Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tein päätöksen olla kysymättä erikoisruokavalioista juhlakutsussa

Vierailija
14.01.2026 |

Olen varmaan nyt aivan täysi junttikeisari.

Asia nyt vaan on niin, että kun tiedän 100% varmuudella että yksi kutsutuista on kasvissyöjä ja kourallisella ihmisiä on erikoisruokavalio joka ei perustu mihinkään, niin en halua maksaa ekstraa gluteenittomasta, maidottomasta ja munattomasta ruoasta. Eikä sitä välttämättä kukaan edes söisi. Kasvisruokavaihtoehdon tilasin kyllä.

Nämä loput neljä noudattavat siis erilaisia hankalia ruokavalioita silloin kun se on heille helppoa. Ravintolassa alkuruoka ja pääruoka tilataan muodossa -ton -ton -ton, mutta jälkkäriksi kelpaa kanamunaa ja maitoa sisältävä vaihtoehto koska "kai sitä nyt viikonlopun kunniaksi voi vähän repäistä".

No, ne nyt sitten syö jotka pystyy ja loput saavat keskittyä juomapuoleen.

Kommentit (348)

Vierailija
161/348 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen keliaakikko, ja minua alkaa myös pikkuhiljaa viruttamaan se, että kun menen juhliin, niin en saa sitä pitopalvelun itse leipomaa leipää, vaan samaa pkasteleipåå, mitä kotona syö, ja konditorian täytekakkua tai kaneliässiä en saa ollenkaan. 

Ehkä minäkään en enää järjestä ja ole kustantamassa niitä polttareita,  ja osta toivomuslitalta häälahjaa, ostele kummi-ja ystävien lapsille satasilla joulu-ja valmistujais, rippi ja ylioppilaskahjoja. 

Pitääkin itse järjestää jatkossa gluteenittomat juhlat, ja ei gluteenittomille on tarjolla niitä ei -ton tuotteita, siis ei kakkua, pikkuleipiä, yms,  leipä voi olla joku halpa valmisleipä kaupasta. Keskittykööt sitten juomapuoleen!

Eli sinua varten pitäisi leipoa erikseen gluteeniton täytekakku ja leipää?

Erikoinen ajatusmaailma. 

Ap

Vierailija
162/348 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen keliaakikko, ja minua alkaa myös pikkuhiljaa viruttamaan se, että kun menen juhliin, niin en saa sitä pitopalvelun itse leipomaa leipää, vaan samaa pkasteleipåå, mitä kotona syö, ja konditorian täytekakkua tai kaneliässiä en saa ollenkaan. 

Ehkä minäkään en enää järjestä ja ole kustantamassa niitä polttareita,  ja osta toivomuslitalta häälahjaa, ostele kummi-ja ystävien lapsille satasilla joulu-ja valmistujais, rippi ja ylioppilaskahjoja. 

Pitääkin itse järjestää jatkossa gluteenittomat juhlat, ja ei gluteenittomille on tarjolla niitä ei -ton tuotteita, siis ei kakkua, pikkuleipiä, yms,  leipä voi olla joku halpa valmisleipä kaupasta. Keskittykööt sitten juomapuoleen!

Eli sinua varten pitäisi leipoa erikseen gluteeniton täytekakku ja leipää?

Erikoinen ajatusmaailma. 

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/348 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jätin häät ihan suosiolla pitämättä. 

Vierailija
164/348 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse jätin häät ihan suosiolla pitämättä. 

Minäkin. Nyt ei juhlitakaan häitä.

Ap

Vierailija
165/348 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keliakia on autoimmuunisairaus, ei allergia. Suomessa noin 2 % väestöstä sairastaa keliakiaa, minä yksi heistä. Ottaisin juhlissasi salaattia, perunoita ja riisiä. Jos tarjolla  olisi kalaa, kanaa tai lihaa,  ja jos niiden päälle ei olisi laitettu mitään vehnä(ohra,ruis)jauhomössöä, niin sitä voisin myös ottaa. Jälkkäriksi joisin kahvit :) 

Minun työpaikalla kävi vapaaehtoinen joka kertoi olevansa keliaakikko, suuttui kun ei ollut useinkaan keliaakikoille sopivaa pullaa tarjolla. No myöhemmin oli ihmisiä haastateltu paikallislehteen että mikä on se pääsiäisherkku mitä syövät pääsiäisenä, tämä tyyppi kertoi että mämmi. Se siitä keliakiasta sitten. 

Gluteenitonta mämmiä myydään kaupoissa. 

Vierailija
166/348 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti jätät jatkossa ne polttarien rahastukset ja isot juhlat väliin, jos oot noin kylmää kyytiä saanut. Älä mene sinne juhliin, sano suoraan, että aiemmat juhlajärjestelyt eli se, että sinua ei ole huomioitu samalla tavalla kuin muita vieraita, on se syy. Et nimeä ketään, mutta jos/kun ne ovat ne samat tutut jotka ovat sinut ohittaneet, niin he huomaavat kyllä piikin. 

Ylipäänsä on kamalaa, kun ihmiset haluavat kalliita lahjoja juhlapäivinään. Vain siksi järjestävät juhlat. 

Ja teet itse ne täysin gluteenittomat juhlat juuri kuten haluat, ja kirjoitat lappuihin että "vain keliaakikoille". Gluteenilliset on sieltä s-kaupan -30% hyllystä niin, että paketit ja punalapputarrat näkyvillä. 

Vierailija
167/348 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kutsut ihmisiä, joiden toiveita et halua ottaa huomioon? Jätä kutsumatta, tai ainakin sanoisit etukäteen, että gluteenitonta ja munatonta ei sitten ole.

Käsittääkseni gluteeni voi aiheuttaa keliakiaa sairastavalle ikäviä oireita. 

Sinulla on ihmeen vihamielinen asenne. Miksi? Juhlia pidetään yleensä ihmisten kanssa, joista pidetään ja joiden halutaan viihtyvän vieraina. En oikein tajua sun juhlien tarkoitusta.

Vierailija
168/348 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ja teet itse ne täysin gluteenittomat juhlat juuri kuten haluat, ja kirjoitat lappuihin että "vain keliaakikoille". Gluteenilliset on sieltä s-kaupan -30% hyllystä niin, että paketit ja punalapputarrat näkyvillä."

Näin tavallaan ohiksena; jos menisin itse ainoana ei-gluteenittomana juhliin, en todellakaan vaatisi että minulle pitäisi kokata ja leipoa tarjoilut samalla vaivalla kuin muille (eli valtaosalle). Kaupasta haetut tortut kelpaisivat vallan mainiosti.

Ap

Vierailija
169/348 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kutsut ihmisiä, joiden toiveita et halua ottaa huomioon? Jätä kutsumatta, tai ainakin sanoisit etukäteen, että gluteenitonta ja munatonta ei sitten ole.

Käsittääkseni gluteeni voi aiheuttaa keliakiaa sairastavalle ikäviä oireita. 

Sinulla on ihmeen vihamielinen asenne. Miksi? Juhlia pidetään yleensä ihmisten kanssa, joista pidetään ja joiden halutaan viihtyvän vieraina. En oikein tajua sun juhlien tarkoitusta.

Kutsun heidät koska he ovat minulle rakkaita ja haluan juhlia heidän kanssaan. Toivon olevani myös heille sen verran rakas, että he voivat syödä juhlissa tarjottavaa ruokaa (jota syövät muutenkin aina kun mieli tekee). 

Vihamielisyys on omaa tulkintaasi.

Ap

Vierailija
170/348 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän hyvin. Pitäisikö joka kerta olla kiitollinen, että saa edes jotain syötävää? Ja ei, mulla ei itselläni ole mitään ruokarajoitteita mutta yritän aina tehdä niillekin vieraille joilla on erikoisruokavalio jotain erityisen hyvää.

Vierailija
171/348 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kommentoin vegaanisen ruoan kannalta: (Toisaalta tämä kattaa myös laktoosi-intoleranssin, maitoallergian, kananmuna-allergian ja kala-allergian sekä yleisimmät kasviallergiat sekä esimerkiksi lasten "nirsoilun".)

Erikseen olisi hyvä olla vihersalaatti, jossa on jäävuorisalaatti tai muuta lehtisalaattia sekä kurkkua. Tomaatti, paprika, sipuli ja porkkana eri astioihin. Salaatinkastike erikseen.

Leiville ei päällisiä, vaan vieraat saavat itse voidella leivät, jos haluavat. Ei maitotuotteita leipätaikinaan.

Peruna/riisi/pasta erillään muusta ruoasta. Liha/kala/kasviproteiinit erikseen. Kastike erikseen.

Selkeät merkinnät ruoka-aineista kahvipöytään, jos on kymmenen sortin kahvipöytä.

Tai sitten vain jättää vegaanin ja muut temppuilijat kutsumatta.

Vierailija
172/348 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli ruokavieraita , joissa 1 vege. Tein burgundinpataa ja  vegelle oli  oma ruokansa. Söi kyllä omansa mutta sitten halusi myös syödä burgundinpataa kun se näyttää ja tuoksuu niin hyvältä.

Vierailija
173/348 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuli ruokavieraita , joissa 1 vege. Tein burgundinpataa ja  vegelle oli  oma ruokansa. Söi kyllä omansa mutta sitten halusi myös syödä burgundinpataa kun se näyttää ja tuoksuu niin hyvältä.

Itse en ikinä moiti tai häpäise näitä vegejä, jotka tekevät poikkeuksia. Kaikki tietävät, ettei kyse ole yliherkkyydestä. Kertapoikkeus voi tehdä tietä joustavammalle asenteelle tulevaisuudessa ja joskus jopa palauttaa ihmisen terveyden. Näitä on nähty. 

-ohis

Vierailija
174/348 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä tähän ketjuun eksyi joku tai joitakin jotka hermostuivat ihan tosissaan siitä, että AP ei hyppää joka oikun mukana. Taitavat siis olla itse näitä oikkuilijoita

Vierailija
175/348 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään moiti vegejä, jotka syövät satunnaisesti lihaa. Hyvä niin. Mutta  kotikokkina näen turhaa vaivaa vegeruuan kanssa, jos vegeksi ilmottautunut syökin samaa ruokaa kuin muut. Voisi kertoa etukäteen, että kaikki käy.

Vierailija
176/348 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en ikinä moiti tai häpäise näitä vegejä, jotka tekevät poikkeuksia. Kaikki tietävät, ettei kyse ole yliherkkyydestä. Kertapoikkeus voi tehdä tietä joustavammalle asenteelle tulevaisuudessa ja joskus jopa palauttaa ihmisen terveyden. Näitä on nähty. 

-ohis

Ei kai kukaan halua ketään häpäistä tai moittia. En silti itse ymmärrä miksi pitää ilmoittaa kutsujalle erikoisruokavalio, jos se kuitenkin on hyvin joustava. Jos vegeä varten on ostettu/leivottu/valmistettu ruoka erikseen, niin mielestäni silloin on epäkohteliasta juuri siinä tilaisuudessa alkaa treenata joustavaa asennetta syömällä liharuokaa. Sen voi tehdä kotona, ja/tai jättää ruokavalionsa ilmoittamatta.

Aa

Vierailija
177/348 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ohis

Ei kai kukaan halua ketään häpäistä tai moittia. En silti itse ymmärrä miksi pitää ilmoittaa kutsujalle erikoisruokavalio, jos se kuitenkin on hyvin joustava. Jos vegeä varten on ostettu/leivottu/valmistettu ruoka erikseen, niin mielestäni silloin on epäkohteliasta

Heh, siis ap. :D

Ap

Vierailija
178/348 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ohis

Ei kai kukaan halua ketään häpäistä tai moittia. En silti itse ymmärrä miksi pitää ilmoittaa kutsujalle erikoisruokavalio, jos se kuitenkin on hyvin joustava. Jos vegeä varten on ostettu/leivottu/valmistettu ruoka erikseen, niin mielestäni silloin on epäkohteliasta

No. Minä katson, että se on voitto ruoanlaittotaidoilleni. Yksi bravuureistani on pitkään haudutettu lihapata, ja sillä olenkin saanut useamman kasvissyöjän keikahtamaan tänne pimeälle puolelle :))

Sama

Vierailija
179/348 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minustakin on mennyt liiallisuuksiin, mutta tekisin kuitenkin kaiken laktoosittomana. Pullan teen nykyisin aina munattomana ja kauramaitoon, koska tulee sillä tavalla parempi rakenne, mutta käytän kyllä aitoa voita.

Kaura ei sovi kaikille. Laitathan isolla kyltin, jossa lukee, että pulla sisältää kauraa.

Vierailija
180/348 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hienoa AP. Toivon että muut ja yritykset lähtisivät samaan suuntaan. 

Valitettava totuus on että tilaisuuksiin ilmoitetaan allergioita ja ruokavalioita pitkät listat. Keittiö valmistaa tuotteet mutta yleensä niihin ei kukaan koske paitsi se yksi jolla on oikea vakava allergia. Suurta raaka-aineiden ja resurssien tuhlausta.

Nimimerkki ravintola-alalla

No eikö se juuri sitä yhtä allergista varten ollut tehtykin? En minä ainakaan mene syömään muiden ruokia. Silloinhan tuo allerginen jäisi kokonaan ilman.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi viisi