Olen ollut 6kk juomatta! Olin odottanut enemmän.
Joka paikassa hehkutetaan kuinka hyvin voi kun lopettaa juomisen . Itse join melkein 30 vuotta säännöllisesti ja nyt raittiina ehkä ainut merkittävä ero on että nukun hyvin ja pitkiä öitä.. odotin että paino olisi laskennut ja olisin pirteämpi mutta ainakaan mulla ei ole vielä nämä ihmeet tuleet... miten muilla kertokaa vähän mikä on muuttunut?
Kommentit (137)
Olin kerran 6kk juomatta, ainut mikä oli hienoa niin se eka känni sen jälkeen. Ai juma ihan kuin teininä taas. Se kesti sek yhden kerran, sitten samaa vanhaa.
Silloin tällöin, max pari kertaa kuussa lasi tai pari viiniä maistuu ja pari kertaa vuodessa enemmän yhden illan/päivän aikana + kerran vuodessa viikon lomareissu lämpimässä, jossa juon viiniä joka päivä 2-3 annosta. Itsekin olen kokeillut pitkiä aikoja täysraittiina, mutta tuo edellä mainittu sopii minulle parhaiten.
Parempaan oloon ja kuntoon on vaikuttanut eniten terveellinen, tasapainoinen ruokavalio, säännöllinen liikunta ja hyvin nukutut yöunet. Yöunet kyllä on huonommat heti kun sen pari kertaa vuodessa tulee juotua illan/päivän aikana enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Kunnon nousu ja laihtuminen monesti vaatii ruokailun parantamisen ja liikkumisen lisäämisen. Pelkkä alkoholin lopettaminen ei sitä nuin vain tee. Varsinkaan 6kk aikana. Katos tilannetta uudestaan vuoden päästä.
Sanoisin että jo 1kk juomatauko tekee hyvää. Piristyy huomattavasti ja pöhö katoaa.
Liiku. Se parantaa mielialaa. Elämän ei kuulu olla ilotulista.
Vierailija kirjoitti:
Ei mullakaan muuttunut oikeastaan mikään, paitsi että elämä oli tasaisemman tylsempää. Olin juonut 4-6 olutta joka ilta tissutellen lähes 20 vuotta. Lopetin painonpudotustarkoituksessa. Paino ei pudonnut, muuta kuin eka viikolla lähti pari kiloa turvotusta. Eikä muutenkaan mitään ihmeempää voinnissa tai jaksamisessa tapahtunut. EI niissä kyllä mitään ongelmia ollut ennenkään. Vuoden jälkeen lopetin täysraittiuden ja nykyään juon silloin tällöin. Mutta en enää päivittäin kuten ennen.
Et ole juonut tarpeeksi isoja määriä kerralla. Isommilla määrillä (ja niiden lopetuksessa), eron voinnissa ja jaksamisessa kyllä huomaa. Nyt olet ollut kokoajan tarpeeksi hyvässä voinnissa.
Väsymys ja nälkä on pahin kun lopettaa juomisen
Vierailija kirjoitti:
Rahat ja henki säästyy. Ei kärsi krapuloista.
Käärinliinoissa ei ole taskuja eikä keneltäkään meistä henki säästy, joi alkoholia tai ei.
Yleensä päihderiippuvuuksien (ainakin alkuun) liittyy jonkinlaista omien tunteiden käsittelemättömyyttä tai karkuun juoksemista. Ehkä olet masentunut ja yrittänyt lääkitä sitä alkoholilla? Ja nyt et pääse enää tunnetta karkuun? Tai sosiaalisesti estynyt?
Myös yllä oleviin ongelmiin saa oikeaa apua, jos sellaista on valmis ottamaan vastaan.
Miksi pilata ainutkertainen keho myrkyillä??
Ennen rikastuit tyhjillä pulloilla.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä päihderiippuvuuksien (ainakin alkuun) liittyy jonkinlaista omien tunteiden käsittelemättömyyttä tai karkuun juoksemista. Ehkä olet masentunut ja yrittänyt lääkitä sitä alkoholilla? Ja nyt et pääse enää tunnetta karkuun? Tai sosiaalisesti estynyt?
Myös yllä oleviin ongelmiin saa oikeaa apua, jos sellaista on valmis ottamaan vastaan.
Koita jo ymmärtää että suurin osa käyttää päihteitä/huumeita nautintoaineina. Ne on viihdekäyttäjiä ja lisäksi on ongelmakäyttäjät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mullakaan muuttunut oikeastaan mikään, paitsi että elämä oli tasaisemman tylsempää. Olin juonut 4-6 olutta joka ilta tissutellen lähes 20 vuotta. Lopetin painonpudotustarkoituksessa. Paino ei pudonnut, muuta kuin eka viikolla lähti pari kiloa turvotusta. Eikä muutenkaan mitään ihmeempää voinnissa tai jaksamisessa tapahtunut. EI niissä kyllä mitään ongelmia ollut ennenkään. Vuoden jälkeen lopetin täysraittiuden ja nykyään juon silloin tällöin. Mutta en enää päivittäin kuten ennen.
Et ole juonut tarpeeksi isoja määriä kerralla. Isommilla määrillä (ja niiden lopetuksessa), eron voinnissa ja jaksamisessa kyllä huomaa. Nyt olet ollut kokoajan tarpeeksi hyvässä voinnissa.
Mites minä, 52 kiloinen nainen. Vedän pari pulloa kirkasta viikon lopussa, joskus lonkerot päälle.
Unettomuus pahenee, masennus syvenee. Noh naama näyttää ehkä freesimmältä, paino ei ainakaan putoa vaikka lenkkeilen päivittäin. En saa iloa yhtään mistään, kaikki on pakkopullaa ja pelkkää suorittamista ja selviytymistä. Inho ja epätoivo elämää kohtaan ja itsetuhoiset syvät ajatukset vaan kasvaa. Lääkäri ei auta, olen hoitosuhteessa ja se niiden "hoito" vaan pahentaa.
Vinkkejä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites minä, 52 kiloinen nainen. Vedän pari pulloa kirkasta viikon lopussa, joskus lonke
Kokeile vähemmän haitallista kannabista. Rentouttaa paremmin kuin alkoholi eikä tule krapulaa. Miinuksena laittomuus mutta noin typerää kieltoa ei ole pakko noudattaa. Monessa maassa laillista tai sallittua. Mitään oikeaa syytä sen kieltoon ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten on muissa elämäntavoissa jokin pielessä. Ruokailu- ja liikunta esimerkiksi. Usein ihmisiä väsyttää liikkumattomuus ja huono ruoka. Esim liikaa hiilihydraatteja ja sokeria. Nämä tulee nyt myös esiin, kun et juo.
Harrastan liikuntaa joka päivä ja bmi on 20. Oliko muuta? Ihokin kukkii edelleen. Lopetin juomisen jo jokunen vuosi sitten.
Mulla ja tammikuussa tulee finnejä naamaan. Pidän tipatonta silloin ja olen luullut että alkoholittomuus saa finnien esiintulon aikaan. Mutta hoksasin ettei se ole se vaan huomattavasti lisääntynyt suklaan syönti alkoholin tilalla!
Niin ja ei pääse laihtumaan todellakaan. Muulloin en juuri syö suklaata mutta annahan olla kun on tipaton tammikuu niin...
Btw, useat absoluutti naiset on pulskia verraten kohtuukäyttäjäsiskoihinsa. Puhun ikäluokasta 40+. Raittius ei laihduta automaattisesti siis koska tilalle on tullut monelle se suklaa, pulla, karkki, jäätelö, jugurtti, muffinssit ym.
Mua ei haittaa juomattomuus siinä mielessä että olisi tylsää / tyhmää koska sitä olen oppinut sietämään jo varmaan lapsena enkä nyt muutenkaan ole luonteeltani mikään leijonankesyttäjä tai base-hyppääjä eli pikemminkin se kaikki "säpinä" ja "sekoilu" ynnä muu joutava draama oli liikaa juomisaikoinakin.
Sen sijaan mua potuttaa se, ettei juomattomuus aikaansaanut mitään niistä positiivista muutoksista joiden annetaan ymmärtää olevan liki vääjäämätön seuraus siitä, että kiertää korkin kiinni pysyvästi. On jotenkin petetty olo vaikka en varsinaisesti edes niiden takia juomista lopettanut vaan ne olisi olleet vain mukava bonus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten on muissa elämäntavoissa jokin pielessä. Ruokailu- ja liikunta esimerkiksi. Usein ihmisiä väsyttää liikkumattomuus ja huono ruoka. Esim liikaa hiilihydraatteja ja sokeria. Nämä tulee nyt myös esiin, kun et juo.
Harrastan liikuntaa joka päivä ja bmi on 20. Oliko muuta? Ihokin kukkii edelleen. Lopetin juomisen jo jokunen vuosi sitten.
Kivat sulle. Jatka samaan malliin. Jäi nyt epäselväksi, että jätettyäsi alkoholin muuttuiko sinun elämässä jokin vai ei? APllä ei.
Tulin riippuvaiseksi 0% oluesta kun lopetin kunnon oluen
Vierailija kirjoitti:
Viikonloppuryypiskelijänä viikonloput meni sumussa ja sitten töissä oli heikko happi. Ryypiskelyn lopettamisen hyvät seuraukset: virkeämpi olo, paljon pystyy ajattelemaan ja tekemään asioita, liikunta on lisääntynyt vähän kuin itsestään, aikaa tuntuu olevan enemmän, ts. viikonlopuista saa enemmän irti. Mistä paitsi? No, en keksi muuta kuin nousuhumalan tunteen. Mutta kun ymmärtää, että se on keinotekoisesti luotu ja lopputulos on sekoilu ja morkkis, niin ei kiitos.
Joo nuo morkkikset ja sekoilut ei kiinnosta eikä niitä ole ikävä yhtään eikä kyllä krapulaakaan, mutta ei tämäkään nyt oikein hyvä ole että la-aamuna on hereillä pitkästi ennen kuutta ja on käynyt jo aamulenkilläkin :(
Nyt aamupuuro, suihkuun ja kauppaan ennen ruuhkaa, sitten viikkosiivous ja ruuanlaitto. Jee. Viikonlopuista tosiaan saa enemmän irti. Not.
Aivot on siitä "epäkiitollinen" elin, että se tottuu melko nopeasti siihen uuteen "tilaan", eikä se myöskään ole kovinkaan taitava luomaan mitään simulaatioita vanhoista tilanteista vertailua varten.
Viikonloppuryypiskelijänä viikonloput meni sumussa ja sitten töissä oli heikko happi. Ryypiskelyn lopettamisen hyvät seuraukset: virkeämpi olo, paljon pystyy ajattelemaan ja tekemään asioita, liikunta on lisääntynyt vähän kuin itsestään, aikaa tuntuu olevan enemmän, ts. viikonlopuista saa enemmän irti. Mistä paitsi? No, en keksi muuta kuin nousuhumalan tunteen. Mutta kun ymmärtää, että se on keinotekoisesti luotu ja lopputulos on sekoilu ja morkkis, niin ei kiitos.