Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko totta että leski saa asua edesmenneen puolison asunnossa ihan rajattomasti?

Vierailija
06.01.2026 |

Onko oikeasti totta että leski saa asua edesmenneen puolisonsa asunnossa ikuisesti (niin kauan kuin haluaa), vaikka ei omistaisi siitä mitään? Että perikunta joutuu odottelemaan jopa vuosikymmeniä ennen kun voi laittaa talon myyntiin tai että pääsee sinne itse asumaan?

Ymmärrän sen, ettei toista voi samantien heittää yhteisestä kodista pihalle, ei tietenkään. Mutta eikö joku esim 5v aikaraja olisi paljon järkevämpi?

Eihän tuossakaan ole järkeä, että jollakin ihmisellä on ikuinen hallintaoikeus taloon joka on täysin muiden omistuksessa.

Kommentit (823)

Vierailija
261/823 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai puolison suostumus myyntiin tarvitaan vaikka toinen puoliso omistaa 100% asunnon. Niin kuin viestissä ilmoitettiin.

Kyllä tarvitaan, jos on avioliitto. Avioehdollakaan ei voi ohittaa tätä.

Vierailija
262/823 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites sen Nykäsmatin lesken asunnon kanssa kävi? Ilmeisesti leskellä asumisoikeus mutta mites ne Matin velat? 

Joku lehti maksoi Nykäsen velat,sillä pelastui.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/823 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avioliitto on lastenhankintaa varten. Jos lapset on jo hankittu, ei pidä uudelleen avioitua.

Avioliitto on taloudellinen sopimus. Se ei ole missään tekemisissä lasten hankkimisen kanssa.

Kirkollisen näkemyksen mukaan avioliitto on kyllä juurikin tarkoitettu perheen perustaksi! Siis lastenhankinnan pohjalle. 

Sitä ei ole tarkoitettu saattamaan hankitut lapset taloudellusiin ongelmiin ja riitoihin!

Avioliittolaki taas ei puhu mitään lasten hankkimisesta. Kirkossahan ei edes ole mikään pakko solmia sitä avioliittoa, joten kirkollinen näkemys on täysin merkityksetön. 

Huoh. Jos haluaa ihan tarkoituksella kiusata jälipolviaan niin mikäs siinä. Kannattaa sitten varautua siihen että lapset luopuvat perinnöstä ja kämppä päätyu valtiolle lopulta.

Vierailija
264/823 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites sen Nykäsmatin lesken asunnon kanssa kävi? Ilmeisesti leskellä asumisoikeus mutta mites ne Matin velat? 

Joku lehti maksoi Nykäsen velat,sillä pelastui.

Eikä ollut leskellä asumisoikeutta kun talo oli maksamatta ennen kuin se lehti maksoi Nykäsen velat.

Vierailija
265/823 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsettoman avioparin pitää käyttää omaisuutensa hoitoihinsa iäkkäänä. Siinä ei ole mitään väärin, että suku t suvut eivät peri mitään. Voi olla pakkokin tulevaisuudessa.

Vierailija
266/823 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olivat naimisissa, niin hänellä on oikeus asua siinä. Avokille voi antaa kenkää.

Avokki perii vaikka asuisi muualla jos ei lapsia

Mikä tampio sinä olet? Jos et asu samassa osoitteessa, et ole avopuoliso :D

Eläpä täti hupata siellä. Valtikonttorista voi hakea seurustelukumppanin omaisuutta vaikkei asu samassa osoitteessa.

Näin on monta perintöä vedätetty ohi sukulaisten. Omaisuuden saamiseksi riittää pitkäaikainen, läheinen seurustelu.

Vierailija
267/823 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh. Jos haluaa ihan tarkoituksella kiusata jälipolviaan niin mikäs siinä. Kannattaa sitten varautua siihen että lapset luopuvat perinnöstä ja kämppä päätyu valtiolle lopulta.

Aika itsekästä jälkikasvua sinulla jos näkevät sinun avioliittosi pelkästään heidän kiusaamisenaan. Ei minulla ainakaan ole mitään intressejä muuttaa siihen asuntoon, joka minulle tulee aikanaan jäämään perinnöksi. Olen ihan itse omilla rahoillani hankkinut sen talon jossa haluankin asua. Sehän on vaan hyvä asia, jos siihen perintöasuntoon jää asumaan joku joka pitää paikkoja kunnossa. 

Vierailija
268/823 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsettoman avioparin pitää käyttää omaisuutensa hoitoihinsa iäkkäänä. Siinä ei ole mitään väärin, että suku t suvut eivät peri mitään. Voi olla pakkokin tulevaisuudessa.

Käytetään jo. 

Vierailija
269/823 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika itsekästä jälkikasvua sinulla jos näkevät sinun avioliittosi pelkästään heidän kiusaamisenaan. Ei minulla ainakaan ole mitään intressejä muuttaa siihen asuntoon, joka minulle tulee aikanaan jäämään perinnöksi. Olen ihan itse omilla rahoillani hankkinut sen talon jossa haluankin asua. Sehän on vaan hyvä asia, jos siihen perintöasuntoon jää asumaan joku joka pitää paikkoja kunnossa. 

Sä joudut maksamaan perintöveron, putkirempat yms.

Et voi myydä sitä, etkä vuoktata, koska leski asuu siinä.

Vierailija
270/823 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioleski saa asua niin kauan kuin haluaa. Kunnes avioituu uudelleen. 

Mutta ei sentään rajattomasti eikä ikuisesti. Kyllä ainakin lakeja ja taloyhtiön rajoja pitää noudattaa, eikä kukaan edes elä maan päällä ikuisesti. 

Vierailija
271/823 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva maksella perintöverot jos leski asuu talossa kymmeniä vuosia.

Vierailija
272/823 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kai joudun maksamaan asunnon kunnossapidosta, ihan kuten kaiken muunkin omaisuuteni osalta. Sillähän sen arvo pysyy plus sillä että leski asuu siellä niin tietää että paikat pysyy ehjinä. 

Vierailija
273/823 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kai joudun maksamaan asunnon kunnossapidosta, ihan kuten kaiken muunkin omaisuuteni

Sinulla on sitten asiat hyvin.

Joku toinen perijä voi olla vaikkapa vuokralla asuva opiskelja tai työtön. Tai alaikäinen. Mitä vaan. Ja sitten joutuu maksumieheksi tällaiselle lokki-lesken asuttamiselle.

Vierailija
274/823 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Se leski ON perillinen."

Leski ei ole puolisonsa perillinen eikä peri yhtään mitään. 

Kyllä perii silloin jos lapsia ei ole.

Ja perii vaikka olisi.

Ei kyllä peri. 

Ilmeisesti on epäselvyyttä verbistä. Leski saa kuolleen miehensä omaisuutta, mutta se ei ole perimistä, se on tasingon saamista.  Lapsetkin saa kuolleen isänsä omaisuutta, mutta se on perimistä.

Jos on testamentti, leski voi periä omaisuutta.

Vierailija
275/823 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avioleski saa asua niin kauan kuin haluaa. Kunnes avioituu uudelleen. 

Mutta ei sentään rajattomasti eikä ikuisesti. Kyllä ainakin lakeja ja taloyhtiön rajoja pitää noudattaa, eikä kukaan edes elä maan päällä ikuisesti. 

Uudelleen avioituminen ei katkaise lesken asumisoikeutta vaan hän saa ihan vapaasti ottaa asuntoon uuden puolison ja perustaa vaikka perheen hänen kanssaan sinne perillisten omistamaan asuntoon.

Vierailija
276/823 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei peri. Oletko testamentista kuullut? Ja rintaperillisiä on ilman testamenttiakin aika monta.

Leski ei peri.

Leski perii, jos vainajalla ei ollut lapsia (tai näiden jälkeläisiä) eikä testamenttia jonkun toisen hyväksi. Edes kuoleman kattava avioehto ei poista tätä.

Ei peri. Leski saa tasinkoa. Jos on testamentti, voidaan sanoa että leski perii testamentin perusteella.

Leski voi saada tasinkoa, mutta jos vainajalla

"Leski voi saada tasinkoa, mutta jos vainajalla ei ollut lapsia eikä testamenttia, niin avioleski perii sen, mitä jää tasingon maksun jälkeen jäljelle. Perintökaaren 3. luku 1. pykälän alku: "Jos perittävä oli naimisissa eikä häneltä ole jäänyt rintaperillistä, menee jäämistö eloonjääneelle puolisolle."!

Mutta tuossakaan tapauksessa ei ole kyse perimisestä vaan tasingon saamisesta.

Vierailija
277/823 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei peri. Oletko testamentista kuullut? Ja rintaperillisiä on ilman testamenttiakin aika monta.

Leski ei peri.

Leski perii, jos vainajalla ei ollut lapsia (tai näiden jälkeläisiä) eikä testamenttia jonkun toisen hyväksi. Edes kuoleman kattava avioehto ei poista tätä.

Ei peri. Leski saa tasinkoa. Jos on testamentti, voidaan sanoa että leski perii testamentin perusteella.

Laitetaan nyt asiat järjestykseen Jos avioparilla ei ole lapsia, leski perii puolisonsa. Jos on testamentti leskelle, voi leski jättää omaisuutensa kuollessaan kenelle tahtoo.

Jos ei ole testamenttia, lesken kuollessa jäljellä oleva omaisuus menee normitilanteessa puoliksi ensin kuolleen ja lesken omaisille.

Ei. Jos ei ole testamenttia leskelle, leski ei peri. Leski saa tasinkoa. Tässä tilanteessa on väärin käyttää periä-verbiä.

Vierailija
278/823 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksetaanko tasingosta veroa?

Vierailija
279/823 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kai joudun maksamaan asunnon kunnossapidosta, ihan kuten kaiken muunkin omaisuuteni

Yleensä kai hankitaan sellaista omaisuutta, josta on jotain hyötyä itselle? Suurimmassa osassa tapauksia asunnon arvo vaan alenee sillä aikaa, kun leski siinä asuu. Eli sinä menetät jatkuvasti rahaa sellaisesta kohteesta, johon et saa edes koskea. Ei mene mun oikeustajuun.

Vierailija
280/823 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sinulla on sitten asiat hyvin.

Joku toinen perijä voi olla vaikkapa vuokralla asuva opiskelja tai työtön. Tai alaikäinen. Mitä vaan. Ja sitten joutuu maksumieheksi tällaiselle lokki-lesken asuttamiselle."

Kukas tässä onkaan se lokki? Se, joka haluaa jäädä asumaan kotiinsa vai se, joka on viemässä isänsä vaimolta kodin alta???

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yhdeksän