Mikä siinä on, että talvivaatteita ei voi pestä?
Tarkoitan ulkovaatteita. Tulin juuri junaan ja haju on kauhea, kun ihmisten ulkona lumisateessa kostuneet likaiset takit alkavat lämmetä.
Eikö ihmiset itse haista, milloin olisi aika pestä ulkovaatteet? En nyt puhu mistään laitapuolen kulkijoista vaan ihan työssäkäyvistä ihmisistä.
Kommentit (240)
Vierailija kirjoitti:
Hyvä keskustelun avaus, ulkovaatteita voi pestä eikä esim. tarvitse hankkia uutta mutta kommenttikenttä on karseaa luettavaa. Miten pinnallisia ihmiset onkaan, ei ihme että yksinäisyys lisääntyy kun koetaan toiset ihmiset noin sietämättömiksi, ihan vaan hajun perustella. Ei ole yhtään sen puhtaampi ihminen vaikka olisi kuinka huuhteluaineella, hajuvesillä ja deodoranteilla yltäkyllästetyt vaatteet.
Totta tämäkin. Sitä ei vain tule ajatelleeksi, kun joka aamu joutuu matkustamaan junalla ahtaasti kuin sillit suolassa ja saa haistella kaikenlaista. Työmatkoilla rakkaus ihmiseen karisee.
Onko se vaatteet vai penkit jotka haisee? Julkisten liikennevälineiden penkit puhdistetaan kunnolla harvoin ja ne haisevat helposti, jos vaikka istuu kosteissa vaatteissa junaan.
Monella varmaan ei hajuaisti enää koronan jälkeen ole palautunut.
Vierailija kirjoitti:
Kuivausrummut on rikkaiden juttuja monestakin syystä. Ensinnäkin kuivausrumpu maksaa. Toiseksi tarvii ison kämpän, että sinne mahtuu kuivausrumpu. Iso kämppä maksaa. Kolmanneksi kuivausrumpu kuluttaa vaatteita eli pitää olla myös vara ostaa jatkuvasti uusia vaatteita. Sekin maksaa.
Olen työtön ja meillä oli kuivausrumpu. Ei se mikään rikkaiden juttu ole. Kuka vaan voi ostaa sellaisen.
Ei mahdu miniasunnon kylppäriin kuivausrumpua. Enkä voi mitään sille, jos vaatteet haisee ruoalle, kun keittiöseinä alkaa eteisestä ja naulakko on väistämättä kahden metrin päässä hellasta.
Mä olen ratkaisut tämän sillä että mulla on monta erilaista talvitakkia, muutama on ollut kallimpi (paksu talvitakki tai villakangastakki) joita käytän töihin menoon jne virallisempaan mutta useimmat olen ostanut alesta 40-50€/kpl. Halvimmat ovat olleet alle 20€. Näitä käytän sitten kuntosalille, kauppaan mennessäni taikka koiraa ulkoiluttaessani jne. Ja niitä halpoja takkeja pesen heti tarvittaessa ja ostan uuden kun halvan sellaisen löydän. Mulla on melkein aina vaatekaapissa yksi uusi kevyttoppatakki sen varalle että vanha täytyy pestä ja se ei siitä selviä (niitä halpoja on vaikea pestä niin että olisivat käyttökelpoisia pesun jälkeen). Juu olen pysynyt viimeiset 10v samassa koossa niin tämä helpottaa asiaa. Lisäksi en ole kranttu sen suhteen millaisia nuo halpistakit ovat, kunhan ajavat asiansa. En juokse trendien perässä.
Minimalismin ihannointi on kyllä hassua. Ihmisille uskotellaan miten se vapauttaa, mutta lopultahan se näyttää vain hankaloittavan elämää. Ihmisillä on enää vain yksi talvitakki, jota ei pysty pesemään, kun se on käytössä koko ajan ja niin pieni kämppä että kaikki hajut tarttuu kaikkeen eikä sinne edes kuivausrumpu mahdu.
On monta talvitakkia, joita käytän. Yhtä suunnilleen kerran viikkoon mennessä johonkin ja palatessa jostakin. Päällä noin tunnin viikossa. Sitten on paksu kovan pakkasen untuvatakki, jota olen käyttänyt kylmimpinä päivinä. Kolmantena ohuempi nollakelin lähellä. Vielä on eri tilanteisiin ( mm reippaanpaan kävelyyn) omansa.
Se vapauden saavuttaminen minimalismilla onkin vain harhaa. Jotain pitää keksiä kato että mahdollisimman moni saadaan himoitsemaan sitä. Todellinen syy on säästää maapallon resursseja ja saada rikkaiden taskuun mahdollisimman paljon rahaa per rakennuksen neliö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on villakangatakki,työnnäppä se pesukoneeseen niin pilalla on!
Oletko koskaan kuullut pesulasta?
Maksatko? Kuskaatko? Mulla ei autoa ja millä menen jos ainoa takki pesussa?
Talvitakin voi viedä pesulaan hyvissä ajoin ennen kylmiä säitä.
Vierailija kirjoitti:
Onko se vaatteet vai penkit jotka haisee? Julkisten liikennevälineiden penkit puhdistetaan kunnolla harvoin ja ne haisevat helposti, jos vaikka istuu kosteissa vaatteissa junaan.
Entäs sitten märkien koirien haju?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on yksi takki niin se ei ehdi kuivua seuraavaksi päiväksi.
Pese viikonloppuna
Viikonloppuna ei siis tarvitse liikkua ulkona?
No on köyhää. Pistä vaikka huppareita päällekkäin.
Vielä pahempi on se homeinen vanhan talon haju, joka leijuu joidenkin ihmisten takeista.
Vierailija kirjoitti:
Kuivausrummut on rikkaiden juttuja monestakin syystä. Ensinnäkin kuivausrumpu maksaa. Toiseksi tarvii ison kämpän, että sinne mahtuu kuivausrumpu. Iso kämppä maksaa. Kolmanneksi kuivausrumpu kuluttaa vaatteita eli pitää olla myös vara ostaa jatkuvasti uusia vaatteita. Sekin maksaa.
Minun vaatteeni ovat niin laadukkaita etten ikinä kuivausrumpuun laittaisi. Ihan itsekseen kuivuvat.
Untuvatakit haisevat kosteina pahalta, vaikka olisi kuinka usein tai hyvin pestyjä.
Hyh, tuli mieleen kun kerran menin junaan, niin se mun lipussa oleva paikka haisi tosi voimakkaasti kuselle. Joku oli selvästi kussut siihen ja se oli kuivahtanut. En voinut istua siihen, vaan istuin ihan toiselle penkkiriville. Onneksi juna ei ollut kovin täynnä eikä kukaan ei tullut häätämään mua väärältä paikalta pois, koska en sille omalle paikalleni olisi kyllä istunut kirveelläkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs sitten märkien koirien haju?
Se on kyllä pahin. Kunnon ulo. Välillä jotkut koirat haisee niin pahalle, että ihan yökkäyttää se ulon haju. Naapurissa oli kerran koira, joka haisi niin pahalle rapussa, että haju jäi rappuun leijailemaan ja koko talo alkoi valittaa siitä. Kävi ilmi ettei omistaja pessyt koiraansa ikinä. Säästi kuulemma vettä. Koiriakin pitäis muistaa pestä.
eri
Kun on työtön ja enimmäkseen kotona, ulkovaatteet likaantuvat hitaammin. Mieluummin tosin kävisin silti töissä.
Vierailija kirjoitti:
Minimalismin ihannointi on kyllä hassua. Ihmisille uskotellaan miten se vapauttaa, mutta lopultahan se näyttää vain hankaloittavan elämää. Ihmisillä on enää vain yksi talvitakki, jota ei pysty pesemään, kun se on käytössä koko ajan ja niin pieni kämppä että kaikki hajut tarttuu kaikkeen eikä sinne edes kuivausrumpu mahdu.
Pienet asunnot on tapa pitää niissä asuvat ihmiset köyhinä. Ei voi ostaa mitään omaksi, vaan kaikki pitää vuokrata ja maksaa kuukausimaksuja palveluista. Esim. fyysisiä kirjoja ei voi olla, vaan kirjat luetaan tai kuunnellaan kännykällä tai tabletilla. Musiikkia ei voi hankkia omaksi, vaan maksetaan Spotifystä. Pakastimeen ei voi hankkia ruokaa, kun pakastin ei mahdu. Sama säilömisessä (hillot, relissit ym.). Pieneen yhden seinän keittotilaan ei mahdu isoja kattiloita, vatkaimia, survimia ja purkkeja tai purnukoita, joten ruoka woltataan. Asuntoon ei mahdu yrttiruukkuja tai tomaatintaimia, että voisi itse kasvattaa jotain eikä ostaa kalliilla. Eri kauden vaatteitakaan ei saa mahtumaan mihinkään, joten kertakäyttövaatetta ostetaan keväin syksyin ja heitetään sitten pois tai yritetään myydä nettikirpparilla.
Tämähän on nykyajan orjuutta, jossa ihmiset on tarkoituskin pitää. Siihen liittyy olennaisesti uusavuttomuus, että joutuisi maksamaan palveluista, kun ei osaa itse.