Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä siinä on, että talvivaatteita ei voi pestä?

Vierailija
15.01.2026 |

Tarkoitan ulkovaatteita. Tulin juuri junaan ja haju on kauhea, kun ihmisten ulkona lumisateessa kostuneet likaiset takit alkavat lämmetä.

Eikö ihmiset itse haista, milloin olisi aika pestä ulkovaatteet? En nyt puhu mistään laitapuolen kulkijoista vaan ihan työssäkäyvistä ihmisistä.

Kommentit (269)

Vierailija
261/269 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pesen talvivaatteeni säännöllisesti, mutta samat alusvaatteet on yllä koko talven. Ei se haju toppatakista ja toppahousuista läpi tule.

Vierailija
262/269 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisillä on se pinttynyt käsitys ettei talvivaatteita voi pestä. Ja tämähän oli totta esim. 70-80-luvulla, jolloin toppavaatteiden lämmöneritys kärsi pesussa. Nykyisin vanu on erilaista ja sitä jopa suositellaan pesemään aika ajoin, jotta vanun väliin tulee taas ilmaa. Toki pesuohjeet on kullekin materiaalille hyvä tarkistaa.

Sanoisin, että päinvastoin. Ennen toppatakki kesti pesua ja lämmitti vielä parin pesun jälkeenkin. Nykyään täyte on erilaista materiaalia ja pesun jälkeen täyte on paakkuna jossain päin vaatetta ja osa on kokonaan ilman täytettä. Kuivausrumpu ei aina auta. Vaatteet on tehty huonosti. Ostan vaatteita vain myymälästä, en netistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/269 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran pesin takin ja vetoketju repi sen rikki, sai riittää. Olen testannut, ei mun takit tuoksu millekään.

Vierailija
264/269 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai niitä vaatteita voi tuulettaakin. Yö ulkona, niin ei haise villakangastakki. Mutta kyllä käyttövaatteita pestä pitää aika-ajoin, ja lisäksi siis tuulettaa.

Vierailija
265/269 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vaate ei kestä puhdistusta ja huoltoa, se ei ole laadukas. Pesu- ja huolto-ohjeita toki tulee noudattaa. Kaikki eivät osaa tutkia laatua ostaessaan, ja siksi heillä voi olla kokemus, että talvitakki kärsisi puhdistuksesta. 

Hinta ei takaa laatua. Vaateteollisuuden unelma varmasti onkin kallis tuote, joka ei kestä pesua ja on siksi käytännössä kertakäyttöinen. Pikamuotia ollaan onneksi suitsimassa EU:n yhteisellä lainsäädännöllä.

Ikävä kyllä vaatteen mukana ei tule todistusta sen kestävyydestä eikä myöskään pesunkestävyydestä. Toivon, että siihen asiaan tulee muutos, siis että talvivaatteet kestävät  tulevaisuudessa pesua ja ovat lämpimiä pesun jälkeen. Hintakaan ei nykyisin taka yhtään mitään.

Vierailija
266/269 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten huono pesukone ja miten kostea homekämppä pitää olla, ettei talvitakki kuivu muka seuraavaksi aamuksi? Eikö ole edes lämpöpatteria, jonka päälle takin voi laittaa kuivumaan.

Villakangastakit vien itse pesulaan. En kuivumisen vaan pesutekniikan vuoksi. 

On paloturvallisuusriski laittaa takki tai muitakaan vaatteita kuivumaan patterin päälle. Etkö tiennyt tätä?

Vierailija
267/269 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pesen kauden lopussa ja varmaan kerran kk laitan tuulettumaan. Nyt on ollut paljon lunta, olen lumipessyt. Käyn 3 x päivässä hiihtämässä, laitan hikiset vaatteet parvekkeelle ja pesen vain kerran viikossa.  Mun hiihtäminen on hidasta, enpä hirveesti hikoilekaan

Vierailija
268/269 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten huono pesukone ja miten kostea homekämppä pitää olla, ettei talvitakki kuivu muka seuraavaksi aamuksi? Eikö ole edes lämpöpatteria, jonka päälle takin voi laittaa kuivumaan.

Villakangastakit vien itse pesulaan. En kuivumisen vaan pesutekniikan vuoksi. 

On paloturvallisuusriski laittaa takki tai muitakaan vaatteita kuivumaan patterin päälle. Etkö tiennyt tätä?

Vain sähköpatterilla lämmittäessä.

Vierailija
269/269 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuosta löyhkästä muuten huomaa kenellä on koira kotona 🤢

Koiranomistajat voisi käyttää eri ulkovaatteita koiranulkoiluuksessa, jottei se kauhea koiranlöyhkä olisi muiden riesana. 

Ei se haju tule koirasta vaan sen omistajan kosteana haisevista pesemättömistä hiuksista. Mustien mielestä valkonaamat haisevat hiukset märkänä märältä koiralta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän neljä