava  länsimainen  ilmiö, joka näkyy myös Ruotsissa ja Britanniassa".

Mitäs sä toivot sun hautajaisista?????

Säkin voit poistua tästä maailmasta vaikka jo HUOMENNA (tuki sun tuhkat sitten miljardien vuosien kuluttua - maapallon jo hävittyä laajenevan auringon paahteessa  -  on tähtipölynä universumissa. 

Kommentit (155)

Vierailija
121/155 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on outoa nykyisin. Vainajalle tulee järjestää siunaus- ja muistotilaisuus. 

Ovatko ihmiset pihejä vai mistä on kyse?  

Niin mistä se raha otetaan, jos pankkitili on tyhjä, kuten aika monilla Kalliossa asuvilla on?

Jonkun kotona, jos kyseessä on vain pieni joukko. Pari kuppia kahvia tai teetä ja hätätilassa pöytään  halpakaupasta ostettuja keksejä, jos raha ei riitä muuhun. Voi pyytää vieraita tuomaan tarjolle vähäsen syötävää.

Vierailija
122/155 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ystävä, nelikymppinen mies, toivoi ettei hänelle järjestettäisi mitään tilaisuutta. Ainakaan kirkossa papin puheella. Hän oli juuri ollut hautajaisissa ja koki sen vaivaannuttavaksi. Hän kuuluu kyllä kirkkkoon. Itse en kuulu kirkkoon, enkä toivo ainakaan kirkkopuheita. Toki jos on jo kuollut, niin en tiedä onko sillä sitten niin väliä. Mutta mitään toiveita en ainakaan asete itselle muuten kuin että jospa vaikka tuhkattaisiin.

Toisaalta...siinä vaiheessa tiedät jo, onko toisella puolella vielä jotakin. Luoja, enkeleitä tms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/155 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äidilleni oli siunaustilaisuus vaikka ei kirkkoon kuulunut. Pappi keskusteli etukäteen puheesta kanssani. Muistotilaisuutta en järjestänyt Koronan takia. Hautajaisiin tuli vähemmän porukkaa kuin mitä tavallisissa oloissa olisi tullut. Sain toteutettua äitini toiveen, pääsi vanhempiensa ja 2 veljensä viereen.  Olen huomannut, että kuolinilmoitusta ei enää automaattisesti laiteta. Ennen se oli melkein "pakollinen" , etenkin ennen 2000-lukua. 

Kuolinilmoituksella ei oikeastaan ole mitään merkitystä 

Koska kukaan ei enää nykyään lue sanomalehtiä.

Sitäpaitsi se ilmoitus on ihan törkeän kallis.

Kuinka kallis?

Siitä kerrottiin lehdessä viime vuonna. Ainakin 1000 €.

Vierailija
124/155 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saavat pitää muistotilaisuuden, ihan siitä mielenkiinnosta että näkisi ketä sinne tulee.

t. yksinäinen ja lapseton pienestä suvusta

Vierailija
125/155 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä trendi mielestäni tämä on. Sitten kun itse kuolen, en halua mitään peijaisia. Minut tuhkataan ja joku saa käydä sirottelemassa tuhkat mereen. Siinäpä se. Ei todellakaan mitään hautapaikkaa hautakivineen. Jos omaiset haluaa muistokseni jonkun muistolaatan teettää, niin mikäpä siinä. 

Vierailija
126/155 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä. Todella kiusallista kuunnella kuinka pappi vakuuttelee, että ikänsä synnissä elänyt pata-ateisti "on nyt paremmassa paikassa", vaikka Raamatun mukaan yksikään ateisti ei pääse parempaan paikkaan.

Totta kyllä, ettei sellaisen sanominen sureville omaisille ole tahdikasta, mutta miksi pitää valhetella? Onko sekään oikein?

Vierailija
127/155 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuolemani on lähellä erosin kirkosta minun arkkuun ei sampaava pimpin nuolija naikkonen koske. miksi kirkko karkoittaaikänsä maksaneet.

Vierailija
128/155 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porissa on kaunis Muistolehto. Ei tarvitse olla paikalla kun tuhkat sirotellaan. Arkku voidaan viedä suoraan ruumishuoneelta krematorioon. Pappia ei tarvitse vaivata. Tämän toivon itselleni.

Luonnollinen asia.

Vierailija
129/155 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle on ihan sama, haluavatko pitää jotain tilaisuutta. Ruumiin kohtelusta ja hautaamisesta mulla toki on tieto ylhäällä, osin hoitotahdossa, osin testamentissa.

Jos ne osaavat edes lukea......

Vierailija
130/155 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylmän ruumiini jolla ei ole enää käyttöä voi omasta puolestani laittaa isoon biojätepussiin ja laittaa taloyhtiön biojäteastiaan. Näin tehdään mm. Kiinassa.

Sekö on sitten hienoa? Ja taidat valehdella

Vierailija
131/155 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa se vastaa ihmisten ajatusmaailmaa? Suru on vaikea kohdata. Toisaalta seurakunnan muistotilaisuus on aika teennäinen. Jos vainaja ei ole eläessään seurakunnan juttuihin osallistunut, se virsien veisaamimen on silloin aika noloa. Sen sijaan sukulaiseni oli seurakunta-aktiivi ja hänen hautajaisissaan veisattiin pidemmän kaavan mukaan. Se oli ok tilaisuus, vaikka itse en kuulu mihinkään uskonnolliseen yhteisöön. Se ei ollut minun muistotilaisuuteni, vaan siellä muisteltiin sukulaistani. Se oli hänen näköisensä juttu ja siksi hyvä niin. 
Omalla kohdallani ajattelen, että toivon lasteni istahtavan hetkeksi vaikka tulevan perintötalon terassille muistelemaan äitiään. Ei sen tarvitse mikään ns. tilaisuus olla, mutta hetkeksi pysähtyisivät asian äärelle. Kuolema on lopullinen vaihe, eikä siitä peräännytä. On parempi kohdata se ja surra edes hetki. Muistomerkkiä en niinkään itselleni kaipaa. Testamentissa olen ehdottanut hautaanistavaksi tuhkausta ja lempipaikkaani tuhkan sirottelua. Toisaalta se on ehdotus. Annan heidän päättää, mitä sitten tekevät. Voihan se olla, että haluavat silti ns. muistopaikan. Minä en sitä tarvitse, mutta jos he tarvitsevat, niin en palaa asian takia kummittelemaan. 

Vierailija
132/155 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole vielä hautaustestamenttia tehnyt, mutta harkinnassa on.  Minä tulen haluamaan niin, että minut viedään krematorioon ja ilman mitään seremonioita ja papin saarnoja vaikka ev.lut. seurakuntaan kuulunkin (ainakin vielä), sillä ilman pappia olen tähän maailmaan saapunut joten voin ilman pappia täältä myös poistua.  Omaiset voivat sitten keskenään laskea uurnani joko vanhempieni tai isovanhempieni hautaan, niin ettei tarvitse erikseen tuhlata rahaa hautapaikkaankaan.

En usko, että se on noin vain mahdollista.

Tälle oli tullut alapeukkuja. Sanon vielä uudestaan. En usko, että omaiset voivat noin vain alkaa kaivaa syviä kuoppia jonkun aikaisemmin haudatun henkilön hautaan. Sen tekee seurakunta. Ei tässä sentään olla Villissä Lännessä.

Vierailija
133/155 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ateisti palaa Helvetin ikuisessa tulessa ikuisessa rangaistuksessa koska hylkäsi Jumalan tarjoaman syntien sovituksen ja kielsi Jumalan. Ateisteja on turha haudata siunattuun maahan. Ateistille riittää joutomaa jossain syrjässä ja joku kaivinkone urakoitsija voi kaivaa kuopan ja peittää sen saattaen ateistin Helvettiin ikuiseen rangaistukseen.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ateisti palaa Helvetin ikuisessa tulessa ikuisessa rangaistuksessa koska hylkäsi Jumalan tarjoaman syntien sovituksen ja kielsi Jumalan. Ateisteja on turha haudata siunattuun maahan. Ateistille riittää joutomaa jossain syrjässä ja joku kaivinkone urakoitsija voi kaivaa kuopan ja peittää sen saattaen ateistin Helvettiin ikuiseen rangaistukseen.

Ei siellä helvetissä enää mitään tulta ole. Eikös vuosikymmeniä sanottu, että ennemmin helvetti jäätyy kuin Suomi voittaa Euroviisut? 

Vierailija
135/155 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä teistä, mutta joka ikiset hautajaiset, joihin olen osallistunut, on olleet kiusalliset ja ahdistavat. Ja syynä ei ole ollut vainajan kuolemasta aiheutunut suru, vaan muut sukulaiset, kaikki ne jännitteet jotka tulee siellä "pakollisesti" naaman eteen jne. Totta kai tällaisten hautajaisten järjestäminenkin on työlästä ja kallista. Joten en ihmettele jos ihmiset jättää yksinkertaisesti hautajaiset pois kuvioista. Mitä se vainaja niistä enää tietää? Ei mitään. Kaikki ei jaksa lähteä avaamaan vanhoja haavoja sukulaisten kanssa. Se on se todellinen syy. 

Ihmisillä on nykyään kusta päässä kun normaalit asiat ahdistavat.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä teistä, mutta joka ikiset hautajaiset, joihin olen osallistunut, on olleet kiusalliset ja ahdistavat. Ja syynä ei ole ollut vainajan kuolemasta aiheutunut suru, vaan muut sukulaiset, kaikki ne jännitteet jotka tulee siellä "pakollisesti" naaman eteen jne. Totta kai tällaisten hautajaisten järjestäminenkin on työlästä ja kallista. Joten en ihmettele jos ihmiset jättää yksinkertaisesti hautajaiset pois kuvioista. Mitä se vainaja niistä enää tietää? Ei mitään. Kaikki ei jaksa lähteä avaamaan vanhoja haavoja sukulaisten kanssa. Se on se todellinen syy. 

Ihmisillä on nykyään kusta päässä kun normaalit asiat ahdistavat.

Mä taas olen ollut vain yhdessä muistotilaisuudessa, jossa ihmisillä oli mukavaa ja hauskaa. Nämäkin olivat ilman mitään kirkon seremonioita, kun vainaja oli ateisti. Itse en ainakaan omalle kohdalleni toivoisi mitään pönötyshautajaisia, johon suku, josta ei ole kuulunut sanaakaan viimeiseen 30:een vuoteen, tulee nyyhkimään paikalle ja esittämään jotain näytelmää. Onneksi omat lapseni ajattelevat ihan kuten minäkin ja jos jotain haluavatkin aikanaan järjestää, niin pienen porukan kesken - siis niiden, jotka  mun elämässäni ovat olleet mukana ennen kuolemaanikin - ja vaikka jonnekin ravintolaan syömään tai jotain. 

Vierailija
137/155 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siellä helvetissä enää mitään tulta ole. Eikös vuosikymmeniä sanottu, että ennemmin helvetti jäätyy kuin Suomi voittaa Euroviisut? 

Luuletko todella Jumalan olemassa olon olevan kiinni ihmisen haluamisista? Jumala tarjoaa jokaiselle ilmaista armoa pelastukseksi syntien rangaistuksesta.  Mutta paatunut ihminen ei kuule enää edes omantuntonsa ääntä eikä pelkää rangaistusta. Raamatussa Jeesus puhuu eniten ja useiten Helvetistä syntien rangaistuksena uskotta kuolleelle. Ihmisen ei pidä seurata sydäntään joka kyllä perustelee synnin ja Jumalan kieltämisen vaan Raamattua jossa Jumala puhuu ihmiselle. Ateismi on paatuneen sielun mätä hedelmä johon yhdistyy tylsämielinen nihilistinen kunnioituksen puute vainajaa kohtaan. Jopa pakanakansat huomioivat kuolleen jonkinlaisella muistotilaisuudella.

Vierailija
138/155 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkähän tuossa mahtaa meillä käydä, jos siis olen asiaa hoitamassa. Mies kuuluu kirkkoon, mutta asia on evvk, tuhkansa haluaa omaan metsään 650km, täällä etelässä ei hänellä ole sukua eli mahdolliset hautajaisvieraat on kaukana. Järkevintä on viedä tuhkauurnassa pohjoiseen eikä ruumisautolla henkilökuntineen. Kirkko ei siunaa tuhkaa. Mua ja tuskin lastammekaan kiinnostaa täällä papin puheet ja sukunsa tuskin viitsii liikkua eli eivät tulisi siunaustilaisuuteen ennen krematoriota. Siinä sitten olemme just näitä kun voi lehdessä asti arvostella erilaisesta käyttäytymisestä.

Se miten mä ja mies haluttais asia hoitaa niin arkkuun laitto ja siinä hyvästit, krematorio, yhteinen automatka ja metsäreissu makkaranpaistoineen. Mies varsinkin inhoaa kaikkia kissanristiäisiä ja muuta hössötystä, muttei silti ole saanut aikaiseksi erota kirkosta.

Lapselle olen sanonut että mut voi laittaa isäni kanssa samaan kuoppaan jos haluaa mulle hautapaikan jossa käydä ja lapsen isän kanssa samaan metsään jos ei halua käydä haudalla (tai voihan hän sielläkin käydä). En kuulu kirkkoon joten siunauksista ja muistotilaisuuksista ei kukaan tule nillittämään.

Siunaustilaisuuksissa huvittavinta on mielesttäni se kun pappi puhuu vainajasta ihan kuin olisi läheisempikin tuttu. Ei ole. Esim. isäni hautajaisissa pappi puhui tätini sanoja, annoin tädin hoitaa hössötykset vaikkei isäni ollut halunnut olla tämän kanssa tekemisissä 40 vuoteen. Hautajaiset ei olleet sen enempää isän kuin meidän lastenkaan näköiset. Niinkun alkusivuilla sanoin, minä pidin oman hiljaisen muistotilaisuuteni arkkuunlaiton yhteydessä. Ei kyllä ollut myöskään pokkaa jäädä siunaustilaisuudesta poiskaan.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuletko todella Jumalan olemassa olon olevan kiinni ihmisen haluamisista? Jumala tarjoaa jokaiselle ilmaista armoa pelastukseksi syntien rangaistuksesta.  Mutta paatunut ihminen ei kuule enää edes omantuntonsa ääntä eikä pelkää rangaistusta. Raamatussa Jeesus puhuu eniten ja useiten

Jehovan todistajat sanovat, että 144 000 pääsee taivaaseen (tämä muuten lukee ihan Raamatussakin) ja loput herätetään myöhemmin henkiin maan päällä, jota paratiisiksi kutsutaan. Muut kuin he sitten ehkä heräävät henkiin, katsovat ympärilleen ja sanovat : "Voi helvetti" :D

Joissain katolisissa maissa voi tehdä vaikka murhia, kunhan muistaa käydä ripittäytymässä säännöllisesti. Sitten voi taas jatkaa rikollista toimintaansa. Mä en ole kristitty, mutta en myöskään ateisti ja kun mietin, millaista porukkaa sinne kristittyjen taivaaseen oikein pääsee, niin ehkä haluan mennä jonnekin muualle. Ja jos muuten tarkkoja ollaan, niin Ilmestyskirjassa (siis Uudessa Testamentissa, joten ei pidä nyt tulla sanomaan, että Uusi Testamentti kumosi Vanhan Testamentin) sanotaan, että jokainen tullaan tuomitsemaan tekojensa mukaan. Ei siis riitä, että uskoo tai ripittäytyy. 

Vierailija
140/155 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautajaisten tai muistotilaisuuden ei tarvitse olla uskonnollinen tai vaivaannuttava. Nykyään järjestetään monenlaisia häitä jalapsen nimeämisjuhlia, miksi ei siis myös hautajaisia? 

Minulla jäi lämmin muisto isoäidin hautajaisista, sai sanoa hyvästi. Naapuri, jonka kanssa olimme paljon tekemisissä, ei halunnut mitään ja hän tavallaan vain katosi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kolme