Mies ei ymmärrä kipujani, vaan kokee että määräilen liikaa
Kunhan purkaudun. Ongelmana mies joka ottaa asiat turhan herkästi määräilynä. Kyseessä nyt tiskaus, tai oikeastaan astioiden laitto kuivauskaappiin. Lasien paikka on aina kuivauskaapissa, lautasille on kuivuttuaan oma laatikosto jonne ne siirretään. Ja siirtäjä olen aina minä.
Minä kun tiskaan, laitan lasit heti omille paikoilleen kuivauskaapin alahyllylle. Lautaset niin että samat lautaset on samassa rykelmässä oikeassa tai vasemmassa reunassa. Kulhot, kattilat ym keskellä.
Mies kun tiskaa, hän laittaa lasit minne sattuu, kulhojen, kippojen ja kattiloiden väleihin. Lautaset laittaa peräkkäin tyyliin syvä lautanen, iso matala lautanen, syvä lautanen, murokulho, iso lautanen, murokulho, leipälautanen, jne... Kaikki kiinni toisissaan ja lopputuloksena se ettet saa sieltä yhtään lautasta pois ilman, että kaikki lähtee liikkeelle. Tai kun yrität ottaa kattilaa, lasi putoaa sivusta.
Olen reumaatikko ja lisäksi on nivelrikkoa, käteni särkevät koko ajan enkä saa tartuttua tavaroihin kuten terve ihminen.
Yritän taas selittää tätä miehelle ja että mun on todella vaikeaa pääni yläpuolelta yrittää purkaa lautasjonoa, niin ettei mikään putoa ja hajoa, kun yhtä poistaessa koko jono lävähtää. Että jos laittaisi lautaset "lajeittain", ne ensinnäkin pysyvät paikallaan ja toisekseen, voin kahdella kädellä ottaa monta lautasta kerrallaan hallitusti laatikkoon, eikä tarvitsisi tehdä sitä yksitellen, joka aiheuttaa moninkertaisesti kipua.
Miehen ilmeestä näki että kokee tämän turhana määräilynä vaikka jälleen sanoi että tottakai, jos kerran minulla on kipuja. Mikään ei kuitenkaan yleensä muutu. Kiukuttaa!
Ja ei, meillä ei ole ap-konetta koska ei mahdu.
Kommentit (155)
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo siis ainoa asia jonka tekee juosten kustuna/välittämättä sinusta vai näkyykö sama mentaliteetti vähän kaikessa?
Näkyy monessa tällaisessa pikkuasiassa. Sen sijaan esimerkiksi lumityöt ym isommat hän haluaa hoitaa aina, jotta säästän itseäni.
Ja joku varmasti ajattelee mitä väliä pikkuasioilla sitten on, mutta kun hän aivan samalla vaivalla saisi ne astiat minulle paremmalla tyylillä altaasta sinne kaappiin, niin miksi ei tekisi niin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo siis ainoa asia jonka tekee juosten kustuna/välittämättä sinusta vai näkyykö sama mentaliteetti vähän kaikessa?
Näkyy monessa tällaisessa pikkuasiassa. Sen sijaan esimerkiksi lumityöt ym isommat hän haluaa hoitaa aina, jotta säästän itseäni.
Ja joku varmasti ajattelee mitä väliä pikkuasioilla sitten on, mutta kun hän aivan samalla vaivalla saisi ne astiat minulle paremmalla tyylillä altaasta sinne kaappiin, niin miksi ei tekisi niin. Ap
Ei kun ne on nimenomaan ne pienet asiat joilla on merkitystä. Jos se on miehelle vaikeaa tehdä hyvin pienissä asioissa, niin eikö se sitten ole merkki siitä että välittäminen on retuperällä?
Ei rakkauden osoitusten pidä olla massiivisia eleitä, vaan sitä että omalla ihmisellä siinä arjessa olisi hyvä olla, juurikin niitten pienten arkisten asioitten hoitamisessa ja avussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo nyt niin iso asia? Ihan ymmärrettävää, että miestä ärsyttää kun hänen tekemänsä "ei kelpaa", mutta kannattaako tuosta kehitellä ongelmaa.
Sen vähemmän järjestelmällisen on helpompaa aina opetella järjestelmällisemmäksi. Kyse ei ole edes rahaa tai aikaa vaativasta asiasta. Se on vähän sama juttu kuin vessapaperirullan oikeinpäin laittaminen telineeseen.
Väärin. Helpointa olis lopettaa astioiden turha siirtely ja pitää kuivauskaapissa niitä mitä päivittäin käytetään. Ja muuten se normaalisääntö, se järjestää jolle järjestyksellä on jotain väliä. Ainoastaan narsisti vaatii muita noudattamaan hänen lasijonojensa paikkoja.
Meillä on juuri noin, astiat joita käytetään päivittäin ovat kuivauskaapissa, en todellakaan ala siirteleen niitä johonkin muualle. Harvemmin käytetyt eli "mummokahviastiasto" on toisessa kaapissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, täällä nyt on momella pointti mennyt ohi ja ilmeisesti vähän sinultakin. Miehen tapa toimia aiheuttaa sinulle kipua eikä häntä kiinnosta. Miksi haluat olla tuollaisen miehen kanssa yhdessä?
Se joka tiskaa siirtää myös astiat paikoilleen. Ongelma ratkaistu.
Sitähän me ei voida tietää miksi mies kokee asiat kuten kokee. Ehkä hänellä on sellainen kokemus että mikään mitä hän tekee ei ole koskaan oikein. Kyllä se pikkuhiljaa alkaa ottaa päästä. Nimim. Olen kokenut sen.
Vierailija kirjoitti:
"Ja siirtäjä olen aina minä."
Miksi? Ja miksi et voi sanoa, miehelle, että "Tuletko laittamaan nämä lautaset laatikkoon, kun en saa tätä kuivauskaappia itse raivattua?" Onhan se joillekin luonteenomaista uhriutua ja tehdä vaikka väkisin itse, vaikka on selvästi avun tarpeessa. Siitä voi kuitenkin opetella pois.
Se olen ollut aina minä, koska olen enemmän kotona, ja koska en halua niiden rämähtävän sieltä alas jos sieltä yhden lautasen välistä ottaa. Mutta ihan totta, pyydän vaan jatkossa miestä selvittämään lautasensa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kysy siltä? Varmaan tiskaa kotonaan niin, että ei laita astioita tiettyyn järjestykseen, niin ei sitä välttämättä muista sun luona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä syyn mies on sanonut sille ettei halua laittaa astioita niin että helpottaisi sinun elämää ja varmistaisi ettei sinuun satu enemmän? Itse kysyisin ihan suoraan.
Ja ostaisin paperilautasia, käyttäisin sellaisia miehen tiskausvuoron jälkeen.
"En muistanut" on se selitys. Tai että "ajattelin että ne on ihan hyvin noin". Ap
Voisitko ihan istua alas hänen kanssaan juttelemaan ja kertoa että miten paljon sattuu ja kuinka pahalta tuntuu että hän unohtaa ja miten se tuntuu siltä ettei hän välitä?
Ei tuo nyt siltä vaikuta että hän ilkeyttään tekee noin, ei vaan oikeasti ymmärrä.
Ja voithan toki pyytää että laittaa uunihanskat käteen ja yrittää ne kädessä siirtää laittamaan astioita, jos auttaisi ymmärtämään että se on oikeasti vaikeaa plus kipu siihen päälle. Kömpelyys lienee samaa tasoa kuin rikkoiset kädet?
Vierailija kirjoitti:
Eli Mies laittaa astiat kaappiin kun ne on kone pessyt, nyt ei ymmärrä kuinka sinulle tulee kipuja kun ne on väärin laitettu ? En minäkään ymmärrä, kyllä minulle moninivelrikkoiselle tulee kipuja ihan muusta kuin siitä onko joku kuppi tai lautanen "väärässä" paikassa, kunhan on kaapissa ja puhdas
:D
Vierailija kirjoitti:
Väärin. Helpointa olis lopettaa astioiden turha siirtely ja pitää kuivauskaapissa niitä mitä päivittäin käytetään. Ja muuten se normaalisääntö, se järjestää jolle järjestyksellä on jotain väliä. Ainoastaan narsisti vaatii muita noudattamaan hänen lasijonojensa paikkoja.
Mutta jos ongelma on nimenomaan se, että astiat ovat sikin sokin kaapissa, jolloin niitä on sieltä vaikea ottaa pois (myös käyttöön) eikä siirtely, niin eikö ole ihan typerää nyt jumiutua siihen siirtelyyn (joka ei sinänsä vaikuta olevan ap:n ongelma, jos astiat saa pois kaapista ilman, että koko viritys romahtaa). Kun koko ongelma ratkeaisi sillä, että astiat laittaisi kaappiin niin, että ne ovat riittävän järjestyksessä. Jos AP vaatisi, että vihreiden lautasten pitää olla vasemmalla puolella ja sinisten oikealla, keltaisten mukien sinisten lautasten yläpuolella ja juomalasien vihreiden lautasten alapuolella, ymmärtäisin mielipiteesi. Mutta sitähän AP ei ole vaatimassa.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä muissa asioissa?
Vierailija kirjoitti:
Selkä hoidetaan liikunnalla, ei sohvalla maaten. Imurointi on erittäin hyvää torson treeniä.
Liikunta on hyväksi mutta se ei paranna selkäsairautta.
T. Osatyökyvytön ammatinvaihtaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi? Ja miksi et voi sanoa, miehelle, että "Tuletko laittamaan nämä lautaset laatikkoon, kun en saa tätä kuivauskaappia itse raivattua?" Onhan se joillekin luonteenomaista uhriutua ja tehdä vaikka väkisin itse, vaikka on selvästi avun tarpeessa. Siitä voi kuitenkin opetella pois.
Se olen ollut aina minä, koska olen enemmän kotona, ja koska en halua niiden rämähtävän sieltä alas jos sieltä yhden lautasen välistä ottaa. Mutta ihan totta, pyydän vaan jatkossa miestä selvittämään lautasensa. Ap
Voi elämä.
Vierailija kirjoitti:
No jopas teillä on hankalaa. Miksi ihmeessä tiskaatte kolmen päivän välein?
Koska tiskaaminen tekee kipeää, en halua sitä koko ajan tehdä. Enkä itse tee tiskiä niin paljon. Ja koska en halua miestä patistaa tiskaamaan, kun ei hän näe sille tarvetta ennen kuin tiskiallas on täynnä. Ap
Lautaset joko jäävät kaappiin tai mies siirtää, yksinkertaista.
Olin hoitajan yksityisellä ja oli tilattu hoitaja vain antamaan lääkkeet vaimolle, joka ei pysty lähes liikkumaan lainkaan. Mies ei mukamas halua antaa vaimolle lääkkeitä?!! Ja terveydenhuoltoa rasitetaan näillä typeryyksillä. Ymmärrän kyllä hoitajana myös sen, että ne lautaset pitää olla oikein, että eivät tule niskaan ja niihin ylettyy kunnolla ja saa niistä otteen. En ymmärrä lainkaan, että miksi mies tästä rasittuu, jos oma vaimo on sairas. Häntä ja ketä tahansa omaista tulee tukea ja auttaa.
Arkikäyttöön muoviset astiat. Jos jotain putoaa, niin ei mene ainakaan rikki. On kevyemmätkin nostaa ja siirrellä sieltä kaapista. Nykyään on jos vaikka minkälaisia vaihtoehtoja, jotka ei ole mitään susirumia.
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo nyt niin iso asia? Ihan ymmärrettävää, että miestä ärsyttää kun hänen tekemänsä "ei kelpaa", mutta kannattaako tuosta kehitellä ongelmaa.
Ap:n kivut oikeuttavat kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisiköhän sun miettiä vähän helpompi systeemi tuohon astia ongelmaasi?
Tietenkin mies tyhjentää hyllyt itse käyttämistään astioista, varsinkin kun työ tuottaa sinulle kipua.