1,5 milj. €:n omaisuus ei tuota riittävästi elääkseni vain sen tuotoilla, miten fiksaisin sitä?
Haluaisin siitä ulos ainakin 5000€/kk, eli vuositasolla 60 000 euroa. 60000:1500000=4% tuotto, ei pitäisi olla paha! Mutta käytännössä se ei tuota niin paljoa... Ellei arvon nousua lasketa mukaan. Mutta jos alan myymään nousevimmat osat, käytännössä köyhdyn. Tavoite olisi säilyttää varallisuus saman kokoisena tai toki mielellään isompanakin lapsille.
Omaisuus koostuu seuraavista:
4 asunto-osaketta Helsingissä, arvo yht. noin 920 000€
140 000€ Nordean osakkeita
61 000€ Suomipörssissä muita osakkeita
17 000€ listaamattoman osakeyhtiön osakkeita (ostettu aikoinaan osinkotuoton takia, mutta sitten yhtiö käytännössä lopetti maksamasta osinkoa)
133 000€ kultakaivososakkeita jenkeissä
360 000€ arvosta fyysistä kultaa
Asunnoista tuotto verojen ja kulujen jälkeen yhteensä noin 8050€/v.
Nordean osakkeet: osinkotuotto verojen jälkeen noin 6800€/v.
Muut Suomi-osakkeet: osinkotuotto noin verojen jälkeen noin 2800€/v.
Kultakaivososakkeet jenkeissä eivät jaa osinkoa (arvo nousi vuoden 2025 aikana 100% ja aloitin omistukset vasta huhtikuussa)
Kulta nousee vain arvossaan (vuonna 2024 35% ja 2025 45%)
Asunnot ovat surkeatuottoisia arvoonsa nähden. Asuntojen arvoihin on laskettu se rahasumma, jonka saisin käteen lainojen ym. kulujen vähentämisen jälkeen. Osakkeiden arvo on viime perjantain päätöskurssien arvon mukaan. Samoin kullan.
Asuntojen heikkoa tuottoa selittää osaltaan se, että 2/4 on airbnb-käytössä, vielä siten, että jaan tuotot asuntoja hallinnoivan tahon kanssa. Voin näin itsekin käyttää asuntoja tarvittaessa. Hallinnoiva taho ottaa 30%, mutta se on matala kulu siihen nähden, mitä vertailin eri tekijöitä. Ja asunnoista koituu minulle iloa!
Yksi asunnoista, pitkäaikaisvuokrauksessa, on kolmio. Sekin syö tuottoja, koska vastike on jäätävä, 970€/kk. Sen myymisestä tässä kai pitäisi aloittaa.
Haluaisin lisää rahaa noihin kultakaivososakkeisiin, ovat tuottavia as hell.
Kommentit (344)
7% tuotto, jota ap halveksii, on todellisuudessa erinomainen. Nykyään esim 3% tuotto on kohtuullinen, joku kohtuuvarma CocaCola tms. Kun siis haluaa myös turvata pääomaa, eikä mennä kovalla riskillä, missä on iso mahdollisuus menettää paljon ellei jopa kaikki.
Ap:n kannattaisi laittaa seinälle sijoittamisen peruslainalaisuudesta lappu ja lukea se joka päivä. Se kuuluu niin, että mitä isompi riski, sitä isompi tuotto. Mitä isompi tuotto, sitä isompiriskinen sijoituskohde. Se tuotto on nimenomaan hinta siitä, että joku suostuu sijoittamaan tuotteeseen. Jos riski on iso, kukaan ei suostu sijoittamaan siihen ilman isoa tuottoa. Jos ap etsii valtavia tuottoja, niin on kohta perintö mennyttä. Kuten kulta, eikö ap tajua, että se on historiallisissa kuplahinnoissa. Nyt kannattaisi myydä kulta pois, jos on moukantuurilla onnistunut tekemään niillä voittoa.
321. Ok, kiitos vastauksesta, kaksi kuukautta on paljon lyhyempi aika kuin oma aikajänteeni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miettii itse minkalainen sijoittaja on ja mitä sijoituksilla hakee. Hakeeko osinkoja, koettaako nopeaa voittoa tms. Onko virtuaalivaluutta vai mikä minne kannattaa sijoittaa?
Itsellä on pörssiosakkeita ja virtuaalivaluuttaa. Sitten harrastuksena on asuntosijoittamista.
Metsääkin löytyy, mutta sieltä ei niin nopeaa rahaa ulos saa jos sitä haluaa alkaa harventaa.
Kaikki tuottavat kuitenkin pelkkää plussaa. Aseteollisuus rallattaa, suuret yhtiöt esim nvidia, nordea, sampo, broadcom jne tuottaa ja norjasta löytyy myös tosi hyviä osingon maksajia.
Tätä koetin jo alkuun ehdottaa ap:lle, että luo itselleen profiilin ja pysyy siinä. Kaikken on mahdoton perehtyä riittävästi itse - ja jos sitä ei tee itse, joutuu herkästi huijatuksi.
Mitä muuten tarkoitetaan nopealla rahalla? Mikä aikajänne se on? Itse en ole tarvinnut nopeampaa rahaa vielä koskaan kuin mitä metsäni ovat tuottaneet, mutta toisaalta mitään yllättävää ei onneksi ole tapahtunutkaan, jolloin se olisi ollut välttämätöntä.
Metsästä ei niin nopeasti rahaa ulos saa, menee kyllä aikaa kun harventamaan alkaa, toki jos itse tekee polttopuita, mutta niilläkin on sen verran kilpailua kun löytyy joka nurkasta parempaa puuta kuin mistään muualta.
Vierailija kirjoitti:
7% tuotto, jota ap halveksii, on todellisuudessa erinomainen. Nykyään esim 3% tuotto on kohtuullinen, joku kohtuuvarma CocaCola tms. Kun siis haluaa myös turvata pääomaa, eikä mennä kovalla riskillä, missä on iso mahdollisuus menettää paljon ellei jopa kaikki.
Ap:n kannattaisi laittaa seinälle sijoittamisen peruslainalaisuudesta lappu ja lukea se joka päivä. Se kuuluu niin, että mitä isompi riski, sitä isompi tuotto. Mitä isompi tuotto, sitä isompiriskinen sijoituskohde. Se tuotto on nimenomaan hinta siitä, että joku suostuu sijoittamaan tuotteeseen. Jos riski on iso, kukaan ei suostu sijoittamaan siihen ilman isoa tuottoa. Jos ap etsii valtavia tuottoja, niin on kohta perintö mennyttä. Kuten kulta, eikö ap tajua, että se on historiallisissa kuplahinnoissa. Nyt kannattaisi myydä kulta pois, jos on moukantuurilla onnistunut tekemään niillä voittoa.
CocaCola on kyllä varma, kunhan vain se salainen resepti pysyy tallessa. Trumppikin tykkää Colasta
"Metsästä ei niin nopeasti rahaa ulos saa, menee kyllä aikaa kun harventamaan alkaa, toki jos itse tekee polttopuita, mutta niilläkin on sen verran kilpailua kun löytyy joka nurkasta parempaa puuta kuin mistään muualta."
Mitään polttopuuhommia en ole koskaan tehnyt paitsi itselle polttopuut. Pystyisin elämään metsieni tuotoilla niukasti, se on minusta ihan hyvä saavutus lähtötilanteesta tarkasteltuna eli olen onnistunut kasvattamaan omaisuuttani pikkuhiljaa ja se tuottaa koko ajan. Samalla olen suojellut monimuotoisuutta ja muita luontoarvoja mikä on ollut palkitsevaa. En tiedä mitä lapseni tulee metsäomaisuuden kanssa tekemään, mutta oma osuuteni lähti niistä arvoista, jotka olen perinyt omilta vanhemmiltani ja isovanhemmilta. Ap:llakin on asuntovarallisuuden osalta samantyyppistä ajatusta, mutta edeltävän sukupolven sijoitukset pitää vain päivittää, jos jatkaa haluaa. Niin itsekin olen tehnyt, sillä kyllähän metsäomaisuuden hoitaminen on valtavasti muuttunut 40 vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-
Vastaavia on muitakin ainakin Usassa. Niiden osinkotuotto on aika maltillinen, mutta kurssi käytännössä hitaassa nousussa koko ajan. Niillä on osinkopolitiikka, että osinko nousee hivenen joka vuosi.
Katsokaa tätä kullan hinnan käyrää viimeisen 30 vuoden ajalta. Siinä on ihan hullu hintapiikki, hinta on korkeimmalla kuin koskaan historiassa. Ja ap ajatteli ostaa sitä? Olisi pikemminkin kiire myydä.
https://goldprice.org/gold-price-charts/30-year-gold-price-history-in-u…
Vierailija kirjoitti:
Katsokaa tätä kullan hinnan käyrää viimeisen 30 vuoden ajalta. Siinä on ihan hullu hintapiikki, hinta on korkeimmalla kuin koskaan historiassa. Ja ap ajatteli ostaa sitä? Olisi pikemminkin kiire myydä.
Totta.
Jos haluat ehdottomasti pitää asuntosijoittamisesta kiinni, niin voisi miettiä parempituottoisia kohteita. Nyt on 920 keur kiinni neljässä vanhassa asunnossa. Jos olisi samalla rahalla 7 kappaletta Vantaalla v. 2018 rakennettuja yksiöitä, niin niissä on hoitovastike 100-150 e/kk, eikä remontteja tiedossa pitkiin aikoihin. Vuokraa sellaisesta saa jotain 580-590 e/kk, eli käteen jää 430-490 e/kk, eli sanotaan keskimäärin 450 e/kk, niin ei tule ainakaan yliarvioitua. Tämä on 5400 e/vuosi per asunto eli 7 kpl asuntoja tuottaisi 37800 e/v miinus verot.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuo vielä nousee, sitä ei tiedä kuinka paljon, kukaan. Kiinahan tuota hamstraa isot määrät vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Jos haluat ehdottomasti pitää asuntosijoittamisesta kiinni, niin voisi miettiä parempituottoisia kohteita. Nyt on 920 keur kiinni neljässä vanhassa asunnossa. Jos olisi samalla rahalla 7 kappaletta Vantaalla v. 2018 rakennettuja yksiöitä, niin niissä on hoitovastike 100-150 e/kk, eikä remontteja tiedossa pitkiin aikoihin. Vuokraa sellaisesta saa jotain 580-590 e/kk, eli käteen jää 430-490 e/kk, eli sanotaan keskimäärin 450 e/kk, niin ei tule ainakaan yliarvioitua. Tämä on 5400 e/vuosi per asunto eli 7 kpl asuntoja tuottaisi 37800 e/v miinus verot.
Eikö nykyään ole vaikea saada vuokralaisia? Seitsemän asunnon omistaja on jo landlord, se vaatii jo duunia, sillä ennemmin tai myöhemmin sattuu se vuokralainen, joka ei maksa. Häätö kestää puoli vuotta minimissään, sehän haetaan käräjäoikeudesta.
Jossain kohtaan harkitsin asuntosijoittamista, mutta totesin, ettei minusta ole vaatimaan köyhältä leskeltä viimeistä ropoa eikä tappelemaan erilaisten kahjojen kanssa oikeudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö nykyään ole vaikea saada vuokralaisia? Seitsemän asunnon omistaja on jo landlord, se vaatii jo duunia, sillä ennemmin tai myöhemmin sattuu se vuokralainen, joka ei maksa. Häätö kestää puoli vuotta minimissään, sehän haetaan käräjäoikeudesta.
Jossain kohtaan harkitsin asuntosijoittamista, mu
Tässähän kohtaan korostuu paljon vuokralaisen valinta, minkalainen vuokralainen on, onko opiskelija vai mitä tekee. Aina voi soittaa edelliselle vuokranantajalle ja jos epäilyttää niin voi pyytää takaajan. Itsellä on vuokralaiset olleet hyviä, ulkomaalaiset parhaimpia kun raha ei tule heiltä itseltään kuin osa ja mistään eivät valita.
Vierailija kirjoitti:
Joo ei löydy pysyvästi noin matalaa vastiketta sieltä. Jos löytyy, niin syynä on korjausvelka. Tuohon tarvitaan kivitalo Helsingin kantakaupungista, mielellään joku liikehuoneisto tuottamassa tuloa. Mutta hyvällä yksiöllä voi saada 450€/kk nettotuoton, jos se on velaton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuo vielä nousee, sitä ei tiedä kuinka paljon, kukaan. Kiinahan tuota hamstraa isot määrät vuodessa.
Eikö sijoittamisen idea ole ostaa halvalla ja myydä kalliilla eikä ostaa sitä ilmeisintä jota muutkin ostavat. Oma mielenkiinto ei riitä seuraamiseen, mulla on vain sellaisia osakkeita, jotka koen itselleni merkittäviksi eli olen osallistunut joihinkin osakeanteihin.
Vierailija kirjoitti:
Noin päin kyllä, jos tuotto on satumainen, on riskikin varmasti taivaissa. Sen sijaan toisin päin asia ei päde, et voi löytää suuria tuottoja etsimällä suuria riskejä. Joskus sijoituksessa on vain se riski.
"Tässähän kohtaan korostuu paljon vuokralaisen valinta, minkalainen vuokralainen on, onko opiskelija vai mitä tekee. Aina voi soittaa edelliselle vuokranantajalle ja jos epäilyttää niin voi pyytää takaajan. Itsellä on vuokralaiset olleet hyviä, ulkomaalaiset parhaimpia kun raha ei tule heiltä itseltään kuin osa ja mistään eivät valita."
Joo, selvittelin tuota silloin kun mietin sijoitusasuntoa ja asuntotukea saavat vähävaraiset ovat varmaa tuloa, sanottiin silloin. Nyt kai tilanne on vähän muuttunut, kun tuet ovat laskeneet, on paljon työttömyyttä ja vuokralaisten markkinat, jolloin saattaa ehkä joutua joustamaan vuokralaisen taustoista, ettei asunto jää tyhjilleen pitkäksi aikaa. On paljon tarjotaa, mutta ns. hyviä vuokralaisia vähemmän.
Näin rasseaikoina hyvä tuoda esille, että ulkomaalaistaustainen onkin usein se varma vuokralainen.
Vierailija kirjoitti:
"Tässähän kohtaan korostuu paljon vuokralaisen valinta, minkalainen vuokralainen on, onko opiskelija vai mitä tekee. Aina voi soittaa edelliselle vuokranantajalle ja jos epäilyttää niin voi pyytää takaajan. Itsellä on vuokralaiset olleet hyviä, ulkomaalaiset parhaimpia kun raha ei tule heiltä itseltään kuin osa ja mistään eivät valita."
Joo, selvittelin tuota silloin kun mietin sijoitusasuntoa ja asuntotukea saavat vähävaraiset ovat varmaa tuloa, sanottiin silloin. Nyt kai tilanne on vähän muuttunut, kun tuet ovat laskeneet, on paljon työttömyyttä ja vuokralaisten markkinat, jolloin saattaa ehkä joutua joustamaan vuokralaisen taustoista, ettei asunto jää tyhjilleen pitkäksi aikaa. On paljon tarjotaa, mutta ns. hyviä vuokralaisia vähemmän.
Näin rasseaikoina hyvä tuoda esille, että ulkomaalaistaustainen onkin usein se varma vuokralainen.
Itse käytän vuokranvälitystä, maksan siitä kuukauden vuokran kun etsivät vuokralaisen ja paperihommat. EI jaksa itse ravata jossain asunnolla sen 10 kertaa ja sitten miettivät, ottavatko vai ei. Jossain kaupungeissa parempi tilanne, mitä esim hessoissa päin
Vierailija kirjoitti:
Ja siis kaiken tän oon oppinut perintöni saamisen jälkeen. Se on tärkein talous- ja sijoitusoppi, jolla päätökset tehdä, ei mikään sijoitusopus. Siis minulle.
En kyllä käsitä, miksi kukaan kuukausisäästää edes indekseihin, kun on kultakaivososakkeitakin olemassa.
ap
Aika moni meistä tajuaa, että sellainen sijoitus, joka nousee vuodessa 100 %, voi mitätöntä suuremmalla todennäiköisyydellä laskea 90 % viiden seuraavan vuoden aikana. Mennyt tuotto ei ole koskaan tae tulevasta, ja mitä nopeammin jonkin sijoitus nousee, sitä suuremmalla todennäköidyydellä se joskus romahtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja siis kaiken tän oon oppinut perintöni saamisen jälkeen. Se on tärkein talous- ja sijoitusoppi, jolla päätökset tehdä, ei mikään sijoitusopus. Siis minulle.
En kyllä käsitä, miksi kukaan kuukausisäästää edes indekseihin, kun on kultakaivososakkeitakin olemassa.
ap
Aika moni meistä tajuaa, että sellainen sijoitus, joka nousee vuodessa 100 %, voi mitätöntä suuremmalla todennäiköisyydellä laskea 90 % viiden seuraavan vuoden aikana. Mennyt tuotto ei ole koskaan tae tulevasta, ja mitä nopeammin jonkin sijoitus nousee, sitä suuremmalla todennäköidyydellä se joskus romahtaa.
Eikö tuottojen sijasta pitäisi tarkastella itse yhtiötä, tasetta ja arvioida sitä suorituskyvyn ja tulevaisuudennnäkymien kannalta. En ole mikään sijoittaja, mutta olen joskus osallistunut osakeantiin ja tehnyt noin. Ne ovat olleet aloja, joista itse tiedän tai josta minulla muuten on hyvät tietolähteet.
kuukauden tai kahden. shorttaamalla nopeaaa rahaa tai ostaa laskussa suoraan esim bitcoin, ethereum, xrp tai pörssistä nopeasti kasvavat firmat esim: usan ai firmat, rheinmetall, bittium, tesla näin esimerkiksi.
Rheinmetall ja bittium on vähän liian myöhässä ostoon omasta mielestä, jotka osaavat lukea markkinoita etukäteen niin varmasti ovat näillä tienanneet jo mukavasti