Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työharjoittelija söi jääkaapissa olleet evääni. Miten tällaiset tilanteet kannattaa hoitaa?

Vierailija
05.01.2026 |

Tarvitsen nyt vertaistukea. Olin tänään töissä normaalisti, ja kun menin lounastauolla jääkaapille eväsrasiani oli kadonnut. Katsoin ympärilleni, ja huomasin rasian olevan tyhjänä tiskipöydän reunalla.

Kyselyn jälkeen selvisi, että toisen osaston työharjoittelija (jaamme taukotilan) oli luullut sen olevan yhteistä ruokaa. Kyseessä ei ollut mikään yksittäinen näkkileipä vaan ihan oikea lämmin ruoka, jonka olin tehnyt edellisenä iltana.

Työharjoittelija ei edes pahoitellut, totesi vain että oli nälkä, ja purjehti pois. Seisoin pöllämystyneenä siinä suu auki. Tulin nopeasti päätökseen, että selvitetään tämä suoraan esimiestemme tai vaikka hr:n kanssa - jos menen itse tätä harjoittelijaa sättimään, niin hän ei välttämättä tajua tehneensä väärin (olen vain tiukkis Karen ym., jos alan nälkäkiukussa huutamaan). En tunne häntä, enkä saanut siinä kymmenen sekunnin vuorovaikutuksen aikana kiinni onko hän vaikka lievästi kehityvammainen.

Siis onko tämä teidänkin mielestänne täysin ennenkuulumatonta käytöstä? Vai onko jossain jotenkin normaalia, että syödään muiden eväitä ja kohautetaan olkia? 

Miten te muut olisitte reagoineet?

Kommentit (202)

Vierailija
161/202 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tettiläiselle kuuluu ainakin työnantajan tarjoama lounas. Varmaan moneen muuhunkin harjoitteluun, ainoana palkkana.

Mutta uutena työntekijänä, mä itse sanoisin että ymmärrän tämän kerran että teit näin, en puhu tästä pomolle, mutta tuot huomenna mulle vastineeksi lounasannosten (vaikka lohikiusaus jos se on sun lemppari) . Ja muistutat että anna olla viimeinen kerta. Sen jälkeen kunnon muovikelmut ja teipit eväisiin, koska ei se kuitenkaan lopeta. 

Vierailija
162/202 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohme turvenuija. Sä syöt firman kaapista sen mitä olet sinne tuonutkin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/202 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

palkkaisin virolaisen mafian asialle.

Vierailija
164/202 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyöt hampaat kurkkuun ja murrat kädet ja jalat.

Vierailija
165/202 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän on olemassa yksinkertainen ratkaisu. Pakkaat evääsi töihin lähtiessä kylmäkallen kanssa kylmälaukkuun ja jätät koko setin pukukaappiin lukkojen taakse. Tai toimistoihmiset oman työpöydän luo. Keskikokoinen kylmäkalle pitää ruoan riittävän kylmänä hyvin vaikkapa 7-12 ajan. Jääkaappia ei tarvita. Ei riskiä eväiden varastamisesta tai edes siitä, että joku sekoittaa kaksi ruokaa toisiinsa. Itse ruokarajoitteisena harrastan tätä, kun mahdollisen sekaannuksen tapahtuessa en välttämättä pystyisi syömään vuorostani eväät sekoittaneen alkuperäistä evästä, tai ravintolan tarjontaa mikäli sellaista on ylipäätään saatavilla.

Vierailija
166/202 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän on olemassa yksinkertainen ratkaisu. Pakkaat evääsi töihin lähtiessä kylmäkallen kanssa kylmälaukkuun ja jätät koko setin pukukaappiin lukkojen taakse. Tai toimistoihmiset oman työpöydän luo. Keskikokoinen kylmäkalle pitää ruoan riittävän kylmänä hyvin vaikkapa 7-12 ajan. Jääkaappia ei tarvita. Ei riskiä eväiden varastamisesta tai edes siitä, että joku sekoittaa kaksi ruokaa toisiinsa. Itse ruokarajoitteisena harrastan tätä, kun mahdollisen sekaannuksen tapahtuessa en välttämättä pystyisi syömään vuorostani eväät sekoittaneen alkuperäistä evästä, tai ravintolan tarjontaa mikäli sellaista on ylipäätään saatavilla.

Hieman ylimitoitettua yhden väliaikaisen (?) työharjoittelijan vuoksi.

Vierailija
167/202 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lähtisin siitä olettamuksesta että kyseessä on tietämättömyydestä johtuva vahinko ja häntä nolotti kun tajusi tehneensä väärin ja meni tilanteesta niin lukkoon, ettei tajunnut pahoitella. 

Pyydä hänen ohjaajaansa opastamaan lounastamisesta ja merkitse omat evääsi nimellä. Jos ongelma jatkuu tästä huolimatta, niin ilmoitusta edelleen ohjaajalle tai esimiehelle. 

Vierailija
168/202 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei noi nuoret harjoittelijat ajattele siinä vaiheessa kun pitäisi käydä syömässä (eikä paneutua töihin). Kun on nälkä, menee jääkaapille ja valitsee sieltä - kuten kotona. Opastus jäänyt vaiheeseen.

Tarkkana saa olla opastaja. Kokemusta on. Eikä kaikilla näillä ole kaikki 'palikat kasassa'. Heitä on hyysätty kotona ja koulussa ja kehuttu. Sitten joutuu julmaan maailmaan...

Ei 30-v ole nuori.

Vierailija
169/202 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hätätilassa kyllä varastetaan mutta ei tahallaan niinkuin jotkut varastaa ihan kokoajan muilta. Venäjän kommunisnissa oli tyyli syödä muiden ruokia varastaa . Ne on niitä kun ei maksa ruuasta edes ravintoloissa. Ja maksattaa muilla jopa ostoksensa vaatteensa .  Ottavat naulakoista kassit kenkiä kuin sateenvarjot . Työntekijä voi kadota kuin jopa vaatteita.  Ihan Venäjältä tuotu ideologia . CCCP oli varastamisen kulttuuria. Kyllä ihan uskontolahkoissa on näitä että syö muiden ruuat jääkaapista kysymättä. Ovat myös potilailta syöneet kuin päiväkodeissa .  Varastettua ruokaa viedään sitten kotiin ja myyntiin. Ehkä tämä tapaus voi olla näitä tai huumeiden käyttäjä. Onko tehty huumestestit.  Voi myös opettaa että meidän kulttuurissa on yhteinen jääkaappi työpaikalla missä työntejät pitää omia henkilökohtaisia eväitä eikä muiden ruokia saa syödä. 

Vierailija
170/202 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ilman lupaa oteta mitään mistään .  Jokainen ostaa omalla palkalla oman ruokansa myös maksaa ruokalan . Varastelu on juuri se mikä köyhdyttää kaikista köyhiä. 

Vierailija
171/202 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ostaa maalarin teippiä ja teipata radioiden päälle henkilön nimi joka omistaa sen . 

Vierailija
172/202 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tettiläiselle kuuluu ainakin työnantajan tarjoama lounas. Varmaan moneen muuhunkin harjoitteluun, ainoana palkkana.

Mutta uutena työntekijänä, mä itse sanoisin että ymmärrän tämän kerran että teit näin, en puhu tästä pomolle, mutta tuot huomenna mulle vastineeksi lounasannosten (vaikka lohikiusaus jos se on sun lemppari) . Ja muistutat että anna olla viimeinen kerta. Sen jälkeen kunnon muovikelmut ja teipit eväisiin, koska ei se kuitenkaan lopeta. 

Onko 30-vuotias tettiläinen? 

Ja mikä harhaluulo tuo, että työnantaja kustantaa ruoan? Koulu korvaa oppilaalle tet-harjoittelupäiviltä takautuvasti nimellisen summan jolla hankkia eväät, meidän lapsen koulussa se oli 3,50 euroa päivältä.

Vierailija
173/202 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyhjentyy jääkaappi aina, jos sinne erehtyy tuomaan aamupalatarvikkeita tai välipaloja. Lounasrasioihin ei onneksi kosketa. Mutta leipiä ja juustoviipaleita on ilmeisesti helppo varastaa, kun huventuminen ei heti näy.

Silloin kun varastelu oli pahimmillaan (vieraita kesätyöntekijöitä talo täynnä), niin lainasin lapseltani sellaista lukollista "aarrearkkulelua", ja piilotimme ruokamme sinne parin läheisen työkaverin kanssa. Mahtui hyvin jääkaappiin.

Vierailija
174/202 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy onko hänellä jokin hätänä, eikö saa palkkaa tai tukia jolla ostaa ruokaa? Sitten jos tilanne vaatii, tee sosiaalihuollon ilmoitus hänestä. Voi olla että hän ei pärjää. 

Ehkä häntä hävetti niin, ettei kehdannut edes anteeksi pyytää. Meni jotenkin lukkoon. 

Vierailija
175/202 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä tyhjentyy jääkaappi aina, jos sinne erehtyy tuomaan aamupalatarvikkeita tai välipaloja. Lounasrasioihin ei onneksi kosketa. Mutta leipiä ja juustoviipaleita on ilmeisesti helppo varastaa, kun huventuminen ei heti näy.

Silloin kun varastelu oli pahimmillaan (vieraita kesätyöntekijöitä talo täynnä), niin lainasin lapseltani sellaista lukollista "aarrearkkulelua", ja piilotimme ruokamme sinne parin läheisen työkaverin kanssa. Mahtui hyvin jääkaappiin.

Meillä tuo ruokien sosialisoija on vakituinen työntekijä, n. 45v sairaalloisen saita poikamies. Kantaa kaiken kotiinsa ja säästää näin ruokalaskussa. Kaikki tietävät tämän, mutta esimies voi puuttua vain, jos hänet saadaan kiinni ns. käsi hillopurkissa.

Vierailija
176/202 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lyöt hampaat kurkkuun ja murrat kädet ja jalat.

Tai ammu singolla 🤔

Vierailija
177/202 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku tukityöllistetty palkkatukityöläinen kun ei edes nromaaleja työpaikan sääntöjä ymmärrä. Työkkäriin yhteys

Vierailija
178/202 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyajan kurittomuuden seurauksia. Paljon naureskelen wanhoille ajoille, mutta eipä tätä olisi tapahtunut niinä aikoina, kun herra pomoa noustiin aamuisin tervehtimään hattu kourassa.

Vierailija
179/202 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä lukittavia eväslaatikoita myydään.

Vierailija
180/202 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävää, että lounas meni mutta onko nyt yhdet eväät niin iso asia, että siitä pitää päästä riehumaan ja ilmoittamaan suunnilleen toimarille asti? Ja samalla tehdä kaikkien ilmapiiri astetta kurjemmaksi?

Voisiko vain todeta harjoittelijalle ihan nätisti, että jääkaapissa ei ole yhteisiä ruokia, vaan kaikki ovat jonkun omia. Samalla voi selvittää myös kahvinkeiton ja hankinnan joson niin ankeaa, ettei työnantaja osta kahvia ja teetä.

Harjoittelija tiesi varmasti, että joku eilinen kanapastamössö Tupperwarekipossa on jonkun eväs. Ei kukaan ole niin tyhmä. Kahvien oheisjutut, kuten pullat ja keksit, usein ovat yhteisiä. Mutta lounaseväät!

Älä ole naiivi, sinua viilataan linssiin ja sinisilmäisyyttäsi käytetään hyväksi. Ja hyväksikäyttäjä vaan nauraa tyhmyydellesi. Ehdottomasti ylemmän tahon tietoon tämä varkaus! Varas on se ainoa syyllinen ilmapiirin kurjentumiseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme seitsemän