Terapeutti ei ymmärrä, kun yritän kompensoida lapsuuden vaillejäämiset aikuisuudessa (ja onnistuikin)
Lisäksi hän ei lainkaan ymmärrä, miksi haluan palata 20 vuotta kestäneeseen väkivaltaan ja kaltoinkohteluun yhä uudestaan ja uudestaan.
Kyseessä siis traumaterapia, enkä mitenkään toista samoja asioita, vaan kerron aina kun mieleen muistuu joku lapsuuden/ nuoruuden uhkaava tilanne, jota en ole kertonut vielä aiemmin.
Miksi näin mahtaa suhtautua näin? (Tulen kysymään asiaa myös häneltä itseltään, joten sitä turha vastata.
Kommentit (196)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
^
Olen ulkoisesti rauhallinen. Meillä on hyvä arki ja asiat mallillaan.
Siksi juuri käyn terapiassa, ettei näitä asioita tarvitse käsitellä kotona. Olen tyytyväinen itseeni vanhempana, kaikki ovat olleet lapsiimme tyytyväisiä ja lapset vaikuttavat tasapainoisilta ja onnellisilta.
ApKunnes menevät aikuisena terapiaan.
Sitten menevät, mitä sitten? Sehän on vain hyvä asia, että osaavat pitää itsestään huolta.Ap
Ai nytkö se vanhemman takia terapiassa käyminen onkin vain hyvä asia?! :D :D
On se siinä mielessä hyvä, että tällöin ei siittä omia traumojaan seuraavalle sukupolvelle.
Ap
Tällaiset keskustelut vetävät internetin pershäiriöiset susipäät puoleensa. Nämä raukat tulevat ilakoimaan toisten kokemuksilla, nauttivat siitä mitä enemmän pääsevät tölvimään ja musertamaan valmiiksi maassa makaavaa. Nämä hyvin säälittävät ja surkeat ihmiset saavat suorastaan nautintoa siitä. Joten siksi keskustelun taso on tätä luokkaa. Luonnehäiriöiset kokoontuvat sankoin joukoin huvittelemaan kaltaistensa ja VPN:n parissa.
Vierailija kirjoitti:
Pro tip: kun palaat muistoon, muuta mielikuvaa. Sen sijaan että looppaat sitä samanlaisena uudestaan ja uudestaan, toimi toisin. Väännä r aiskarin muna katki ja polkaise palleja, pahoinpitelevän isän voit laittaa joutumaan vaikka veljensä puukottamaksi.
Sinä hallitset muistojasi. Omistat ne sataprosenttisesti. Ei ole syytä satuttaa itseään uudestaan. Pidä puolesi ja huolehdi, että kukaan ei satuta sinua pääsi sisällä.
Ei tuollainen toimi. Traumamuistot ovat usein pirstaleisia, ja ne häiritsevät erityisesti siksi, ettet muista koko tilannetta vaan pelkkiä osia siitä, kokonaiskuva puuttuu. Terapiassa näitä on hankala käsitellä, koska ei ole olemassa kunnollista dataa (mitä tapahtui), jota edes analysoida (miksi tapahtui, miltä se tuntui, syyt ja seuraukset jne.). Pala puuttuu elämästä, ja se häiritsee, koska keho muistaa ne tilanteet, ja takaumia ja muuta oireilua alkaa tulla niissä samoissa olotiloissa, joissa traumamuistot tai totaalinen amnesia syntyivät. Ahdistavat oireet ja muistot voivat häiritä elämää rankasti vuosikymmeniä. Minulla nämä liittyivät etenkin hyväksikäyttö- ja väkivaltatilanteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä terapeuttisi kanssa. Miksi sitten käyt siellä, jos luulet itse tietäväsi paremmin?
Eli mitä mieltä sinä silloin olet?
Ap
Sitä, että turha niitä vanhoja asioita on märehtiä enempää. Kyllä ammattilaiset tietää, usko niitä.
Ei vi ttu. Kannattasko olla vain hiljaa jos käsityskyky on tätä tasoa.
Vierailija kirjoitti:
Tällaiset keskustelut vetävät internetin pershäiriöiset susipäät puoleensa. Nämä raukat tulevat ilakoimaan toisten kokemuksilla, nauttivat siitä mitä enemmän pääsevät tölvimään ja musertamaan valmiiksi maassa makaavaa. Nämä hyvin säälittävät ja surkeat ihmiset saavat suorastaan nautintoa siitä. Joten siksi keskustelun taso on tätä luokkaa. Luonnehäiriöiset kokoontuvat sankoin joukoin huvittelemaan kaltaistensa ja VPN:n parissa.
Juu, tunnistan ilmiön, eikä se vaikuta minuun mitenkään. Osittain vanhempieni kaltaisia ihmisiä nämä, vaikkakaan eivät yhtä älykkäitä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Armo ei ole anteeksiantoa, eikä teon hyväksymistä. Ymmärtäminen ja hyväksyminen ovat kaksi eri asiaa.
En tiedä miksi tämä on saanut näin paljon alapeukkuja.
Kyllä minä voin ymmärtää miksi äitini toimi miten toimi, mutta en todellakaan hyväksy niitä toimia. Sen sijaan olen hyväksynyt sen, että sain paskat kortit ja niillä on pelattava, mutta kukaan väärintekijä ei minua tule korjaamaan: se työ on valitettavasti tehtävä täysin itse. Ja tuntuuhan se epäreilulta, että lähtee elämään tavallaan takamatkalta, mutta minkäs teet. En tule pystymään samaan kuin joku suuri menestyjä, mutta ehkä menestykseksi tässä kohtaa voi katsoa sen, että mulla on ihan hyvä, tavallinen elämä enkä ole esimerkiksi alkoholisti.
Kuulostaa siltä AP, ettet ole valmis vielä terapiaan. Yleisemmin terapian tarkoitus on pyrkiä avaamaan sinulle uudenlaisia tapoja toimia ja ajatella, terveellisiä ja toimivia. Sinä sen sijaan vaikutat henkilöltä, joka jääräpäisesti pyrkii pysymään näissä vahingollisissa ja haitallisissa toimintatavoissa ja ajatusmalleissa, ja syyllistät sitten terapeuttia siitä, ettei hän lähde siihen mukaan.
Terapia ei toimi, jos et aidon oikeasti halua muutosta elämääsi ja ole valmis olemaan uusille näkökulmille avoin.
Vierailija kirjoitti:
Narsistit rikkovat ihmisiä tahallaan ja ilakoivat päälle varmistaakseen, että uhri pysyy hulluna muiden silmissä. Siksi he tunkevat joka ketjuun, jossa rikkinäiset ihmiset purkavat tuntojaan. Saavat kicksejä siitä, mitä ovat toisille aiheuttaneet.
Minä en ole koskaan ajatellut olevani uniikki. Ainoastaan sillä tavoin poikkean valtavirrasta, että vanhempieni yhteiskunnallinen status oli korkea ja kaikki katsoivat heitä ylöspäin.
Kukapa olisi arvannut, että yöt pelätään kuolemaa, juostaan veistä karkuun ja paetaan lumiseen metsään.
Ap
Ihan kuka tahansa jonka aivoista ei ole poistettu historianoppimista "arvaa" ettei "hyväosaisuus" suojaa kaltoinkohtelulta.
- 4 vuotiaana ekaa kertaa huostaanotettu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pro tip: kun palaat muistoon, muuta mielikuvaa. Sen sijaan että looppaat sitä samanlaisena uudestaan ja uudestaan, toimi toisin. Väännä r aiskarin muna katki ja polkaise palleja, pahoinpitelevän isän voit laittaa joutumaan vaikka veljensä puukottamaksi.
Sinä hallitset muistojasi. Omistat ne sataprosenttisesti. Ei ole syytä satuttaa itseään uudestaan. Pidä puolesi ja huolehdi, että kukaan ei satuta sinua pääsi sisällä.
Ei tuollainen toimi. Traumamuistot ovat usein pirstaleisia, ja ne häiritsevät erityisesti siksi, ettet muista koko tilannetta vaan pelkkiä osia siitä, kokonaiskuva puuttuu. Terapiassa näitä on hankala käsitellä, koska ei ole olemassa kunnollista dataa (mitä tapahtui), jota edes analysoida (miksi tapahtui, miltä se tuntui, syyt ja seuraukset jne.). Pala puuttuu elämästä, ja se häiritsee, koska keho muistaa ne tilanteet, ja takaumia ja muuta oire
Pirstaleisessa traumamuistossa ongelmana on myös se, että valemuistot ottavat usein vallan, jos muistoa yritetään liikaa miettiä. Kun mieli ei muista, se yrittää paikata niitä alueita, mitä ei muista mitkä sitten luovat valheellisia muistoja (mitkä tuntuvat todelta).
Siksi asioita ei pidä miettiä ja muistella liikaa, koska voi luoda täysin valheellisen muiston ja menneisyyden itselleen.
Vierailija kirjoitti: Kuulostaa siltä AP, ettet ole valmis vielä terapiaan. Yleisemmin terapian tarkoitus on pyrkiä avaamaan sinulle uudenlaisia tapoja toimia ja ajatella, terveellisiä ja toimivia. Sinä sen sijaan vaikutat henkilöltä, joka jääräpäisesti pyrkii pysymään näissä vahingollisissa ja haitallisissa toimintatavoissa ja ajatusmalleissa, ja syyllistät sitten terapeuttia siitä, ettei hän lähde siihen mukaan. Terapia ei toimi, jos et aidon oikeasti halua muutosta elämääsi ja ole valmis olemaan uusille näkökulmille avoin.
Totta on ainoataan se, että paykoterapia on ainoa palvelu maailmassa, jossa epäonnistunut hoito 120 euroa/h on asiakkaan vika. Ei mitään muuta. En voi uskoa että nykyihminen on lähtenyt tällaiseen manipulointiin mukaan, ja vielä uskoo sen!
Vanhempien älykkyyttä ap kyllä jaksaa jankuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä terapeuttisi kanssa. Miksi sitten käyt siellä, jos luulet itse tietäväsi paremmin?
Eli mitä mieltä sinä silloin olet?
Ap
Sitä, että turha niitä vanhoja asioita on märehtiä enempää. Kyllä ammattilaiset tietää, usko niitä.
Ei vi ttu. Kannattasko olla vain hiljaa jos käsityskyky on tätä tasoa.
Käsityskyky on sinulle yhtä kuin aivopesty ja rahastettu lammas. Ihmisyys on monimuotoista, eikä se psykoterapian tasapäistämispyrkimyksillä siitä miksikään muutu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Kuulostaa siltä AP, ettet ole valmis vielä terapiaan. Yleisemmin terapian tarkoitus on pyrkiä avaamaan sinulle uudenlaisia tapoja toimia ja ajatella, terveellisiä ja toimivia. Sinä sen sijaan vaikutat henkilöltä, joka jääräpäisesti pyrkii pysymään näissä vahingollisissa ja haitallisissa toimintatavoissa ja ajatusmalleissa, ja syyllistät sitten terapeuttia siitä, ettei hän lähde siihen mukaan. Terapia ei toimi, jos et aidon oikeasti halua muutosta elämääsi ja ole valmis olemaan uusille näkökulmille avoin.
Totta on ainoataan se, että paykoterapia on ainoa palvelu maailmassa, jossa epäonnistunut hoito 120 euroa/h on asiakkaan vika. Ei mitään muuta. En voi uskoa että nykyihminen on lähtenyt tällaiseen manipulointiin mukaan, ja vielä uskoo sen!
Tottakai hoito voi epäonnistua, ja se on asiakkaan vika. Kyllä muissakin lääketieteen aloilla hoidoissa, jos asiakas tekee kaikkens taistellakseen hoitoa vastaan ja se epäonnistuu, on se silloin asiakkaan vika.
Jos asiakas menee fysioterapiaan repeytyneen lihaksen takia, ja sitten ei suostu tekemään mitään fysioterapian ohjeita, koska kuvittelee itse tietävänsä paremmin, ja sitten jalka jää vajaakuntoiseksi, niin onhan se asiakkaan vika ja epäonnistunut hoito.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsistit rikkovat ihmisiä tahallaan ja ilakoivat päälle varmistaakseen, että uhri pysyy hulluna muiden silmissä. Siksi he tunkevat joka ketjuun, jossa rikkinäiset ihmiset purkavat tuntojaan. Saavat kicksejä siitä, mitä ovat toisille aiheuttaneet.
Martyyrius on myös narsismin piirre. Kun auliisti uhriutuu, saa hyvän syyn surkutella itseään. Silloin voi viimeinkin saada osakseen myötätuntoa. Marttyyrius on selviytymiskeino hauraan minuuden ja huonon itsetunnon kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Armo ei ole anteeksiantoa, eikä teon hyväksymistä. Ymmärtäminen ja hyväksyminen ovat kaksi eri asiaa.
En tiedä miksi tämä on saanut näin paljon alapeukkuja.
Kyllä minä voin ymmärtää miksi äitini toimi miten toimi, mutta en todellakaan hyväksy niitä toimia. Sen sijaan olen hyväksynyt sen, että sain paskat kortit ja niillä on pelattava, mutta kukaan väärintekijä ei minua tule korjaamaan: se työ on valitettavasti tehtävä täysin itse. Ja tuntuuhan se epäreilulta, että lähtee elämään tavallaan takamatkalta, mutta minkäs teet. En tule pystymään samaan kuin joku suuri menestyjä, mutta ehkä menestykseksi tässä kohtaa voi katsoa sen, että mulla on ihan hyvä, tavallinen elämä enkä ole esimerkiksi alkoholisti.
No sitähän se ap:kin tekee, käy terapiassa ja yrittää saada palasiaan kasaan, ottaa vastuun omasta elämästään ja vaikuttaa siihen. Joten en kyllä millään ymmärrä koko kommentin pointtia?
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai hoito voi epäonnistua, ja se on asiakkaan
Höpö höpö. Psykoterapiassa jokainen tekee varmasti parhaansa. Tästä huolimatta epäonnistuminen on asiakkaan vika. Koko hoito on tolkuttoman hidasta, kustannustehotonta, tehotonta noin ylipäätään, ja joiltakin osin silkkaa kusetusta ja manipulointia ilman näytön häivää. Henkilökohtainen mielipiteeni on, että ko toiminta pitäisi suurimmaksi osaksi lakkauttaa ja kieltää.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole koskaan ajatellut olevani uniikki. Ainoastaan sillä tavoin poikkean valtavirrasta, että vanhempieni yhteiskunnallinen status oli korkea ja kaikki katsoivat heitä ylöspäin.
Kukapa olisi arvannut, että yöt pelätään kuolemaa, juostaan veistä karkuun ja paetaan lumiseen metsään.Ap
Ihan kuka tahansa jonka aivoista ei ole poistettu historianoppimista "arvaa" ettei "hyväosaisuus" suojaa kaltoinkohtelulta.
- 4 vuotiaana ekaa kertaa huostaanotettu
Tunnistatko itsessäsi persoonallisuushäiriöiden piirteitä, vai mikä mahtaa olla antisi tässä keskustelussa?
- ihmiskaupan uhri
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Psykoterapiassa jokainen tekee varmasti parhaansa. Tästä huolimatta epäonnistuminen on asiakkaan vika. Koko hoito on tolkuttoman hidasta, kustannustehotonta, tehotonta noin ylipäätään, ja joiltakin osin silkkaa kusetusta ja manipulointia ilman näytön häivää. Henkilökohtainen mielipiteeni on, että ko toiminta pitäisi suurimmaksi osaksi lakkauttaa ja kieltää.
Se, ettei traumaterapia toiminut sinulle ei tarkoita sitä, etteikö se toimi kenellekkään. Se ei toimi, kuten ei mikään muukaan terapia, jos asiakas menee sinne asenteella, että hän on oikeassa ja terapeutin pitää vain myötäillä hänen mielipiteitään. Ja jos on varsinkin joku persoonallisuushäiriö, kuten epävakaa persoonallisuus, niin silloin on hyvin epätodennäköisestä, että terapia auttaa, koska varsinkin BPD:llä he vastustavat kaikkia hoitoja ja ovat vaikeahoitoisia.
Kokeile joskus käydä terapiassa ja kysyä sitten terapeutilta suoraan ja pyytää mahdollisimman rehellistä vastausta siitä, mikä asia sinussa vaikeuttaa tai ongelmittaa hoidon toimivuutta. Saisit sitten paremman vastauksen omalle käytöksellesi.
Tämä. Niin tämä.