Treffimies haluaa minun valmistavan hänelle liharuokaa, vaikka olen kasvissyöjä
Kävin treffeillä ravintolassa syömässä yhden ihan mukavan, korkeastikoulutetun miehen kanssa. Siellä tulin ihan vaan ohimennen maininneeksi olevani kasvissyöjä (käytän myös munaa ja maitotuotteita eli en ole vegaani). Toisille treffeille ehdotin, että tulisiko hän mun luokse kylään ja voisin vaikka valmistaa pizzaa. Tähän mies vastasi: "olisiko siinä pizzassa jotain lihaa minulle?". Vastasin, että teen kasvispizzaa. Sitten hän ehdotti, että käytäisiinkö mielummin jossain pizzeriassa syömässä ja minä suostuin tähän.
Minulle vaan tuli tuosta ehkä vähän huono fiilis, kun hän vihjasi minulle, että minun pitäisi valmistaa hänelle lihatäytteinen pizza, että kasvispizza ei käy. Tuo antaa itsestään Nirson vaikutelman. Mitä vikaa kasvisruoassa on?
Kommentit (211)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvissyöjä ei syö lihaa, mutta lihaa syövä yleensä syö myös kasviksia, joten kasvispizzan pitäisi olla ok. Jos ei ole niin luiskaan vaan.
Mulle se ei ole ok, koska en saa siitä riittävästi tarpeellisia ravintoaineita. Pizzapohjassa itsessään on jo niin paljon hiilihydraatteja, että täytteissä pitää sitten olla proteiini eikä yhtään enempää hiilareita, jotta pystyn saamaan aterialla tarpeeksi proteiinia. En nimittäin voi syödä kovin paljon kerralla.
Jos pitää syödä palkokasveja, niin sitten syön ne ilman pizzapohjaa.
Ei pizzasta saa ravitsemuksellisesti täysipainoista ateriaa mitenkään. Se on vehnäjauhopohjaa ja juustoa suurimmalta osin, ja hitunen täytteitä päällä, ja niitä täytteitä tosiaan on se verran pieni määrä, ettei niillä ole merkittävää ravitsemuksellista merkitystä.
En oo ikinä törmännyt palkokasveihin pizzan täytteenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko sinä valmis syömään lihapizzaa, jos mies sitä tekee?
En, koska olen kasvissyöjä. Eihän tuo nyt vaikeaa ole valita vain kasviksia pizzan täytteeksi, esim ananas, herkkusienet ja tomaatti
AP
Niillä ei lähde nälkä. Minä ainakin tarvitsen proteiinia ruokaani. Soija on ok, siinä on sitä tarpeeksi, mutta pelkät kasvikset eivät toimi.
Olen muuten nainen ja syön eläinproteiinia terveyssyistä, kasvisruoka kun ei enimmäkseen sovi.
Pizzassa oleva proteiini tulee joka tapauksessa enimmäkseen siitä juustosta. Joku pari pepperoniviipaletta tms. ei siinä paljoa paina.
Pizza on rasvaista mättöruokaa, vaikka olis pelkkä margheritassa. Keltä ei lähde nälkä sellaisesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En, koska olen kasvissyöjä. Eihän tuo nyt vaikeaa ole valita vain kasviksia pizzan täytteeksi, esim ananas, herkkusienet ja tomaatti
AP
Niillä ei lähde nälkä. Minä ainakin tarvitsen proteiinia ruokaani. Soija on ok, siinä on sitä tarpeeksi, mutta pelkät kasvikset eivät toimi.
Olen muuten nainen ja syön eläinproteiinia terveyssyistä, kasvisruoka kun ei enimmäkseen sovi.
Tämmöiset tyypit on sitten tyytyväisiä, kun pitsassaan on kourallinen 15% lihaa sisältävää "kinkkua".
Oho. Otsikon perusteella kuvittelin, että kyseessä on jonkinlainen kokkaustaidoton miesvauva joka komentelee kokkaamaan (kyllä, olen traumatisoitunut esimerkiksi äitini käsittämättömistä miesvalinnoista 😅)
Mutta tuohan on täysin normaalia, tietenkin jokainen haluaa pitsaan ne täytteet mitkä itsestä maistuu hyvältä! Meillä mies ja koirat syö lihaa (ei sentään samoja lihoja...) pienen kylän edestä, vaikka minä en syö lihaa ollenkaan. Ei tulisi mieleenkään tehdä miehelle kasvisruokaa josta hän ei pidä. Siitäkin huolimatta, että ainakaan oma mieheni ei ole nirso; kaikki selleristä valkohomejuustoon ja vihersalaatista ostereihin menee kiltisti alas ja makupreferenssejäkin hänellä on. Mutta pitsa on aina lihatäytteitä sisältävä, vaikka jotkut kasvisruuatkin maistuvat. Eikä mieskään tee minulle ruokaa josta en pidä tai jota en syö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Pizzassa oleva proteiini tulee joka tapauksessa enimmäkseen siitä juustosta. Joku pari pepperoniviipaletta tms. ei siinä paljoa paina.
Pizza on rasvaista mättöruokaa, vaikka olis pelkkä margheritassa. Keltä ei lähde nä
Pikemminkin hiilaripitoista mättöruokaa, vaikka se rasvaista onkin. Eniten siinä on kuitenkin niitä hiilareita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Tämmöiset tyypit on sitten tyytyväisiä, kun pitsassaan on kourallinen 15% lihaa sisältävää "kinkkua".
Mitä mahdat käsittää kinkulla? Niitä makkaraosastolla olevia leikkeleitä tai niitä pussissa olevia kinkku/pitsasuikaleita?
Nehän ei mitään kinkkua ole eikä edes paketissa puhuta kinkusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka olen sekasyöjä, niin luiskaan menisi mies, joka vaatii jotain ruuanvalmistuksia itselleen. Aikuinen ihminen osaa tehdä omankin pizzansa siinä vieressä, jos ei kelpaa se, mitä toinen tekee. En keksi tilannetta, missä näkisin oikeutetuksi vaatia toista ihmistä kokkaamaan minulle ja vielä sellaista, mitä ei edes itse söisi.
Eli kun kutsut ihmisiä kylään niin kaikki kokkailee vuorollaan omista ostoksista mieluisan aterian. Ok,sekopää.
niin juuri, kerta pitsakutsu tuli himaan, toki toi mies voi kysyä miträs mun pitsaan tulisi ku sä oot kasvissyöjä. ihan ok kysyä- toi ap itse tarjoutui tekemään ja esitti kyläkutsun. kyllä toki - molemmat voi joustaa- akka voi tehdä lihallisen siitä toisesta tai ukko voi sen kerran syödä kasvispitsaakin vaihteeksi. pitsat on hyviii eri versioinakin.
jos esität kyläkutsun- voit huomioida- oletko allerginen mm paprikalle, jalapenolle... sitten en laita niitä jne.
perheessöäkin on oikeus olla seka tai vege tai kasvis, akan olis syytä varautua kun näemmä jätkää kierrokseen tähtää taas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
hänellä oikeus lihaan ja sulla kasvikseen, tajuuuuuuuuuuuuuuuu pällipää. mitä et tajuu... hän on lihansyöjä- ja sä rehun, miks vain ukon pitäää joustaa. tollanen lättyämmä on ikuisuuden yksin- kun ei kunnioita toisen mieltymyksiä ja anna hänen syädä mit' tahtoo--- eihän suakaan kerran voi pakottaa lihaan.
ole v---tu yksin sitten.
Provohan tämä ketju on, mutta kukaan tervejärkinen nainen ei sovi toisia treffejä omaan tai miehen kotiin.
En lukenut ketjua, aloituksen ainoastaan enkä ihan rehellisesti ymmärrä ongelmaa. Ei mua haittaa pätkääkään tehdä jotain pekonipastaa tai lihapullia, saati sitten pizzaa mihin tulee lihatäytteitä vaikken itse lihaa syökään. Tässä vuosien varrella ei ole yhdenkään miehen kanssa ollut ongelma se, että olen kasvissyöjä. Asioita voi yhdistellä, esimerkiksi siihen pellilliseen pizzaa voi laittaa muuten samat täytteet, mutta vain toiselle puolelle bonuksena lihaa. Hampurilaiset onnistuvat mainiosti, toisell lihapihvi, toisella kasvissellainen. Perunamuusia, salaattia ja kastiketta, käy molemmille, pihvin voi paistaa sivuun. Lämpimät voileivät, laita ihmeessä omaasi sitä kinnua. Jne. Tosin, eipä mun kasvisruoistanikaan ole koskaan valitettu, päinvastoin. Tosin, en ole koskaan treffaillut miestä jonka olisi ihan pakko saada lihaa ihan joka ateriaan.
-kasvissyöjä vuodesta 1996
Vierailija kirjoitti:
Provohan tämä ketju on, mutta kukaan tervejärkinen nainen ei sovi toisia treffejä omaan tai miehen kotiin.
Tämä juttu on totta ja olen muutaman kerran ollut 2m treffeillä omassa tai miehen kodissa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies on moukka eikä muuksi muutu. Törkeää käytöstä. Itse olen sekäsyöjä, mutta useat ystävät vegaaneja tai kasvissyöjiä ja ei kävis mielessäkään pyytää tuollaista.
Ai onko kasvissyöjä jotenkin vähemmän toimintakykyinen kuin sekasyöjä? Tuleeko heitä kohdella kuin lapsia?
"Hei älä sitten vaan mainitse että käyt metsästämässä, se kasvissyöjä ei ikinä toipuisi traumasta..."
Metsästäjää nyt en ainakaan deittailisi, vaikka itse sekasyöjä olenkin. Ei jatkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Niin, kuka se nirso taas olikaan?
Mun pitsassa usein tonnikalaa tai pepperoni tai salami, mutta myös paprikaaaaaa, jalapenoa, mm. eli sekasyöjänä kiva olla.
Voit joustaa ja antaa vaikka hänen rakentaa oman pitsansa lempiraaka-aineistaan. Pidäthän itsekin kiinni tiukasti linjastasi. Karkotat vaan potentiaaliset kumppanit - jos sun ehdoilla aletaan mennä
No ihan varmasti juu, kyllä on nyt taas sorrettu maailmaa valkoisen lihaa syövän miehen taholta.
Ho-hoijaa näitä surullisia yrityksiä nykyisin.
Eiköhän mies syö mieluummin lihaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvissyöjä ei syö lihaa, mutta lihaa syövä yleensä syö myös kasviksia, joten kasvispizzan pitäisi olla ok. Jos ei ole niin luiskaan vaan.
Mulle se ei ole ok, koska en saa siitä riittävästi tarpeellisia ravintoaineita. Pizzapohjassa itsessään on jo niin paljon hiilihydraatteja, että täytteissä pitää sitten olla proteiini eikä yhtään enempää hiilareita, jotta pystyn saamaan aterialla tarpeeksi proteiinia. En nimittäin voi syödä kovin paljon kerralla.
Jos pitää syödä palkokasveja, niin sitten syön ne ilman pizzapohjaa.
Ei pizzasta saa ravitsemuksellisesti täysipainoista ateriaa mitenkään. Se on vehnäjauhopohjaa ja juustoa suurimmalta osin, ja hitunen täytteitä päällä, ja niitä täytteitä tosiaan on se verran pieni määrä, ettei niillä ole merkittävää ravitsemuksellista
Herkutella voi joskus. kauraakin voi käyttää mm hiutaleita pohjassa. Tonnikalaa, jalapenoa, paprikaa, tomattia jne. Ei pitsan olekaan tarkoitus olla se huippu ravintoympyrän täydellisyys. Jos muuten ruokavalio ok, toki silloin tällöin, kuten täytekakkua, sipsejä jne. Ruoallla voi tuottaa Joskus myös ihan puhdasta mielihyvääkin.
Tiesit sä sen- no et, etpä tietenkään. Eilen oli sardinipitsaa mulla, tänään kaalilatikko ja huomenna muikut ja salaatti, muusi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kasvissyöjät vaativat aina kasvisruokaa tarjoiltavaksi, kumma kyllä liharuuan tarjoaminen sitä syöville ei onnistu. Kohteliasta on kylään pyytäjän ottaa huomioon myös vieraan ruokavalio. Nämä veget hja vegetaristit ovat itsekkäitä moukkia.
Niin. Kasvissyöjät ei syö lihaa. Sekasyöjä syö kasviksia.
Kasvissyöjät saavat proteiininsa palkokasveista. Jos palkokasvit eivät sovi esim. allergian tai ärtyneen suolen oireyhtymän vuoksi, mistä sekasyöjä silloin saa proteiininsa, jos tarjolla on vain kasvisruokaa?
Haha. No kuule esimerkiksi siinä juustossa on proteiinia. Kuten myös pavuissa, pähkinöissä, linsseissä, täysjyväviljassa, kananmunissa jne. No pizzaan nuo eivät sovi, mutta ihan höpöhöpöä, että "kasvissyöjät saavat proteiininsa palkokasveista". Taisin syödä vihreitä papuja kerran viime vuonna. Ja kummasti jaksan. Kasvissyöjä ei ole sama kuin vegaani.
Vierailija kirjoitti:
Söisit itsekin terveellistä lihaa - kasvissyönti on sairasta eikä kasviruoka ole lajinomaista ravintoa. Et syöttäisi kasviksia kissallesikaan niin miksi söisit niitä itse?
Kyllä mun kissani syö esmes porkkanaa ja parsakaalia. Ihan ohiksena.
En sanonut, että ollaan vegaaneja. Ihan lakto-ovo-vegetarismista puhuin.
Olen itse kasvanut kasvissyöjänä, ja mun äo on 136, niin en oo osannut olla huolissani siitä, että kasvisruokavalio lapsuudessa vaikuttais negatiivisesti älykkyyteen tai mihinkään muuhunkaan.