Mikä siinä on, että talvivaatteita ei voi pestä?
Tarkoitan ulkovaatteita. Tulin juuri junaan ja haju on kauhea, kun ihmisten ulkona lumisateessa kostuneet likaiset takit alkavat lämmetä.
Eikö ihmiset itse haista, milloin olisi aika pestä ulkovaatteet? En nyt puhu mistään laitapuolen kulkijoista vaan ihan työssäkäyvistä ihmisistä.
Kommentit (240)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on villakangatakki,työnnäppä se pesukoneeseen niin pilalla on!
Oletko koskaan kuullut pesulasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on villakangatakki,työnnäppä se pesukoneeseen niin pilalla on!
Oletko koskaan kuullut pesulasta?
Maksatko? Kuskaatko? Mulla ei autoa ja millä menen jos ainoa takki pesussa?
Nämä "mene pesulaan" tyypit ovat samoja jotka käskevät menemään yksityiselle lääkärille.
Luulevat että kaikilla on ylimääräistä rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuosta löyhkästä muuten huomaa kenellä on koira kotona 🤢
Koiranomistajat voisi käyttää eri ulkovaatteita koiranulkoiluuksessa, jottei se kauhea koiranlöyhkä olisi muiden riesana.
Ei se löyhkä siellä ulkona ulkoilutuksen aikana tartu! Se tarttuu kotona sisätiloissa.
Minulla haisee takki juuri sen takia, että kuljen työmatkat pyörällä ja siinä tuppaa hikoilemaan. Samoin kuin töissäkin hikoilee. Koitan pestä takin ja muutkin vaatteet heti, kun huomaan hajua. Mutta toisinaan, jos on töistä suoraan poikennut kauppaan, niin olen kyllä joskus haissut. Ei mahda mitään. En jaksa jonkun takin takia lähteä erilliselle kauppareissulle.
Hyvä keskustelun avaus, ulkovaatteita voi pestä eikä esim. tarvitse hankkia uutta mutta kommenttikenttä on karseaa luettavaa. Miten pinnallisia ihmiset onkaan, ei ihme että yksinäisyys lisääntyy kun koetaan toiset ihmiset noin sietämättömiksi, ihan vaan hajun perustella. Ei ole yhtään sen puhtaampi ihminen vaikka olisi kuinka huuhteluaineella, hajuvesillä ja deodoranteilla yltäkyllästetyt vaatteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on yksi takki niin se ei ehdi kuivua seuraavaksi päiväksi.
OK eli sinä teet töitä 24/7 kun perjantai-iltana pesty takki ei ehdi kuivua maanantai-aamuksi.
Ikävä tosiasia on se että suomalaisista on tullut pikkuruisissa komeroissa kykkivää euroopan köyhällistöä jolla ei ole varaa niin isoon kämppään että sinne mahtuisi edes kunnon pesukone ja kuivausrumpu.
Toppavaatteita ja varsinkaan untuvatakkia ei voi kunnolla pestä ellei käytössä ole niin isoa kuivausrumpua että vaate mahtuu sinne möyhittäväksi puolen tusinan tennispallon kanssa.
Paksu untuvatakkikin on untuvanpesuaineella pestynä ja rummussa möyhittynä muutamassa tunnissa kuin uusi.
Joidenkin untuvavaatteiden pesuohjeissa kielletään ehdottomasti laittamasta kuivuriin mitään tennispalloja. Jos asunto on pikkuruinen komero, niin onhan ainakin isommissa kaupungeissa itsepalvelupesuloita isoine koneineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Villakangastakissa on pesukoneen kuva ja ruksi päällä, ei saa pestä.
Niinhän niissä monesti on, mutta olen kyllä pessyt koneessa villapesun 30 asteessa, ja ei ole ongelmaa. Kuivaus sillä tavalla, ettei veny, tai sitten kunnon linkous ja henkarikuivaus.
On se kannattavampi kokeilla pestä, kun että heittäisi pois. Tai, että joutuisi pitää haisevaa takkia. Ei varmaan onnistu kaikissa tapauksissa ja lähinnä kutistuminen lienee se suurin vaara.
Vesipesun kielto on varmaan lähinnä valmistajan varotoimenpide, kun on arka materiaali ja pesijöitäkin ja pesuohjelmia moneen lähtöön.
Näin minäkin olen kuullut, että vesipesun kielto olisi valmistajien helppo tapa välttää reklamaatioita. Aika useat tekstiilit kestää hellävaraisen konepesunkin (meidän koneessa se on villa- ja käsinpesuohjelma).
Halpa untuvatakki haisi kastuessaan kosteille kananhöyhenille, nyt nahkatakki jota ei kannata pesukoneeseen heittää. Ulos pakkaseen pariksi tunniksi niin raikastuu kummasti. Harva ihminen haiskahtaa takin sisällä, takit haisee sille missä ympäristössä olleet tai niille kemikaaleille millä kyllästetty
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talvivaatteet on ilmavia, ne menee pilalle jos alvariinsa pesee. Kerran vuodessa riittää.
En ihmettele löyhkää, jos joku noin toimii. Päivittäin käytössä oleva vaate kyllä likaantuu nopeammin kuin vuodessa ja lika tuhoaa lopulta myös "ilmavuuden".
Villakangastakkeja ei yleensä voi pestä ollenkaan. Goretex-takeista lähtee kosteussuoja punnasta pesemällä. Untuvatakista lähtee untuvaa pesussa, toppatakki kärsii myös pesusta.
Onpa huono untuvatakki, jos untuvat lähtevät! Hienopesuohjelma
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuosta löyhkästä muuten huomaa kenellä on koira kotona 🤢
Yhden työkaverin kohdalla on pakko keksiä tekosyitä kun joskus kyselee kyytiä. Se koiranlöyhkä tarttuu autonpenkkeihin!
Ei takkia koiran päällä pidetä. En ymmärrä mistä koiran haju takkiin tulisi. Itse pesen untuvatakit keväällä käyttökauden lopuksi. Koiran ulkoilutukseen on kyllä eri vaatteet.
Kaupan tätinä olen huomannut, että ihmiset haisevat märälle koiralle. Tai olisiko sittenkin näin, että se "märän koiran haju" onkin likaisen ihmisen haju? Turhaan syyttelemme koiria?
Voi hyvinkin olla, että märän koiran haju on jotakin muuta. Toki meidänkin autossa silloin tällöin sopivan kosteissa olosuhteissa haisee märkä koira mutta se on tilapäistä. Ihmisten ilmoille ja koiran kanssa metsään on myös ihan eri vaatteet.
Uusavuttomuus. Ei osata.
Tuulettaminenkin auttaisi, mutta kaikillaei ole parvekkeita.
Jahas, pitkästä aikaa huomenna matkustan 40 minsaa julkisilla, lähijunalla. Saas nähdä, miltä siellä haisee... Onneksi ei ole ruuhka-aikana.
Viimeiset 18 vuotta oon asunut kerrostalossa (kolmessa eri), eikä taloyhtiön pesutuvassa ole koskaan ollut kuivausrumpua. Välillä oon harkinnut sellaisen ostamista kotiin, mutta se vaatisi remonttia ja rahaa.
Mutta pakko myöntää, että talvitakkeja tulee pestyä todella vähän. Yhden untuvatakin pilasin pesemällä sen kotona pesukoneessa, se oli pelkkä pannukakku sen jälkeen, eikä sitä mitenkään pöyhimällä sen paremmaksi saanut. Pesuloiden hintoja tulee välillä vilkaistua, mutta aika arvokasta on viedä monta takkia pestäväksi.
Olisittepa eläneet keskiajalla, tai edes sata vuotta sitten, miettikääpä mille ihmiset on haisseet ja tuskin on valittaneet.
Vielä 70-luvullakin oli yleistä polttaa sisällä ja kulkuneuvoissa. Ja varsinkaan miehet ei kaikki välittäneet käyttää dödöjä niinkuin nyt. Muistan mille ne tiukat nailonia tms. sisältävät liukkaat paidat ja takit haisi, jopa pesunkin jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talvivaatteet on ilmavia, ne menee pilalle jos alvariinsa pesee. Kerran vuodessa riittää.
En ihmettele löyhkää, jos joku noin toimii. Päivittäin käytössä oleva vaate kyllä likaantuu nopeammin kuin vuodessa ja lika tuhoaa lopulta myös "ilmavuuden".
Untuvatakki suositellaan pestäväksi kerran vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Persettäkö niillä talvitakeilla pyyhitään vai miksi pitäisi pestä yhtä usein kuin kalsareita
Sinulla taitaa olla vikaa luetun ymmärtämisessä!
Mun untuvatakki maksoi reilu 500e ja haisi silti pahalle jo uutena. Sitä ei saa pestä ite koneessa, vaan pitäis viedä pesulaan. En oo nyt muutamaan vuoteen pessyt, kun oon nykyään työtön, niin ei oo varaa. En raski koittaa koneessakaan pestä, jos sattuu että se menee pilalle, niin ei ole uuteen takkiinkaan varaa. Mutta käytän sitä vain kun pakkasta on yli 12 astetta. Muuten käytän ohuempaa tavallista toppatakkia, jonka pesen koneessa useamman kerran talven aikana.
Vierailija kirjoitti:
Viimeiset 18 vuotta oon asunut kerrostalossa (kolmessa eri), eikä taloyhtiön pesutuvassa ole koskaan ollut kuivausrumpua. Välillä oon harkinnut sellaisen ostamista kotiin, mutta se vaatisi remonttia ja rahaa.
Mutta pakko myöntää, että talvitakkeja tulee pestyä todella vähän. Yhden untuvatakin pilasin pesemällä sen kotona pesukoneessa, se oli pelkkä pannukakku sen jälkeen, eikä sitä mitenkään pöyhimällä sen paremmaksi saanut. Pesuloiden hintoja tulee välillä vilkaistua, mutta aika arvokasta on viedä monta takkia pestäväksi.
Joutsenen untuvatakin pesutus ja huolto Jotsenen omassa pesulassa 50e,toki kun takki on 500-700e. Olen yhden Joutsenen kevytuntuvatakin pessyt koneessa siihen tarkoitetulla aineella ohjeen mukaisesti ja hyvin meni.
Tiedätkö miksi kirpparivaatteet haisee vaikkei niitä ole käytetty 5 kuukauteen? Siksi että niitä on säilytetty väärin. Takki (ja kaikki vaatteet) alkaa haisemaan juuri siksi että niitä ei käytetä ja ne on kuukausitolkulla sullottuna liian ahtaasti muiden vaatteiden kanssa, esim. henkarissa roikkumassa vaatekaapissa siten että on kiinni muissa vaatteissa EIKÄ ILMA PÄÄSE KIERTÄMÄÄN vaatteen ympärillä. Tai tungettu hyllylle pinoon muiden vaatteiden sekaan.
Eli sinä juuri olet varmasti yksi niistä haisuleista joka olet tottunut vaatteesi hajuun ja luulet että se on puhdas ja hajuton kun se on ollut pois käytöstä 7 kuukautta. Hyi.