Miksi joudut itse maksamaan omat silmälasit, mutta esim. keliakian ruokakuluihin saa tukea?
En ymmärrä miksi jotkut sairaudet ovat kokonaan omalla kontolla, ja toiset maksaa yhteiskunta. Mikä logiikka?
Kommentit (256)
Ei keliakian ruokakuluihin saa enää tukea, poistui joskus yli 10v. sitten jos oikein muistan. Tiedän tämän, koska mummin ja enoni ovat keliaakikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Uudet silmälasit tarvitsee ehkä noin 3-vuoden välein ja jos on yksitehot, niin ne maksaa halvimmillaan jotain 30-40euroa. Tuon verran menee keliaakikolla ihan vaan kuussa gluteenittomiin ruokaa enemmän rahaa, kuin ei keliaakikoilla Onhan tuossa ihan erilaiset menoerät
Keliaakikko voi syödä luontaisesti gluteenitonta ruokaa ja leivän tilalla puuroa. Puutosta saa ihan samat ravintoaineet kuin leivästä.
Siis aivan järjetön keskustelu:))) Miksi ihmeessä tällainen vastakkain asettelu keliakian ja silmälasien vuoksi? Kyllä ne vaan on molemmat sairauksia. Ei kukaan huvikseen silmälaseja hanki ja keliakiaa sairastavan ruokakulut ovat suuremmat. Turha tuosta nyt on tapella. Itsellä tällähetkellä lasit -7 ja ikänäkö päälle, eli en näe lähelle enkä kauas ilman laseja. Ja todellakaan jollain 30-40 euroa ei silmälaseja noilla vahvuuksilla hankita. Keliakiaa en sairasta, mutta sen verran olen hintoja katsellut ja asiasta tietoinen, että kuluja siitäkin tulee. Joten eiköhän molemmat olisi ihan yhtälailla syytä korvata jollain tavalla. Niin ja moni muukin sairaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei enää nykyään saa tukea. Eikä se edes ollut kuin jotain parikymppiä kuussa. Mutta kateellisuudelle ei vedä vertoja mikään.
Voihan asioita ihmetellä ja kyseenalaistaa ilman, että on kyse kateudesta.
Miksi kymmenelle ruoalle vaikeasti allerginen ei saanut tukea 20e kuussa keliaakikko sai? Oliko tasapuolista?
Vierailija kirjoitti:
Mikä sairaus on silmälasit?
Mulla on silmälasit enkä ole ikinä ajatellut sen olevan parantumaton sairaus.
Kaikennäköistä vastakkainasettelua sitä voikin yrittää ja vielä oikeasti sairaita kohtaan.
Alhaista.
Mun Omakannassa lukee lista diagnooseja. Suurimmassa osassa lukee "määräaikainen", mutta yhdessä lukee "pitkäaikainen": tuo diagnoosi on likitaittoisuus. Eli on sille ainakin diagnoosi olemassa, ja se on vieläpä luokiteltu paljon pysyvämmäksi kuin muut diagnoosini.
Vierailija kirjoitti:
Mutkat suoriksi vetäen esittäisin kysymyksen, miten joku voi tosissaan ajatella, että silmälasit eivät kuuluisi henkilökohtaisiin hankintoihin, vaan niihin pitäisi saada jotain tukea? Tällä en tietenkään tarkoita vaikeasti heikkonäköisiä ja varsinaisesti silmäsairairaita, joiden tilanne on rinnastettavissa muihin sairauksiin tai vammoihin.
Onhan tämä vamma ja hankaloittaa elämää merkittävästi. En minä näe oikein mitään ilman silmälaseja. Vain kirkkaassa päivänvalossa voisin liikkua ulkona ilman laseja ja silloinkin olisi vaara jäädä harmaan, valottoman auton alle, kun en erottaisi sitä taustasta. Kirjojenkin lukeminen on aika haastavaa ilman laseja, koska kirja pitää tuoda melkein nenään kiinni, jotta näen, mitä siinä lukee. Sama juttu tietokoneen näytön kanssa, joten näyttöpäätetyö olisi mahdotonta ilman oikeanlaisia silmälaseja.
Jotain joutuu osamaan ihan itsekin. Eikä Keliakiaan kai enää saa mitään avustusta nykyisin, koska gluteenitonta ruokaa on ihan normaalihinnalla myytävänä.
Miksi laserleikkausta ei korvata edes osittain? Onneksi sentään sukupuolta voi korjata verorahoista. Miten pärjäisimmekään ilman terveiden kehonosien leikkaamista?
Vierailija kirjoitti:
Yksi asia mikä kanssa ihmetyttää, että tuista säästämisestä rangaistaan, mutta jos tuhlaat tukesi esim. viinaan ja tupakkaan niin se on ok ja ei vaikuta saamiisi tukiin.
Pitää ihan oikeasti alkaa esittämään jotain juoppoa, niin johan jätetään rauhaan ja saa rauhassa pitää tukensa.
Vierailija kirjoitti:
Keliakia on huomattavasti ikävämpi ja kalliimmaksi käyvä vaiva kuin huononäköisyys. Eikä siihen saa tukea kuin lapset ja nekin vain vähän.
Ei se tule kalliiksi, ellei halua välttämättä syödä leipää ja pastaa. Peruna ja riisi sopivat ja ovat halpoja, sitten taas hiilarit eivät ylipäätään ole välttämättömiä joka elämäntilanteessa. Moni pärjäisi vähemmälläkin. Itse olen yleensä ketoosissa ja siis käytännössä myös gluteenittomalla ruokavaliolla insuliiniresistenssin vuoksi. Samanhintaista se on riippumatta siitä, onko taustalla keliakia, sokeriongelmat tai jokin muu sairaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei enää nykyään saa tukea. Eikä se edes ollut kuin jotain parikymppiä kuussa. Mutta kateellisuudelle ei vedä vertoja mikään.
Voihan asioita ihmetellä ja kyseenalaistaa ilman, että on kyse kateudesta. Kuka on sanut, että ap on kateellinen?
Silmälasit on monelle tärkeä apuväline, jotta pärjää työssä ja elämässä - vähän sama kuin toiselle kuulolaite.
Voihan sitä miettiä, että miksi......
Miksi esim. lapsettomuushoitoihin saa tukea? Onko kyse sairaudesta?
Kuulolaitteen ymmärtääkseni saa yhteiskunnan piikkiin. Silmälaseihin taas ei. Mitenkäs on sitten oikeasti näkövammojen tai sokeuden laita?
Täysin sokea on oikeutettu automaattisesti ylimpään vammaistukeen, joka tarkoittaa sitä että hän saa yhteiskunnalta joka kuukausi verotonta rahaa 499,93€. Tämä tulee siis kaikkien muiden tulojen ja tukien päälle riippumatta siitä mitä henkilö mahdollisesti tienaa.
Useimmat sellaiset vaivat jotka vaativat silmälaseja olisivat korjattavissa kirurgialla. Mutta koska tällainen kirurgia on kallista niin useimmat ihmiset jättävät leikkaukset tekemättä ja mieluummin käyttävät laseja jotka ovat kertainvestointina halvempia vaikka itse asiassa leikkaus tulisi pitkällä aikavälillä todennäköisesti halvemmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tukea saat jos olet huume tai Alko riippuvainen. Sinne ne sairauksien tuet menevät. Ilmaisia ruiskuja, kalustetaan asunnot,että on lämmin mellastaa kun on pää sekaisin.
Pitää identifioida itsensä narkomaaniksi tai alkoholistiksi.
Ja ryhmään muut,mutta sekin on kohta pois muodista.
Vierailija kirjoitti:
Oletko ap kateellinen keliaakikoille? Tuollaista asennetta ei voi muuten ymmärtää. Mitä jos sairastut siihen itsekin?
Oletko itse kateellinen likinäköiselle, jonka on pakko maksaa 780 euroa uusista laseista, jos edelliset hajoavat tai jos näkö muuttuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko ap kateellinen keliaakikoille? Tuollaista asennetta ei voi muuten ymmärtää. Mitä jos sairastut siihen itsekin?
Oletko itse kateellinen likinäköiselle, jonka on pakko maksaa 780 euroa uusista laseista, jos edelliset hajoavat tai jos näkö muuttuu?
Keliaakikko ei voi mennä leikkaukseen tai muuhun toimenpiteeseen jossa keliakia jotenkin hoidettaisiin vaan hänen on hoidettava sairauttaan ruokavaliolla. Likinäköinen investoi 5 tonnia kirurgiaan ja käy pari kertaa silmäkirurgin vastaanotolla niin likinäköisyys on vain pelkkä muisto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keliaakikko ei voi mennä leikkaukseen tai muuhun toimenpiteeseen jossa keliakia jotenkin hoidettaisiin vaan hänen on hoidettava sairauttaan ruokavaliolla. Likinäköinen investoi 5 tonnia kirurgiaan ja käy pari kertaa silmäkirurgin vastaanotolla niin likinäköisyys on vain pelkkä muisto.
Kaikille ei voi tehdä noita leikkauksia. Eikä vastuulliset silmälääkärit niitä kyllä suosittelekkaan.
Vierailija kirjoitti:
Helv kalliiksi tulee kun on jo -11, hajataitto ja ikänäkö. Näköjään huononee edelleen ja vuosittain joudun uusimaan. Ei ihan peruslasit enää käy ilman laseja olen yötsin sokea. Mielestäni raja voisi olla vaikka -10 kun saisi halvat lasit meille oikeasti sokeiden kaupasta. Lapsellani 14 v on jo - 5 joten perässä tulee.
Lapsesi kannattaa rentouttaa silmänsä aina, kun on katsonut lähelle. Joko katsoo kaukaisuuteen tai pitää silmiä kiinni. Lähelle katsominen iässä, jolloin pää kasvaa, aiheuttaa likinäköisyyttä.
Kunpa olisin itse tiennyt tuon, niin olisin osannut välttää tämän.
Yksi asia mikä kanssa ihmetyttää, että tuista säästämisestä rangaistaan, mutta jos tuhlaat tukesi esim. viinaan ja tupakkaan niin se on ok ja ei vaikuta saamiisi tukiin.