Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työharjoittelija söi jääkaapissa olleet evääni. Miten tällaiset tilanteet kannattaa hoitaa?

Vierailija
05.01.2026 |

Tarvitsen nyt vertaistukea. Olin tänään töissä normaalisti, ja kun menin lounastauolla jääkaapille eväsrasiani oli kadonnut. Katsoin ympärilleni, ja huomasin rasian olevan tyhjänä tiskipöydän reunalla.

Kyselyn jälkeen selvisi, että toisen osaston työharjoittelija (jaamme taukotilan) oli luullut sen olevan yhteistä ruokaa. Kyseessä ei ollut mikään yksittäinen näkkileipä vaan ihan oikea lämmin ruoka, jonka olin tehnyt edellisenä iltana.

Työharjoittelija ei edes pahoitellut, totesi vain että oli nälkä, ja purjehti pois. Seisoin pöllämystyneenä siinä suu auki. Tulin nopeasti päätökseen, että selvitetään tämä suoraan esimiestemme tai vaikka hr:n kanssa - jos menen itse tätä harjoittelijaa sättimään, niin hän ei välttämättä tajua tehneensä väärin (olen vain tiukkis Karen ym., jos alan nälkäkiukussa huutamaan). En tunne häntä, enkä saanut siinä kymmenen sekunnin vuorovaikutuksen aikana kiinni onko hän vaikka lievästi kehityvammainen.

Siis onko tämä teidänkin mielestänne täysin ennenkuulumatonta käytöstä? Vai onko jossain jotenkin normaalia, että syödään muiden eväitä ja kohautetaan olkia? 

Miten te muut olisitte reagoineet?

Kommentit (202)

Vierailija
121/202 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma nimi kunnolla näkyviin rasian (eväiden päälle!)

Näin meillä toimitaan!

Nimet mitään auta. Milloin rosvoja mitkään laput on pidätellyt. Kun ei pidättele lukotkaan.

Vierailija
122/202 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos ei tajua heti pahoitella asiaa, niin esihenkilön hoidettavaksi. Kuulostaa joltain aivomätäiseltä zoomerilta, joka on nähnyt Tiktokissa videon, että työpaikan jääkaapista saa ottaa ruokaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/202 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kerran että joku otti mun maidot kahviinsa vaikka nimi purkissa. Kerran laitoin mukaan ulostuslääkettä. 

Vierailija
124/202 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tyyppi ensi kertaa työelämässä, voi olla hämärtynyt käsitys mitä kaikkea työetuihin kuuluukaan. Voi myös olla että on joskus katsonut että "onpas tuolla jääkaapissa paljon eväitä, ei kukaan huomaa jos sieltä vähän otan" tajuamatta että jokaisella työntekijöillä on siellä vain se oma ruoka mukana ja näpistys havaitaan heti.

Lähtisin siitä että kyseessä on tietämättömyys/tyhmyys ja yrittäisin lähestyä tilannetta aluksi ystävällisesti. Ehkä jopa ohjeistaen mikäli tyyppi ei todellakaan tajua edes perusasioita.

"Hei, en tiedä onko sinulle kerrottu vielä ruokailukäytännöistä, mutta täällä on tapana että joko tuo oman ruokansa kotoa ruokatuntia varten tai syö XX henkilöstoravintolassa  omaan laskuunsa, sillä työnantajamme ei tarjoa meille lounasta vaan se on kustannettava itse. Kun söit silloin X päivänä minun evääni tuossa, niin sopisiko sulle että tuot minulle vastaavasti lounaan vaikkapa huomenna niin olt

En ottaisi kenenkään rosvon korvaavia eväitä ikinä. Tiedä vaikka olisi kussut sinne kun kyrpii tuoda...

Vierailija
125/202 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

aika idiootti harjottelija jos jääkaapissa on eväsrasia niin luulee että se on kaikille

No tuskin on luullut.

Ainahan saa sanoa mitä vaan.

Vierailija
126/202 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässäkin ketjussa näkyy feminisaation yhteiskuntaa tuhoava vaikutus. Harjoittelijan varkaus pyritään selittämään inhimillisenä erehdyksenä, kostona työnanatajalle jne., koska harjoittelijalle ei saa tulla paha mieli, vaan harjoittelijan toimia on ymmärrettävä ja hänen tekonsa inhimillistettävä ihan jo senkin vuoksi, että kaikilla ihmisillä on ihmisoikeudet ja kaikki ansaitsevat tasa-arvoisen ja oikeudenmukaisen kohtelun.

Kun ollaan heitetty kaikki kristilliset arvot niin ihmiset on mitä on tänä päivänä, ei paina omatunto, ei moraali, oikeutetaan omat teot pahalla on olla, mulla on oikeus, koska ne muutkin yms yms. 

Vierailija
127/202 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä taas pomon lempi työntekijä söi muiden eväät jääkaapista, eikä pomo ollut moksiskaan. Joten hommasimme lukollisen kylmälaukun (mikä toimii sähköllä), vielä ei ole yrittänyt murtaa auki. Mutta kyllä on ollut naama norsun v###lla, kun jääkaapissa ei olekkaan enää mitään suuhunpantavaa. Perusteluna oli, kun on työpaikan jääkaappi, niin kaikki siellä olevat syötävät ovat yhteisiä. 

Vierailija
128/202 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis 7 sivua kommentteja eikä vielä YHTÄKÄÄN viittausta Ross Gelleriin? My sandwich. MY SANDWICH!!!!!!!!!!!!!!!!

Vierailija
129/202 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kyse oli yhdestä kerrasta, anna olla. Oli varmasti vahinko, toki olisi voinut pahoitella.

Miten on edes teoriassa mahdollista syödä vahingossa toisen eväät? :D Toki jos jääkaapissa on vierekkäin vaikka kaksi saarioisten maksalaatikkoa, niin ehkä vahingossa voit syödä sen yksilön jota et itse ostanut. Mutta jos jossain random tupperwarepurnukassa on risottoa, miten voit kauhoa sen kitusiisi vahingossa?

Vierailija
130/202 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma kokemus. Yhden työpaikan ruokailutilan pöydällä oli iso ketsuppipullo, kun menin omine eväineni pöydän ääreen istumaan.. Pöydän ääressä istui jotain erityisprojektia tekevä nuorimies, joka laittoi ketsuppia omaan eväsruokaansa, joten kysyin, saanko lainata hieman ketsuppiasi. Kaveri totesi, joo totta kai ja ojensi ketsuppipullon minulle. Laiton sitten reilun purkauksen ketsuppia omaan eväsannolseeni. 

Kun huoneeseen alkoi tulla lisää väkeä, erityisprojektia tekevä kaveri otti eväskipponsa ja lähti omaan työhuoneeseensa. 

Vähän ajan päästä eräs työntekijä tuli pöydän ääreen ja sanoi, taas on tuo minun ketsuppipullo pöydällä. Tunnustin ottaneeni pullosta ketsuppia, koska olin luullut, että se oli juuri pöydästä poistuneen nuorenmiehen, jolta olin luvan kysynyt.  Ketsuppipullon omistaja antoi minulle anteeksi ja jatkoi sanomalla, nyt taisi selvitä, minne minun ketsupit ja mausteet ovat kadonneet. 

Ai

No, ketsupin luulisi olevan kyllä yleistä omaisuutta. Jos ei ole niin nimi kylkeen.

Vierailija
131/202 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ööh, lukiko siinä sinun nimi? Jos ei lukenut niin et voi syyttää ketään että luuli sen olevan yhteinen.

Luki tai ei, niin kenenkään rasioihin ei kosketa - itsestään selvää.

Eikä rosvoja pidättele mitkään nimet.

Vierailija
132/202 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerron tämän vain kerran: ja älä tee jos ei asenne kestä.

Ap, odotat huomiseen että ko.henkilö tulee syömään sielä taukohuoneessa. Kun ko. henkilö menee pöytään ruokansa kanssa, otat kylmän viileästi ruuan häneltä ja menet syömään sitä. Kun tyyppi tulee sitä annostaan takaisin yrittämään toteat kylmästi että söit eilen minun ruuan, tänään sinä olet syömättä. Piste. 

Olette te sairaita.

Vierailija
133/202 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdessä kesätyöpaikassa eräs työntekijä sulki maitopurkin munalukolla sen vuoksi, koska toinen työntekijä käytti sitä ilman lupaa kahviinsa.

Vierailija
134/202 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kävi samanlaista opiskelupaikalla (lähes kaikki sellaisia 20-30-vuotiaita). Valitettavasti varasta ei saatu kiinni, joten jääkaappikin meni käyttökieltoon. Tätä kävi vieläpä useasti ja ketutti ankarasti myös meitä, joiden eväitä ei syöty, mutta jouduimme kärsimään. 

Vierailija
135/202 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5

Vierailija
136/202 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lakatkaa ymmärtämästä ja inhimillistämästä rikollisia. He eivät ole uhreja. 

Ehkä oli varaton ja nälissään.

Vierailija
137/202 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoidat sen tekemällä parempia provoja. Kukaan syö toisten homeisia eväitä. 

Vierailija
138/202 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noi nuoret harjoittelijat ajattele siinä vaiheessa kun pitäisi käydä syömässä (eikä paneutua töihin). Kun on nälkä, menee jääkaapille ja valitsee sieltä - kuten kotona. Opastus jäänyt vaiheeseen.

Tarkkana saa olla opastaja. Kokemusta on. Eikä kaikilla näillä ole kaikki 'palikat kasassa'. Heitä on hyysätty kotona ja koulussa ja kehuttu. Sitten joutuu julmaan maailmaan...

Vierailija
139/202 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma nimi kunnolla näkyviin rasian (eväiden päälle!)

Näin meillä toimitaan!

Nimet mitään auta. Milloin rosvoja mitkään laput on pidätellyt. Kun ei pidättele lukotkaan.

En tiedä minkälaisilla "rosvotyöpaikoilla" te olette, mutta kyllä meillä auttaa ja toimii, kun laittaa nimensä eväsrasian kanteen ja kaikkiin muuhunkin omaan käyttöön tarkoitettuun mitä kahvihuoneen jääkaapissa säilyttää. Näin meillä tekevät kaikki, eikä kukaan ole koskaan luvatta toisten eväitä syönyt.

Vierailija
140/202 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kyseessä on jo 30-vuotias henkilö, niin "opetus" kovemman kautta. Puhe tuskin toimii, ehdotan suoraa toimintaa. Käytä mielikuvitustasi ja maksa potut pottuina. Lainaa sen talvitakkia tai kenkiä, koska ne ovat yhteisessä tilassa ja kaikkien käytössä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme neljä