Olen ollut 6kk juomatta! Olin odottanut enemmän.
Joka paikassa hehkutetaan kuinka hyvin voi kun lopettaa juomisen . Itse join melkein 30 vuotta säännöllisesti ja nyt raittiina ehkä ainut merkittävä ero on että nukun hyvin ja pitkiä öitä.. odotin että paino olisi laskennut ja olisin pirteämpi mutta ainakaan mulla ei ole vielä nämä ihmeet tuleet... miten muilla kertokaa vähän mikä on muuttunut?
Kommentit (137)
Rahaa säästyy. Maksa-arvot normalisoituu. Kaikki sisäelimet voivat paremmin. Veriarvot paranee. Laihtuu. Iho paranee. Ei krapuloita. Vähemmän riitoja. Parempi kodinhoito. Ym ym. Miinuspuolia nousuhumalan tuottama hyvänolon tunne jää pois sekä mukava humalan tunne.
Toistaiseksi mainitsematta yksi äärettömän suuri etu. Jos lopettaa juomisen, tulee kohdanneeksi ne asiat, jotka elämässä pitäisi oikeasti korjata. Koska sitten niiltä ei pääse pakoon. Ja tämä johtaa siihen, että elämästä tulee ehdottomasti parempaa, eikä kaduta kuolinvuoteella ihan niin paljoa. Suosittelen erittäin lämpimästi!
T. Nimim. 2 vuotta raittiina, ja meni vaihtoon puoliso sekä tuli mentyä terapiaan hoitamaan vuosikymmenten taakat pois painamasta
Vierailija kirjoitti:
Toistaiseksi mainitsematta yksi äärettömän suuri etu. Jos lopettaa juomisen, tulee kohdanneeksi ne asiat, jotka elämässä pitäisi oikeasti korjata. Koska sitten niiltä ei pääse pakoon. Ja tämä johtaa siihen, että elämästä tulee ehdottomasti parempaa, eikä kaduta kuolinvuoteella ihan niin paljoa. Suosittelen erittäin lämpimästi!
T. Nimim. 2 vuotta raittiina, ja meni vaihtoon puoliso sekä tuli mentyä terapiaan hoitamaan vuosikymmenten taakat pois painamasta
Jos ei enää ole mahdollista korjata taakaksi käyneitä asioita, ei tissuttelu ole huono juttu, jos olo sillä paranee edes vähän ja hetkeksi. Esimerkiksi minulla ei ole enää aikaa tehdä korjausliikkeitä, koska niihin tarvittaisiin vähintään vuosia tai vuosikymmeniä. Siksi haluaisin iltoihini alkoholia pyöristämään pahan olon teräviä kulmia.
Toisaalta taas noiden taakkojen vuoksi en ole vuosiin päässyt käsiksi viiniin (muu ei pahemmin maistuisikaan), joten "nautin" juomattomuuden hyvistä puolista, jotka siis ovat yhdentekeviä näissä oloissa.
Vierailija kirjoitti:
Sitten on muissa elämäntavoissa jokin pielessä. Ruokailu- ja liikunta esimerkiksi. Usein ihmisiä väsyttää liikkumattomuus ja huono ruoka. Esim liikaa hiilihydraatteja ja sokeria. Nämä tulee nyt myös esiin, kun et juo.
Harrastan liikuntaa joka päivä ja bmi on 20. Oliko muuta? Ihokin kukkii edelleen. Lopetin juomisen jo jokunen vuosi sitten.
Vierailija kirjoitti:
Rahaa säästyy. Maksa-arvot normalisoituu. Kaikki sisäelimet voivat paremmin. Veriarvot paranee. Laihtuu. Iho paranee. Ei krapuloita. Vähemmän riitoja. Parempi kodinhoito. Ym ym. Miinuspuolia nousuhumalan tuottama hyvänolon tunne jää pois sekä mukava humalan tunne.
Niinno. Rahaa ei ole säästynyt yhtään koska ostan enemmän ruokaa ja vaatteita, kuljen bussilla mikä maksaa ja käyn uimassa mikä sekin maksaa. Laihtunut en ole grammaakaan. Iho on aina ollut loistokunnossa, jopa teininä. Mitään riitoja ei ollut ennenkään. Ja enemmän intoa ja energiaa mulla oli siivota kotona kun viini alkoi nousta päähän, musiikki raikasi ja fiilis oli hyvä. Nyt makaan tylsänä sohvalla eikä kiinnosta yhtää laittaa kämppää. Maksa-arvoista en tiedä kun niitä ei ole koskaan mitattu.
Itseasiassa nyt kun oikein mietin asiaa, taidankin käydä huomenna Alkossa. Tulipahan kokeiltua täysi tipattomuuskin, tylsää ja hyödytöntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinno. Rahaa ei ole säästynyt yhtään koska ostan enemmän ruokaa ja vaatteita, kuljen bussilla mikä maksaa ja käyn uimassa mikä sekin maksaa. Laihtunut en ole grammaakaan. Iho on aina ollut loistokunnossa, jopa teininä. Mitään riitoja ei ollut ennenkään. Ja enemmän intoa ja energiaa mulla oli siivota kotona kun viini alkoi nousta päähän, musiikki raikasi ja fiilis oli hyvä. Nyt makaan tylsänä sohvalla eikä kiinnosta yhtää laittaa kämppää. Maksa-arvoista en tiedä kun niitä ei ole koskaan mitattu.
Itseasiassa nyt kun oikein mietin asiaa, taidankin käydä huomenna Alkossa. Tulipahan kokeiltua täysi ti
Täällä täysin samat fiilikset! Kolme kuukautta meni ilman pisaraakaan alkoholia, sitten luin tätä ketjua eilen ja ymmärsin kipaista kaupasta pullon mehuviiniä ja 6 lonkeroa. Ilta meni just siivotessa ja tanssiessa, kivaa oli. Nyt odotan, että kello tulee yhdeksän ja haen Alkosta oikeaa juomaa. Mitä sen on väliä jos ja kun ei ole aiemminkaan ongelmaa ollut. Kyllä elämä vaan on rennompaa ja hauskempaa kun joskus ottaa vähän kuppia.
Raittius on aina kivaa sen 2-3 viikkoa kerraallaan. Sitten alkaa ahdistus ja tylsyys.
Mulle tuli terveempi ja jaksava olo. Tsemppiä. Älä anna periksi.
Lihoaminen on raittiuudessa ongelma...harvoin näkee lihavia juoppoja
Vierailija kirjoitti:
Raittius on aina kivaa sen 2-3 viikkoa kerraallaan. Sitten alkaa ahdistus ja tylsyys.
Jos raittiina olisi kivaa niin kukaan ei käyttäisi päihteitä ja huumeita.
Niinkös vähän ?????? Ite oon ollu koko elämäni (äsken tuli 50 v täyteen) täysin raitis. Hajukin on hirrrveeeee !!!!!!!! Kyl kaikki vi**n alkot, kaupat ja kioskit pitää luopua alkoholin myynnistä kokonaan ja kaikki alkot veks ! Tai sitte niiden hinnat on nostettava korkealle ! Etenkin halpistuotteet !!! Niitä saa todella hävetä !!!!!
Vierailija kirjoitti:
Niinkös vähän ?????? Ite oon ollu koko elämäni (äsken tuli 50 v täyteen) täysin raitis. Hajukin on hirrrveeeee !!!!!!!! Kyl kaikki vi**n alkot, kaupat ja kioskit pitää luopua alkoholin myynnistä kokonaan ja kaikki alkot veks ! Tai sitte niiden hinnat on nostettava korkealle ! Etenkin halpistuotteet !!! Niitä saa todella hävetä !!!!!
Polta jointti niin saatat rauhoittua. Nautintoaineet ovat sitä varten että elämästä voi nauttia.
Jos ei mikään tolkuton juoppo ole ollut, niin ei kai se muutoskaan silloin mikään tolkuttoman iso voi olla. Rapajuoppoudesta raitistuva kokee varmasti isomman muutoksen kuin sellainen, joka on tissutellut säännöllisesti, mutta ei usein ole kuonut itseään pöydän alle ja krapulakuntoon.
Ja mitä tulee siihen painoasiaan, niin usein tilalle tulee jotain muuta lihottavaa, kun lopettaa juomisen. Voi ruveta ruoka tai herkut enempi maistumaan, jopa ihan huomaamatta, ja ne sitten pitävät painoa edelleen samoissa lukemissa kuin juodessa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla tuli täyteen 30 vuotta kasvissyöjänä. Hajukin on hirrrrrveeeee!!!!!! Kyk kaikki v*tun Alkot, kaupat, kioskit ja ravintolat pitää luopua lihan myynnistä ja kaikki lähtisit veks! Tai sitten niiden hinnat on nostettava korkealle! Etenkin Happy hour- tarjoukset!!!! Niitä saa todella hävetä!!!!
Koska minä minä minä ja kaikkien pitää olla niinkuin minä. Tosin, mä sentään olen joskus syönyt lihaa. Sinä et ole koskaan edes maistanut alkoholia, joten aika jäävi olet sanomaan asiasta yhtään mitään. Vähän kuin pikkulapsi joka ilmoittaa, ettei pidä oliiveista vaikkei ole koskaan maistanut.
Ota drinkki tai pari. Saattaisit rentoutua vähän.
Vierailija kirjoitti:
Lihoaminen on raittiuudessa ongelma...harvoin näkee lihavia juoppoja
Tämä on totta. Alkoholi ei ole mulle ongelma, mutta myönnän käyttäväni sitä enemmän kuin mitä THL toivoisi. Silloin kun otan, otan kunnolla. Mulla on, kappas vaan, kovin samankaltainen ystäväpiiri. Yksikään ei ole lihava, päinvastoin, hoikkia keski-ikäisiä sukupuolesta riippumatta. Ei me porukalla röhnötetä sohvalla ja tilailla pizzoja, vaan oikeasti tehdään juttuja. Ja munkin ruokavalioni on oikeasti tosi terveellinen, juopotellessa vaan ei kiinnosta syödä. Selvinpäin kyllä, muttei silloinkaan liikaa. Tosidensot on sitten erikseen, tunnen 60+ miehen, jonka päivittäinen ruoka on litra mustikkakeittoa. Muuten pelkästään viinaa. Ukko on kuin luuranko.
En kyllä minäkään tajua niitä, jotka juomattomuudesta jotain fiiliksiä saavat. Juomisestahan niitä tulee 😃 Iän myötä vain ne juomisen positiiviset fiilikset vähenevät, eli itse en ainakaan enää saa niin hyvää nousuhumalaa, kun taas krapulat pahenevat, eli haitat alkavat ylittää hyödyt. Siksi olen viime aikoina pitänyt pitkiä taukoja.
Juomisen jälkeen tietysti uni on huonompaa, ja juomattomana kuntoilemaan pystyy halutessaan joka päivä, kun ei ole krapulaa. Siinäpä se. Tietysti juominen on iän myötä vähentynyt pikkuhiljaa, joten kontrasti ei ole niin iso. Nuorempana jaksoi paremmin huonommillakin elintavoilla.
Itse join muutaman vuoden ajan vain juhlissa pari kertaa vuodessa muutaman annoksen ja perjantaisin saunasiiderin. Lopetin juomisen elokuussa 2025. Pari kertaa olen ottanut siiderin tai pienen lasin viiniä, mutta eipä se juominen kiinnosta enää ollenkaan. En pidä alkoholin mausta.
Treenaan salilla, juoksen, pyöräilen, jumppaan kotona ja pidän siitä, että ei ole sellaista hähmäistä oloa, mikä yhdestäkin annoksesta jo tulee. Nukun paremmin. Ei tarvitse miettiä, voinko ajaa autoa (en koskaan ole ajanut, vaikka yhden ottamisesta olisi kulunut tunteja).
Ja onhan känniset nyt noloja. Itseäni hävettää vuosienkin jälkeen nuoruuden hölmöilyt.
Rahat ja henki säästyy. Ei kärsi krapuloista.
Jos se dokaaminen on niin kivaa kuin puolet ketjun vastaajista sanoo niin sitten kannattaa dokata. Jotenkin lapsellista vouhottaa ketjun täydeltä, että juomattomuus on tylsää kun onhan se elämä nyt aina vähän tylsää. Onko joku luvannut, että se on jokaisen sekunnin ajan yhtä ilotulitusta?
Join enemmän tai vähemmän 20 vuoden ajan ja onhan tämä paljon parempaa kun on joskus rahaa johonkin eikä itseinhoa, morkkiksia, pöhnäistä oloa, ajatus on kirkas ja saa vihdoin selviteltyä asioita.
Päihteettömyys on pitkän päälle helkkarin tylsää.