Henna käyttää vaatteisiin kuukaudessa saman verran kuin moni suomalainen vuodessa
https://www.is.fi/menaiset/tyyli/art-2000011666998.html
Ei voi olla noin tyhmä rahankäyttäjä ja vielä pankissa kouluttajana.
Kommentit (175)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jutusta jäi pois, mistä lähtien Henna on hurahtanut tähän harrastukseen.
Itsellä tuo vaihe kesti 5-7v. Vuositasolla meni 8000-15000e/v. Nykyään ostan vain aidosti laadukkaita vaatteita merkistä välittämättä. Monta jätesäkillistä olen noilta vuosilta karsinut. En jaksaisi enää samaa rumbaa. Vieläkin voisi karsia 10 jätesäkillistä pois kierrosta. Pukeudun nykyään arkisin huppariin ja verkkariin.
Mä tilasin aiemmin älyttömästi vaatteita, toimistoon piti olla melkein joka päivä eri vaatteet. Sitten kun tuli korona ja etätyö niin alkasin pitämään kotona farkkuja ja hupparia. Vaatteita on paljon ja olen niitä myynyt todella halvalla ja vienyt UFF laatikkoon.
Sama täällä. Vaikka oli varaa, rahat olisi voinut käyttää itseensä paremmin. Olen antanut suurimman osan pois. Toimistoasuja ei voi oikein käyttää kuin toimistolla. En tiedä mistä tuli tarve käyttää joka päivä eri asuja. Ehkä se lähti aikoinaan muotiblogeista.
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukin ostakoon rahoillansa mitä haluaa. Ei ole multa pois eikä mua kiinnosta muiden ostelut.
Ai niin tässä kohtaa taas ympäristöllä ei olekaan väliä, koska nainen ostaa vaatteita, koska nauttii niistä?
Ainakin se ostaa kalliita, laadukkaita vaatteita, joita ei ole valmistettu myrkkytehtailla Kiinassa ja lennätetty temupakettina Suomeen.
Marimekon kankaat kyllä tehdään KiinassaKankaat tehdään kiinassa ja vaatteet ommellaan Kiinassa. Myydään Suomessa. Ei eroa henkkamaukkoista ja vastaavista kuin hinnan osalta. Kuosit niitä samoja vanhoja 60-lukulaisia.
Käsitin että osa tuotteista ommellaan Suomessa edelleen, onko valmistus siirretty Kiinaan nyt kokonaan lopullisesti?
🇺🇦🇮🇱
Meillä mies ei hyväksyisi että käyttäisin noin paljon rahaa vaatteisiin kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jutusta jäi pois, mistä lähtien Henna on hurahtanut tähän harrastukseen.
Itsellä tuo vaihe kesti 5-7v. Vuositasolla meni 8000-15000e/v. Nykyään ostan vain aidosti laadukkaita vaatteita merkistä välittämättä. Monta jätesäkillistä olen noilta vuosilta karsinut. En jaksaisi enää samaa rumbaa. Vieläkin voisi karsia 10 jätesäkillistä pois kierrosta. Pukeudun nykyään arkisin huppariin ja verkkariin.
Mä tilasin aiemmin älyttömästi vaatteita, toimistoon piti olla melkein joka päivä eri vaatteet. Sitten kun tuli korona ja etätyö niin alkasin pitämään kotona farkkuja ja hupparia. Vaatteita on paljon ja olen niitä myynyt todella halvalla ja vienyt UFF laatikkoon.
Sama täällä. Vaikka oli varaa, rahat olisi voinut käyttää itseensä paremmin. Olen antanut suurimman osan pois
Ainakin Jenkeissä toimistoissa on tapana että työntekijöillä on joka päivä eri vaatteet, jos menee kahtena päivänä peräkkäin samoilla vaatteilla töihin Jenkeissä niin tulee ihmettelyä. Itse joskus ihmettelin kun eräs kollega piti tyyliin viikon samoja vaatteita.
Shoppailu voi olla addiktoivaa ja tuoda sisältöä tyhjältä ja merkityksettömältä tuntuvaan elämään. Fight Club on metafore tyhjälle valkokauluselämälle ja julkaistiin reilut 25 vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Olen ostanut vuosien varrella kasmir-villatakkeja. Ne ovat edelleenkin käyttökelpoisia. Vaativat käsinpesua Marseille-saippualla ja tuuletusta ulkona sekä lepoa (ei joka päivä samaa takkia). Merinokin on ihan hyvä, mutta aina kun sorrun ostamaan nätin sekakuitupuseron, jossa on akryylia, se nyppyyntyy ja venyy vuoden aikana pilalle. On minulla nukanpoistomaite, mutta ei se perussyytä poista. Muovihan on muovi, vaikka sille keksii kauniita nimiä.
Tämä. Katson aina materiaalitiedot ja jätän muovivaatteet ostamatta. Näyttävät hyvältä vain ekoihin pesuun saakka.
Silloin kun muovivaatteet tulivat markkinoille, enkä ollut vielä huomannut muutosta materiaaleissa, oli olo kuin olisi ollut työpäivän hiostavassa pussissa. Ihmettelin onko liian aikaiset vaihdevuodet vai mikä mättää.
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukin ostakoon rahoillansa mitä haluaa. Ei ole multa pois eikä mua kiinnosta muiden ostelut.
Ai niin tässä kohtaa taas ympäristöllä ei olekaan väliä, koska nainen ostaa vaatteita, koska nauttii niistä?
Ainakin se ostaa kalliita, laadukkaita vaatteita, joita ei ole valmistettu myrkkytehtailla Kiinassa ja lennätetty temupakettina Suomeen.
Marimekon kankaat kyllä tehdään KiinassaKankaat tehdään kiinassa ja vaatteet ommellaan Kiinassa. Myydään Suomessa. Ei eroa henkkamaukkoista ja vastaavista kuin hinnan osalta. Kuosit niitä samoja vanhoja 60-lukulaisia.
Käsiti
Viimeksi kun kävin liikkeessä, kaikkien katsomieni vaatteiden lapuissa luki made in china. Ehkä en osannut katsoa oikeita vaatteita. Jos tekevät taas Suomessa, voin palata asiakkaaksi. Toistaiseksi löydän Suomessa tehtyä, parempilaatuista vaatetta puolet halvemmalla.
Tämä rättibuumi tuli mielestäni somen mukana. Tuli päivän asu postaukset, muotivaikuttajat ilmaisvaatteineen ja vaatteiden kertakäyttökulttuuri. Miehillä tätä ei ole, ja useissa vaateketjuissa miesten vaatteet ovat parempilaatuisia.
Vierailija kirjoitti:
Shoppailu voi olla addiktoivaa ja tuoda sisältöä tyhjältä ja merkityksettömältä tuntuvaan elämään. Fight Club on metafore tyhjälle valkokauluselämälle ja julkaistiin reilut 25 vuotta sitten.
Mulla on shoppailu addiktio ja elämäni on todella tyhjää ja merkityksetöntä, ainoa ilo on shoppailla netissä ja palstailla.
Maaseudun tulevaisuus kirjoitti vuosi sitten:
Marimekko mielletään suomalaiseksi, mutta valmistuksesta vain seitsemän prosenttia tapahtuu Suomessa
Marimekon suurin valmistusmaa on Kiina, ja myynnin kiihdyttäminen Aasiassa kuuluu yhtiön kasvustrategiaan.
En tiedä voiko laittaa linkkiä. Googlella löytyy. Mikä on tuo 7 prosenttia?
Typerä ajatus, että Henna ei saa ostaa vaatteita koska joillain on tiukkaa rahasta ja he eivät pysty samaan. Tällä logiikalla suomalaiset ei saa ostaa ruokaa, koska jossain päin maailmaa ihmisiä menehtyy nälkään.
Parasta suomen taloudelle on, että Henna shoppailee ja samoin kaikki muut jotka siihen kykenee. Jos kaikki laittaisi rahahanat kiinni, verottaja nuolee näppejä, yritykset kaatuu ja yhteiskunta ei pyöri.
Vaatteet on hänen harrastus siinä missä jollekin neulominen, välineurheilu tai matkustelu. Go Henna, mutta osta vastuullista kiinakrääsän sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Tämä rättibuumi tuli mielestäni somen mukana. Tuli päivän asu postaukset, muotivaikuttajat ilmaisvaatteineen ja vaatteiden kertakäyttökulttuuri. Miehillä tätä ei ole, ja useissa vaateketjuissa miesten vaatteet ovat parempilaatuisia.
Kyllä tätä "rättibuumia" on ollut aina, ennen someakin. Toki nykyään helpompaa ja some saattaa siihen osaa houkutella tai painostaa, ja toisaalta vaatteita myös saa halvemmalla nykyään kuin ennen. Laatu tietty laskenut niissä...
Muistan omilta teinivuosilta ysäriltä, kun ihastelin muutamia tyttöjä koulussa, joilla oli ihania vaatteita ja joka päivä erilaiset. Olivat kyllä harvinaisuuksia, vähän rikkaammista perheistä, tai ainakin perheistä joissa vanhemmat priorisoivat lapsilleen runsaasti uusia vaatteita. Itse ja moni muu kaveri sai uusia vaatteita lähinnä syksyllä koulun alkaessa ja ehkä joululahjaksi. Ja silloinkin tyyliin vain yhdet uudet housut, ja pari paitaa. Ja nekin yleensä kauhealla ruinaamisella.. :D
Ostais hyviä ja mieluisia vaatteita, niin ei tarvis koko ajan uusia.
Ja makuasioitahan nämä on, mutta aika tylsästi ja epämiellyttävästi pukeutuu.
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö se ole melko luonnollista, että kankaat tehdään Kiinassa, sillä Suomessa ei voi kasvattaa puuvillaa, silkkiä, ja Pellava Kim kasvatus haasteellista ja kallista ja puuvillan suurin tuottaja on Kiina. Marimekon kankaat taas painetaan Suomessa. Näin on ollut aina, myös muilla vaatetehtailla. Myös Venäjä on joskus tuottanut puuvillaa.
Suomessa tuotettua kangasta on todella vähän, lähinnä sisustusdesingniä.
Monella suomalaisella yrityksellä, kuten Marimekolla, Reimalla jne. on omat myymälät Kiinassa ja myynti korkeat, samoin Japanissa, siksi ihan luonnollista, että tuotantoa myös Aasiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
<
Olet väärässä. Suomessa valmistetaan vaatetukseen mm merino ja puuvillaneuloksia ja collegea. Suomessa painetaan kankaita vaateteollisuudelle, ja näihin kankaat kuten luomupuuvilla tulee usein Euroopasta. Puuvilla meillä ei tietysti kasva, mutta kyllä Euroopassa valmistetaan vielä paljon kankaita.
Marimekon kankaita ei paineta Suomessa ja viedä Kiinaan ommeltaviksi. Jotain pientä saatetaan painaa, mutta ei näitä Kiinan vaatteiden vaatetuskankaita. Mulla on paljon marimekkoja, ja 90-luvun marit on edelleen huippulaatua, joissa kangas ja värit ja ryhti pysyy. 2000-luvulla halpuuttivat tuotannon.
Vierailija kirjoitti:
Typerä ajatus, että Henna ei saa ostaa vaatteita koska joillain on tiukkaa rahasta ja he eivät pysty samaan. Tällä logiikalla suomalaiset ei saa ostaa ruokaa, koska jossain päin maailmaa ihmisiä menehtyy nälkään.
Parasta suomen taloudelle on, että Henna shoppailee ja samoin kaikki muut jotka siihen kykenee. Jos kaikki laittaisi rahahanat kiinni, verottaja nuolee näppejä, yritykset kaatuu ja yhteiskunta ei pyöri.
Vaatteet on hänen harrastus siinä missä jollekin neulominen, välineurheilu tai matkustelu. Go Henna, mutta osta vastuullista kiinakrääsän sijaan.
Tämä. Ja yksi syy miksi suomalaiset vaatetehtaat ja valmistajat ovat tehneet konkurssin tai lopettaneet, ovat juuri se, ettei ihmiset enää viitsi pukeutua, eivätkä osta vaatteita. Suomessa on 2000-luvulla lopettanut valtava määrä kotimaisia vaatevalmistajia, kun kauppa ei käy, vaan ihmiset ostavat käyttöönsä vanhoja riepuja kirpparilla. Samassa suhteessa työttömyys lisääntynyt ja valtion verotulot.
Sama myös kengissä, eikä muitakaan palveluita käytetä ja ennen niitä oli joka kadunkulma6ssa, kuten kotiompelijoita, vaatekorjaajia, kampaamoja, kemikaali-ja meikkistudioita, vaatepesuloita, suutaripalveleluita jne. joita suomalaiset naiset käyttivät ennen ahkerasti, oli miten pienituloinen tahansa ja liiketoiminta kukoisti. Jopa opiskelijana käytiin kerran viikossa kampaajalla, vaikka ei ollut mitään juhlia ja pukeuduttiin kauniisti ja tyylikkäästi.
Kaikessa muussa säästettiin, paitsi vaatteissa ja kulttuurissa ja ihmiset olivat onnellisia,kun kauneutta ympärillä.
Minä käytän tuon verran ehkä viidessä vuodessa ja pidän itseäni siinä suhteessa fiksuna.
Kyllä edelleen Marimekon kankaat painetaan Suomessa, Helsingissä ja Herttoniemessä. Sieltä tulee painosta miljoonia metriä kangasta.
https://company.marimekko.com/fi/tapaa-valmistaja-marimekon-kangaspaino…
Kotona ollessa tykkään käyttää rentoja rytkyjä, mutta ihmisten ilmoille laitan päälle siistejä ja kivoja vaatteita. Olen myös ihmeissäni tästä trendistä, missä peseydytään vain pari kertaa viikossa. Kivat vaatteet myös säilyy pidempään kivoina, kun niitä ei käytä ruokaa tehdessä tms.
Niinpä. Jos mulla olisi varaa niin ostaisin enemmän vaatteita. Ja tuo vaatehuone on hieno idea. En valita enkä ole kateellinen.