Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tein päätöksen olla kysymättä erikoisruokavalioista juhlakutsussa

Vierailija
14.01.2026 |

Olen varmaan nyt aivan täysi junttikeisari.

Asia nyt vaan on niin, että kun tiedän 100% varmuudella että yksi kutsutuista on kasvissyöjä ja kourallisella ihmisiä on erikoisruokavalio joka ei perustu mihinkään, niin en halua maksaa ekstraa gluteenittomasta, maidottomasta ja munattomasta ruoasta. Eikä sitä välttämättä kukaan edes söisi. Kasvisruokavaihtoehdon tilasin kyllä.

Nämä loput neljä noudattavat siis erilaisia hankalia ruokavalioita silloin kun se on heille helppoa. Ravintolassa alkuruoka ja pääruoka tilataan muodossa -ton -ton -ton, mutta jälkkäriksi kelpaa kanamunaa ja maitoa sisältävä vaihtoehto koska "kai sitä nyt viikonlopun kunniaksi voi vähän repäistä".

No, ne nyt sitten syö jotka pystyy ja loput saavat keskittyä juomapuoleen.

Kommentit (348)

Vierailija
201/348 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee AP tuo minulle, niin tulen seuraavaksi yöksi luoksesi kylään. Piereskelen makkarissasi niin että sulla alkaa silmiä kävelemään ja loppuyön ripuloin vessassa.

Ei varmaan haittaa. Eiväthän nuo ole mitään oikeita oireita 😉

Ethän sinä voin vain mene kenenkään luo yöksi pieremään. Osaat varmasti olla syömättä ja juomatta mitään jos sinulla on niin pahat laktoosivaivat!

Puhe oli siitä, että tuo henkilö ilmoittaa ruokarajoitteensa eikä AP huomioi niitä, ei myöskään kerro siitä etukäteen. Vieras sitten saa kovat ilmavaivat syötyään laktoosia tietämättään.

En ymmärrä tätä skenaariota. Jos ihminen pas koo housuunsa kun syö laktoosia, niin eikö kannata varmistaa ennen ruokailua että ruoka on laktoositonta? Eikä lapata randomina lautaselle kaikkea ja syytellä myöhemmin muita omista oletuksistaan?

Ap

Vierailija
202/348 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eräs ystäväni toimii täsmälleen samalla tavalla kuin AP. Kaikki kutsutut ovat aina tulleet ja syöneet sitä mitä on tarjottu. Todelliset allergiat ja ruokavaliot on siis huomioitu. Valitusta edes selän takana ei ole koskaan kuulunut. Johtunee myös siitä, että ystäväni on erittäin hyvä kokki ja leipuri.

Mistä tiedät, mikä on todellinen allergia tai ruokavalio? AP kuulostaa siltä, ettei ota enää mitään terveysongelmia vakavasti. Pitääkö tuoda todistus allergiasta?

Tässä ei ole kyse terveysongelmista, vaan trendiruokavalioista.

Ap

30 vuotta sitten laktoosi-intoleranssia pidettiin trendiruokavaliona, 20 vuotta sitten keliakiaa.

Ymmärrän kyllä pointtisi. Jos

En leimaa kaikkia, en näe mihinkään leimaamiseen mitään syytä muutenkaan. Kyse on nyt näistä omista juhlistani.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/348 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vapaa maa, saat olla niin huono juhlien isäntä/emäntä kuin haluat.

Itse en näe pointtia järjestää juhlia ihmisille joita vihaan ja vielä pistää tarjolla kaikkea mitä kukaan ei varmasti voi syödä. Ehkä joku pläski tai kitupiikki toteaisi että jääpä itselleen enemmän, mutta silti hirveä vaiva tommoseen hikkykostoon.

No tuollainen olisikin hölmöä. Järjetöntä ajan ja rahan tuhlausta.

Ap

Vierailija
204/348 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aidot allergiat ja yliherkkyydet ymmärrän. Mutta sellaiset identiteetinrakennusruokavaliot joista voidaan omaksi huviksi poiketa - paitsi ei juhlien järjestäjä huomioidakseen - on mun mielestä itsekkäitä. Ja turhia.

Tiukkojen ideologisten ruokavalioiden kohdalla mietin, että miksei voi satunnaisesti vähän joustaa? Tai olla edes kuormittamatta juhlien järjestäjää ja syömällä sitten sitä mikä omaan korvien väliin vaikuttaa sopivalta.

Tasan samaa mieltä. Jos voi syödä mitä huvittaa mutta pyrkii noudattamaan jotain tiettyä ruokavaliota, miksei sitä sekasyöntipäivää voisi ajoittaa niihin juhliin?

Ap

No vähän riippuu asiasta. Jos on ihan puhtaasti haluamisesta kysymys, niin toki voi. Mutta sitten on sellaisiakin ruokarajoitteita, e

Sanoisin että noin vaikean syöjän olisi järkevää ja kohteliasta kantaa omat eväät mukanaan joka paikkaan.

Ap

Vierailija
205/348 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eräs ystäväni toimii täsmälleen samalla tavalla kuin AP. Kaikki kutsutut ovat aina tulleet ja syöneet sitä mitä on tarjottu. Todelliset allergiat ja ruokavaliot on siis huomioitu. Valitusta edes selän takana ei ole koskaan kuulunut. Johtunee myös siitä, että ystäväni on erittäin hyvä kokki ja leipuri.

Mistä tiedät, mikä on todellinen allergia tai ruokavalio? AP kuulostaa siltä, ettei ota enää mitään terveysongelmia vakavasti. Pitääkö tuoda todistus allergiasta?

Kylla han on ottanut ihan asiallisesti huomioon kaiken ja tilannut sen mukaan. Aika hyva tilaus, sanoisin. Jatat sitten vain syomatta sen mille olet allerginen.  

Vierailija
206/348 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän juhlissa on huomioitu se keliaakikko, se oikeasti hengenvaarallisesti muutamalle ainesosalle allerginen ja normisti kaikki muuten on laktoositonta. Se "meidän nuppu ei syö lihaa" paitsi kanaa, löytää kyllä syötävää vaikka hänelle ei erikseen kanaa valmistetaan.

Vierailija
207/348 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tilaat pitopalvelusta, niin he kyllä samaan hintaan huomioivat yleisimmät ruokavaliot ja hengenvaaralliset allergiat. Että ihan kiusantekoa. Jos taas teet itse, ymmärrän paremmin. Allergiat kannattaa silti selvittää ja jotenkin huomioida. Ei ole kenellekään kiva, jos joku vieraista lähtee lanssilla.

Kyllä se on syöjän omalla vastuulla mitä suuhunsa työntää, jos ei ruuan tarjoaja erehdytä. Kun ilmoittaa että on ihan normi raaka-aineet, eikä erikoisruokia

vaikeasti allergisena huomautan ettei se riitä, että ilmoittaa vain, että on "ihan normi raaka-aineet". Se on aivan liian epäselvä tieto: mitä juhien emäntä/isäntä pitää "normina raaka-aineena". Pitäisi ilmoittaa mitä aineksia ruoassa on käytetty (mausteet mukaanlukien). Noin voi allerginen henkiö itse selvittää voiko hän syödä jotain tiettyä ruokaa tai ei. Ja sitten tärkein: pitäisi olla kaikissa omat ottimet ja juhlaväenkin pitäisi ymmärtää ettei niitä sotketa toisiin ruokiin. 

Oikeasti tuolla tavalla allergisten huomioiminen on kaikista helpointa. Ei tarvitse emännän tai isännän sitten alkaa selvittää, että mille kaikelle voi olla allerginen. Pistää vain helpon raaka-ainelistan vaikka osittain tarjoiuastian alle, tai jonnekin muualle sivummalle, jossa allerginen voi itse huomiota herättämättä tarkistaa mitä voi tarjoiluista syödä. 

Vierailija
208/348 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ottaa niin päähän nää lumihiutaleruokavaliot. Onneksi lähipiirissä ei ole.

Miksi ottaa päähän jos ei lähipiirissä kerta ole?

Vierailija
209/348 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en tommosesta edes ylläty. Jos ei kysytä erikoisruokavaliosta, niin otan omat eväät mukaan. Joskus otan vaikka olisi kysyttykin. Mua ei nolota kaivella omia ruokia esiin, mutta olen huomannut, että isäntäväkeä joskus nolottaa siinä tilanteessa. Mutta en mä nyt viitsi olla syömättäkään, jos kaikki muut mun ympärillä syö. Herättää sekin huomiota, jos muiden aterioidessa juo vaan vettä. 

Mä olen allerginen niin monelle eri asialle, että on helpompi ottaa omat eväät kuin ilmoittaa pitkä lista ruoka-aineita, jotka eivät sovi. Etenkin, kun minulle sopiva ravinto ei sitten välttämättä sovi monelle muulle ruokarajoitteiselle. Hienoon ravintolaan voin sitten ottaa listan mukaan, ja kysyä, olisiko mahdollista valmistaa jotakin, missä ei ole mitään niistä. Ns. mättöruokapaikoissa minun ei kannata käydä.

Vierailija
210/348 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylla han on ottanut ihan asiallisesti huomioon kaiken ja tilannut sen mukaan. Aika hyva tilaus, sanoisin. Jatat sitten vain syomatta sen mille olet allerginen.  

Yleensä noita allergeeneja roiskitaan yhtä yhteen ruokaan, toista toiseen ja päältä ei näe, onko siinä selleriä, pähkinää tai sitruunaa. Lopulta sitten käy ilmi, että jokaisessa on jotakin, mikä ei sovi. Olipa kivat juhlat, kun tuo "jätät syömättä sen, mille olet allerginen" kattoi koko tarjoilun.

Selkeät vaikkapa kala yhdessä astiassa, sitruuna erikseen omassaan, keitetyt perunat omassaan ja vaikkapa keitetyt kananmunat omassa kipossaan toimivat kyllä, kun jokaiseen ei ole sörssätty ties mitä allergeeneja mukaan.

Vierailija
211/348 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnistan ilmiön. Tein kaveriporukan nyyttäreihin suolaista piirakkaa. Yksi ilmoitti että pitää olla gluteenitonta. Se gluteeniton piirakkataikina oli työläs käsitellä, meinasi tarttua joka paikkaan ja olin ihan tuskastunut työpäivän jälkeen. No tämä gluteeniton itse toi nyyttäreihin vehnäjauholla leivotun suklaakakun. Tämän jälkeen en huomioi mitään itsekeksittyjä rajoitteita.

Vierailija
212/348 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen organisoinut ja järkännyt erilaisia juhlia noin 30 vuosikymmentä. Ensimmäiset 20v olivat helppoja, ja laktoositon tuli useimpiin pitopalveluihin jo viimeistään n 10 vsitten , ilman erikseen pyytämistä.

Mutta noin viimeiset 10v on koko ajan mennyt mahdottomammaksi (ja onneksi jäin juuri jo eläkkeelle ja järjestän vaan omalle väelle, jolla ei ole ruoka ongelmia).

Edelliset isommat juhlat ,joita olin ammatti pitopalvelun kanssa organisoimassa, joku 5-7v sitten , alkoi jo olla melkoista menoa. Osallistujia noin 100, pääsääntöisesti naispuolisia.

Ennakkoilmottautumisissa sitten tietenkin kysyttiin erikoisruokavaliot ,ja voi jessus sitten listaa, pari A4 sivua printtasin. Ja esittelin sitten pitopalvelun emännälle, vähän oikeasti myötähäpeääkin tuntien (koska itsekin olen naispuolinen). Hän sitten lohdutteli että tämmöistähän tämä nykyään. Sanoi ei ole ongelma, koska ovat ammattilaisia, ja kaikkea ton-ton-tonia löytyy erittäin runsaasta buffet pöydästä, kuten löytyikin. Oli erillistä vihreääsalaatti,uunijuureksia, keitettyjä juureksia (parsakaalia, porkkanaa)  salaatti aineksia eri kulhoisssa, kaikki kastikkeet erikseen oli kalaa, kanaa,  nautaa ,possua, tofua, jälkiruokaa ties kuinka montaa sorttia, hedelmiä ja kaikissa tarkat ainessisällöt lueteltuna.

Siltikin yksi keski-ikäinen nainen tuli räyhäämään illan emännille, että juuri häntä ei ollut huomioitu. Kaikissa ruoissa oli jotain Maustetta,  tai vähintäänkin suolaa. Hän kun oli suolattomolla dietiillä ja ei voinut siis syödä mitään. Entäs tuo vihersalaatti. Ei se ei käy, koska hän oli jollekin , en muista enää mille viherkasveissa olevalle ? ainesosalle allerginen. Keitetty peruna ei käynyt (ei ollut mausteita) koska oli vissiin ketodietillä. Eikä siis leipäkään.

En enää muista miten asia sitten hoitui, todennäköisesti lähti ovet paukkuen hotelliinsa nakertamaan jotain, en tiedä mitä enkä sitä millä tuo ihminen eli ylipäätään.

Kaikille muille ruoka maistui, juhlat olivat hauskat ja onnistuneet, mutta tuo on jäänyt mieleeni ja nyt eläkkeelle jäätyäni, ja onneksi jäänyt myös isojen juhlien järjestäminen. Pitopalveluita ja ravintolan henkilökuntaa säälin, ja ymmärrän ja arvostan ap.n asennetta erittäin paljon. Lisää maalaisjärkeä näihin kaivattaisiin. Ja ihmettelen ap:n saamia alapeukkujen määrää, ilmeisesti on näitä ton-toneja ilman oikeaa sairautta tosi tosi paljon enemmän kuin ennen vanhaan. Matkustakaapa vaikka Espanjaan niin teidät nauretaan pihalle.

Vierailija
213/348 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt jokun pähkinä allerginen syö ja saa pienen annoksen piilo pähkinää, ja muuttuu punaiseksi ja turpoo naamasta kun pullataikina ja kuolee ja sinä saat kuolemantuottamus syyteen.nykyään kun keikessa melkein lukee, että saattaa sisältää pieniä määriä pähkinää.

Miksi saisi, ellei väkisin syöttäisi näitä ruokia pähkinäallergiselle! Eiköhän se pähkinäallerginen osaa olla syömättä ruokaa, jota ei ole mainittu pähkinättömäksi?

Ei välttämättä auta, että on mainittu pähkinättömäksi. Kerran minulle tarjottiin vaaleanruskeaa täytettä sisältävää leivonnaista. Kun kysyin, mitä ruskea oli, vastaus oli "suklaata". Tuon aineen ulkonäkö herätti epäilykseni, joten kyselin vähän tarkemmin ja kävi ilmi, että se olikin Nutellaa, eli hasselpähkinätahnaa!

Toisella kerralla eräs itsekin (jollekin muulle) allerginen väitti kirkkain silmin, että Mignon-munissa ei olisi pähkinää. Nopea vilkaisu ainesosaluetteloon paljastaa, että 15 % siitä on hasselpähkinää.

Vierailija
214/348 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon kanssa joskus leikitellyt ajatuksella että laittais sinne vegaani + ton -pöytään vettä ja porkkanaraasteta. Muille sitten tarjoaa oikeaa ruokaa oikeista aineksista. Mun tuttavapiirissä ei toisin ole oikeasti allergisia, nuorisossa on pari osa-aikavegaania ja miehen sisko käy vuorollaan kaikki tonit läpi.

Miksi? Mitä te muut sitten söisitte? Lihaa, kalaa, kermaa, kananmunaa, maitoa, juustoa sellaisenaan? Kokonaisen sian ehkä?

Mikä siinä vegaaniruokavaliossa niin sapettaa?

Ei siinä itsessään mikään sapetakaan, vaan se, että todella usein vegaani ryhtyy tivaamaan sekasyöjiltä, miksi he ovat sekasyöjiä ja miksi muka vegaaninen ei kelpaa. Minun terveysongelmani ovat yksityisasiani eivätkä kuulu kenellekään vieraalle.

Vierailija
215/348 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en tommosesta edes ylläty. Jos ei kysytä erikoisruokavaliosta, niin otan omat eväät mukaan. Joskus otan vaikka olisi kysyttykin. Mua ei nolota kaivella omia ruokia esiin, mutta olen huomannut, että isäntäväkeä joskus nolottaa siinä tilanteessa. Mutta en mä nyt viitsi olla syömättäkään, jos kaikki muut mun ympärillä syö. Herättää sekin huomiota, jos muiden aterioidessa juo vaan vettä. 

Mä olen allerginen niin monelle eri asialle, että on helpompi ottaa omat eväät kuin ilmoittaa pitkä lista ruoka-aineita, jotka eivät sovi. Etenkin, kun minulle sopiva ravinto ei sitten välttämättä sovi monelle muulle ruokarajoitteiselle. Hienoon ravintolaan voin sitten ottaa listan mukaan, ja kysyä, olisiko mahdollista valmistaa jotakin, missä ei ole mitään niistä. Ns. mättöruokapaikoissa minun ei kannata käydä.

kannattaa se ista viedä ravintolaan jo edellisenä tai sitä edellisenä päivänä. Tykkäävät paljon enemmän sellaisesta ja saat itsekin sitten parempaa ruokaa

Vierailija
216/348 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravintolaan yhteys pari viikkoa etukäteen. Homma toimi loistavasti.

Vierailija
217/348 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä ei ole kyse terveysongelmista, vaan trendiruokavalioista.

Ap

30 vuotta sitten laktoosi-intoleranssia pidettiin trendiruokavaliona, 20 vuotta sitten keliakiaa.

Ymmärrän kyllä pointtisi. Jos

Näin. Tämä aloitus on passiivisaggressiivisuuden mestarinäyte. Jos asia olisi niin kuin ap nyt myöhemmissä viesteissään väittää, että ruokavalioita osa-aikaisesti noudattavat ovat ap:n läheisiä, rakkaita ystäviä, joiden terveydentilankin ap tietää pilkulleen, ei koko aloitusta olisi tarvinnut lainkaan tehdä. Mutta kun hampaankolossa on ja pahasti, ei voi omia tunteitaan edes itselleen myöntää. 

Vierailija
218/348 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama homma, tarjoan aina jotain vegaanista, koska se sopii kaikille pl. oikeat allergiat.

T. Laiska sekasyöjä

Mun juhlissa on kasvissosekeittoa ja sitten kulhossa erilaisia lisukkeita siihen, esimerkiksi krutonkeja ja  sulatejuustoa.

Vierailija
219/348 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnistan ilmiön. Tein kaveriporukan nyyttäreihin suolaista piirakkaa. Yksi ilmoitti että pitää olla gluteenitonta. Se gluteeniton piirakkataikina oli työläs käsitellä, meinasi tarttua joka paikkaan ja olin ihan tuskastunut työpäivän jälkeen. No tämä gluteeniton itse toi nyyttäreihin vehnäjauholla leivotun suklaakakun. Tämän jälkeen en huomioi mitään itsekeksittyjä rajoitteita.

No onpa outo syy loukkaantua. Minä syön gluteenittomasti, mutta pystyn kyllä leipomaan ja tarjoamaan gluteenillisiakin tuotteita, kun en ole ruokavaliovihan myrkyttämä. 

Vierailija
220/348 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En leimaa kaikkia, en näe mihinkään leimaamiseen mitään syytä muutenkaan. Kyse on nyt näistä omista juhlistani.

Ap

Joissa haluat näpäyttää "ystäviäsi".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan neljä