Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

1,5 milj. €:n omaisuus ei tuota riittävästi elääkseni vain sen tuotoilla, miten fiksaisin sitä?

Vierailija
11.01.2026 |

Haluaisin siitä ulos ainakin 5000€/kk, eli vuositasolla 60 000 euroa. 60000:1500000=4% tuotto, ei pitäisi olla paha! Mutta käytännössä se ei tuota niin paljoa... Ellei arvon nousua lasketa mukaan. Mutta jos alan myymään nousevimmat osat, käytännössä köyhdyn. Tavoite olisi säilyttää varallisuus saman kokoisena tai toki mielellään isompanakin lapsille. 

Omaisuus koostuu seuraavista: 

4 asunto-osaketta Helsingissä, arvo yht. noin 920 000€ 

140 000€ Nordean osakkeita 

61 000€ Suomipörssissä muita osakkeita 

17 000€ listaamattoman osakeyhtiön osakkeita (ostettu aikoinaan osinkotuoton takia, mutta sitten yhtiö käytännössä lopetti maksamasta osinkoa)

133 000€ kultakaivososakkeita jenkeissä

360 000€ arvosta fyysistä kultaa

Asunnoista tuotto verojen ja kulujen jälkeen yhteensä noin 8050€/v.

Nordean osakkeet: osinkotuotto verojen jälkeen noin 6800€/v. 

Muut Suomi-osakkeet: osinkotuotto noin verojen jälkeen noin 2800€/v.

Kultakaivososakkeet jenkeissä eivät jaa osinkoa (arvo nousi vuoden 2025 aikana 100% ja aloitin omistukset vasta huhtikuussa)

Kulta nousee vain arvossaan (vuonna 2024 35% ja 2025 45%)

Asunnot ovat surkeatuottoisia arvoonsa nähden. Asuntojen arvoihin on laskettu se rahasumma, jonka saisin käteen lainojen ym. kulujen vähentämisen jälkeen. Osakkeiden arvo on viime perjantain päätöskurssien arvon mukaan. Samoin kullan.

Asuntojen heikkoa tuottoa selittää osaltaan se, että 2/4 on airbnb-käytössä, vielä siten, että jaan tuotot asuntoja hallinnoivan tahon kanssa. Voin näin itsekin käyttää asuntoja tarvittaessa. Hallinnoiva taho ottaa 30%, mutta se on matala kulu siihen nähden, mitä vertailin eri tekijöitä. Ja asunnoista koituu minulle iloa! 

Yksi asunnoista, pitkäaikaisvuokrauksessa, on kolmio. Sekin syö tuottoja, koska vastike on jäätävä, 970€/kk. Sen myymisestä tässä kai pitäisi aloittaa. 

Haluaisin lisää rahaa noihin kultakaivososakkeisiin, ovat tuottavia as hell. 

Kommentit (344)

Vierailija
301/344 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No vähemmästäkin ärsyttää, että noita kultasijoituksia ihmetellään!!! Ettekö tajua, taukit, että omaisuuslajit, jotka eivät ole hot ja in nyt, ovat juuri niitä, joihin kuuluu nyt mennä mukaan??? Rakennelkaa te vain firetyksiänne indeksien 7% tuotoilla, mä meen ohituskaistaa kullan 35-100% vuosituotoilla!

ap

Sinulla oli ongelma, ettei omaisuutesi tuottanut tarpeeksi. Jos et halua kuunnella neuvoja, niin älä kuuntele. Sijoittamalla kultaan saat 100 % tuotot. Laita kaikki kultaan, niin sinulla on viiden vuoden päästä 48 miljoonaa euroa. Varmaan enemmänkin, kun rahajärjestelmä romahtaa. Kyllä meitä muita silloin itkettää.

Vierailija
302/344 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Totta kai asuntosijoittajana perehtyy taseeseen ja muihin asiakirjoihin ennen ostopäätöstä ja myös ennen yhtiökokousta. Mutta se ei nyt yhtään vastaa tähän kysymykseen, voiko osakaslyhennyksen joissain tapauksissa tulouttaa ilman veroseuraamusta, ja mikä on se avaintekijä, joka asian ratkaisee. Onko se mahdollisuus ylimääräiseen lainanlyhennykseen lainan ehdoissa, yhtiöjärjestys, summien tarkka yhteensopivuus vai mikä. Tähän ei ole vielä kukaan vastannut.

Hallitus on tavallaan tärkeä ja tavallaan ei, koska sen voi vaihtaa. Hallituksen fiksuutta on myös tosi vaikea ennakoida nimien tai koulutuksen perusteella. Yhdessä omistuksessani hallitus on aivan pihalla eikä ekonomitaustainen hallituksen jäsen millään erota hoitovastiketta rahoitusvastikkeesta. Toisessa taas yhtiö on erinomaisesti hoidettu, koska hallituksen insinööritaustainen jäsen on tavattoman taitava saamaan kaiken kunnossapidon hoidettua ajallaan niin, että kustannukset ovat todella pienet. 

Tämä kysymys tulouttamisesta ei ole mikään yksittäisen osakkaan etu tai yksittäisen sijoittajan etu. Jos yhtiössä on mahdollisuus pitää asuntoa vuokralla kannattavasti, se nostaa asuntojen arvoa ja helpottaa niiden myymistä JA antaa myös vaihtoehdon myymiselle, jos joutuu esimerkiksi työn takia muuttamaan toiselle paikkakunnalle. On ihan eri asia myydä asuntoa, jos ostaja voi olla omistusasuja tai sijoittaja, kuin jos on löydettävä ostajaksi ehdottomasti omistusasuja. Ja etenkin omistusasujalle on hyvä, jos voi laittaa asunnon tarvittaessa kannattavasti vuokralle eikä ole pakko myydä sitä, jos syystä tai toisesta on muuttamassa muualle. Näitä tilanteitahan on, työn takia muuttamisen lisäksi esimerkiksi avoliiton kokeileminen tai määräaikainen ulkomaan komennus.  "

Vastasin jo tuohon sinun järkevään, kohdennettuun kysymykseesi implisiittisesti aikaisemmin eli se riippuu taloyhtiöstä, ei mistään noista seikoista ja kirjanpidollisesta näkökulmasta tuloutus pitää tehdä oikein. Eli se ei riipu lainanlyhennysten tavasta, yhtiöjärjestyksestä eikä summien yhteensopivuudesta, vaan yhtiön tilanteesta miten kannattaa tehdä. Kun yhtiöllä on muuta veronalaista tuloa, sitä ei kannata lisätä, vaan harrastaa verosuunnittelua, tällaiset yhtiöt ovat yleensä niitä parempia taloyhtiöitä, jossa on myös puskuria äkillisiin menoihin. Näissä taloyhtiöissä on paljon omistusasujia, jotka arvostavat vastikkeiden tasaisuutta ja ajoissa tehtyjä korjauksia, jotka myös edistävät vakautta. 

Hallituksen vaihtaminen on helpommin sanottu kuin tehty, jos kyseessä on arvokas yhtiö, mutta jossain pienissä taloyhtiöissä on todella vaikea saada ketään suostumaan niihin tehtäviin, ainakin mitä ystävien kertomuksia olen kuullut pk-seudulta. Homma koetaan vaikeaksi mitä se kyllä onkin ennen kun on perehtynyt näihin juttuihin. Siinä voi joutua myös maksumieheksi, jos menee rankasti metsään. En itsekään ole mikään asiantuntija, olen vain yrittäjä, omistaja ja sijoittaja, joka tietää vähän kaikesta elämänkokemuksen perusteella (ja eniten siitä mitä itse olen tehnyt ja kokenut)  - en siis ole kirjanpitäjä enkä asuntosijoittaja. Sanotaan näin, että sen perusteella mitä tiedän taloyhtiöistä, en hevillä asuntosijoittajaksi ryhtyisikään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/344 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis kaiken tän oon oppinut perintöni saamisen jälkeen. Se on tärkein talous- ja sijoitusoppi, jolla päätökset tehdä, ei mikään sijoitusopus. Siis minulle. 

En kyllä käsitä, miksi kukaan kuukausisäästää edes indekseihin, kun on kultakaivososakkeitakin olemassa.

ap

Vierailija
304/344 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja siis kaiken tän oon oppinut perintöni saamisen jälkeen. Se on tärkein talous- ja sijoitusoppi, jolla päätökset tehdä, ei mikään sijoitusopus. Siis minulle. 

En kyllä käsitä, miksi kukaan kuukausisäästää edes indekseihin, kun on kultakaivososakkeitakin olemassa.

ap

Tai no, sanotaan, että kulujen takia suorat osakesijoitukset jenkkipörssiin kannattanee tehdä vähän isommissa erissä, ettei joka kerralta mene 15-20€ kuluihin. Tai onhan siihenkin halvempia alustoja kuin Nordnet. 

Ap

Vierailija
305/344 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettii itse minkalainen sijoittaja on ja mitä sijoituksilla hakee. Hakeeko osinkoja, koettaako nopeaa voittoa tms. Onko virtuaalivaluutta vai mikä minne kannattaa sijoittaa?

Itsellä on pörssiosakkeita ja virtuaalivaluuttaa. Sitten harrastuksena on asuntosijoittamista.

Metsääkin löytyy, mutta sieltä ei niin nopeaa rahaa ulos saa jos sitä haluaa alkaa harventaa.

Kaikki tuottavat kuitenkin pelkkää plussaa. Aseteollisuus rallattaa, suuret yhtiöt esim nvidia, nordea, sampo, broadcom jne tuottaa ja norjasta löytyy myös tosi hyviä osingon maksajia.

Vierailija
306/344 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon kohta Nordnetin private banking asiakas, eikö niillä salkun kokoraja siihen ollut 200 000e? Tuskinpa siinä paljon mikään kyllä muuttuu. Kulurakenne vissiin vähän.

ap

Vierailija
307/344 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitten kyselet täällä neuvoja? Kun osaat jo kaiken niin paljon paremmin kuin me "köyhät". Sivistystason kanssa aloittajan "rikkaus" ei ainakaan korreloi.

Ai että tyhmien neuvojen antajaa ei saa enää kritisoidakaan!? Henkilöä, joka vastaa, vaikkei ole edes perehtynyt siihen, millaiseen tilanteeseen kaipaan neuvoja ja mitä haluan sillä kyselyllä saavuttaa! Mun ongelmana ei todellakaan ole kerätä varallisuutta, urpo!

ap

Suurin haasteesi näyttää tosiaan olevan saada säilytettyä edes se minkä olet muilta saanut. Uuden keräämisestä on turha haaveilla. Jatka nyt vaan siinä palkkatyössä, että lapsillesi jäisi edes rahat hautajaiskuluihin.

Vierailija
308/344 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo vastaus oli asiallinen ja ystävällinen, niin en sitä viitsi alapeukuttaa. Silti kysymys on yhä vastaamatta, eli miten tuo tehdään kirjanpidollisesti oikein. Vastaus ei oman yleissivistyksen perusteella riipu mitenkään taloyhtiön muista tuloista, vaan siitä, miten sitä osakaslyhennystä voi ja saa käsitellä kirjanpidossa ja mikä on yhtiökokouksen tahtotila. Minulla on koulutukseni vuoksi ihan hyvä yleissivistys veroasioissa, mutta kirjanpito ei ole omaa alaani.

Vierailija
309/344 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se 1,5 miljoonan summa ei saa pienentyä siitä

Vierailija
310/344 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitten kyselet täällä neuvoja? Kun osaat jo kaiken niin paljon paremmin kuin me "köyhät". Sivistystason kanssa aloittajan "rikkaus" ei ainakaan korreloi.

Ai että tyhmien neuvojen antajaa ei saa enää kritisoidakaan!? Henkilöä, joka vastaa, vaikkei ole edes perehtynyt siihen, millaiseen tilanteeseen kaipaan neuvoja ja mitä haluan sillä kyselyllä saavuttaa! Mun ongelmana ei todellakaan ole kerätä varallisuutta, urpo!

ap

Suurin haasteesi näyttää tosiaan olevan saada säilytettyä edes se minkä olet muilta saanut. Uuden keräämisestä on turha haaveilla. Jatka nyt vaan siinä palkkatyössä, että lapsillesi jäisi edes rahat hautajaiskuluihin.

No ei kyllä ole, laitahan faktaa oleva esimerkki siitä, millä voit asiaa perustella. Odotan..

ap

Vierailija
311/344 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lahjaksi saatu -> lahjana annetaan eteenpäin. 

ap

Vierailija
312/344 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Outo vastaus. Käärinliinassa ei oo taskuja, ja 1,5 miljoonaa euroa ei oo sama summa rahaa vuonna 2026 ja 2046.

Vierailija
313/344 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon kohta Nordnetin private banking asiakas, eikö niillä salkun kokoraja siihen ollut 200 000e? Tuskinpa siinä paljon mikään kyllä muuttuu. Kulurakenne vissiin vähän.

ap

Privaten gold tasolla on jenkkiosakkeet 8€ tai 0,08 %. Ei siitä ole paljon etua ollut, kun ei käy paljon kauppaa. Mutta kannattaa liittyä ei se mitään maksakaan.

Vierailija
314/344 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Outo vastaus. Käärinliinassa ei oo taskuja, ja 1,5 miljoonaa euroa ei oo sama summa rahaa vuonna 2026 ja 2046.

No ei ole, olenkin puhunut aiemmin jo inflaatiokorjatusta perintösummasta. Mutta niin kauan kun omaisuus on pääosin asuntoja ja kultaa, niin aika sama, mikä se summa sitten on, he perisivät ne samat kuin minäkin sitten kuitenkin. 

ap

Vierailija
315/344 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoita pippeliin!

Vierailija
316/344 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys omaisuuden arvosta ja sen tuotosta on yllättävän monitahoinen. Minulla on (muun lisäksi) ne 150 Elisan osaketta, mitkä aika moni muukin omistaa Helsingin puhelinyhdistyksen ja lankapuhelimensa jäljiltä. Niiden arvo on ollut parhaimmillaan yli 8000 euroa, nyt vain reilu 5000 euroa. Kuitenkin joka vuosi Elisa maksaa reilut osingot, jotka ovat ihan oikeaa rahaa, joka tulee tilille. Osingon määrä ei ole pienentynyt, kun osakkeen arvo on laskenut. Nyt osake siis tavallaan tuottaa enemmän ja toisaalta taas on tosi tosi tappiollinen, riippuu, mitä lukua katsoo.

Vierailija
317/344 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miettii itse minkalainen sijoittaja on ja mitä sijoituksilla hakee. Hakeeko osinkoja, koettaako nopeaa voittoa tms. Onko virtuaalivaluutta vai mikä minne kannattaa sijoittaa?

Itsellä on pörssiosakkeita ja virtuaalivaluuttaa. Sitten harrastuksena on asuntosijoittamista.

Metsääkin löytyy, mutta sieltä ei niin nopeaa rahaa ulos saa jos sitä haluaa alkaa harventaa.

Kaikki tuottavat kuitenkin pelkkää plussaa. Aseteollisuus rallattaa, suuret yhtiöt esim nvidia, nordea, sampo, broadcom jne tuottaa ja norjasta löytyy myös tosi hyviä osingon maksajia.

Tätä koetin jo alkuun ehdottaa ap:lle, että luo itselleen profiilin ja pysyy siinä. Kaikken on mahdoton perehtyä riittävästi itse - ja jos sitä ei tee itse, joutuu herkästi huijatuksi.

Mitä muuten tarkoitetaan nopealla rahalla? Mikä aikajänne se on? Itse en ole tarvinnut nopeampaa rahaa vielä koskaan kuin mitä metsäni ovat tuottaneet, mutta toisaalta mitään yllättävää ei onneksi ole tapahtunutkaan, jolloin se olisi ollut välttämätöntä.  Raha ei kiinnosta minua juuri lainkaan, koen kaikki siihen liittyvät asiat työläinä ja ylimääräisinä :)

Vierailija
318/344 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on siis saamassa lisää omaisuutta käyttöönsä joltakin ylipainoiselta, josta hän ei pidä.

Tosi aikuismaista häneltä pilkata jotakuta läheistään "läskiksi". Mikähän ap:n tilanne olisi ilman sitä sukuaan ja perintöjään?

Vierailija
319/344 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap on siis saamassa lisää omaisuutta käyttöönsä joltakin ylipainoiselta, josta hän ei pidä.

Tosi aikuismaista häneltä pilkata jotakuta läheistään "läskiksi". Mikähän ap:n tilanne olisi ilman sitä sukuaan ja perintöjään?

Viittaa ruotsin kieleen ja leskeen, arvelisin. Eikä siksi varsinaisesti pilkkaa ketään.

Vierailija
320/344 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo vastaus oli asiallinen ja ystävällinen, niin en sitä viitsi alapeukuttaa. Silti kysymys on yhä vastaamatta, eli miten tuo tehdään kirjanpidollisesti oikein. Vastaus ei oman yleissivistyksen perusteella riipu mitenkään taloyhtiön muista tuloista, vaan siitä, miten sitä osakaslyhennystä voi ja saa käsitellä kirjanpidossa ja mikä on yhtiökokouksen tahtotila. Minulla on koulutukseni vuoksi ihan hyvä yleissivistys veroasioissa, mutta kirjanpito ei ole omaa alaani.

Se on ihan tekninen asia, taloyhtiön kohdalla vain pitää todeta, että yhtiökokous on sen hyväksynyt. Mutta muuten kuten muutenkin eli oikeaan sarakkeeseen merkitsemällä. Siihen ei liity mitään sen kummempaa viisautta tai tietämystä siis.