Olen ollut 6kk juomatta! Olin odottanut enemmän.
Joka paikassa hehkutetaan kuinka hyvin voi kun lopettaa juomisen . Itse join melkein 30 vuotta säännöllisesti ja nyt raittiina ehkä ainut merkittävä ero on että nukun hyvin ja pitkiä öitä.. odotin että paino olisi laskennut ja olisin pirteämpi mutta ainakaan mulla ei ole vielä nämä ihmeet tuleet... miten muilla kertokaa vähän mikä on muuttunut?
Kommentit (137)
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikille hyvistä kommenteista.. tässä mietin pitäiskö alkaa kohtuukäyttäjäksi. Ap
Kohtuukäyttökin taidetaan suomessa laskea ongelmakäytöksi.
Ihmiset ovat aina halunneet päihtyä. Samaa on monilla eläimillä. Tosiasioiden tunnustaminen on viisauden alku. Päihtymisen halut ei katoa kielloilla. Tarvitaan jokin järkevämpi suhtautuminen päihteisiin. Aina vain puhutaan päihteiden väärinkäytöstä. Kun kerran on väärinkäyttöä niin täytyy olla myös oikein käyttöä. Kukaan ei joko halua tai uskalla kertoa millaista on päihteiden oikein käyttö. Varmaan pelkäävät leimautumista.
Itse ajattelen hyvinvointiani koko elämänkaaren ajalta. Alkoholin käytön lopettaminen vähentää riskiä syöpäsairauksiin, verenpainetautiin, maksa toimii paremmin, rahaa voi käyttää järkevämmin kuin juomalla. Jos jonain päivänä koko elämä tuntuu tylsältä, haaste onkin hyväksyä tosiseikka, että sellaistahan se on.! Normaali elämä on harmaata junnaamista päivästä toiseen tai vaihtoehtona niin kiireistä suorittamista, ettei itselle tai läheisille tahdo jäädä aikaa. Itselleni epätoivon hetkiin auttaa tukeutuminen vertaistukiryhmiin, suosittelen lämpimästi. Tsemppiä!
Minä olen raihnainen, työtön ja yksinäinen kuusikymppinen. Olen pari vuotta harkinnut tissuttelun aloittamista. En osaa juoda "kunnolla" eli hankkia huonoa oloa, mutta illat olisivat vähemmän pitkäveteisiä viinin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Uni parantuu ,siinä hyöty
Lyhyeksi jäi tuokin hyöty kun keski-/vaihtari-iässä nukkuminen meni ihan perseelleen muista syistä. En voisi nukkua enää tämän huonommin (ja vähemmän) vaikka aloittaisin kännäilyn uudelleen.
Sitten on muissa elämäntavoissa jokin pielessä. Ruokailu- ja liikunta esimerkiksi. Usein ihmisiä väsyttää liikkumattomuus ja huono ruoka. Esim liikaa hiilihydraatteja ja sokeria. Nämä tulee nyt myös esiin, kun et juo.
Mikä alkoholissa on se juttu, jota eniten kaipaatte? Ja mikä tekee selvin päin olemisesta tylsää?
Miehellä ollut alkoholin kanssa ongelma ja on nyt päättänyt olla juomatta. Aloin miettiä noita juttuja, että osaisin parhaalla mahdollisella tavalla olla tukena, jos alkoholiton elämä alkaa tuntua vaikealta.
Itselle alkoholia välillä reippaastikin juoneena tulee mieleen ainakin se sosiaalisuus ja avoimuus, kun uskaltaa puhua kelle vaan ja avautua vaikka mistä. Toisaalta näitä keskusteluja sitten myöhemmin on välilä tullut kaduttuakin, että pitikö mennä sille lähes tuntemattomalle työkaverille kertomaan kaikki elämänsä traumat tms. Kännissä käydyt keskustelut monesti myös unohtuvat. Ärsyttävintä on muistaa, että olen vaikka miehelle uskaltanut viimein avautua jostain kaihertaneesta asiasta, mutta en muista mitä ollaan juteltu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uni parantuu ,siinä hyöty
Lyhyeksi jäi tuokin hyöty kun keski-/vaihtari-iässä nukkuminen meni ihan perseelleen muista syistä. En voisi nukkua enää tämän huonommin (ja vähemmän) vaikka aloittaisin kännäilyn uudelleen.
Jos menet lääkäriin unettomuuden takia niin saat mielialalääkkeitä. Uni ja nukahtamislääkkeitä pihdataan kun niitä voi joku käyttää väärin. Siksi niitä ei anneta edes oikeaan tarpeeseen.
Tässä asiassa olen hyvin epä-suomalainen, en nimittäin ole koskaan edes maistanut alkoholia. Ei vaan kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Tässä asiassa olen hyvin epä-suomalainen, en nimittäin ole koskaan edes maistanut alkoholia. Ei vaan kiinnosta.
Kylläpä kiinnostaa: klikkasit keskustelun auki ja innostuit kommentoimaankin. Kysymykseksi jää vain se, millä tavalla ajattelit osallistumisesi olevan sen vaivan arvoista.
Elämä tapahtuu juomattakin. Tylsä elämä on ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokahalu kasvaa ja riski lihoamiselle on suuri kun raitistuu
Pahe vain korvautuu toisella, niin se menee. Olin aikanaan 5vk katkolla, menin farkuissa hoikkana poikana, lähdin collegehousuissa kun farkkuja en saanut kuin polviin asti. Ja tämä on täysi tosi.
Jos on polttanut tyyliin 1-2 tupakkaa päivässä, joskus ei sitäkään, niin kun lopettaa juomisen niin menee toppa päivässä..
Vierailija kirjoitti:
Elämä tapahtuu juomattakin. Tylsä elämä on ok.
Elämästä ei selviä hengissä vaikka ei ikinä käyttäisi mitään päihdettä.
Eikös siitä ollut vasta uutinen, että alkoholi muuttaa aineenvaihduntaa? 6 kk ei ehkä riitä.
Itse olin 2 kk ilman, ja ei mitään muuta muutosta, kuin juuri tuo parantunut unen laatu. Saattaa olla, että vaatisi vähintään vuoden, että alkaisi laihtua.
Vierailija kirjoitti:
Mikä alkoholissa on se juttu, jota eniten kaipaatte? Ja mikä tekee selvin päin olemisesta tylsää?
Miehellä ollut alkoholin kanssa ongelma ja on nyt päättänyt olla juomatta. Aloin miettiä noita juttuja, että osaisin parhaalla mahdollisella tavalla olla tukena, jos alkoholiton elämä alkaa tuntua vaikealta.
Itselle alkoholia välillä reippaastikin juoneena tulee mieleen ainakin se sosiaalisuus ja avoimuus, kun uskaltaa puhua kelle vaan ja avautua vaikka mistä. Toisaalta näitä keskusteluja sitten myöhemmin on välilä tullut kaduttuakin, että pitikö mennä sille lähes tuntemattomalle työkaverille kertomaan kaikki elämänsä traumat tms. Kännissä käydyt keskustelut monesti myös unohtuvat. Ärsyttävintä on muistaa, että olen vaikka miehelle uskaltanut viimein avautua jostain kaihertaneesta asiasta, mutta en muista mitä ollaan juteltu.
Mä en koe että selvinpäin olisi mitenkään tylsää enkä kaipaa kännissä oloa just noiden erilaisten ylilyöntien takia, mutta sitä kaipaan että hetken aikaa on se rento ja jopa ehkä itsevarmakin olo vaikka siis olisi ihan vaan yksinään kalsarikännäämässä kotonaan. Sitten siitä itsevarmuudesta yleensä tuli ongelmia jos meni jonnekin ihmisten ilmoille koska kertoi jotain liikaa tai teki jotain tosi tyhmiä mooveja eli kuvitteli esim yhdenillanjutun olevan tosi hyvä idea joka ei tietenkään kaduttaisi jälkeenpäin.
Ite kyllä laihduin..4kk juomatta,mutta lisäsin myös liikuntaa paljon..enkä syö joka ilta roska ruokaa ja sipsiä nikuin humalassa saatoin vetää yksin koko sipsi pussin
Olo virkeä myös
Lopetin juomisen 6kk sitten ja aloitin kovaa treenaa ja syön terveellisesti. Luulin että nukun paremmin mutta en nuku eikä paino ole laskenut.
Minusta ihmisillä jotka odottavat juomattomuudelta jotain on vääristynyt todellisuuskäsitys. Juomattomuus ei ole päihde. Se on ihmisen luonnollinen olotila. Se voi olla mitä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Minusta ihmisillä jotka odottavat juomattomuudelta jotain on vääristynyt todellisuuskäsitys. Juomattomuus ei ole päihde. Se on ihmisen luonnollinen olotila. Se voi olla mitä tahansa.
Puhutkin aivan eri asiasta kuin tämä ketju. Ei ole kyse juomattomuudesta, vaan juomisen lopettamisesta.