Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tein päätöksen olla kysymättä erikoisruokavalioista juhlakutsussa

Vierailija
14.01.2026 |

Olen varmaan nyt aivan täysi junttikeisari.

Asia nyt vaan on niin, että kun tiedän 100% varmuudella että yksi kutsutuista on kasvissyöjä ja kourallisella ihmisiä on erikoisruokavalio joka ei perustu mihinkään, niin en halua maksaa ekstraa gluteenittomasta, maidottomasta ja munattomasta ruoasta. Eikä sitä välttämättä kukaan edes söisi. Kasvisruokavaihtoehdon tilasin kyllä.

Nämä loput neljä noudattavat siis erilaisia hankalia ruokavalioita silloin kun se on heille helppoa. Ravintolassa alkuruoka ja pääruoka tilataan muodossa -ton -ton -ton, mutta jälkkäriksi kelpaa kanamunaa ja maitoa sisältävä vaihtoehto koska "kai sitä nyt viikonlopun kunniaksi voi vähän repäistä".

No, ne nyt sitten syö jotka pystyy ja loput saavat keskittyä juomapuoleen.

Kommentit (348)

Vierailija
181/348 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vakavasti allergiset ilmoittavat kyllä listansa joka tapauksessa. 

Njoo, ja vastaus on, että kysy sitten siellä juhlissa pitopalvelun työntekijöiltä. Heiltä sitten selviää, onko ruokien joukossa sattumalta mitään, mikä sopii. Onneksi viimeksi oli tarjolla perusruokaa, josta näki päältä, mitä se sisältää ja löytyi sellaistakin, jossa ei ollut mitään kasviksia (olen suurimmalle osalle allerginen). Vegaaniruoan kanssa olisin jäänyt kokonaan ilman ruokaa.

Vierailija
182/348 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minustakin on mennyt liiallisuuksiin, mutta tekisin kuitenkin kaiken laktoosittomana. Pullan teen nykyisin aina munattomana ja kauramaitoon, koska tulee sillä tavalla parempi rakenne, mutta käytän kyllä aitoa voita.

Auts. Mulle tulee kauratuotteista maha aivan älyttömän kipeäksi. Tänä on itselle vähän ongelma, kun kaikkialla tyrkytetään kauraa joka tuotteeseen, jopa jäätelöön. Tervellistähän se on, mutta sattui silti. Muita viljoja siedän kyllä. 
Eli pointtina: kannattaa ilmoittaa selvästi, mitä tuotteissa on, ettei olla pelkän oletuksen varassa minkään ruoka-aineen suhteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/348 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on joillain vaikeeta...

Itseäni taas nyppii sellainen, että jos sanoo laihduttavansa tietyn suunnitelman mukaan eikä halua mitään, niin puhetta ei uskota vaan tarjotaan väen väkisin sitten vaikka hedelmiä. No haloo, onhan niissäkin energiaa, hedelmäsokeria ja hiilihydraatteja! 

Olisi oikeastaan ihanaa laihiksella ollessa, jos menisi kutsusta kyllä ja saisikin juoda vain kupin kahvia ilman tuputusta :)

Vierailija
184/348 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kutsut ihmisiä, joiden toiveita et halua ottaa huomioon? Jätä kutsumatta, tai ainakin sanoisit etukäteen, että gluteenitonta ja munatonta ei sitten ole.

Käsittääkseni gluteeni voi aiheuttaa keliakiaa sairastavalle ikäviä oireita. 

Sinulla on ihmeen vihamielinen asenne. Miksi? Juhlia pidetään yleensä ihmisten kanssa, joista pidetään ja joiden halutaan viihtyvän vieraina. En oikein tajua sun juhlien tarkoitusta.

Kutsun heidät koska he ovat minulle rakkaita ja haluan juhlia heidän kanssaan. Toivon olevani myös heille sen verran rakas, että he voivat syödä juhlissa tarjottavaa ruokaa (jota syövät muutenkin aina kun mieli tekee). 

Vihamielisyys on omaa tulkintaasi.

Ap

Ohis mutta miksi teit aloituksen, jos taustalla ei ollut edes jonkunlaista uhmaa?

Vierailija
185/348 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ottaa niin päähän nää lumihiutaleruokavaliot. Onneksi lähipiirissä ei ole.

Vierailija
186/348 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvä ohjenuora, että huomioit sairaudet, mutta muotioikut voivat sitten jättää syömättä sen mikä ei kelpaa. Meilläkin on sukulainen jolla hengenvaarallinen pähkinäallergia, tämän huomioin suklaata myöten kaikessa. Sitten on nämä en tykkää siitä ja tästä tyypit. Milloin milläkin ruokavaliolla.  Siksi laitankin yleensä joka sortin tarjolle omaan kippoon ottakoon ne mikä maistuu.

Omat kipot ovat erittäin hyvä tapa! Minäkin pystyn sellaisissa tilaisuuksissa syömään jopa useampaa sorttia, kun kaikki ovat omissa kulhoissaan.

Vierailija
187/348 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kutsut ihmisiä, joiden toiveita et halua ottaa huomioon? Jätä kutsumatta, tai ainakin sanoisit etukäteen, että gluteenitonta ja munatonta ei sitten ole.

Käsittääkseni gluteeni voi aiheuttaa keliakiaa sairastavalle ikäviä oireita. 

Sinulla on ihmeen vihamielinen asenne. Miksi? Juhlia pidetään yleensä ihmisten kanssa, joista pidetään ja joiden halutaan viihtyvän vieraina. En oikein tajua sun juhlien tarkoitusta.

Kutsun heidät koska he ovat minulle rakkaita ja haluan juhlia heidän kanssaan. Toivon olevani myös heille sen verran rakas, että he voivat syödä juhlissa tarjottavaa ruokaa (jota syövät muutenkin aina kun mieli tekee). 

Vihamielisyys on omaa tulkintaasi.

Ap

&nbsp

Aloituksen teko ei vaadi pisaraakaan uhmaa. Koita vaikka itse! 

Ap

Vierailija
188/348 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs ystäväni toimii täsmälleen samalla tavalla kuin AP. Kaikki kutsutut ovat aina tulleet ja syöneet sitä mitä on tarjottu. Todelliset allergiat ja ruokavaliot on siis huomioitu. Valitusta edes selän takana ei ole koskaan kuulunut. Johtunee myös siitä, että ystäväni on erittäin hyvä kokki ja leipuri.

Mistä tiedät, mikä on todellinen allergia tai ruokavalio? AP kuulostaa siltä, ettei ota enää mitään terveysongelmia vakavasti. Pitääkö tuoda todistus allergiasta?

Vierailija
189/348 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ottaa niin päähän nää lumihiutaleruokavaliot. Onneksi lähipiirissä ei ole.

Niin ne ottavat päähän meitä lumihiutaleruokavalioisiakin. Olisi kiva pystyä syömään mitä vain ilman, että on nielu turvoksissa seuraavat kaksi vuorokautta.

Vierailija
190/348 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eräs ystäväni toimii täsmälleen samalla tavalla kuin AP. Kaikki kutsutut ovat aina tulleet ja syöneet sitä mitä on tarjottu. Todelliset allergiat ja ruokavaliot on siis huomioitu. Valitusta edes selän takana ei ole koskaan kuulunut. Johtunee myös siitä, että ystäväni on erittäin hyvä kokki ja leipuri.

Mistä tiedät, mikä on todellinen allergia tai ruokavalio? AP kuulostaa siltä, ettei ota enää mitään terveysongelmia vakavasti. Pitääkö tuoda todistus allergiasta?

Tässä ei ole kyse terveysongelmista, vaan trendiruokavalioista.

Ap

Vierailija
191/348 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarjolle nyt sitten ainakin ihan vaan vettä, hedelmiä, salaattia, kasviksia ja vastaavaa monelle ihan ruokavaliosta riippumatta sopivaa.

Noup. Pitopalvelusta tulee kaksi lämmintä ruokaa ja paria erilaista salaattia. Jälkkäriksi kakkua.

Ap

Ja siinä ne juhlatarjoilut sitten on? Aika nuiva.

Vierailija
192/348 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee AP tuo minulle, niin tulen seuraavaksi yöksi luoksesi kylään. Piereskelen makkarissasi niin että sulla alkaa silmiä kävelemään ja loppuyön ripuloin vessassa.

Ei varmaan haittaa. Eiväthän nuo ole mitään oikeita oireita 😉

Ethän sinä voin vain mene kenenkään luo yöksi pieremään. Osaat varmasti olla syömättä ja juomatta mitään jos sinulla on niin pahat laktoosivaivat!

Puhe oli siitä, että tuo henkilö ilmoittaa ruokarajoitteensa eikä AP huomioi niitä, ei myöskään kerro siitä etukäteen. Vieras sitten saa kovat ilmavaivat syötyään laktoosia tietämättään.

Vierailija
193/348 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvänen aika, hän tuntee ennalta kutsutavat  ihmiset !

Vierailija
194/348 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

voihan se olla, että oma ruuansulatus vaatisi voidakseen hyvin, niin rajoitettua ruokavaliota, mutta joskus ottaa vähän jotain hyvää, muttei kovin paljon, vaikka siitä sitten aiheutuisikin vatsankivistystä.

Vierailija
195/348 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä ei ole kyse terveysongelmista, vaan trendiruokavalioista.

Ap

30 vuotta sitten laktoosi-intoleranssia pidettiin trendiruokavaliona, 20 vuotta sitten keliakiaa.

Ymmärrän kyllä pointtisi. Jos henkilö syö jotakin joka toisella ruokalajilla, niin eihän se kovin rajaavalta rajoitteelta kuulosta, vaan hyvinkin valikoivalta. Toivon kuitenkin, ettet leimaa meitä kaikkia ruokarajoitteisia. Minäkin olen välillä ketoosissa (insuliiniresistenssin hoitoa) ja välillä taas syön myös enemmän hiilihydraatteja.

Vierailija
196/348 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen keliaakikko, ja minua alkaa myös pikkuhiljaa viruttamaan se, että kun menen juhliin, niin en saa sitä pitopalvelun itse leipomaa leipää, vaan samaa pkasteleipåå, mitä kotona syö, ja konditorian täytekakkua tai kaneliässiä en saa ollenkaan. 

Ehkä minäkään en enää järjestä ja ole kustantamassa niitä polttareita,  ja osta toivomuslitalta häälahjaa, ostele kummi-ja ystävien lapsille satasilla joulu-ja valmistujais, rippi ja ylioppilaskahjoja. 

Pitääkin itse järjestää jatkossa gluteenittomat juhlat, ja ei gluteenittomille on tarjolla niitä ei -ton tuotteita, siis ei kakkua, pikkuleipiä, yms,  leipä voi olla joku halpa valmisleipä kaupasta. Keskittykööt sitten juomapuoleen!

Minä olen moniallergikko, ja jos juhlissa on tarjolla samaa pakasteleipää kuin kotonakin, on se aivan huippua! Nimittäin kun pystyn jo ulkonäöltä tunnistamaan, mikä tuote on kyseessä, voin olla satavarma, että tuota ainakin voin syödä. Jostain itse leivotusta joutuu kyselemään ummet ja lammet. Leipoja ei nimittäin välttämättä ole ymmärtänyt kontaminaatioista hölkäsen pöläystä, tai ei jostain syystä pysty sisäistämään sitä, että sama ihminen voi olla allerginen sekä vehnälle että soijalle.

Vierailija
197/348 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaa maa, saat olla niin huono juhlien isäntä/emäntä kuin haluat.

Itse en näe pointtia järjestää juhlia ihmisille joita vihaan ja vielä pistää tarjolla kaikkea mitä kukaan ei varmasti voi syödä. Ehkä joku pläski tai kitupiikki toteaisi että jääpä itselleen enemmän, mutta silti hirveä vaiva tommoseen hikkykostoon.

Vierailija
198/348 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä tarjotaan juhlissa poron/saksanhirvikäristystä ja veteen tehtyä muusia. On gluteenitonta ja laktoositonta, sopii kaikille. 

Miksi kutsutte tuollaista tilaisuutta juhliksi?

Vierailija
199/348 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aidot allergiat ja yliherkkyydet ymmärrän. Mutta sellaiset identiteetinrakennusruokavaliot joista voidaan omaksi huviksi poiketa - paitsi ei juhlien järjestäjä huomioidakseen - on mun mielestä itsekkäitä. Ja turhia.

Tiukkojen ideologisten ruokavalioiden kohdalla mietin, että miksei voi satunnaisesti vähän joustaa? Tai olla edes kuormittamatta juhlien järjestäjää ja syömällä sitten sitä mikä omaan korvien väliin vaikuttaa sopivalta.

Tasan samaa mieltä. Jos voi syödä mitä huvittaa mutta pyrkii noudattamaan jotain tiettyä ruokavaliota, miksei sitä sekasyöntipäivää voisi ajoittaa niihin juhliin?

Ap

No vähän riippuu asiasta. Jos on ihan puhtaasti haluamisesta kysymys, niin toki voi. Mutta sitten on sellaisiakin ruokarajoitteita, että voi syödä tiettyjä juttuja satunnaisesti. Vaikka olisi suunnitellut tällaisen "sekasyöntipäivän" juuri siihen juhlien kohdalle, voi suunnitelma kariutua siihen, jos juuri edellisenä päivänä työpaikkaruokalassa käykin pieni hupsis ja seuraavien kahden viikon "vehnäkiintiö" menikin sitten siinä. Tai se, mitä ruokia pystyy syömään, voi riippua siitä, millaisessa kunnossa vaikkapa ärtyvä suoli sattuu olemaan. Sitä ei voi aikatauluttaa.

Vierailija
200/348 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen keliaakikko, ja minua alkaa myös pikkuhiljaa viruttamaan se, että kun menen juhliin, niin en saa sitä pitopalvelun itse leipomaa leipää, vaan samaa pkasteleipåå, mitä kotona syö, ja konditorian täytekakkua tai kaneliässiä en saa ollenkaan. 

Ehkä minäkään en enää järjestä ja ole kustantamassa niitä polttareita,  ja osta toivomuslitalta häälahjaa, ostele kummi-ja ystävien lapsille satasilla joulu-ja valmistujais, rippi ja ylioppilaskahjoja. 

Pitääkin itse järjestää jatkossa gluteenittomat juhlat, ja ei gluteenittomille on tarjolla niitä ei -ton tuotteita, siis ei kakkua, pikkuleipiä, yms,  leipä voi olla joku halpa valmisleipä kaupasta. Keskittykööt sitten juomapuoleen!

Eli sinua varten pitäisi leipoa erikseen gluteeniton täyteka

Kun järjestin synttärijuhlat ja tiesin, että yksi vieraista oli keliaakikko, tilasin sen täytekakun gluteenittomana. Kelpasi sama kakku kaikille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kaksi