Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen ollut 6kk juomatta! Olin odottanut enemmän.

Vierailija
13.01.2026 |

Joka paikassa hehkutetaan kuinka hyvin voi kun lopettaa juomisen . Itse join melkein 30 vuotta säännöllisesti ja nyt raittiina ehkä ainut merkittävä ero on että nukun hyvin ja pitkiä öitä.. odotin että paino olisi laskennut ja olisin pirteämpi mutta ainakaan mulla ei ole vielä nämä ihmeet tuleet... miten muilla kertokaa vähän mikä on muuttunut?

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopetin juomisen ja tupakoinnin 6 vuotta sitten. Nyt on ihan sama elääkö vai ei. Olen työkyvytön, masentunut ja pa. Autoimmuunisairaudet jotka lääkärin arvailujen mukaan puhkesivat stressistä ( jota juominen ei enää suitsinut )ovat vieneet aivan kauheaan jamaan. Eilen taas reumatologi kysyi että mikä muuttui elämässä 2019 en kehdannut sanoa että aloitin terveellisen elämän. 

Mulla kävi samoin. Elin aktiivista elämää ja voin hyvin kun juoksin baareissa sekä klubeilla. Kun lopetin, vanhenin hetkessä 10v ja terveys meni. Kaikki ihmetteli miten pysyin niin nuoren näköisenä kun join paljon. Nyt olen minäkin vanhan näköinen, kun lopetin. Ei olisi pitänyt.

Vierailija
42/56 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse koitan myös tipattomalla löytää hyviä syitä olla juomatta. Mitään muuta en ole huomannut kuin se miten tylsää viikonloppuisin on selvinpäin.

Onpa sinulla köyhä elämä jos et viikonloppuisin keksi siihen muuta sisältöä kuin kännissä olemisen. Etkö edes pidä itsestäsi enemmän selvin päin?

Suomalaisen elämä on keskimäärin melko köyhää. Ostovoima on niin alhainen ettei juuri mitään pysty tekemään kuin ryyppäämään.

Näin. Eikä meinaa rahat riittää siihenkään...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti saat odotella jatkossakin. Itsellä on päälle vuosikymmen raittiutta takana, mutta ei mikään ole enää sen ensimmäisen parin-kolmen kuukauden jälkeen muuttunut. Silloin lähti se pöhö ja punoitus naamasta sekä uni muuttui laadukkaammaksi, mutta siinäpä ne. Kaiken lisäksi itse aloitin tuolloin myös päivittäiset kävelylenkit ja koska olin lopettanut röökinpolton käytännössä samaan aikaan alkoholinkäytön lopettamisen kanssa niin siinä alkuvaiheessa hapenottokyky kyllä tuntui paranevan ihan joka päivä. Sekin siis johtui melko varmasti tuosta savuttomasta elämästä eikä niinkään alkoholinkäytön lopettamisesta.

Ja kaiken hyvän lisäksi en ole laihtunut kiloakaan vaikka varaa kyllä olisi ollut ja olisi edelleen. Tuota ihmettelen ehkä ihan eniten, koska silloin juomisaikoina en tosiaan lenkkeillyt enkä jumppaillut ja silloin tuli haettua / tilattua aika useinkin jotain krapulamättöä. Samoin siinä juodessa saattoi mennä pähkinöitä, sipsejä jne jotka kaikki on nyt jääneet oikeasti juhlahetkiin ja niitä ei vuositasollakaan nyt kovin monia ole. Silti nämä ainakin minusta melko isotkin elämäntapamuutokset ei näy peilissä eikä vaa'alla eikä vaatteetkaan ole löysemmiksi muuttuneet.

Välillä mietin, että noinko sitä voi pilata elimistönsä tälläkin tapaa noiden biletysvuosien aikana joita itselle kertyi kyllä aivan liian monta.

Vierailija
44/56 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku jo sanoikin etteivät aivot koskaan unohda nousuhumalan hyvänolon boostia. Lisää elinvuosia voi tulla 30v dokaamisen jälkeen jopa 10 että se hyvä puoli lopettamisessa kyllä on.

Muuten se on sitä monotonista arkea laskujen maksamisineen.  Sinusta tulee se tylsä kaveri jota ei kutsuta enää mihinkään kun siitä ei ole mitään seuraa, ei voi edes skoolata.

Vierailija
45/56 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ellei ole juonut pahaan mieleen jollain tavalla niin ei mielialoissa välttämättä tapahdukaan mitään. Samoin painossa tai missään ei näy ehkä suurtakaan muutosta. Odottaisin silti vielä vuoden tai puolitoista vaikutuksia. Esim. itse koin päässeeni alkoholista lopullisesti eroon vasta kahden vuoden raittiuden jälkeen. 

Vierailija
46/56 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse koitan myös tipattomalla löytää hyviä syitä olla juomatta. Mitään muuta en ole huomannut kuin se miten tylsää viikonloppuisin on selvinpäin.

Onpa sinulla köyhä elämä jos et viikonloppuisin keksi siihen muuta sisältöä kuin kännissä olemisen. Etkö edes pidä itsestäsi enemmän selvin päin?

Olen eri, mutta en mä tykännyt siitä "känniminästäni" edes silloin kun join enkä edelleenkään pidä erityisemmin myöskään itsestäni. Nykyisin vähemmän kuin ennen, koska nyt huomaan miten päin sitä itteään kaikki on ja kuinka näiden asioiden korjaamiseen ei enää ole mitään mahdollisuutta.

Vierailija
47/56 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämänlaatuni vain huononi kun lopetin jokapäiväisen ryyppäämiseni. Velat eivät olleet enää saatavia...

Vierailija
48/56 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopetin juomisen ja tupakoinnin 6 vuotta sitten. Nyt on ihan sama elääkö vai ei. Olen työkyvytön, masentunut ja pa. Autoimmuunisairaudet jotka lääkärin arvailujen mukaan puhkesivat stressistä ( jota juominen ei enää suitsinut )ovat vieneet aivan kauheaan jamaan. Eilen taas reumatologi kysyi että mikä muuttui elämässä 2019 en kehdannut sanoa että aloitin terveellisen elämän. 

Mulla kävi samoin. Elin aktiivista elämää ja voin hyvin kun juoksin baareissa sekä klubeilla. Kun lopetin, vanhenin hetkessä 10v ja terveys meni. Kaikki ihmetteli miten pysyin niin nuoren näköisenä kun join paljon. Nyt olen minäkin vanhan näköinen, kun lopetin. Ei olisi pitänyt.

Eniten harmittaa kun enää ei pysty tanssimaan edes hetkeä. Ja no, rupsahdin minäkin. Lääkkeet vei hiuksetkin. 

Vierailija
49/56 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aktiivisuus lisääntyy luontaisesti kun ei ole parin päivän kankkusia jotka menevät sängynpohjalla. Se jo kohottaa mielialaa kun saa tehtyä jotain hyödyllistä ja endorfiinit lähtevät hyrräämään kun tulee liikuttua enemmän.

Jos on mt-ongelmia, varsinkin masennusta, hyödyn tuntee jo kahdessa kuukaudessa.

Rahaa jää koska grillimätöt ja pakastepitsat tulevat pirun kalliiksi, niiden hinnalla tekee viikon pakettimatkan kerran vuodessa.

Vierailija
50/56 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuo unen laadun ja määrän paraneminen on jo mahtava etu. Vaikka et itse huomaa, olet todennäköisesti paremman näköinen, tuoksuinen ja kaikin puoli skarpimpi nykyään. Päivittäisen tai viikottaisen alkoholin ostamiseen menee jo aikaa ja rahaa, se on nyt säästöä. 

Voit olla ylpeä itsestäsi. Teet elimistöllesi ja mielenterveydellesi ison palveluksen. 

Epäilen vahvasti, koska ei noita mainitsemiasi muutoksia huomaa muutkaan. Silloin kuin vielä join niin olin selvinpäinkin ihan arjessa melko "näkyvä" vastakkaisen sukupuolen silmissä, mutta nykyisin olen kuin näkymätön ihan kaikkien silmissä.

Vierailija
51/56 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa oma tipaton katketa jo ensi viikonloppuna. Niin perseestä oli viime viikonloppu selvinpäin. 

Vierailija
52/56 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku jo sanoikin etteivät aivot koskaan unohda nousuhumalan hyvänolon boostia. Lisää elinvuosia voi tulla 30v dokaamisen jälkeen jopa 10 että se hyvä puoli lopettamisessa kyllä on.

Muuten se on sitä monotonista arkea laskujen maksamisineen.  Sinusta tulee se tylsä kaveri jota ei kutsuta enää mihinkään kun siitä ei ole mitään seuraa, ei voi edes skoolata.

Kuulostaa reilulta. Ensin menee ne elämän ehkä parhaat ja ainakin tietyllä tapaa merkityksellisimmät & tärkeimmän vuodet kännäillessä eikä niistä jäänyt mitään käteen ja sitten kun lopettaa, niin saa tilalle ehkä useammankin vuosikymmenen elämää jossa ei ole mitään oikeasti järkevää ja merkityksellistä sisältöä. Sinänsä olisi ihan sama ryypätä se loppuikäkin.

Vierailija
53/56 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen juonut 2,5 vuotta. Olen ajatellut vähentää ja sitten lopettaa juomisen. Mutta nyt kun luen että ei siitä ole juurikaan ollut mitään hyötyä kenellekään niin enpä taida. Pikku hiprakassa 3-4 krt viikossa on mukavampaa sentään kuin kuivin suin. 

Vierailija
54/56 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämänlaatuni vain huononi kun lopetin jokapäiväisen ryyppäämiseni. Velat eivät olleet enää saatavia...

Totta, ei edes sitä hetkeä nousuhumalassa. Itse en kuitenkaan kaipaa känniaikoja tai humalaa ollenkaan vaan päinvastoin haluaisin perua ne jo juodut vuodetkin kokonaan. Nyt sitten pitää vielä yrittää hyväksyä se ihan selvinpäin, ettei niitä vuosia saa ikinä takaisin eikä niitä saakaan elää siten että ne olisi omannäköisiä. Samalla kun ne meni haaskuun niin meni sitten aika pitkälti nämä tulevatkin vuodet :(

Vierailija
55/56 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään huomannut yhtään mitään muuta eroa kuin että musta tuli entistä masentuneempi, tylsempi ja yksinäisempi. Rahaakaan ei säästynyt, koska kulutin aikaa ja energiaa leipomiseen ja kirpputoreilla kiertelyyn, ei ole ilmaista kumpikaan. Plus söin paljon enemmän kuin juodessa, joten en tasan laihtunut kiloakaan.

En jaksa olla absolutisti. Huomenna laitan kotiviiniä käyntiin, ei tätä jaksa.

Vierailija
56/56 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten kun vihdoin tottuu eli elämä alkaa maistua oikeasti hyvältä niin kappas, sitä sairastuukin johonkin ruokatorven syöpään joka on seurausta niistä juomisajoista. Siinä alkaa olla kortit kädessä kohdillaan kun kaiken mun paskan jälkeen vielä päätyy monttuun ennen aikojaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yksi