Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi joudut itse maksamaan omat silmälasit, mutta esim. keliakian ruokakuluihin saa tukea?

Vierailija
11.01.2026 |

En ymmärrä miksi jotkut sairaudet ovat kokonaan omalla kontolla, ja toiset maksaa yhteiskunta. Mikä logiikka? 

Kommentit (256)

Vierailija
61/256 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko ap kateellinen keliaakikoille? Tuollaista asennetta ei voi muuten ymmärtää. Mitä jos sairastut siihen itsekin?

Oletko itse kateellinen likinäköiselle, jonka on pakko maksaa 780 euroa uusista laseista, jos edelliset hajoavat tai jos näkö muuttuu?

Keliaakikko ei voi mennä leikkaukseen tai muuhun toimenpiteeseen jossa keliakia jotenkin hoidettaisiin vaan hänen on hoidettava sairauttaan ruokavaliolla. Likinäköinen investoi 5 tonnia kirurgiaan ja käy pari kertaa silmäkirurgin vastaanotolla niin likinäköisyys on vain pelkkä muisto.

Kaikille ei voi tehdä noita leikkauksia. Eikä vastuulliset silmälääkärit niitä kyllä suosittelekkaan. 

Leikkauksen voi kyllä tehdä ellei sairasta jotain silmäsairautta, kuten glaukoomaa joka on nuorella ihmisellä itse asiassa hyvin harvinaista ja myös sitä sairastavalle voi tehdä linssileikkauksen. Enpä usko että tästä maasta löytyy yhtään silmälääkäriä joka on sitä mieltä että leikkauksia ei kannattaisi tehdä.

Vierailija
62/256 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä, missä sitä keliakia tukea jaetaan? Onko Hursti vai joku muu hyväntekijä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/256 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulla tais viimeksi saada Kelasta avustusta silmälasien hankintaa varten.

Vierailija
64/256 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keliakia on autoimmuuniSAIRAUS, Kela korvaa sairaudenhoitoon tarpeellisista valmisteista osan. 

Näönkuntoutus kuuluu myös Kelan korvausten piiriin.

Mutta kaikki silmälasit eivät ole näönkuntoutustarpeista johtuvia hankintoja.

Kuulemma toimeentulotukea voi saada silmälasihamkintaan.

Nykyään voi hankkia luotolla, osamaksulla, valitettavasti joku klarna ei kaikille osamaksusopimusta myönnä.

Minullakin on tarve uusia lasit, mut kun....

Ollaan sit vanhojen varassa.

Vierailija
65/256 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulun siihen "onnekkaaseen" joukkoon, jonka näkö on niin huono että minut rinnastetaan silmälasihankinnoissa näkövammaiseen. Saan siis ilmaiset lasit (kehykset ja linssit) 5 vuoden välein. Kieltämättä korpeaa, että toimeentulotuen varassa elävät saa ilmaiset lasit 3 vuoden välein - nekin, jotka tarvitsee laseja vain osan ajasta, toisin kuin minä joka en pysty tekemään ilman laseja käytännössä mitään... Ihan kuin minun lasini kestäisi käyttöä 2 vuotta pidempään. 

Vierailija
66/256 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ikinä keliakian takia mitään maksettu. Itse kokataan ja maksetaan ruuat.

Vierailija
67/256 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä kaikki ja millä perusteella pitäisi saada yhteiskunnan erillisen tuen turvin, ihmettelen. On selvää, että kirurgia, syöpätaudit, synnytykset, vaikeat vammat jne. kuuluvat julkisen terveydenhoidon piiriin. Jos on erittäin vähävarainen, voi silmälasien saaminen sosiaalietuutena olla tärkeää myös. Mutta jos säännöllisiä tuloja saavat, työlliset ihmiset ajattelevat, että silmälasit eivät olisi ikään kuin oma asia, minulla loppuu mielikuvitus. Onko heillä lapsille yksityinen terveysvakuutus, jotta lapset voi viedä yksityislääkärille nuhakuumeen vuoksi?

Vierailija
68/256 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Leikkauksen voi kyllä tehdä ellei sairasta jotain silmäsairautta, kuten glaukoomaa joka on nuorella ihmisellä itse asiassa hyvin harvinaista ja myös sitä sairastavalle voi tehdä linssileikkauksen. Enpä usko että tästä maasta löytyy yhtään silmälääkäriä joka on sitä mieltä että leikkauksia ei kannattaisi tehdä."

Et selvästikään tiedä mistä puhut. Joidenkin sarveiskalvo on niin ohut, että silmien laserointi on mahdotonta vaikkei heillä ole mitään sairauksia. 

Vierailija
69/256 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei keliakiaan saa tukea!!!

Mistä tuommoista kuulit??

Lapset saavat alinta vammaistukea. Aikuiset eivät tällä hetkellä saa mitään. Aikuisilta on poistettu tuki joka ei nyt kovin kummoinen ollut. 

T. Keliaakikon äiti 

Vierailija
70/256 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi niin monella silmälääkärillä on silmälasit, jos silmien laserointi on niin riskitöntä ja suositeltavaa kuin jotkut kuvittelee? Rahasta se ei ainakaan ole kiinni, koska silmälääkäreillä on mahdollisuus erittäin hyväpalkkaisiin töihin, vaikka osa heistä onkin valinnut vain hyväpalkkaisen työpaikan. 

Vierailija
71/256 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä kaikki ja millä perusteella pitäisi saada yhteiskunnan erillisen tuen turvin, ihmettelen. On selvää, että kirurgia, syöpätaudit, synnytykset, vaikeat vammat jne. kuuluvat julkisen terveydenhoidon piiriin. Jos on erittäin vähävarainen, voi silmälasien saaminen sosiaalietuutena olla tärkeää myös. Mutta jos säännöllisiä tuloja saavat, työlliset ihmiset ajattelevat, että silmälasit eivät olisi ikään kuin oma asia, minulla loppuu mielikuvitus. Onko heillä lapsille yksityinen terveysvakuutus, jotta lapset voi viedä yksityislääkärille nuhakuumeen vuoksi?

Kaikki köyhät eivät saa tt-tukea. Esimerkiksi oletetaan, että pienipalkkainen puoliso maksaisi toisen satojen eurojen lasit. Juu ei. 

Puolison elatusvelvollisuus on nykyisin pahasti vanhentunut periaate ja johtaa kestämättömiin tilanteisiin juuri sairauskulujen osalta.

Vierailija
72/256 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Leikkauksen voi kyllä tehdä ellei sairasta jotain silmäsairautta, kuten glaukoomaa joka on nuorella ihmisellä itse asiassa hyvin harvinaista ja myös sitä sairastavalle voi tehdä linssileikkauksen. Enpä usko että tästä maasta löytyy yhtään silmälääkäriä joka on sitä mieltä että leikkauksia ei kannattaisi tehdä."

Et selvästikään tiedä mistä puhut. Joidenkin sarveiskalvo on niin ohut, että silmien laserointi on mahdotonta vaikkei heillä ole mitään sairauksia. 

Laserointi voi olla mahdotonta mutta linssileikkaus siitä huolimatta hyvin mahdollinen. Monille ihmisille tehdäänkin nykyään vanhuudessa linssileikkaus kaihin vuoksi mutta koska Suomen julkinen terveydenhuolto on pihi, niin sinne laitetaan yleensä nollalinssi ja sen vuoksi silmälasien tarve ei muutu. Tämän leikkauksen voisi hyvin tehdä jo noin 50v:lle ja sen jälkeen ei tulisi myöskään kaihia.

Vierailija
73/256 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laserointi voi olla mahdotonta mutta linssileikkaus siitä huolimatta hyvin mahdollinen. Monille ihmisille tehdäänkin nykyään vanhuudessa linssileikkaus kaihin vuoksi mutta koska Suomen julkinen terveydenhuolto on pihi, niin sinne laitetaan yleensä nollalinssi ja sen vuoksi silmälasien tarve ei muutu. Tämän leikkauksen voisi hyvin tehdä jo noin 50v:lle ja sen jälkeen ei tulisi myöskään kaihia.

Et näköjään ymmärrä, että se näkö muuttuu koko ajan. Vaikka tehtäisiin mikä tahansa leikkaus, lasien tarve on taas uudelleen. Leikkauksen jälkeen ei useinkaan voi käyttää piilolinssejäkään. 

Vierailija
74/256 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se auttaa parikymppistä silmälasien tarvitsijaa, että joskus 30 vuoden päästä pääsee ehkä leikkaukseen jonka jälkeen lasit on pelkkä muisto vaan?

Vierailija
75/256 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin jotkut työtoverit ovat saaneet lasit työteterveyden kautta  ( HUS ) ja siskoni    pääsee gynelle ilmaiseksi työteveyslääkärin kautta kuten moni ystävä myös. Itse pääsen kyllä läkäriin kun  kaverini  on Lääkäriasemalla  omistaja.

Vierailija
76/256 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kanssa ymmärrä tätä. Kun on ollut lapsesta asti likinäköinen; en ole 12-vuotiaasta asti nähnyt omaa kättäni. Niin ei saa mitään tukea. Itse pitää maksaa silmälasit koko ikänsä (näkö ja vahvuudet muuttuvat). Normaalisti näkevät ystävät porskuttavat, itse maksan satoja, tuhansia, monia tuhansia euroja silmälääkärille/ optikolle, vain jotta näkisi eteeni ja pystyisin tekemään töitä.

Huonokuuloinen saa kuulolaitteen valtion piikkiin. Miksi??

Vierailija
77/256 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan kun huononäköisyys olisi itse aiheutettu.

Vierailija
78/256 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Uudet silmälasit tarvitsee ehkä noin 3-vuoden välein ja jos on yksitehot, niin ne maksaa halvimmillaan jotain 30-40euroa. Tuon verran menee keliaakikolla ihan vaan kuussa gluteenittomiin ruokaa enemmän rahaa, kuin ei keliaakikoilla Onhan tuossa ihan erilaiset menoerät

Joo mutta kun on monitehot niin hintaa voi tulla helposti tonni tutkimuksineen. Jos on paljon likinäköä niin hionnat maksaa. Suomessa ihan ryöstöhinnat laseille, ehdottomasti kannattaa hankkia lasit ulkomailta jos siellä lomailee. Olen itse keliaakikko, ja kyllä minun ruokakulut vähentyneet sairauden myötä. Leivät teen itse mutta muuten syön pääasiassa lihaa, kasviksia, kanaa, munia, kalaa, hedelmiä ja marjoja. Silloin kun keliakiaa ei vielä ollut niin tuli puputettua kaikkea roskaa: hampurilaisia, pizzoja, vaaleaa leipää, pastaa jne.

Vierailija
79/256 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

80-luvulla tais viimeksi saada Kelasta avustusta silmälasien hankintaa varten.

90 luvullakin vielä sai. Anoppi osti aikuiselle pojalleen uudet lasit muutaman kerran. Kyllä sitä ihmeteltiin, että mitä se selitteli sossuun, että rahat sai. Mutta silloin sitä oli vielä jaossa millon mistäkin syystä. Kaveri kävi viikon kanarialla sossun piikkiin, kun työttömyys stressas niin paljon. Siitä on siis olemassa ihan paperinen päätöskin. 

Vierailija
80/256 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keliakia ei ole oikeasti tauti kun syöt vaan oikeaa ruokaa. Kuka käskee sinun syödä suomalaista viljaa ? Mietipä vähän asiaa kun kitiset olematonta asiaa.