Mikä siinä on, että talvivaatteita ei voi pestä?
Tarkoitan ulkovaatteita. Tulin juuri junaan ja haju on kauhea, kun ihmisten ulkona lumisateessa kostuneet likaiset takit alkavat lämmetä.
Eikö ihmiset itse haista, milloin olisi aika pestä ulkovaatteet? En nyt puhu mistään laitapuolen kulkijoista vaan ihan työssäkäyvistä ihmisistä.
Kommentit (269)
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset on köyhä ryysyläiskansa!
Ei ole kuin yhdet talvivaatteet ja ne pestään keväällä.
Vierailija kirjoitti:
Tuosta löyhkästä muuten huomaa kenellä on koira kotona 🤢
Ei välttämättä, mutta sisäilmaongelmaisessa talossa asuvan haistaa.
Vierailija kirjoitti:
Talvivaatteet on ilmavia, ne menee pilalle jos alvariinsa pesee. Kerran vuodessa riittää.
Eikä mene. Just pesin mun pitkän valkoisen toppiksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset on köyhä ryysyläiskansa!
Ei ole kuin yhdet talvivaatteet ja ne pestään keväällä.
Hyi yök.
Tämä! Ihan siis oman mieheni talvivaatteista saa maanitella pestäväksi. Sen talvitakki on kaikenmaailman tupakkiryönässä ja hiessäkin... yök. Hänellä on siis kolme talvitakkia, eikä yhtäkään saa pestä. Olkoot paskoissaan, eihän mun sen kanssa tarviii kulkea talvisin.
Muutoin kyllä pitää hygieniastaan hyvnkin huolta ja puhtaissa vaatteissa kulkee. Eikö se vaan tajua tuota ulkovaatehajua.. Sama juttu sen kaulaliinojen kanssa.
Täytyy myöntää, että nuorempana talvitakkia tuli pestyä äärimmäisen harvoin. Nyt kun minulla on hikoiluongelmia, niin olen alkanut olemaan tarkempi hygieniastani ja vaatteistani ja olen nyt tänä talvena pessyt talvitakin kolmesti. Tuuletan sitä myös usein. Huomasin nimittäin ennen toista pesua, että ihan kuin ihmisten mielestä haisisin (:D) tai siltä näytti muiden ilmeet esim. kaupassa ja bussissa. Pesin takin, tuuletin, en enää nähnyt samoja ilmeitä.
Aloittajan kanssa samaa mieltä, pitäkää huolta talvivaatteistanne! Jo pelkkä tuuletus voi tehdä ihmeitä. Ja älkää lotratko niiden pesuaineiden kanssa. Hajusteettomat aineet ovat parhaat.
Ketjun innoittamana pesin talvitakkini eilen :)
Ehtii pesemään toppatakin kun alkuillasta pistää koneeseen jollei päivällä pysty. Pyykkitelineen päälle yöksi, aamulla on jo kuiva. (Itsellä lattialämmitys jouduttaa kuivumista) Tai sitten kuivuriin tai johonkin patterin lähelle. Itse pesen paksua toppatakkia enemmän kuin kerran vuodessa. Toki on mulla toinenkin takki, niin en yhden varassa ole koko talven.
Talvitakkia en ole pessyt ikinä. Ei se haise millekkään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin löyhkästä erottaa myös Rikkaammat Kulttuurit jo matkan päästä!
Se läpitunkeva haju tulee ruusuöljystä. Rikkaammat kulttuurit nähtävästi kylpevät siinä.
Vierailija kirjoitti:
Persettäkö niillä talvitakeilla pyyhitään vai miksi pitäisi pestä yhtä usein kuin kalsareita
No kun sen talvitakin päällä rakastellaan välillä ulkona, siksi se likaantuu, eritteistä. 23
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koiranomistajat voisi käyttää eri ulkovaatteita koiranulkoiluuksessa, jottei se kauhea koiranlöyhkä olisi muiden riesana.
Ei se koiran haju ulkona takkiin tartu, haloo. Ja jos sisällä haisee koira, on se haju muissakin kuin lenkkivaatteissa.
Ei mulla löyhkää, ostin v 2024 ennen joulua ja en oo pessyt kertaakaan.
Niinpä. Ihmiset on kovin likaisia, haisevia ja epäsiistejä nykyään.
Voi tätä pyykinpesua, kaikki pestään ennen käyttöä ja joka välissä tutkitaan takit ym joko voisi pestä, vai kestäiskö huomiseen huh huh ja hurlum hei...
Vierailija kirjoitti:
Miten huono pesukone ja miten kostea homekämppä pitää olla, ettei talvitakki kuivu muka seuraavaksi aamuksi? Eikö ole edes lämpöpatteria, jonka päälle takin voi laittaa kuivumaan.
Villakangastakit vien itse pesulaan. En kuivumisen vaan pesutekniikan vuoksi.
Jos luet untuvatakin huolto-ohjeet, niissä sanotaan, että paksun untuvatakin kuivuminen ilman kuivausrumpua kestää useita vuorokausia eikä kosteaa untuvatakkia pidä laittaa kaappiin tai käyttää ennen kuin se on täysin kuiva. En tiedä millaisia liruja sinun untuvatakkisi on, mutta paksua, kallista untuvatakkia et saa kuivaksi seuraavaksi aamuksi, ellei sinulla ole kuivausrumpua.
Tupakka niissä vaatteissa haisee
Vierailija kirjoitti:
Miten huono pesukone ja miten kostea homekämppä pitää olla, ettei talvitakki kuivu muka seuraavaksi aamuksi? Eikö ole edes lämpöpatteria, jonka päälle takin voi laittaa kuivumaan.
Villakangastakit vien itse pesulaan. En kuivumisen vaan pesutekniikan vuoksi.
Kerrostaloissa pidetään usein niin pientä lämpöä päällä, että pyykin kuivuminen kesrtää kauan.
Eikö olisi helpompi sanoa oikea syy.