Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka monta ihmistä tiedät joiden älykkyys on mitattu?

Vierailija
24.02.2023 |

Tein mensan ÄO nettitestin. Alkoi kiinnostamaan millaisesta otannasta koostuu tuo äo asteikko. En tunne yhtään ihmistä jolle olisi tehty virallinen äo-testi. Kuitenkin vaikuttaa siltä että tiedetään aika paljon väestön äo:sta. Tehdäänkö esim koululaisille jotain satunnaisia testejä, entä aikuisille? Vai tehdäänkö näitä älykkyysarvioita jotenkin ilman että asianosaisille kerrotaan? Vai koostuuko tuo äo-käyrä vaan niistä jotka tosiaan menee sinne äo-testiin? Millaset ihmiset sinne ees menee???

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mensan nettitesteissä lähes kaikki ovat neroja. 

Vierailija
2/52 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en tunne yhtäkään, eikä itselleni ole tullut edes mieleen käydä testissä. Mutta aina kun palstalla keskustellaan älykkyydestä, paikalle lehahtaa valtava määrä ihmisiä, jotka ovat käyneet Mensan testissä, ja kaikkien tulos on vähintään 160.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tietääkseni tavannut, tai muuten tiedän, noin puoli tusinaa Mensan testissä käynyttä henkilöä. Heidän joukossaan mm. Suomen älykkäimmäksi henkilöksi testissä kuulemma median tietojen mukaan havaittu Erkki-herra. Vain yksi testatuista kertoi jääneensä nippa nappa vaille Mensan jäsennyyttä, mutta poikansa on kuulemma Mensalainen. Muistelisin, että Suomen Big brothersissakin olisi esiintynyt pari Mensalaista, mutta  minua he eivät erityisesti vakuuttaneet maalaisälykyydellään.

Vierailija
4/52 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän yhden ihmisen, joka on käynyt Mensan testissä. Hän olisi päässyt Mensan jäseneksi, jos olisi halunnut.

Veikkaanpa, että he, joilla pisteet eivät riitä Mensan jäsenyyteen, eivät testissä käymisestään paljon huutele, saati niiden tuloksista.

Vierailija
5/52 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

6

Vierailija
6/52 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

3

Vierailija
7/52 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

23

Vierailija
8/52 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

4

Vierailija
9/52 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen useitakin, tämä on kai sosiaaliluokka kysymys. Testeistä voidaan olla monta mieltä, mutta käyneiden tuloksia selittää myös se, että iso osa ihmisistä tietää jo valmiiksi että ko. testeistä ei mitään hyviä tuloksia saa ja jättää menemättä. Ja lisäksi tietysti matalampia tuloksia saaneet eivät niistä paljoa huutele. Tällaiset testit rakennetaan siten, että otetaan väestöstä otanta ja lasketaan sen jälkeen hajonta Gaussin käyrälle. 

Vierailija
10/52 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

11

Vierailija
11/52 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

3

Vierailija
12/52 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

41

Vierailija
13/52 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua huvittaa ja ihmetyttää se, miksi jotkut tarvitsevat testin älykkyydelleen? Mitä ihmettä teette sillä tiedolla? Olen melko älykkäästä suvusta, matemaattista päättelykykyä löytyy ja kykenen analysoimaan ihmisluonnetta aika osuvasti sekä minua kiinnostaa monet asiat. Silti en ole ikinä edes miettinyt älyn testaamista. Se vain tuntuu todella turhalta. Ihmisen älykkyys on paljon monipuolisempaa ja sille kaikelle ei ole testiä olemassakaan.

Vierailija
14/52 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

5683

Vierailija
15/52 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

3681

Vierailija
16/52 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

4

Vierailija
17/52 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

9

Vierailija
18/52 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

1,5

Vierailija
19/52 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

45 kg

Vierailija
20/52 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mensan vapaaehtoisessa testissä käytiin aikoinaan koulun kanssa, sain silloin 120. Enpä sillä tiedolla ole mitään tehnyt sen jälkeen, mitä nyt kahvipöytäkeskusteluissa joskus jos tulee esille niin voi huvikseen vertailla. Älykkyydellä on silläkin optimaaliset rajansa, hyvin nykymaailmassa menestyvät omaavat noin 130-140 tuloksen, eli esim. insinöörit ja lääkärit sijoittuvat tuolle tasolle. On tutkittu että yli 140äo:n omaavilla alkaa piirteinä korostua pakko-oireyhtymät sekä erilaiset autistiset piirteet, myös sosiaalinen äly heillä on usein rajoittunutta- mistä johtuukin sanonta "nerot eivät ole hulluja, he ovat vain omalaatuisia".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi neljä