Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työharjoittelija söi jääkaapissa olleet evääni. Miten tällaiset tilanteet kannattaa hoitaa?

Vierailija
05.01.2026 |

Tarvitsen nyt vertaistukea. Olin tänään töissä normaalisti, ja kun menin lounastauolla jääkaapille eväsrasiani oli kadonnut. Katsoin ympärilleni, ja huomasin rasian olevan tyhjänä tiskipöydän reunalla.

Kyselyn jälkeen selvisi, että toisen osaston työharjoittelija (jaamme taukotilan) oli luullut sen olevan yhteistä ruokaa. Kyseessä ei ollut mikään yksittäinen näkkileipä vaan ihan oikea lämmin ruoka, jonka olin tehnyt edellisenä iltana.

Työharjoittelija ei edes pahoitellut, totesi vain että oli nälkä, ja purjehti pois. Seisoin pöllämystyneenä siinä suu auki. Tulin nopeasti päätökseen, että selvitetään tämä suoraan esimiestemme tai vaikka hr:n kanssa - jos menen itse tätä harjoittelijaa sättimään, niin hän ei välttämättä tajua tehneensä väärin (olen vain tiukkis Karen ym., jos alan nälkäkiukussa huutamaan). En tunne häntä, enkä saanut siinä kymmenen sekunnin vuorovaikutuksen aikana kiinni onko hän vaikka lievästi kehityvammainen.

Siis onko tämä teidänkin mielestänne täysin ennenkuulumatonta käytöstä? Vai onko jossain jotenkin normaalia, että syödään muiden eväitä ja kohautetaan olkia? 

Miten te muut olisitte reagoineet?

Kommentit (202)

Vierailija
141/202 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useassa työpaikassa, olen ollut, joissa eväitä on syöty. Eipä ole nimiä ollut. Jokainen tuntee rasiansa ja oman rasian päälle on jogurttipurkit ym laitettu ettei ne ole lojuneet missä sattuu. 

Vierailija
142/202 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ööh, lukiko siinä sinun nimi? Jos ei lukenut niin et voi syyttää ketään että luuli sen olevan yhteinen.

Et ole tainnut koskaan olla töissä työpaikalla, missä ihmiset syövätl omia eväitään?

>>Nimi on hyvä myös silloin kun ei ole varma purkistaan ja alkaa sitten availemaan niitä. Ei kiva.

>>Nimi ja päiväys on hyvä, jos joltain unohtuu syödä eväänsä. Päiväys hyvä siinä tapauksessa, jotta haisevasta jääkaapista löytyy haiseva purkki ja voi sen hävittää tunnontuskitta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/202 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

aika idiootti harjottelija jos jääkaapissa on eväsrasia niin luulee että se on kaikille

No tuskin on luullut.

Ainahan saa sanoa mitä vaan.

Päädytään vanhaan valintatehtävään: joko pöllijä on tyhmä tai ilkeä. 

Vierailija
144/202 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kaikki tunne rasioitaan. Työpaikalla miehiä joiden puoliso pakannut eväät ja niillä ei edes tiedossa mitä purkissa o. :)

Vierailija
145/202 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ei kaikki tunne rasioitaan. Työpaikalla miehiä joiden puoliso pakannut eväät ja niillä ei edes tiedossa mitä purkissa o. :)

Onko puoliso myös kuljettanut rasian miehen työpaikalle ja laittanut sen jääkaappiin tietylle paikalle?

Vierailija
146/202 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos on samanlainen rasia vieressä, niin ottaa vaan sen joka käteen osuu eka. :)

Vierailija
147/202 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla työpaikalla kans hävisi eväät kaapista. Yks naureskeli, että nopeat syövät hitaat. Jos osti esim kaupan patongin, niin tuskinpa oli lounasaikaan enää tarjolla. Toisessa paikkaa yli-innolas jääkaapin siivoaja heitti päivittäin roskiin kaiken, jossa ei ollut päivämäärää teipillä päällä. Toki sääntö oli laittaa se, mutta pikkumaista joka aamu käydä heittämässä ne roskiin.

Vierailija
148/202 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa, että harjoittelupaikka on saatu suhteiden perusteella. Kannattaa edetä varovasti asian suhteen.

Vierailija
149/202 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on täysin asiatonta. Toivottavasti saitte tämän myös harjoittelijalle tolkutettua. Tutulle oli käynyt sama niin että työkaveri oli syönyt jääkaapista kahvilasta ostetun muoviin pakatun sämpylän tms. leivän (tuttuni itselleen ostaman) ja kun tuttuni oli huomannut tämän, työkaveri oli väittänyt luulleensa sämpylää itse itselleen kotona tekemäksi eväsleiväksi. Niin surkea selitys, että en tiedä aiheuttaako se jopa enemmän myötähäpeää kuin toisen eväiden varastaminen ja kiinni jääminen.

Vierailija
150/202 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos on samanlainen rasia vieressä, niin ottaa vaan sen joka käteen osuu eka. :)

Niin ja sitten siellä sattuu olemaan täsmälleen samaa ruokaakin kuin omassa eväsrasiassa olisi ollut. Kovin todennäköistä.

Vierailija
151/202 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä on näköjään moneen junaan. Yhdessä paikassa on sanottu että kannattaa teipata kiinni iso mehupurkki tai lattekahvipurkki taukojen välillä kun ne tyhjenevät mystisesti jääkaapissa. Ihme touhua. 

Ohiksena että asutaan vuokratalossa missä moni on ei-kantis. Täällä voisi jättää vaikka kauppakassin käytävään eikä häviäisi. Joku voisi ehkä tulla ovelta kysymään että onko teidän vai kenen?

Vierailija
152/202 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kun eväiden omistaja nälissään huomauttaa asiasta, niin et selitä erehdystäsi tai edes pahoittele millään lailla? Olet kyllä urpojen urpo.

Vierailija
153/202 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä vauvapalstallahan se ratkeaa, vässykkä.

Housuissas on vässykkä!

Vierailija
154/202 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omalla työpaikalla kans hävisi eväät kaapista. Yks naureskeli, että nopeat syövät hitaat. Jos osti esim kaupan patongin, niin tuskinpa oli lounasaikaan enää tarjolla. Toisessa paikkaa yli-innolas jääkaapin siivoaja heitti päivittäin roskiin kaiken, jossa ei ollut päivämäärää teipillä päällä. Toki sääntö oli laittaa se, mutta pikkumaista joka aamu käydä heittämässä ne roskiin.

Voihan pyllyvako, kun kävi kyrpimään sinun puolestasi. Toivottavasti pääsit pois tuolta tai laitoit kunnon laksatiivit patonkiin.

Vierailija
155/202 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis puoliso on pakannut eväät ja ei sillä reppanalla oo edes tietoa mitä siellä on. Ja samanlainen rasia hyllyllä niin saattaa syödä sen. Olen nähnyt näin tapahtuvan. No toki naureskelee ja pyytää anteeksi. :)

Vierailija
156/202 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis puoliso on pakannut eväät ja ei sillä reppanalla oo edes tietoa mitä siellä on. Ja samanlainen rasia hyllyllä niin saattaa syödä sen. Olen nähnyt näin tapahtuvan. No toki naureskelee ja pyytää anteeksi. :)

Tässä tapaukessa ilmoittaisin puolisolle, että eväiden tekemisen lisäksi hänen on alettava heti valmistaa tälle ressukkaiselleen ristipistolla kirjailtuja nimilappuja eväsrasioihin, että hupsuliini osaa syödä sitten ihan ikiomat eväät seuraavalla kerralla. Voi että sentään näitä reppanamiehiä äiti-puolisoineen, kun ovat hellyyttäviä. Not.

Vierailija
157/202 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työharjoittelija on oppimassa paitsi ammattiaan myös työpaikan sosiaalisia normeja. Työharjoittelijalla on yleensä sekä oppilaitoksestaan että harjoittelupaikasta ohjaaja. Hänen harjoittelunsa myös arvioidaan. Pitäisin huolta, että tieto ilmeisestä epäsosiaalisuudesta menee eteenpäin oikeille tahoille. Vahinkoja sattuu, mutta on hälyttävää, jos hän ei ymmärtänyt mitä oli mennyt tekemään ja siltä tuo "oli nälkä" ilman mitään muuta reaktiota kuulosti. Jos olisit itse syönyt vahingossa jonkun eväät, niin miltä tuntuisi? Mitä sanoisit tälle ihmiselle? Kannattaa myös muistaa, että harjoittelijat voivat olla tulevia työkavereita.

Vierailija
158/202 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei viitti olla niin ilkeä. Joutuisi taas kaupan valmisruuille niinkuin aina kun nainen on vihaisena kotona. :)

Vierailija
159/202 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja höpö höpö taas. Uskooko porukka oikeasti taas tämänkin?🙄😅

Vierailija
160/202 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kerran myös suutuin kollegalle. Mulla on sellainen eväslaatikko,  minne laitetaan kylmäkalle. Mulla oli siellä ruoka pakasterasiassa, pienessä rasiassa pari keksiä ja kolmannessa hedelmä paloina. 
Laitoin ruuan mikroon, menin vessaan ja kun tulin takas, oli kollegalla mun keksirasiankädessä ja söi vikaa. 
Olin tosi vihainen, kysyin mitä teet ja oli aivan ihmeissään miten mä voin suuttua noin pienestä. Kehoitin häntä hakemaan mulle uudet ja toinen nauroi. Hain hiiren hänen pöydältään, laitoin it osastolle viestiä jacssnoin saat takas, kun oot hakenut vst tilalle. Tyyppi meni kertomaan pomolle, joka kysyi olinko vienyt luvatta keksit. Ei muu auttanut, kun lähti hakemaan keksejä kaupasta.

Seuraavassa tiimipalaverissa pomo sitten ssnoi kenenkään eväisiin ei kosketa. Mikko, tuliko selväksi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yhdeksän