Mies ei ymmärrä kipujani, vaan kokee että määräilen liikaa
Kunhan purkaudun. Ongelmana mies joka ottaa asiat turhan herkästi määräilynä. Kyseessä nyt tiskaus, tai oikeastaan astioiden laitto kuivauskaappiin. Lasien paikka on aina kuivauskaapissa, lautasille on kuivuttuaan oma laatikosto jonne ne siirretään. Ja siirtäjä olen aina minä.
Minä kun tiskaan, laitan lasit heti omille paikoilleen kuivauskaapin alahyllylle. Lautaset niin että samat lautaset on samassa rykelmässä oikeassa tai vasemmassa reunassa. Kulhot, kattilat ym keskellä.
Mies kun tiskaa, hän laittaa lasit minne sattuu, kulhojen, kippojen ja kattiloiden väleihin. Lautaset laittaa peräkkäin tyyliin syvä lautanen, iso matala lautanen, syvä lautanen, murokulho, iso lautanen, murokulho, leipälautanen, jne... Kaikki kiinni toisissaan ja lopputuloksena se ettet saa sieltä yhtään lautasta pois ilman, että kaikki lähtee liikkeelle. Tai kun yrität ottaa kattilaa, lasi putoaa sivusta.
Olen reumaatikko ja lisäksi on nivelrikkoa, käteni särkevät koko ajan enkä saa tartuttua tavaroihin kuten terve ihminen.
Yritän taas selittää tätä miehelle ja että mun on todella vaikeaa pääni yläpuolelta yrittää purkaa lautasjonoa, niin ettei mikään putoa ja hajoa, kun yhtä poistaessa koko jono lävähtää. Että jos laittaisi lautaset "lajeittain", ne ensinnäkin pysyvät paikallaan ja toisekseen, voin kahdella kädellä ottaa monta lautasta kerrallaan hallitusti laatikkoon, eikä tarvitsisi tehdä sitä yksitellen, joka aiheuttaa moninkertaisesti kipua.
Miehen ilmeestä näki että kokee tämän turhana määräilynä vaikka jälleen sanoi että tottakai, jos kerran minulla on kipuja. Mikään ei kuitenkaan yleensä muutu. Kiukuttaa!
Ja ei, meillä ei ole ap-konetta koska ei mahdu.
Kommentit (155)
Jos astiat tiskaisi aina käytön jälkeen tai ainakin joka päivä ei sinne kuivauskaappiin koskaan tulisi kerralla niin paljon astioita etteivät ne mahtuisi sinne järjestelemättäkin. Sitäpaitsi keittiöikin olisi siistimpi ilman vanhoja tiskejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jopas teillä on hankalaa. Miksi ihmeessä tiskaatte kolmen päivän välein?
Koska tiskaaminen tekee kipeää, en halua sitä koko ajan tehdä. Enkä itse tee tiskiä niin paljon. Ja koska en halua miestä patistaa tiskaamaan, kun ei hän näe sille tarvetta ennen kuin tiskiallas on täynnä. Ap
Saman verran sitä tiskattavaa on, vaikka tiskaisit joka päivä. Suosittelen lämpimästi astianpesukoneen hankkimista. Vähän liikaa taitaa sun elämä pyöriä astioiden ympärillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska tiskaaminen tekee kipeää, en halua sitä koko ajan tehdä. Enkä itse tee tiskiä niin paljon. Ja koska en halua miestä patistaa tiskaamaan, kun ei hän näe sille tarvetta ennen kuin tiskiallas on täynnä. Ap
Elämää suurempi ongelma! 0/5
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo siis ainoa asia jonka tekee juosten kustuna/välittämättä sinusta vai näkyykö sama mentaliteetti vähän kaikessa?
Näkyy monessa tällaisessa pikkuasiassa. Sen sijaan esimerkiksi lumityöt ym isommat hän haluaa hoitaa aina, jotta säästän itseäni.
Ja joku varmasti ajattelee mitä väliä pikkuasioilla sitten on, mutta kun hän aivan samalla vaivalla saisi ne astiat minulle paremmalla tyylillä altaasta sinne kaappiin, niin miksi ei tekisi niin. Ap
No, täällä nyt on momella pointti mennyt ohi ja ilmeisesti vähän sinultakin. Miehen tapa toimia aiheuttaa sinulle kipua eikä häntä kiinnosta. Miksi haluat olla tuollaisen miehen kanssa yhdessä?
Aloittaja kerää monen päivän riskit miehen tiskattavaksi. Minä tuossa tilanteessa sanoisin miehelle, että kiitos kun tiskasit. Sitten pyytäisin ystävällisesti miestä siirtämään astiat kuivuttuaan laatikkoon.
On muuten olemassa pieniin keittiöihin uuni-astianpesukone yhdistelmiä. Esim. Candy merkillä. On vähän hintava mutta koska olisi terveyteen menevä sijoitus niin ei mun mielestä se huonoin syy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saman verran sitä tiskattavaa on, vaikka tiskaisit joka päivä. Suosittelen lämpimästi astianpesukoneen hankkimista. Vähän liikaa taitaa sun elämä pyöriä astioiden ympärillä.
Kipua on helpompi kestää muutaman päivän välein kuin joka päivä. Se uuvuttaa. Se että tiskaaminen vie vähän pitempään yhtenä päivänä on kivullisesti kuitenkin vähemmän kuin se että se kipu jonka kovuus on sama, koetaan joka päivä.
Ja elämä ei pyöri astioiden ympärillä, vaan kivun ja sen aiheuttamien rajoitteiden ja sen sietämisen ympärillä.
Jos AP on todennut että hänen kivulleen paras on tiskaus parin päivän välein, älä ole tavan terveyskeskuslääkäri vaan usko ja luota että kipupotilas itse osaa ja tietää miten on parempi hänelle.
-Eri, mutta reumaatikko myös
Vierailija kirjoitti:
Se joka tiskaa siirtää myös astiat paikoilleen. Ongelma ratkaistu.
Ei ole, koska mies tiskaa monesti kun on lähdössä töihin, ja on sitten pois pari päivää 😄 ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kipua on helpompi kestää muutaman päivän välein kuin joka päivä. Se uuvuttaa. Se että tiskaaminen vie vähän pitempään yhtenä päivänä on kivullisesti kuitenkin vähemmän kuin se että se kipu jonka kovuus on sama, koetaan joka päivä.
Silloin kannattaa siitä tiskaamisesta tehdä mahdollisimman helppoa. Eikä veivata astioita paikasta toiseen. Eikö? Tai vaihtoehtoisesti hankkia astianpesukone.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo siis ainoa asia jonka tekee juosten kustuna/välittämättä sinusta vai näkyykö sama mentaliteetti vähän kaikessa?
Näkyy monessa tällaisessa pikkuasiassa. Sen sijaan esimerkiksi lumityöt ym isommat hän haluaa hoitaa aina, jotta säästän itseäni.
Ja joku varmasti ajattelee mitä väliä pikkuasioilla sitten on, mutta kun hän aivan samalla vaivalla saisi ne astiat minulle paremmalla tyylillä altaasta sinne kaappiin, niin miksi ei tekisi niin. Ap
No kysy siltä? Varmaan tiskaa kotonaan niin, että ei laita astioita tiettyyn järjestykseen, niin ei sitä välttämättä muista sun luona.
Kyllä meillä on ihan yhteinen koti ollut jo kauan. Käsieni tilanne on mennyt nyt vaan huonommaksi. Ap
Voisiko sen kuivauskaappihomman jättää kokonaan pois ja huuhdottuasi astiat laitat ne pesupöydälle pyyhkeen päälle hetkeksi valumaan, kuivaat sitten ja laitat suoraan sinne laatikkoon? Jätät sovinnolla sen yläkaappityön pois, koska se alhaalla oleva laatikko on.
Lasit voi korvata muovimukeilla ne saa kuivauskaapistakin ehjinä pois joukkupäisellä kepillä. Mieheni teki sellaisen minulle on kätevä monessa hommassa.
Vierailija kirjoitti:
Jos astiat tiskaisi aina käytön jälkeen tai ainakin joka päivä ei sinne kuivauskaappiin koskaan tulisi kerralla niin paljon astioita etteivät ne mahtuisi sinne järjestelemättäkin. Sitäpaitsi keittiöikin olisi siistimpi ilman vanhoja tiskejä.
Silloin se olisin AINA minä joka tiskaa. En halua sitä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kysy siltä? Varmaan tiskaa kotonaan niin, että ei laita astioita tiettyyn järjestykseen, niin ei sitä välttämättä muista sun luona.
Kyllä meillä on ihan yhteinen koti ollut jo kauan. Käsieni tilanne on mennyt nyt vaan huonommaksi. Ap
No lyökää hyvät ihmiset ne "viisaat" päänne yhteen ja järjestäkää ne astiat siten, ettei niistä koidu noin paljon hankaluutta.
Ehkä asiaa kannattaakin lähestyä siitä näkökulmasta ettet saa otettua astiaa tietystä kohdasta ja se tuottaa sulje kipua.
Ei siitä, miten asioilla on tietty ainoa oikea paikka, jonka sinä olet päättänyt ja piste.
Aloitit aloituksesi tuosta jälkimmäisestä näkökulmasta ja vasta puolivälin jälkeen toit esiin oikeasti merkityksellisen asian.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko sen kuivauskaappihomman jättää kokonaan pois ja huuhdottuasi astiat laitat ne pesupöydälle pyyhkeen päälle hetkeksi valumaan, kuivaat sitten ja laitat suoraan sinne laatikkoon? Jätät sovinnolla sen yläkaappityön pois, koska se alhaalla oleva laatikko on.
Lasit voi korvata muovimukeilla ne saa kuivauskaapistakin ehjinä pois joukkupäisellä kepillä. Mieheni teki sellaisen minulle on kätevä monessa hommassa.
Miksi niitä laseja ei voi omassa kodissaan säilyttää siten, että ne saa käyttöönsä ilman koukkupäisiä keppejä?
Ehdotan, että silloin, kun mies on laittanut ne astiat sekaisin sinne kuivauskaappiin, pyydät hänet kaveriksesi siirtämään lautasia laatikkoon. Mies ottaa kaapista lautasen ja ojentaa sen sinulle, ja sinä laitat laatikkoon.
Jos mies on epäjärjestyksen ihminen, voi olla, että hän ei osaisi/haluaisi/ymmärtäisi laittaa niitä lautasia järjestykseen sinne laatikkoonkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin totta, juuri näin. Kiitos kun sanoitit, itse en jaksa. On juuri näin että koska kädet tulee kipeäksi kuitenkin, sitä haluaa mieluummin harvemmin. Meillä tiskivuorot menee lähes puoliksi tällä hetkellä ja hyvä niin. Jos haluaisin tiskata joka päivä, se olen sitten minä joka tiskaa aina. En halua sitä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin se olisin AINA minä joka tiskaa. En halua sitä. Ap
Miten niin? Eihän tuo käy järkeen, jos mies kerran viettää aikaa kotonaan?
Vierailija kirjoitti:
Mies ei välitä kivuistasi koska ei oikeastaan välitä sinustakaan. Olet seksi- ja kodinhoitopalveluita tarjoava äitihahmo. Sen takia suuttuu kun olet eri mieltä. Monien vätysukkojen mielestä äidin pitää aina myötäillä ja passata pikkupoikaansa ja kaikki naisethan ovat sisimmässään äidillisiä hyysääjiä :)
Joku varmaan tästäkin laiskasta provosta loukkaantuisi ellei samanlaista olisi kirjoitettu jo kymmeniä kertoja aiemmin(Haukotusemoji 2x).
Vierailija kirjoitti:
Mies ei alkaisi tällaiseen, eli se pöydälle levittely ja sitten kuivaaminen ja kaappiin laitto olisi sitten minun hommani.
Mulla ei ole ongelmaa ottaa astioita kaapista, kun voin vaan ottaa järjestyksessä olevat astiat sieltä pois. Ongelma tulee, kun pitää vetää vinossa oleva lautanen pois toisten, siihen nojaavien astioiden välistä ja yrittää samalla estää muita astioita putoamasta. Ap
Jos tiskaaminen tekee kipeää, niin sitten on syytä raivata tilaa tiskikoneelle. Ihan riippumatta siitä, pyöriikö nurkissa välillä joku mies vai ei.