Treffimies haluaa minun valmistavan hänelle liharuokaa, vaikka olen kasvissyöjä
Kävin treffeillä ravintolassa syömässä yhden ihan mukavan, korkeastikoulutetun miehen kanssa. Siellä tulin ihan vaan ohimennen maininneeksi olevani kasvissyöjä (käytän myös munaa ja maitotuotteita eli en ole vegaani). Toisille treffeille ehdotin, että tulisiko hän mun luokse kylään ja voisin vaikka valmistaa pizzaa. Tähän mies vastasi: "olisiko siinä pizzassa jotain lihaa minulle?". Vastasin, että teen kasvispizzaa. Sitten hän ehdotti, että käytäisiinkö mielummin jossain pizzeriassa syömässä ja minä suostuin tähän.
Minulle vaan tuli tuosta ehkä vähän huono fiilis, kun hän vihjasi minulle, että minun pitäisi valmistaa hänelle lihatäytteinen pizza, että kasvispizza ei käy. Tuo antaa itsestään Nirson vaikutelman. Mitä vikaa kasvisruoassa on?
Kommentit (211)
Eli tässä halutaan heti taivuttaa mies vegaaniksi, koska omat arvot. Nähdään, että miehen kuuluu taipua, mutta itse ei voi taipua? Miten tästä saa minkään näköistä suhdetta aikaisin? Miten meinasitte jatkossa? Miehen pitäisi siis jatkossakin olla vegaani, koska SINÄ olet? Muutatte yhteen, niin mies vääntää vähintään 5 päivänä viikossa omat ruoat ja sinä myös 5 päivänä, 2 päivänä voi taipua vegeksi. Erittäin käytännöllistä ja järkevää. Keittiössä on ruuhkaa ja astianpesukone laulaa.
"Herkutella voi joskus. kauraakin voi käyttää mm hiutaleita pohjassa. Tonnikalaa, jalapenoa, paprikaa, tomattia jne. Ei pitsan olekaan tarkoitus olla se huippu ravintoympyrän täydellisyys. Jos muuten ruokavalio ok, toki silloin tällöin, kuten täytekakkua, sipsejä jne. Ruoallla voi tuottaa Joskus myös ihan puhdasta mielihyvääkin.
Tiesit sä sen- no et, etpä tietenkään. Eilen oli sardinipitsaa mulla, tänään kaalilatikko ja huomenna muikut ja salaatti, muusi."
Häh? Sitähän minä juuri sanoin, että ihan turha pizzan kohdalla miettiä jotain ravintoaineiden määriä, kun pizza ei ole sellainen ruoka, että siitä saisi ravitsemuksellisesti täysipainoista ateriaa. Eihän pizzaa siksi syödä. Pizza on epäterveellinen herkku.
Pitäisikö sen miehen muuttua kasvissyöjäksi sun takia vai? Etsi joku samanlainen viherpiipari kuten itse olet
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko sinä valmis syömään lihapizzaa, jos mies sitä tekee?
En, koska olen kasvissyöjä. Eihän tuo nyt vaikeaa ole valita vain kasviksia pizzan täytteeksi, esim ananas, herkkusienet ja tomaatti
AP
Niillä ei lähde nälkä. Minä ainakin tarvitsen proteiinia ruokaani. Soija on ok, siinä on sitä tarpeeksi, mutta pelkät kasvikset eivät toimi.
Olen muuten nainen ja syön eläinproteiinia terveyssyistä, kasvisruoka kun ei enimmäkseen sovi.
Tiedätkö mitä juusto on?
T. Lihansyöjä itsekin
Annetussa esimerkissä ei ollut juustoa, vaan täytteinä olivat ananas, herkkusienet ja tomaatti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kasvissyöjät vaativat aina kasvisruokaa tarjoiltavaksi, kumma kyllä liharuuan tarjoaminen sitä syöville ei onnistu. Kohteliasta on kylään pyytäjän ottaa huomioon myös vieraan ruokavalio. Nämä veget hja vegetaristit ovat itsekkäitä moukkia.
Niin. Kasvissyöjät ei syö lihaa. Sekasyöjä syö kasviksia.
Kasvissyöjät saavat proteiininsa palkokasveista. Jos palkokasvit eivät sovi esim. allergian tai ärtyneen suolen oireyhtymän vuoksi, mistä sekasyöjä silloin saa proteiininsa, jos tarjolla on vain kasvisruokaa?
Juustosta, munista ja maidosta.
Veganismista kun ei nyt ole puhe.
Jos syö maitotuotteita ja munia, ei ole varsinainen kasvissyöjä, vaan etuliitekasvissyöjä.
Erityisesti, jos kerran ei syö naudanlihaa eettisistä syistä, silloin myös lehmänmaitotuotteet jäävät pois, sillä lihan ja maidontuotanto ovat niin kiinteästi yhdeydessä toisiinsa. Jotta lehmästä saa maitoa, sen tulee poikia kerran vuodessa. Vasikka menee sitten kasvatuksen jälkeen teuraaksi eli siitä saadaan lihaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko sinä valmis syömään lihapizzaa, jos mies sitä tekee?
En, koska olen kasvissyöjä. Eihän tuo nyt vaikeaa ole valita vain kasviksia pizzan täytteeksi, esim ananas, herkkusienet ja tomaatti
AP
Niillä ei lähde nälkä. Minä ainakin tarvitsen proteiinia ruokaani. Soija on ok, siinä on sitä tarpeeksi, mutta pelkät kasvikset eivät toimi.
Olen muuten nainen ja syön eläinproteiinia terveyssyistä, kasvisruoka kun ei enimmäkseen sovi.
Tämmöiset tyypit on sitten tyytyväisiä, kun pitsassaan on kourallinen 15% lihaa sisältävää "kinkkua".
Olen tyytyväinen, kun siinä on juustoa. Nyt oli puhe kasvispizzasta ja juustollinen ei kyllä ole kasvispizza.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kasvissyöjät vaativat aina kasvisruokaa tarjoiltavaksi, kumma kyllä liharuuan tarjoaminen sitä syöville ei onnistu. Kohteliasta on kylään pyytäjän ottaa huomioon myös vieraan ruokavalio. Nämä veget hja vegetaristit ovat itsekkäitä moukkia.
Niin. Kasvissyöjät ei syö lihaa. Sekasyöjä syö kasviksia.
Kasvissyöjät saavat proteiininsa palkokasveista. Jos palkokasvit eivät sovi esim. allergian tai ärtyneen suolen oireyhtymän vuoksi, mistä sekasyöjä silloin saa proteiininsa, jos tarjolla on vain kasvisruokaa?
Haha. No kuule esimerkiksi siinä juustossa on proteiinia. Kuten myös pavuissa, pähkinöissä, linsseissä, täysjyväviljassa, kananmunissa jne. No pizzaan nuo eivät sovi, mutta ihan höpöhöpöä, että "
Kasvissyöjä on sellainen, joka ei syö mitään eläinperäistä. On toki olemassa myös lakto-, ovo- ja pesce-kasvissyöjiä, mutta he eivät ole varsinaisia kasvissyöjiä. Vegaani sen sijaan ei käytä mitään eläinperäisiä tuotteita, kuten nahkaa kengissä tai villaa vaatteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Söisit itsekin terveellistä lihaa - kasvissyönti on sairasta eikä kasviruoka ole lajinomaista ravintoa. Et syöttäisi kasviksia kissallesikaan niin miksi söisit niitä itse?
Kyllä mun kissani syö esmes porkkanaa ja parsakaalia. Ihan ohiksena.
Se puhdistaa niillä suolistoaan. Ravintoaineita ei hirveästi ehdi noista imeytyä kissan lyhyessä suolistossa.
Vierailija kirjoitti:
"Herkutella voi joskus. kauraakin voi käyttää mm hiutaleita pohjassa. Tonnikalaa, jalapenoa, paprikaa, tomattia jne. Ei pitsan olekaan tarkoitus olla se huippu ravintoympyrän täydellisyys. Jos muuten ruokavalio ok, toki silloin tällöin, kuten täytekakkua, sipsejä jne. Ruoallla voi tuottaa Joskus myös ihan puhdasta mielihyvääkin.
Tiesit sä sen- no et, etpä tietenkään. Eilen oli sardinipitsaa mulla, tänään kaalilatikko ja huomenna muikut ja salaatti, muusi."
Häh? Sitähän minä juuri sanoin, että ihan turha pizzan kohdalla miettiä jotain ravintoaineiden määriä, kun pizza ei ole sellainen ruoka, että siitä saisi ravitsemuksellisesti täysipainoista ateriaa. Eihän pizzaa siksi syödä. Pizza on epäterveellinen herkku.
Jso tuo treffimies ei tykkää kasvispizzasta, niin silloinhan se ei ole hänelle herkku. Joten miksi hän söisi sitä. En itsekään tykkää syödä epäterveellisesti, jos se ei ole hyvää.
No tämä on selvästi ap:lle mielipaha, kun asiasta tänne kirjoitti. Itse en olisi ollut tästä moksiskaan. Olisin huomioinut vieraan pitsamieltymykset. Jatkossa sitten, jos homma jatkuisi, sovittaisiin miten ruoka hommat ja kokkailut menevät.
Minä kokisin erilaiset asiat esteeksi, en tälläistä ruokaesimerkkiä.
Mun mielestä aika pitkälle viety johtopäätös, että tuo mies ei voisi silloin tällöin syödä ruokaa missä ei ole lihaa. Eihän hän niin ole sanonut. Ainoastaan tässä tilanteessa hän halusi mieluummin ravintolasta omavalitsemansa pizzan kuin ap:n tekemän kasvispizzan. Itsekin syön paljonkin kasvispainotteisesti ja usein olen viikkojakin syömättä mitään lihaa, mutta juuri pizzasta pidän silti enemmän lihaversioina.