1,5 milj. €:n omaisuus ei tuota riittävästi elääkseni vain sen tuotoilla, miten fiksaisin sitä?
Haluaisin siitä ulos ainakin 5000€/kk, eli vuositasolla 60 000 euroa. 60000:1500000=4% tuotto, ei pitäisi olla paha! Mutta käytännössä se ei tuota niin paljoa... Ellei arvon nousua lasketa mukaan. Mutta jos alan myymään nousevimmat osat, käytännössä köyhdyn. Tavoite olisi säilyttää varallisuus saman kokoisena tai toki mielellään isompanakin lapsille.
Omaisuus koostuu seuraavista:
4 asunto-osaketta Helsingissä, arvo yht. noin 920 000€
140 000€ Nordean osakkeita
61 000€ Suomipörssissä muita osakkeita
17 000€ listaamattoman osakeyhtiön osakkeita (ostettu aikoinaan osinkotuoton takia, mutta sitten yhtiö käytännössä lopetti maksamasta osinkoa)
133 000€ kultakaivososakkeita jenkeissä
360 000€ arvosta fyysistä kultaa
Asunnoista tuotto verojen ja kulujen jälkeen yhteensä noin 8050€/v.
Nordean osakkeet: osinkotuotto verojen jälkeen noin 6800€/v.
Muut Suomi-osakkeet: osinkotuotto noin verojen jälkeen noin 2800€/v.
Kultakaivososakkeet jenkeissä eivät jaa osinkoa (arvo nousi vuoden 2025 aikana 100% ja aloitin omistukset vasta huhtikuussa)
Kulta nousee vain arvossaan (vuonna 2024 35% ja 2025 45%)
Asunnot ovat surkeatuottoisia arvoonsa nähden. Asuntojen arvoihin on laskettu se rahasumma, jonka saisin käteen lainojen ym. kulujen vähentämisen jälkeen. Osakkeiden arvo on viime perjantain päätöskurssien arvon mukaan. Samoin kullan.
Asuntojen heikkoa tuottoa selittää osaltaan se, että 2/4 on airbnb-käytössä, vielä siten, että jaan tuotot asuntoja hallinnoivan tahon kanssa. Voin näin itsekin käyttää asuntoja tarvittaessa. Hallinnoiva taho ottaa 30%, mutta se on matala kulu siihen nähden, mitä vertailin eri tekijöitä. Ja asunnoista koituu minulle iloa!
Yksi asunnoista, pitkäaikaisvuokrauksessa, on kolmio. Sekin syö tuottoja, koska vastike on jäätävä, 970€/kk. Sen myymisestä tässä kai pitäisi aloittaa.
Haluaisin lisää rahaa noihin kultakaivososakkeisiin, ovat tuottavia as hell.
Kommentit (344)
"Koitahan käyttäytyä asiallisesti. Itselläni on ihan vastaava varallisuus ja olen matkustellut perheenä, työtuloillani. Juttu nyt vaan on niin, että tuo varallisuus ei tee vielä kauhean rikkaaksi."
Koita itse löytää aivot, en mä ole niin missään väittänytkään. Vaan vastasin päinvastoin siihen, että tuhlaisin muka kaiken ja ostaisin jonkun tuliterän auton. vit tu mitä täyttä scheissea.
ap
Helsingissä asuntojen hinnat on niin korkeita ettei siellä kannata ostaa sijoitusasuntoja.
Jostain pienestä kaupungista saat asunnon alle 100 000e ja vuokraa siitä saa sen 400-800 euroa. Parempi tuotto on sijoitusasunnoissa muualla kuin pääkaupunkiseudulla. Remonttien hinnat on myös kalliimmat pääkaupunkiseudulla koska hintataso siellä on korkeampi.
Itselläni on salkun arvo vasta 20 000e ja olen vuoden sijoitellut, tavoitteena on että jäisi pois työelämästä 50 vuotiaana sijoitusten ansiosta.
Vierailija kirjoitti:
Ap on siis saamassa lisää omaisuutta käyttöönsä joltakin ylipainoiselta, josta hän ei pidä.
Hahhah, et tajunnut, kenelle koodinimi läski on. Huomaa, ettei suvussasi ole pahemmin pidätelty hallintaoikeuksia.
ap
Läskiltä vapautuu minulle vielä rivarinpuolikas Espoosta, kesämökki ja kiinteistö ulkomailta. Niistä on jo perintö- tai lahjaverot makseltu.
Fyi; lahjoittaja ei ole kyseinen läski.
ap
Vierailija kirjoitti:
Läskiltä vapautuu minulle vielä rivarinpuolikas Espoosta, kesämökki ja kiinteistö ulkomailta. Niistä on jo perintö- tai lahjaverot makseltu.
Fyi; lahjoittaja ei ole kyseinen läski.
ap
Näiden arvo on sellaiset 600-800 000 euroa vielä päälle. Hankalaa vain on se, että kesämökki nielisi vaikka koko summan remontteina.
ap
Keskustelu oli ihan kiinnostava, kunnes aloittaja alkoi hillua.
Vierailija kirjoitti:
Kasvatus ei ole ehkä mennyt ihan ns. putkeen.
Öö, esimerkiksi pystyäksesi jättämään molemmille lapsillesi yhtä suuren perinnön kuin olet itse saanut.
Tässä ketjussa lienee tullut esille riittävästi merkkejä potentiaalisesta perinnön hukkaamisesta.
Vierailija kirjoitti:
No vähemmästäkin ärsyttää, että noita kultasijoituksia ihmetellään!!! Ettekö tajua, taukit, että omaisuuslajit, jotka eivät ole hot ja in nyt, ovat juuri niitä, joihin kuuluu nyt mennä mukaan??? Rakennelkaa te vain firetyksiänne indeksien 7% tuotoilla, mä meen ohituskaistaa kullan 35-100% vuosituotoilla!
ap
Vierailija kirjoitti:
Öö, esimerkiksi pystyäksesi jättämään molemmille lapsillesi yhtä suuren perinnön kuin olet itse saanut.
Tässä ketjussa lienee tullut esille riittävästi merkkejä potentiaalisesta perinnön hukkaamisesta.
No eihän ole. Laita edes YKSI!
ap
Vierailija kirjoitti:
Vastauksena edellisen sivun viestiin 258/270|
11.01.2026 | 18:23
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No vähemmästäkin ärsyttää, että noita kultasijoituksia ihmetellään!!! Ettekö tajua, taukit, että omaisuuslajit, jotka eivät ole hot ja in nyt, ovat juuri niitä, joihin kuuluu nyt mennä mukaan??? Rakennelkaa te vain firetyksiänne indeksien 7% tuotoilla, mä meen ohituskaistaa kullan 35-100% vuosituotoilla!
ap
Kaipaisin nauru-reaktiota peukaloiden lisäksi
Minä Olen saanut tuotto noin 8000 euroa kk enkä edes kuluta niin paljon. Rahaa siis on säästöön jäänyt aika paljon vuosien aikana. Minä vuokraan yhtä kesämökkiä ja se pelkästään tuottaa vuodessa 35000 nettona.
Pitäisikö järjestää joku keräys ap:n auttamiseksi pois ahdingostaan?
Vierailija kirjoitti:
No siis tuo lainojen kilpailuttaminenhan tässä nyt on avainasemassa. Jos pyydät tarkjouksen lainasta, johon voi tehdä ylimääräisen lyhennyksen, saat sellaisen tarjouksen, muuten et ehkä saa.
Osakaslyhennys näkyy ilman muuta taloyhtiön tuloksessa, jos sitä ei vastaa remonttilainan lyhennys. Mutta rahoitusvastikkeethan voidaan hyvin tulouttaa eikä siitä tule veroseuraamuksia, jos ne vastaavat lyhennyksen ja koron määrää. Joissain yhtiölainoissa se lyhennys voi olla suurempi, jos on osakaslyhennyksiä mukana. Tästä mainitaan yleensä erikseen. Onko silloin mahdollista tulouttaa osakaslyhennys ilman veroseuraamusta?
Isännöitsijät katsovat joskus liikaa yhtiötä ja unohtavat osakkaat. Esimerkiksi voidaan kerätä liian paljon rahoitusvastiketta ja haluta rahastoida se ylimääräinen osa, mikä on sijoittajalle myrkkyä. Kuitenkin yhtiö on olemassa palvellakseen osakkaiden etua, myös sijoittajaisakkaiden.
Jos olet asuntosijoittaja, kannattaa tutkia taloyhtiön tasetta huolellisesti ennen ostopäätöstä, samoin tutkia hallituksen jäsenten taustat, koska siellä voi olla aivan järjetönkin meininki, jos kukaan ei ymmärrä taloudesta, verotuksesta ym. mitään. Taseen lukeminenkin on osalle ylivoimaista.
Taloyhtiö muistuttaa sikäli yritystä, että yksittäisen osakkaan eikä varsinkaan yksittäisen asuntosijoittajan etu ei ole juuri missään asunto-osakeyhtiössä ole pää- tai edes sivuroolissa. Silloin jos ostaa lähes koko taloyhtiön itse tai se on hyvin pieni ja asuntosijoittajia on omistajina paljon, voidaan heidän näkökulmansa huomioida paremmin. Mutta yleensä tuollaiset eivät ole arvokkaita sijoituskohteita.
Vierailija kirjoitti:
Minä Olen saanut tuotto noin 8000 euroa kk enkä edes kuluta niin paljon. Rahaa siis on säästöön jäänyt aika paljon vuosien aikana. Minä vuokraan yhtä kesämökkiä ja se pelkästään tuottaa vuodessa 35000 nettona.
Onko se ympärivuotisessa käytössä? Tätä mä just mietin, kunhan saan sen pk-seudulla järven rannalla olevan paikan käyttööni! Oon miettinyt, että sillä vois varmaan aika helposti tehdä 50 000 euroa vuodessa, jopa enemmän, itselle, vaikka sitäkin hoitaisi jokin yritys. Tonttia on 2ha ja sillä on kaksi asuinsijaa. Se vaan, että paikkaan pitäisi investoida ensin aika rajusti. Mutta ei sitä vaan kantsis rappiokunnossakaan myydä, on niin arvokas sijainti.
Se vaan, että eikö ne mökkeilijät tuhoa paikkoja hölmöilyillään? Vai otatko sinne vain suomalaisia?
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
-
Vähän on sellaiset ennusmerkit, että ap tulee vielä ylimielisyydellään ja tietämättömyydellään kämmäämään pahasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastauksena edellisen sivun viestiin 258/270|
11.01.2026 | 18:23
Mitä tää tarkoittaa?
en ylläty, ettet pysty löytämään yhtäkään perustelua väitteelle, että kuluttaisin tämän omaisuuteni. Mihin sitä on tähän mennessä tuhlattu, haluaisitko valaista meille?
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
-
Vähän on sellaiset ennusmerkit, että ap tulee vielä ylimielisyydellään ja tietämättömyydellään kämmäämään pahasti.
Millä ihmeen tietämättömyydelläni? Ai kun en mene lukemaan sellaisia oppaita, jotka on kirjoitettu köyhille, joiden pitää kerätä se varallisuus? Se on vähän eri tarina, kun ihmisellä, jolla on jo paljon massia. 7% osakeindeksituotto nyt vaan ei satu kiinnostamaan minua.
ap
Ap on siis saamassa lisää omaisuutta käyttöönsä joltakin ylipainoiselta, josta hän ei pidä.