Ihmiset tahtovat yhä useammin, että heidän läheisensä HAUDATAAN ilman minkäänlaista siunaus- tai muistotilaisuutta.
Se on hienoa.
Turha siitä poismenosta on mitään suurta numeroa tehdä.
HS: "kasvava länsimainen ilmiö, joka näkyy myös Ruotsissa ja Britanniassa".
Mitäs sä toivot sun hautajaisista?????
Säkin voit poistua tästä maailmasta vaikka jo HUOMENNA (tuki sun tuhkat sitten miljardien vuosien kuluttua - maapallon jo hävittyä laajenevan auringon paahteessa - on tähtipölynä universumissa.
Kommentit (95)
Mulle on ihan sama, haluavatko pitää jotain tilaisuutta. Ruumiin kohtelusta ja hautaamisesta mulla toki on tieto ylhäällä, osin hoitotahdossa, osin testamentissa.
Mun tuhkilla ei ole mitään tekemistä sun kanssas, ap.
Kertoo paljon siitä, miten nykymaailmassa ihmisen arvo on alentunut läheisilleen.
Ap, menettääkö ihminen kuoltuaan arvonsa ? Olet kylmä kuin kuollut kala.
Kylmän ruumiini jolla ei ole enää käyttöä voi omasta puolestani laittaa isoon biojätepussiin ja laittaa taloyhtiön biojäteastiaan. Näin tehdään mm. Kiinassa.
Mä en itse sinänsä toivo mitään. Ei niillä hautajaisilla tai muistotilaisuuksilla sille kuolleelle ole enää väliä. Mutta olen itse kokenut, kun läheisiä on kuollut, että jälkeen jääville kauniit hautajaiset ja muistotilaisuus on tärkeitä. Tietynlainen hyvä ja kaunis päätepiste polulle sen ihmisen kanssa, joka haudataan.
Vierailija kirjoitti:
Kylmän ruumiini jolla ei ole enää käyttöä voi omasta puolestani laittaa isoon biojätepussiin ja laittaa taloyhtiön biojäteastiaan. Näin tehdään mm. Kiinassa.
Kiinahan onkin sivistysvaltio, vai onko ?
Tuhkaus ja tuhkien sirottelu jonnekin. Jos ei ole sisaruksia enää elossa, niin kunhan nyt joku sitten vaan huolehtii, ettei ne tuhkat ainakaan jää mihinkään ekosysteemiä kuormittamaan. En halua mitään tilaisuutta.
Niin, Helsingin Sanomissa oli aiheesta tänään juttu:
"Kolumni| Osa omaisista ei enää halua järjestää kuolleelle läheiselleen minkäänlaista jäähyväistilaisuutta."
Kallion seurakunnan kirkkoherra Riikka Reina kertoi pyhäinpäivänä Helsingin Sanomissa ihmisten tahtovan yhä useammin, että heidän läheisensä haudataan ilman minkäänlaista siunaus- tai muistotilaisuutta"
Minä haluaisin että kuoleman jälkeen viedään ongelmajätelaitokselle niin silloin minusta olisi ainakin hetkellisesti hyötyä.
Sellaiset humputukset maksavat. Edullisinta olisi vain dumpata ruumis kuoppaan sellaisenaan ja lykkiä mullat päälle.
Miettikää kuinka monta tuhatta euroa siinä säästäisi? Kaikki hautaamiseen käytetyt rahat ovat heti pois perinnöstä.
Mun äiti on sanonut monesti, ettei halua mitään hautakiveä omaisten risaksi. On vissiin ainoana lapsena saanut tarpeekseen vanhempien ja näiden lapsettomien sisarusten haudanhoidosta.
Itse juhilista ei ole sanonut mitään, mutta sen näkee sitten jos näkee (voinhan kuolla ennen häntä).
Mahdollisimman hiljaisesti pois raato vaan. Ilman puheita.
Vierailija kirjoitti:
Tuhkaus ja tuhkien sirottelu jonnekin. Jos ei ole sisaruksia enää elossa, niin kunhan nyt joku sitten vaan huolehtii, ettei ne tuhkat ainakaan jää mihinkään ekosysteemiä kuormittamaan. En halua mitään tilaisuutta.
Kun tuhka luovutetaan, on kerrottava mihin se viedään, mikä tahansa paikka ei käy.
Päästään nopeammin perinnönjakoon, eikä tarvi kaukana asuvien "läheisten" tuhlata aikaansa turhanaikaisiin peijaisiin.
Omaiseni saavat itse päättää, miten maalliset jäännökseni viimeiselle tielleen saatetaan. Lupaan olla valittamatta päätöksestä.
Vierailija kirjoitti:
Niin, Helsingin Sanomissa oli aiheesta tänään juttu:
"Kolumni| Osa omaisista ei enää halua järjestää kuolleelle läheiselleen minkäänlaista jäähyväistilaisuutta."
Kallion seurakunnan kirkkoherra Riikka Reina kertoi pyhäinpäivänä Helsingin Sanomissa ihmisten tahtovan yhä useammin, että heidän läheisensä haudataan ilman minkäänlaista siunaus- tai muistotilaisuutta"
Luultavasti osasyynä on kirkon kalliit maksut ja kalliit muistotilaisuuden kustannukset.
Kyllä on outoa nykyisin. Vainajalle tulee järjestää siunaus- ja muistotilaisuus.
Ovatko ihmiset pihejä vai mistä on kyse?
Itsekeskeisten lumihiutaleiden tyyli: toisen kuolemasta on pelkkää vaivaa ja perinnöstäkään ei sitten tarvi vähennellä mitään turhia kuten hautajaiset.
Ei mitään melskettä on hyvä.