Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi joudut itse maksamaan omat silmälasit, mutta esim. keliakian ruokakuluihin saa tukea?

Vierailija
11.01.2026 |

En ymmärrä miksi jotkut sairaudet ovat kokonaan omalla kontolla, ja toiset maksaa yhteiskunta. Mikä logiikka? 

Kommentit (256)

Vierailija
21/256 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Uudet silmälasit tarvitsee ehkä noin 3-vuoden välein ja jos on yksitehot, niin ne maksaa halvimmillaan jotain 30-40euroa. Tuon verran menee keliaakikolla ihan vaan kuussa gluteenittomiin ruokaa enemmän rahaa, kuin ei keliaakikoilla Onhan tuossa ihan erilaiset menoerät

Jos tarvitset laseja 24/7, ei voi ottaa niitä hinnat alkaen linssejä. Näyttää kun katsoisi pleksin läpi, minkä läpi katsotkin!

Vierailija
22/256 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei enää nykyään saa tukea. Eikä se edes ollut kuin jotain parikymppiä kuussa. Mutta kateellisuudelle ei vedä vertoja mikään.

Voihan asioita ihmetellä ja kyseenalaistaa ilman, että on kyse kateudesta. Kuka on sanut, että ap on kateellinen?

Silmälasit on monelle tärkeä apuväline, jotta pärjää työssä ja elämässä - vähän sama kuin toiselle kuulolaite. 

Voihan sitä miettiä, että miksi......

Miksi esim. lapsettomuushoitoihin saa tukea? Onko kyse sairaudesta? 

Kuulolaitteen ymmärtääkseni saa yhteiskunnan piikkiin. Silmälaseihin taas ei. Mitenkäs on sitten oikeasti näkövammojen tai sokeuden laita? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/256 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keliakiatuki on otettu uudelleen käyttöön, mutta koskee toimeentulotuen saajia

https://www.kela.fi/ajankohtaista/toimeentulotukea-voi-saada-jatkossa-k…

Vierailija
24/256 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Levität perätöntä tietoa, ap. Keliakia ei enää ole korvattava. Silmälasit eivät ole olleet sitä koskaan. Kuulolaitteen saa ilmeisesti maksutta julkiselta. Erikoista, että rillejä ei, vaikka ilman näköaistia on käytännössä toimintakyvytön. Omani maksoivat viime keväänä 1500 euroa silmälääkärikäynteineen, ja kehykset oli alehyllystä. Mun sentin paksut erikoislinssit ei koskaan ole missään tarjouksissa.

Vierailija
25/256 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska kaikki ihmiset tarvitsevat lasit ennen pitkää. Kaikille ihmisille ei tule keliakiaa.

Vierailija
26/256 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä työläisenä joudun maksamaan ihan kaiken itse ja te tukipummit saatte ihan kaiken meodön työläisten maksamana

Vierailija
27/256 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä sairaus on silmälasit?

Mulla on silmälasit enkä ole ikinä ajatellut sen olevan parantumaton sairaus.

Kaikennäköistä vastakkainasettelua sitä voikin yrittää ja vielä oikeasti sairaita kohtaan.

Alhaista.

Koska ajattelit parantua silmälaseja tarvitsemattomaksi? Siis millä aikavälillä silmiesi rakenteellinen vika korjautuu itsestään?

Vierailija
28/256 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on myös gynelogi maksullinen. Miksi? Koska se on naisten lääkäri. Julkiselta puolelta on todella vaikea päästä gynelle, tarvii useamman peruslääkärikäynnin jne. ennen kuin lähetettä tulee.

Vierailija
29/256 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä pitääkö tuo sitten millään tasolla paikkaansa. Ei toimeentulotuella elävien ainakaan tarvitse maksaa omia silmälasejaan.

Ja alapeukut taas mistä? Kyllä tasan tarkkaan saa silmälaseihin maksusitoumuksen jos aihetta on. Et voi antaa alapeukkua sille!

Vierailija
30/256 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keliakia on huomattavasti ikävämpi ja kalliimmaksi käyvä vaiva kuin huononäköisyys. Eikä siihen saa tukea kuin lapset ja nekin vain vähän.

Keliaakokko voi itse valita ja rakentaa ruokavalionsa sen mukaan. Ei ole pakko syödä gluteiinia sisältäviä ravintoaineita. Eikä niiden korvikkeita. Täydellisen ravitsemuksen voi rakentaa ilmankin. Makuasioiden takia ei pidä korvauksia saada. Silmälasien käyttäjä ei voi valita, näkeekö ilman laseja vai ei. Ja ei, lyhytaikaiset kirurgiset toimenpiteet ei sisälly yhtälöön.

Vierailija
31/256 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä työläisenä joudun maksamaan ihan kaiken itse ja te tukipummit saatte ihan kaiken meodön työläisten maksamana

Älä valehtele. Minä en 35 työvuoden aikana saanut koskaan ilmaisia laseja, enkä työmarkkinatuen ollessa ainoa tuki nyt, niin senkään aikana. Näkökykyni ei parane itsestään ikinä.

Vierailija
32/256 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Uudet silmälasit tarvitsee ehkä noin 3-vuoden välein ja jos on yksitehot, niin ne maksaa halvimmillaan jotain 30-40euroa. Tuon verran menee keliaakikolla ihan vaan kuussa gluteenittomiin ruokaa enemmän rahaa, kuin ei keliaakikoilla Onhan tuossa ihan erilaiset menoerät

Vai että 30€. Mun lasit maksaa yli 1000€. Lapsena piti ostaa uudet joka vuosi, aikuisena on ehkä mennyt tuo 3 v, mutta jos haluan aurinkolasit tai uimalasit, niin niissäkin oltava vahvuus, koska ilman laseja olen sokea

Vierailija
33/256 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsuudessa silmälasit sai vähentää verotuksessa. Ja monta muutakin asiaa.

Vierailija
34/256 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keliakia on huomattavasti ikävämpi ja kalliimmaksi käyvä vaiva kuin huononäköisyys. Eikä siihen saa tukea kuin lapset ja nekin vain vähän.

Jos olet todella heikkonäköinen niin kyllä se aika ikävää on ilman lasejakin elää. Olet käytännössä tuolloin uhka itsellesi ja muille ilman laseja. Mitä heikkonäköisempi niin sitä kallimpaa.

Vierailija
35/256 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikennäköistä vastakkainasettelua sitä voikin yrittää ja vielä oikeasti sairaita kohtaan.

Alhaista.

On olemassa myös silmäsairauksia joihin tarvitsee silmälasit. Ei kaikilla näön heikkeneminen ala ikänäöstä.  Siksi korvattavuus olisi ok. 

Vierailija
36/256 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rillipäät ja nörttivatsat kinastelee keskenään kumpi on sairaampi :D

Vierailija
37/256 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keliakia on siitä helppo, että jättää vaan viljat pois. Näköä ei voi omin konstein parantaa

Vierailija
38/256 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helv kalliiksi tulee kun on jo -11, hajataitto ja ikänäkö. Näköjään huononee edelleen ja vuosittain joudun uusimaan. Ei ihan peruslasit enää käy ilman laseja olen yötsin sokea. Mielestäni raja voisi olla vaikka -10 kun saisi halvat lasit meille oikeasti sokeiden kaupasta. Lapsellani 14 v on jo - 5 joten perässä tulee. 

Vierailija
39/256 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minulle lasit ovat välttämätön apuväline kuten jollekin vaikka kainalosauvat. 

T: edellinen 

Vierailija
40/256 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alhaista.

Minulla on Sjögrenin oireyhtymä ja siitä johtuvaa kuivasilmäisyyttä, joten kyllä voidaan puhua sairaudesta, koska en pärjäisi peruslinsseillä ilman vahvuuksia ja monitehoja. Työntekokin kärsii, ja taas näöntarkkuus vaihtelee ja näen pienet kuviot ja tekstit hämärästi silmälaseista huolimatta. 

Toiset sairaudet ovat tasa-arvoisempia kuin toiset. Pitäisi olla "pahemmat" diagnoosit kuten vaikkapa kehitysvammaisuus, niin johan on kaikki mahdollinen tuki käsien ulottuvilla. 

Silmälääkärit suosittelemat tehokkaisiin silmätippoihin ei saa kelakorvausta eikä kuivan silmän laseihin.