Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi sähköautoja vastustavien jutuissa jäiset sähköautot hyytyvät pakkaseen, mutta Tekniikan Maailman talviautovertailussa sähköautot..🥶

Vierailija
12.01.2026 |

...ovat vertailun parhaat autot? Talviautovertailu tehtiin Lapissa ja mukana oli myös polttomoottoriautoja. Vertailun viimeinen oli polttomoottoriauto.

Ja Tekniikan Maailman on vielä erillisessä jutussa maininnut sähköauton hyväksi puoleksi hyvät talviominaisuudet. Ei vaaraa polttoaineen ja AdBluen jäätymisestä. Ei tarvetta lämmittää moottoria, että saa auton sisältäkin lämpimäksi.  Isosta akusta riittää virtaa tehokkaisiin lämmitysvastuksiin. 12 voltin akkua ei tarvitse rasittaa satojen ampeerien starttivirralla jne. Tasainen painojakauma, takavetokin kulkee hyvin. Sähköauto on heti vetreä eikä kärsi pätkäajostakaan. Öljyn sekaan ei tiivisty polttoainetta ja vettä niin kuin polttiksissa.

Ja hyvänä puolena se, että nykyaikaisen auton energiankulutus pienenee sään lämmetessä keväällä, kun taas polttomoottoriaikakauden autoissa energiankulutus on edelleen ihan järjetön kesät talvet.

Ja onhan se vaan oikeasti ihan h...in mukavaa, kun auton saa puhelimesta hipaisemalla valmiiksi lämpimäksi. Voi lähteä kauluspaita päällä ajamaan talvellakin.

Ja kun lukee noita uutisia Lapin pakkasista niin dieselit siellä ovat jämähtäneet ja bensa-autoissakin paukkuu jakohihnat, jos vaan saa käyntiin.

En kyllä enää ikinä suostuisi ajamaan talvekaan polttomoottoriaikakauden autolla. Sen verran mukavuudenhaluinen olen.

Kommentit (652)

Vierailija
461/652 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa muistaa, että kateellinen veli venäläinen tekee sähköautotrollauksia jatkuvasti palstalle. Miksikö? Heitä ketuttaa ettei Suomi osta sähköä eikä öljyä venäjältä, ja kaikki tuo kulminoituu juuri sähköautoon. Lisäksi venäjän trollien valiorallatus on että ilmastonmuutos on huuhaata, joten kaikkien pitäisi ajaa vaan venäläisellä öljyllä.

Vierailija
462/652 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse käynnistän polttiksen aina lämpimästä tallista. Myös -25 pakkasessa.

Mutta minäpä ajelen useamman kerran talvessa bensa-SUVllani Lappiin, ja kyllä siellä viituttaa vuokramökin pihassa viritellä itse mukaan tuotuja 15 metrin jatkojohtoja ikkunanraosta.

Ei minulla ole vaikeuksia myöntää että sähköauto käynnistyisi ja lämpenisi paremmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/652 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse käynnistän polttiksen aina lämpimästä tallista. Myös -25 pakkasessa.

Mutta minäpä ajelen useamman kerran talvessa bensa-SUVllani Lappiin, ja kyllä siellä viituttaa vuokramökin pihassa viritellä itse mukaan tuotuja 15 metrin jatkojohtoja ikkunanraosta.

Ei minulla ole vaikeuksia myöntää että sähköauto käynnistyisi ja lämpenisi paremmin.

eli mistäs paristoauton latausjohdot virität...

Vierailija
464/652 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tuollainen ladattava hybridi jossa on rangea talvellakin noin 70km. Se on vähän ristiiriitainen laite, toisaalta siinä on sähkö- ja polttisauton hyvät, toisaalta huonot puolet samassa paketissa. Range riittää päivittäiseen 50km työmatka-ajeluun ja sen voi lämmittääkkin tai jäähdyttää pari kertaa. Yöksi omaan talliin ja töpseliin. Toisaalta vierailla kylillä ei tartte murehtia latauspaikoista tai hinnoista. Harmi ettei ole DC-latausta, niin ei kannata tien päällä latailla, mut sitten mennään bensalla. Mut ei se oikeastaan ole sen kalliimpaa ajelua kuin jos menisi huoltsikoiden kalliilla DC-sähköllä. 74% kilometreistä olen kuitenkin mennyt viimeiseen vuoteen sähköllä, tuo sopii aika hyvin minun ajoprofiiliini. Mutta onhan se tekniikaltaan sellainen himmeli, että hyvä että se on työsuhdeliisari, omilla rahoilla en tuollaista varmaan ostaisi.

Vierailija
465/652 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1000 eur polttis vs. 50000 eur paristovispilä

ja silti polttis pesee käytön helppoudessa ja toimintasäteessä

Polttis voittaa toimintasäteessä, mutta paristovispilä vie käytännössä jokaisessa suhteessa helpoudessa.

Lähtien siitä, että -25 pakkasessa sähköautoon voi istahtaa ja alle sekuntia myöhemmin on auton kanssa liikkeellä. Yritäppä tehdä samaa polttiksen kanssa.

Jos tällä viittaat siihen että autoa ei tarvitse esim. webastolla lämmittää 20min ennen lähtöä niin harvoinpa olen ainakaan itse joutunut tilanteeseen että polttista pitäisi odottaa. Kun tulee yllättäväkin tarve lähteä jonnekin niin kaukosäätimestä webasto tulille ja suunnillen sen aikaa kun säätää lähtöä, auto on jo riittävän valmis. 

Toki jos on tyylinä että kalsareissa ryntää pihalle samalla sekunnilla kun tulee idea lähteä kauppaan -25 pakkasessa niin varmaan sähköauto on hirmu tarpeellinen.

Tuo ei onnistu polttiksella, jos ajaa paljon lyhyttä ajoa. Akku on hetkessä tyhjä. Voi tietenkin laittaa ylläpitolaturin, mutta silloin pitää olla piuha seinässä ja siihen ei ole aina mahdollisuutta.

Vierailija
466/652 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköauto 100000, polttomoottoriauton 25000. Tulee ihanille talviajoille hintaa. 

Vierailija
467/652 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

160000 km tulee taksikäytössä täyteen alle vuodessa

Harva taksi ajaa yli 100 000 km vuodessa ainakaan Etelä-Suomessa. Jos tekee töitä 1700 tuntia vuodessa, pitää keskinopeuden olla noin 60 km/h koko työssäolon ajalta, jotta saa kasaan 100 000 km vuodessa. Takseilla iso osa työajasta on odottelua. Käytännössä autolla pitää olla enemmän kuin yksi kuljettaja tai hyvin paljon pitkää sopimusajoa, jotta saa kasaan yli 100 000 km vuodessa.

Vierailija
468/652 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa muistaa, että kateellinen veli venäläinen tekee sähköautotrollauksia jatkuvasti palstalle. Miksikö? Heitä ketuttaa ettei Suomi osta sähköä eikä öljyä venäjältä, ja kaikki tuo kulminoituu juuri sähköautoon. Lisäksi venäjän trollien valiorallatus on että ilmastonmuutos on huuhaata, joten kaikkien pitäisi ajaa vaan venäläisellä öljyllä.

Jos yhtään kukaan olisi oikeasti kiinnostunut ilmastonmuutoksesta, niin silloin massaturismi lakkautettaisiin tai tehtäisiin ainakin niin kalliiksi, että massoilta moinen ilmastoturaaminen loppuisi. 

Vierailija
469/652 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Audi alkaa tuomaan maahan jälleen dieselautoja. 

Vierailija
470/652 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ne sähkövatkulit on niin hyviä, niin miksi niiden arvosta sulaa puolet pois parissa vuodessa?

Vierailija
471/652 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koomisia sähköleluja. Jumbo Jetin tankkiin menee jotain 200000 litraa. Flightradarista näkee jokainen montako tuhatta suihkaria tälläkin on ilmassa hupilentelemässä. 

Vierailija
472/652 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä ajelen vuodessa noin 20000km. kaikki ajot on yli 600km. eli yhden päivän matka. kuinka niistä selviäisi talvella sellaisella paristodildolla? kun tahdon olla ukon kainalossa joka ilta, ei taida onnistua näillä etanaakin hitaammilla sähkö-janis petkeilla

Vierailija
473/652 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

paristovispilä on varmin merkki omistajansa homoseksuaalisuudesta

Vierailija
474/652 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

minä ajelen vuodessa noin 20000km. kaikki ajot on yli 600km. eli yhden päivän matka. kuinka niistä selviäisi talvella sellaisella paristodildolla? kun tahdon olla ukon kainalossa joka ilta, ei taida onnistua näillä etanaakin hitaammilla sähkö-janis petkeilla

Mitä teet perillä? vai ajatko vain ympyrälenkin?

Vierailija
475/652 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ADBluet poikii ja remmit katkeilee

Vierailija
476/652 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähköauto 100000, polttomoottoriauton 25000. Tulee ihanille talviajoille hintaa. 

Halvempiakin sähköautoja löytyy

Vierailija
477/652 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun verrataan, pitää verrata joko samanhintaisia autoa tai sitten samat vaatimukset täyttäviä autoja. Minun vaatimukset ovat: auto on uusi, riittävän kokoinen, koiralle sopiva, kesärange vähintään 450 km, vetokoukku, paljon mukavuusvarusteita ja niistä tärkein on käytännössä toimiva esilämmitys. Jos vaikka verrataan Volvo XC40 (bensa) vs EX40 (sähkö), niin sähköversio on noin 5000 kalliimpi. Se tarkoittaa muutaman vuoden vaihtoajalla noin 50 tai 100 euroa enemmän kuukaudessa. Polttoainekuluissa säästää tuosta ainakin osan. Valinta on hyvin helppo. Sähköauto on minun käyttöprofiililla ylivoimainen bensaversioon nähden. Jollekin range voi olla sellainen peikko, että valitsee toisin. Se sopii minulle, koska minulla ei ole mitään lapsellista tarvetta haukkua polttomoottoriautoja.

Vierailija
478/652 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kai niitä kukaan vastusta. ei vaan nää tarvetta semmoselle ja kun tätä tarvetta perustelee niin on vastustaja sun silmissä.

Vierailija
479/652 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin alkaa, mutta on ihan eri asia kuinka paljon niitä myydään. Dieselien myynti on vähentynyt huimasta, eikä se johdu siitä, ettei diesel-Audeja ole ollut saatavilla.

Vierailija
480/652 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

paristovispilä on varmin merkki omistajansa homoseksuaalisuudesta

Teppo on selkeästi näitä "siitä puhe mistä puute"-miehiä.

Ihme sekoittamista omenoiden ja appelsiinien kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi neljä