Miksi joudut itse maksamaan omat silmälasit, mutta esim. keliakian ruokakuluihin saa tukea?
En ymmärrä miksi jotkut sairaudet ovat kokonaan omalla kontolla, ja toiset maksaa yhteiskunta. Mikä logiikka?
Kommentit (256)
Vierailija kirjoitti:
Keliakia on huomattavasti ikävämpi ja kalliimmaksi käyvä vaiva kuin huononäköisyys. Eikä siihen saa tukea kuin lapset ja nekin vain vähän.
Ai että kun on niin huono näkö kuin - 10 ei muka ole hyvin ikävä vaiva.. Ei näe eteensä ilman laseja.. Itse olen saanut lasit toimeentulotuen kautta kokonaan maksettua ohennuksineen koska eipä niin paksuja laseja voisi ilman niitä edes käyttää. Muuten nää maksais 700€ mutta Kelalla on oikeesti hyvät sopimus hinnat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sairaus on silmälasit?
Mulla on silmälasit enkä ole ikinä ajatellut sen olevan parantumaton sairaus.
Kaikennäköistä vastakkainasettelua sitä voikin yrittää ja vielä oikeasti sairaita kohtaan.
Alhaista.
Kyllä se sairaus on: likinäkö, hajataitto, karsastus, kaihi
En minä ainakaan pidä huvikseni silmälaseja. Hajataittoa ja likinäköä sairastan
Oma vikasi. Mikset ole hoitanut silmiäsi oikein. Häpeä.
No Haloo se keliaakikko ostaa 70 % jokaisesta ruokaostoksista kalliimmalla hinnalla ja sinä ostat mitä, yhdet silmälasit kahdessa kolmessa vuodessa. Et vissiin osaa matikkaa....
Vierailija kirjoitti:
600 000 000, eli 600 miljoonaa olisi valtiolle kustannus jos vaikka miljoonalle vanhukselle ostettaisiin kohtuuhintaiset lasit. Voisihan sen muist sotekuluita vähentää. Vaikka vähentämällä lääkäreitä.
Sitä varten maksetaan palkka ja eläkettä, että niillä hankitaan ehkä muutakin tarpeellista kuin jokapäiväinen leipä.
Useimmille silmälaseiksi esimerkiksi lukemiseen käyvät Tokmannin 3 euron tarjous-lasit.
Mistä sinä näitä lukujasi oikein revit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikennäköistä vastakkainasettelua sitä voikin yrittää ja vielä oikeasti sairaita kohtaan.
Alhaista.
Ai oma vika kun syntyi likinäköisenä.. Sain 6 vuotiaana ekat lasit.. Ei nyt ihan ollu oma vika.. Mulla on myös hajataittoa.. Ja toinen silmä luontaisesti ei kohdista näköä suoraan..
Vierailija kirjoitti:
Muisranko väärin kun muistelen että ennen vanhaan sai laittaa verotukseen mm silmälasien hinnan, apteekkikuitit pidettiin tallessa ja nekin lisättiin. Mitä muuta voitiin vähentää verotuksessa?
Kulutusluoton sai laittaa verotukseen myös. Äitini otti aina sitä varten kulutusluoton, jolla sitten ostettiin esimerkiksi huonekaluja tai kodinkoneita
Ihme, kun ennen oli varaa vähentää kaikenlaista verotuksessa, mutta nykyään ei ole varaa yhtään mihinkään
Vierailija kirjoitti:
No Haloo se keliaakikko ostaa 70 % jokaisesta ruokaostoksista kalliimmalla hinnalla ja sinä ostat mitä, yhdet silmälasit kahdessa kolmessa vuodessa. Et vissiin osaa matikkaa....
Yks ihminen ei voi vaikuttaa siihen mitä korvataan ja mitä ei
Vierailija kirjoitti:
Mutkat suoriksi vetäen esittäisin kysymyksen, miten joku voi tosissaan ajatella, että silmälasit eivät kuuluisi henkilökohtaisiin hankintoihin, vaan niihin pitäisi saada jotain tukea? Tällä en tietenkään tarkoita vaikeasti heikkonäköisiä ja varsinaisesti silmäsairairaita, joiden tilanne on rinnastettavissa muihin sairauksiin tai vammoihin.
Kuulolaitteen yhteiskunta kyllä maksaa, kampurajalalle erikoiskengät, skolioosiin hoitoa, jopa liian isoja tissejä ja hörökorvia leikataan jne. Mutta luonnottoman muotoinen silmämuna on yhtäkkiä oma vika?
Vierailija kirjoitti:
Plus se, että kun kerran luottamus menee ravintolareissulla, niin sitä ei uskalla syödä ulkona enää ollenkaan. Ihmiset ei tunnu ollenkaan ajattelevan kuinka vaikeaa se on.
Silmälasit sentään pysyy päässä ja niitä voi huoletta käyttää sen jälkeen kun ne on hyviksi sovitettu. Mutta olepas joka ikisellä kyläreissulla nälissäsi tai omin eväin, niin on kyllä vaan paljon hankalampaa.
Kyllähän kaikenlaiset sellaset vaivat jotka haittaavat perus elämää ovat ikäviä jopa esteitä.. Allergiat, näkö kuulo yms. Niin miksi niitä täällä jaotellaan oikeisiin ja vähemmän oikeisiin.
Keliaakikot eivät saa mitään korvauksia mutta sossulta voi saada maksusitoumuksen silmälaseihin. Repikää siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alhaista.
Harmillisesti en päässyt valitsemaan vanhempiani, joten molempien suvuista periytyi taipumus likinäköisyyteen. Varhaislapsuudessa alkavalla likinäköisyysellä on vahva geneettinen pohja, joka silmälääkärin mukaan on suomalaisissa monella.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muisranko väärin kun muistelen että ennen vanhaan sai laittaa verotukseen mm silmälasien hinnan, apteekkikuitit pidettiin tallessa ja nekin lisättiin. Mitä muuta voitiin vähentää verotuksessa?
Kulutusluoton sai laittaa verotukseen myös. Äitini otti aina sitä varten kulutusluoton, jolla sitten ostettiin esimerkiksi huonekaluja tai kodinkoneita
Ihme, kun ennen oli varaa vähentää kaikenlaista verotuksessa, mutta nykyään ei ole varaa yhtään mihinkään
Päättäjien palkat on niin kovat että ei jää kansalle hyvitettävää.
Vierailija kirjoitti:
Keliaakikot eivät saa mitään korvauksia mutta sossulta voi saada maksusitoumuksen silmälaseihin. Repikää siitä.
Se että kaupassa on kumminkin ruokaa tarjolla jota voi ostaa mutta ei sitä voi vaikeasti likinäköisenä hakea vaan jostain laseja joilla näkisi
Vierailija kirjoitti:
Kai se keliaakikko syö muutakin kuin gluteenittomia viljatuotteita? Aika yksipuolinen ruokavalio, pelkkiä viljatuotteita eikä mitään muuta.
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa on moneen kertaan jo kerrottu, että on omista valinnoista kiinni. Lihat, kasvikset eivät sisällä gluteiinia. Leipää voi tehdä itse tai leipää ei ole mikään pakko syödä. Toistan: omista valinnoista on kiinni.
Näkökyvyn heikentyminen ja silmälasien hankinta ei ole omista valinnoista kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Silmälasit maksaa paljon enemmän kuin raaka-aineet kaupasta joita me muutkin ostetaan. Omaa tyhmyyttä, jos ei osaa katsoa mitä ostaa. Kukaan ei edelleenkään pakota syömään leipää. Kyllä lihat, kasvikset yms. ei gluteenittomat maksaa meille muille saman verran.
Mä maksan silmälasini itse eikä niitä kukaan muu mulle maksa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että kaupassa on kumminkin ruokaa tarjolla jota voi ostaa mutta ei sitä voi vaikeasti likinäköisenä hakea vaan jostain laseja joilla näkisi
Kyllä sä ihan käsikopelollakin saat jotain ruokaa ostettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silmälasit maksaa paljon enemmän kuin raaka-aineet kaupasta joita me muutkin ostetaan. Omaa tyhmyyttä, jos ei osaa katsoa mitä ostaa. Kukaan ei edelleenkään pakota syömään leipää. Kyllä lihat, kasvikset yms. ei gluteenittomat maksaa meille muille saman verran.
Mä maksan silmälasini itse eikä niitä kukaan muu mulle maksa.
Silmälaseja ei osteta joka vuosi. Paljon kalliimmaksi gluteeniton ruoka tulee. Ei voi edes verrata. Keliakia rajoittaa elämää paljon enemmän kuin yhdet kakkulat nenällä. Joka muuta väittää, ei tiedä mistä puhuu.
Herra jumala, jos pitää kadehtia jotain silmälaseja joita ilman ei pärjää, kun ei erota edes linja-auton numeroa, Vaikka itse joutuu maksamaan satojen eurojen lasit, joiden verovähennysoikeus vietiin juuri kateuden tähden. Koska silmälasit nyt vaan ovat joku "ulkonäköjuttu" niin siksi niitä ei tarvitse edes verotuksessa saada väennettyä. Näin silloin aikoinaan perusteltiin se, miksi silmälaseihin ei saa edes verovähennystä.