Treffimies haluaa minun valmistavan hänelle liharuokaa, vaikka olen kasvissyöjä
Kävin treffeillä ravintolassa syömässä yhden ihan mukavan, korkeastikoulutetun miehen kanssa. Siellä tulin ihan vaan ohimennen maininneeksi olevani kasvissyöjä (käytän myös munaa ja maitotuotteita eli en ole vegaani). Toisille treffeille ehdotin, että tulisiko hän mun luokse kylään ja voisin vaikka valmistaa pizzaa. Tähän mies vastasi: "olisiko siinä pizzassa jotain lihaa minulle?". Vastasin, että teen kasvispizzaa. Sitten hän ehdotti, että käytäisiinkö mielummin jossain pizzeriassa syömässä ja minä suostuin tähän.
Minulle vaan tuli tuosta ehkä vähän huono fiilis, kun hän vihjasi minulle, että minun pitäisi valmistaa hänelle lihatäytteinen pizza, että kasvispizza ei käy. Tuo antaa itsestään Nirson vaikutelman. Mitä vikaa kasvisruoassa on?
Kommentit (179)
"Kyllä mä kasvissyöjänä voin ihan hyvin syödä fettucine alfredoa tai spagetti cacio e pepeä tai olio e agliota, vaikka niissä ei ole kasviksia.
No jo on tylsä ruoka sinulla. Lisää sitä keitinvettä että tulet kylläiseksi."
Miten niin tylsä ruoka minulla? Eihän noi minun ruokia ole. Sanoin ne esimerkkeinä ruoista, joita PYSTYN kasvissyöjänä syömään, vaikka niissä ei ole kasviksia. Pystyn syömään muuten puuroakin, tai jogurttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka olen sekasyöjä, niin luiskaan menisi mies, joka vaatii jotain ruuanvalmistuksia itselleen. Aikuinen ihminen osaa tehdä omankin pizzansa siinä vieressä, jos ei kelpaa se, mitä toinen tekee. En keksi tilannetta, missä näkisin oikeutetuksi vaatia toista ihmistä kokkaamaan minulle ja vielä sellaista, mitä ei edes itse söisi.
Eli kun kutsut ihmisiä kylään niin kaikki kokkailee vuorollaan omista ostoksista mieluisan aterian. Ok,sekopää.
Noin on toimittu jo aika tosi kauan eri allergioiden takia.
Vierailija kirjoitti:
Hänhän vain kysyi onko lihaa siinä? Kun ei, ollut niin ehdotti pizzeriaa. Missä kohtaa hän pyysi sinua valmistamaan hänelle liharuokaa?
Eli tarkoitti sitä, että jos ei ole liharuokaa, niin hänelle ei kelpaa vaan mieluummin haluaa ravintolaan syömään.
Nolo tyyppi, vaikka eihän se sua lihapitsaa yrittänyt saada tekemään. Ihminen, joka ei kykene kasvisruokaa syömään kun toinen ihminen varta vasten hänelle sellaista tekee, on juntti. Ei jatkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvissyöjä ei syö lihaa, mutta lihaa syövä yleensä syö myös kasviksia, joten kasvispizzan pitäisi olla ok. Jos ei ole niin luiskaan vaan.
Unohdit sanan 'myös' merkityksen. Se tarkoittaa muun lisäksi. Jos on pelkkää kasvispitsaa, niin se muun lisäksi puuttuu sitä. Eli ei siis ole ok.
Eli koska syö sekä lihaa, että kasviksia, niin joka ikisellä aterialla aina pitää olla molempia?
Ei kukaan sekasyöjä oikeasti syö joka aterialla lihaa. Mä esim. syön lihaa lähes yksinomaan lounaalla ja päivällisessä, aamupala ja iltapala on periaatteessa kasvisruokaa. Eikä mua haittaa joskus syödä kasvislounas tai -päivällinen.
Sitten on tietty vähän kiinni toisen asenteesta, että mihin tyyliin ruokaa tarjoaa ja miten puhuu toisen ruokavaliosta. Mielelläni syön kasvisruokaa kaverin tai seurustelukumppanin seurassa ja olen valmis sovittamaan ateriat käytännöllisesti niin, että kasvissyöjä saa kasvisruokaa, mutta mitään paasausta en jää kuuntelemaan enkä katsele mitään "totta kai minä kasvissyöjänä saan vaatia erityiskohtelua ja samalla tölviä sinun ruokavaliotasi" -asennetta. Ap ei aloituksen perusteella kuulosta tällaiselta, tosin en ollut paikalla näkemässä tilannetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hänhän vain kysyi onko lihaa siinä? Kun ei, ollut niin ehdotti pizzeriaa. Missä kohtaa hän pyysi sinua valmistamaan hänelle liharuokaa?
Eli tarkoitti sitä, että jos ei ole liharuokaa, niin hänelle ei kelpaa vaan mieluummin haluaa ravintolaan syömään.
Ap:n ei tarvitse kokata mitään sitten.
Ei jatkoon. Ei tuommoisia lihajuttuja kysellä ekojen treffien aikana. Hän voi mutustaa vegepitsaa kyllä sen kerran jos toisenkin.
Vaikka oma mies kyllä tekee mulle ja lapsille nopeita liharuokia, vaikka itse on vege. Eilen väänsin jauhelikastikkeen. en ole koskaan häntä pyytänyt tekemään, mutta hän jopa osti sen jauhelihan itse. Lapset syö kumpaakin ruokaa nurisemati. Hän nyt vaan halus miellyttää. <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvissyöjä ei syö lihaa, mutta lihaa syövä yleensä syö myös kasviksia, joten kasvispizzan pitäisi olla ok. Jos ei ole niin luiskaan vaan.
Unohdit sanan 'myös' merkityksen. Se tarkoittaa muun lisäksi. Jos on pelkkää kasvispitsaa, niin se muun lisäksi puuttuu sitä. Eli ei siis ole ok.
Eli koska syö sekä lihaa, että kasviksia, niin joka ikisellä aterialla aina pitää olla molempia?
Ei kukaan sekasyöjä oikeasti syö joka aterialla lihaa. Mä esim. syön lihaa lähes yksinomaan lounaalla ja päivällisessä, aamupala ja iltapala on periaatteessa kasvisruokaa. Eikä mua haittaa joskus syödä kasvislounas tai -päivällinen.
Sitten on tietty vähän kiinni toisen asenteesta, että mihin tyyliin ruokaa tar
Kyllä vaan syö joka aterialle lihaa. Mulla on oikeasti todella rasittava suku ja siellä mätetään pelkkää lihaa. Ehkä on vähän tomaatteja siinä näytillä. Aamupalaksi leikkettä leivän päällä runsaasti. lounaalla jauhelihapihvejä potuilla ehkä ruskeakastike, päivällinen jotain haudutettua lihapataa... iltapalaksi grillimakkara. He ovat siis tyhmiä, ei edes mitään ketoosiporukkaa tms.
Itse olin 8 vuotta vege, niin jatkuvaa kiusantekoa ja kettuilua koko ajan. Joten vähensin tekemisiä reippaasti, ettei lapset saa vaikutteita idiooteista. Kyseessä siis ihan vanhemmat, sisarukset puolsoineen, setää, tätiä, enoa, isovanhemmatkin vielä kun elivät. "sun porkkanat on sitten tallessa tuolla kasslermarinadissa!" < tyyppisiä idareita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En söisi kasvispizzaa, se ei millään vaan voi olla hyvää. Pizza on itsessään niin mautonta mömmöä enkä ole suuri juustofani, että pizza ilman lihaa olisi vain mauton vehnälettu lötköksi paistetuilla kasviksilla 🤢🤮.
Tekisit sitten mieluummin suoraan vaikka kasvispiirakkaa tms joka on enemmän luontaisesti lihaton.
Tee itse, karnisti. Karnismi on kultti. Siihen kuuluvat läskit, sepelvaltimoperimän omaavat tollomiehet, joilla on matala koulutus ja niukka äly.
Olen normaalipainoinen nainen jolla kaksi maisterintutkintoa, en vaan ole niin nössö että suostuisin syömään pahaa ruokaa. Vetinen mauton pizza on pahaa. Voin ihan hyvin syödä lihatonta ruokaa KUNHAN SE ON HYVÄÄ. Jostain kumman syystä se kuitenkin harvoin on, lähinnä aasialaiset osaavat tehdä sellaista. Vehnä+kypsät kasvikset ei ole ikinä hyvää.
Anns sille pillua ja sano, että siinä on sille lihaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies ei sanonut että pitää olla liharuokaa. Hän ei halunnut syödä apn valmistamaa kasvispizzaa. Siitä on aika pitkä matka "en syö mitään ruokaa jos siinä ei ole lihaa".
Huomaa kyllä että aliravitsemus on heikentänyt teidän kasvisaivojen ajatustoimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Hän antoi ymmärtää, ettei kasvispizza kelpaa hänelle. Jos kelpaisi, ei hän olisi ottanut koko liha-asias puheeksi
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies on moukkamaisuuden lisäksi myös vähemmän fiksu, koska epäilemättä jälkkäriksi olisi ollut tarjolla jotain hyvää. Tiedätte mitä tarkoitan.
Kaikki tässä maailmassa ei pyöri sen sun "hyvän" ympärillä. Yritä elää sen kanssa.
Kyllä se naisen saaminen vaan tuntuu olevan suurin motivaattori useimpien miesten elämässä.
Ap hyvä, voit ihan rauhassa olla tapaamatta tätä miestä enää. Voit kuunnella sydäntäsi ja kun jotain heitosta tms tulee paha mieli, niin saa tulla. Sinun ei tarvitse ihmetellä sitä tai selittää pois. Usein, kuten tässä tapauksessa, sen takana on iso arvo- tai yhteensopivuusero, joka ottaisi sitten päähän joka ikinen päivä, jos olisitte yhdessä. Miksi hankkia elämäänsä turhan päiten pahaa mieltä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän antoi ymmärtää, ettei kasvispizza kelpaa hänelle. Jos kelpaisi, ei hän olisi ottanut koko liha-asias puheeksi
Ap
Mutta mies ei sanonut: tee mulle lihapizzaa. Etkö tosiaan huomaa, että ylitulkitset?
Mies on varmaan syönyt sellaista kasvispizzaa, joka ei pidä nälkää, koska ainut proteiinihan siinä on se juusto - tai tofukuorrutus. Lihatäytteiset pizzat on varmaan täyttävämpiä, en ole kylläkään syönyt.
En itse kasvissyöjänä laita pizzaan esim. papuja, paitsi jos on saatavilla vihreitä pitkiä, vaan tankkaan pizzapäivänä lisäproteiinia esim. pähkinöistä.
Mitä sä laitat proteiiniksi sun kasvispizzaan, ap?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös liharuoan syöjät "pakota" lapsensa lihansyöjiksi ihan samalla lailla kuin kasvissyöjät kasvissyöjiksi?
Itse en koskisi pizzaan, jossa on toisella puolella lihaa. En myöskään käyttäisi samoja keittovälineitä, joissa keitetään liharuokia. t. 45 vuotta kasvissyöjänä, omista lapsista 3 on edelleen kasvissyöjiä, yksi on vegaani eli äitiäänkin jyrkempi.
Joskus vaan sota on hyvä asia , että opitte.
Intiassa on oltu kasvissyöjiä 2000 vuotta. Suomessahan sota-aikana syötiin vähemmän lihaa kuin yleensä, ja ihmisten terveys koheni.
Söisit itsekin terveellistä lihaa - kasvissyönti on sairasta eikä kasviruoka ole lajinomaista ravintoa. Et syöttäisi kasviksia kissallesikaan niin miksi söisit niitä itse?
Vierailija kirjoitti:
Ap hyvä, voit ihan rauhassa olla tapaamatta tätä miestä enää. Voit kuunnella sydäntäsi ja kun jotain heitosta tms tulee paha mieli, niin saa tulla. Sinun ei tarvitse ihmetellä sitä tai selittää pois. Usein, kuten tässä tapauksessa, sen takana on iso arvo- tai yhteensopivuusero, joka ottaisi sitten päähän joka ikinen päivä, jos olisitte yhdessä. Miksi hankkia elämäänsä turhan päiten pahaa mieltä?
Juu, hyvä resepti jos haluaa olla loppuelämänsä yksin.
Usko jo, että tämä aloitus on totta, näin on tapahtunut.
Ap