Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies ei ymmärrä kipujani, vaan kokee että määräilen liikaa

Vierailija
10.01.2026 |

Kunhan purkaudun. Ongelmana mies joka ottaa asiat turhan herkästi määräilynä. Kyseessä nyt tiskaus, tai oikeastaan astioiden laitto kuivauskaappiin. Lasien paikka on aina kuivauskaapissa, lautasille on kuivuttuaan oma laatikosto jonne ne siirretään. Ja siirtäjä olen aina minä.

Minä kun tiskaan, laitan lasit heti omille paikoilleen kuivauskaapin alahyllylle. Lautaset niin että samat lautaset on samassa rykelmässä oikeassa tai vasemmassa reunassa. Kulhot, kattilat ym keskellä.

Mies kun tiskaa, hän laittaa lasit minne sattuu, kulhojen, kippojen ja kattiloiden väleihin. Lautaset laittaa peräkkäin tyyliin syvä lautanen, iso matala lautanen, syvä lautanen, murokulho, iso lautanen, murokulho, leipälautanen, jne... Kaikki kiinni toisissaan ja lopputuloksena se ettet saa sieltä yhtään lautasta pois ilman, että kaikki lähtee liikkeelle. Tai kun yrität ottaa kattilaa, lasi putoaa sivusta.

Olen reumaatikko ja lisäksi on nivelrikkoa, käteni särkevät koko ajan enkä saa tartuttua tavaroihin kuten terve ihminen. 

Yritän taas selittää tätä miehelle ja että mun on todella vaikeaa pääni yläpuolelta yrittää purkaa lautasjonoa, niin ettei mikään putoa ja hajoa, kun yhtä poistaessa koko jono lävähtää. Että jos laittaisi lautaset "lajeittain", ne ensinnäkin pysyvät paikallaan ja toisekseen, voin kahdella kädellä ottaa monta lautasta kerrallaan hallitusti laatikkoon, eikä tarvitsisi tehdä sitä yksitellen, joka aiheuttaa moninkertaisesti kipua.

Miehen ilmeestä näki että kokee tämän turhana määräilynä vaikka jälleen sanoi että tottakai, jos kerran minulla on kipuja. Mikään ei kuitenkaan yleensä muutu. Kiukuttaa!

Ja ei, meillä ei ole ap-konetta koska ei mahdu.

Kommentit (155)

Vierailija
101/155 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen kärsinyt kroonisista kivuista yli 20 vuotta. Minun mies auttaa kotitöissä. Hän ymmärtää kivut ja välittää minusta.

Mies auttaa kotitöissä? Silloin kun sinä teet kotitöitä, niin koetko silloin itse auttavasi miestäsi? 

Vierailija
102/155 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuivatkaa astiat pyyhkeellä ja laittakaa suoraan paikoilleen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/155 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko saanut reumapolilta kontaktia toimintaterapeutille ja kodin toiminnallisuuden kartoitusta? Sitä suosittelisin kysymään polilta ja mies mukaan. Kun se asia selitetään "virallisesti", niin usein läheiselle tulee ahaa-elämys siitä, millaisesta tilanteesta ja vaikeudesta ihan oikeasti on kysymys, yleensä siinä vaiheessa kun terapeutit tulevat kotiin ihan osoittamaan että mikä ei toimi ja mitä pitää muuttaa arjen sujumiseksi ja kipujen minimoimiseksi.

En. Minut on heitetty ulos reumapolilta, koska ei ole akuuttia. Hoito tk tai työterveys, siinä se. Eikä sieltä tuollaisia saa. Ap

Vierailija
104/155 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On myös pöydällä pidettäviä astioiden kuivaustelineitä, ongelma ratkeaa täysin niillä.

Ja jos ei ratkea, varmistuu että ap provoilee tai on oikeasti niitä ihmisiä, jotka eivät edes halua ratkaista ongelmaa.

Miksi ratkaisu olisi jokin uusi teline pöydälle kun ratkaisu voisi olla parempi järjestys olemassaolevaan kaappiin? Jonka aloittaja tekee mutta mies ei?

Vierailija
105/155 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko saanut reumapolilta kontaktia toimintaterapeutille ja kodin toiminnallisuuden kartoitusta? Sitä suosittelisin kysymään polilta ja mies mukaan. Kun se asia selitetään "virallisesti", niin usein läheiselle tulee ahaa-elämys siitä, millaisesta tilanteesta ja vaikeudesta ihan oikeasti on kysymys, yleensä siinä vaiheessa kun terapeutit tulevat kotiin ihan osoittamaan että mikä ei toimi ja mitä pitää muuttaa arjen sujumiseksi ja kipujen minimoimiseksi.

En. Minut on heitetty ulos reumapolilta, koska ei ole akuuttia. Hoito tk tai työterveys, siinä se. Eikä sieltä tuollaisia saa. Ap

Miksei saa? Oletko kysynyt tk? Aina kannattaa yrittää ja perustella miksi niitä tarvitsee. 

Vierailija
106/155 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On myös pöydällä pidettäviä astioiden kuivaustelineitä, ongelma ratkeaa täysin niillä.

Ja jos ei ratkea, varmistuu että ap provoilee tai on oikeasti niitä ihmisiä, jotka eivät edes halua ratkaista ongelmaa.

Miksi ratkaisu olisi jokin uusi teline pöydälle kun ratkaisu voisi olla parempi järjestys olemassaolevaan kaappiin? Jonka aloittaja tekee mutta mies ei?

Ongelmahan on nyt se mies joka sotkee kaapin järjestyksen. 
Pakko kysyä ap minkä ikäisiä te olette?

Vierailija
107/155 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan osaa ap. Tuo kuulostaa niin tutulta, että mies ei saa astioita laitettua siististi minnekään. Mulla ei onneksi ole nivelkipuja ym, mutta mua ärsyttää silti, miten esim. aterimet menee apk:n koriin osa ylöspäin ja osa alaspäin, ja sama aterinlaatikossa. Olen yrittänyt kysyä, että eikö voisi minun mieliksi laittaa kaikkia samoin päin, hänestä on kuulemma hirveästi opettelua jo siinäkin että saa lajiteltua lusikat erilleen haarukoista. Eikä aina saa sitäkään. Minä sitten kääntelen ja lajittelen niitä, kun itteä häirihtee. Ja kyllä, olen laskenut omia standardeja vaikka ja missä. Mutta välillä haluaisin, että asiat olisi myös minun mielen mukaan.

Ja pahoittelut, en tosiaan tiedä, että millä miehen saisi ymmärtämään yskän.

Vierailija
108/155 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt vaan sitten uutta lähetettä pyytämään TK:sta tai työterveydeltä, mainitsit että tilasi on pahentunut. Reuma on kuitenkin progressiivinen tauti joten ei se että jossain vaiheessa et ollut erikoishoitoa vailla tarkoita, ettetkö nyt sitä saisi. 

Tsemppiä kovasti, toivottavasti asia järjestyy!

Vierailija
109/155 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaa enemmänkin kommunikaatio-ongelmalta kuin miltään muulta jos miestä selkeästi ärsyttää, mutta hän ei siitä mitään sano ja jatkaa toimiaan samalla lailla. 

Ei ole mikään kommunikaatio-ongelma, mies ei vain halua tehdä kotitöitä järkevästi ja huomioiden ap:n sairaus. Huomaatteko miehet, ettei ap kivuistaan huolimatta ole heittämässä hanskoja tiskiin kotitöiden osalta, joka on se teidän vakioratkaisu.

Vierailija
110/155 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa se olis jatkossa, että se joka tiskaa ja laittaa kuivumaan,laittaa ne siitä myös sitten kuivuttuaan pois. Mies saa räpeltää sen itse tekemänsä kasan kanssa miten haluaa. 

Vierailija
111/155 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki joku lisätila astioille, lipasto tai kaappi. Mutta kuivattava?

Vierailija
112/155 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies saisi jatkossa hoitaa koko homman, pyydettäessä voisin autella, mutta muuten en koski koko hommaan. Tehkööt mies omalla tavallaan loppuun saakka

Vierailija
113/155 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jopas oli purkaus

Älä vähättele.  Aikani sairaana välistä katselin ja palvin kunnes erosin,  nyt saan rahoillani yhteiskunnanlta apua mihin tarvitsen eikä tarvitse kantaaphaa ja nörytettyä mieltä.  Aamen. 

Vierailija
114/155 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen kärsinyt kroonisista kivuista yli 20 vuotta. Minun mies auttaa kotitöissä. Hän ymmärtää kivut ja välittää minusta.

Mies auttaa kotitöissä? Silloin kun sinä teet kotitöitä, niin koetko silloin itse auttavasi miestäsi? 

Eri. Nen kotityöt ovat perkele yhteisiä. Siellän miehenkin likaiset astiat, pyykit , yteisten lasten sotkut läksyt ym. Ym., jos ei anässä auta niin jätä se sika niin on senkinverran hommia vähempänä!!!!

Vierailija
115/155 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tuo nyt niin iso asia? Ihan ymmärrettävää, että miestä ärsyttää kun hänen tekemänsä "ei kelpaa", mutta kannattaako tuosta kehitellä ongelmaa.

Kannattaa jos toisella oikeasti on kipuja ja vaikeuksia.

Aloittajalle sanoisin, että mies vaihtoon. Hän ei selkeästikään vaan välitä, muusta kuin itsestään. 

Vierailija
116/155 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vinkuvonku miksi et vain eroa kun kaikki on noin vaikeaa? 

Aika moni nykyään ottaakin .

Vierailija
117/155 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä jatkossa mies ottamaan ne astiat kaapista mitä tarvitaan

Vierailija
118/155 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miten miehet ikinä töissä osaa yhtään mitään! Kun helpoimmatkaan neuvot eivät mene aivoihin.

Vierailija
119/155 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tuo nyt niin iso asia? Ihan ymmärrettävää, että miestä ärsyttää kun hänen tekemänsä "ei kelpaa", mutta kannattaako tuosta kehitellä ongelmaa.

No, jos äijä ymmärtää mitään, niin laittaa ne kipot ja kupit niin ettei se ole ongelma toiselle, se kun ei lisää yhtään työmäärää, vai vähän ajattelua, mutta ilmeisesti ajattelu tälle ukolle on ylivoimaista.

M.77

Vierailija
120/155 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hanki kertakäyttöastioita kunnes ukko tokenee. Terveisin Reumaatikko.

Juuri näin,,,tai ukko vaihtoon. Sairaana vallanjin riita ja pamieli sairastutuuttaa lisäksi psyyken ja rampauttaa elämän halut. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yksi