Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko muita, jotka vihaavat yhteisiä perheaterioita?

Vierailija
12.02.2024 |

Olen erityisherkkä, en vaan mitenkään siedä tiettyjä ääniä ja liikkeitä, mm. syömistä

Niin pienestä kuin muistan, vihasin istua perheeni kanssa ruokapöydässä. Kiehuin koko ajan vihasta, koska he maiskuttivat, ryystivät, jauhoivat kuin lehmät ja näyttivät typeriltä ja ällöttäviltä. Toivoin, että kuolisivat pois ja pääsisin eroon heistä. En voinut syödä mitään ja painostus johti syömishäiriön syntyyn. Pyörittelin yleensä ruokaa lautasella, kunnes muut kyllästyivät ja lähtivät pöydästä. Silloin kippasin ruuat roskiin ja peittelin sinne piiloon. Teini-iässä en enää suostunut olemaan samassa pöydässä, vaan vein lautasen huoneeseeni, ja kävin kippaamassa ruuat pois sitten kun muut olivat poissa. Myöskään kouluruokaa en syönyt. Olin lasten saamiseen asti 168 cm ja noin 40 kg. Leipää söin ja karkkia. Mutta en mitään terveellistä.

Meillä on nyt suurperhe ja mieheni mielestä perheateriat ovat tärkeitä. Mutta minä kärsin niistä. Koska lapset maiskuttavat, ryystävät, jauhavat kuin lehmät.... En myöskään voi syödä mieheni laittamaa ruokaa, koska hän tekee sen "väärin". Se on pahaa. Suostun syömään vain itse valmistamaani ruokaa. Istun ruokapöydässä ja syön ehkä vähän kuivaa riisiä tms.

Onko minun pakko yrittää syödä perheen kanssa? Tulen ihan jäätävän kiukkuiseksi siitä, eivätkä ruokailut ole todellakaan mitään mukavia hetkiä. Vietän mukavat hetket jossain ihan muualla. Minulla ei ole myöskään minkäänlaista tarvetta "muuttua toisenlaiseksi". Minä olen mikä olen, eikä mikään kallonkutistaja saa minua rakastamaan syömistä ylipäänsä, eikä varsinkaan toisten kanssa.

Kommentit (86)

Vierailija
1/86 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana teksti 😄

Vierailija
2/86 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko miettinyt millaista mallia annat lapsillesi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/86 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihasin paskassa perheessä. Koko aikuisikäni olen ollut yksineläjä, ihanaa kun ei tarvitse sietää enää muita saman katon alla.

Vierailija
4/86 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota ero ja muuta yksin asumaan jonnekin. Sen verran voisit ajatella lapsiasi.

Vierailija
5/86 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi hankit perheen? Ihan uteliaisuuttani kysyn. 

Vierailija
6/86 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi vaan kohtalotoveri. Mulla ei ole suurperhettä nyt eikä lapsuudenkodissa, mutta inhoan ylipäätään ruokailua muiden ihmisten seurassa. Olen äärimmäisen tietoinen ympärilläni olevista mussuttajista, suu auki puhujista, ryystäjistä jne. Yritä siinä sitten nauttia ruuasta, kun mietit vaan, kuinka paljon kuolaroiskeita niiltä suu auki pupertajilta lentelee siihen pöydälle. 

En ole tietääkseni eritysherkkä, mutta jostain syystä syöminen on ollut aina vaikeaa jos ympärillä on muita ihmisiä. Tuo kuvauksesi kuulostaa siis hirveän tutulta :)

Vierailija
7/86 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päässä vikaa moisella vihaajalla.

Vierailija
8/86 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko koskaan miettinyt miten koko perheesi kihisee kiukusta kun yrittävät sietää vihaista naamaasi? Kaikilla varmasti on mukavampaa jos olet poissa kun muut syövät, älä viitsi enää ärsyttää heitä läsnäolollasi. 

Vierailija
9/86 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauniisti puhut läheisistäsi 

Vierailija
10/86 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi varmaan puhua tuollaiset asiat läpi. Minun yksi lapsistani kärsii, kun toinen lapsistani pitää hänen mielestään liikaa ääntä syödessään. Ei siitä ole haittaa, että ei siedä syömisen ääniä. Voi syödä sivummalla ja poistua toiseen huoneeseen, kun muut syövät. Vaivalle on ihan nimikin. Tosin ihmisten vihaaminen ja heidän nimittelynsä sen vuoksi, että he syövät ja nauttivat ruoasta, on väärin. Aloittajan tekstistä huomaa hyvin, kuinka asiat kärjistyvät, kun niistä ei puhuta.

Vierailija
11/86 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinähän on hyvä syy, kun sanot miehellesi, että haluat syödä vain itse valmistamaasi ruokaa. Tee sitä vaikka pakkaseen ja syöt yksin kun tulee sopiva hetki.

Vierailija
12/86 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä. Miksikö hankin perheen? Koska muussa tilanteessa pidän heistä ja haluan jatkaa itseäni lapsissani. Ei siis yhtään haittaa, että saavat mallia. Päinvastoin. Ei ole tarvetta muuttaa erilleen.

Vierailija
13/86 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisherkät on ihan helvetin ärsyttäviä tuosta syystä. Se oma metelöinti ei koskaan häiritse mutta jos toinen kilauttaa vaikka lasin toiseen niin koko helvetti on irti. 

Vierailija
14/86 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten noin sairas voi olla perheellinen?

Vierailija
15/86 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään perheaterioista. Kiva syödä yhdessä. Kukaan ei mussuta suu auki tai ryystä mitään.

Vierailija
16/86 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletpa tosi fiksu kun teet jälkeläisiä vaikka susta ei ole äidiksi.

Vierailija
17/86 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen vasten tahtoani perheetön ikisinkku. Olisit kiitollinen, että sulla on perhe, jonka kanssa istahtaa yhteiseen pöytään.

Vierailija
18/86 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erityisherkät on ihan helvetin ärsyttäviä tuosta syystä. Se oma metelöinti ei koskaan häiritse mutta jos toinen kilauttaa vaikka lasin toiseen niin koko helvetti on irti. 

Minulla on aikuinen poika, joka ei kestä kovia ääniä. Sisarensa vauvaikäistä tytärtä hän jaksaa kuunnella vain tietyn aikaa. Ei meistä häntä kukaan siitä syytä. Hän on silti rakastava eno. Ei meistä kukaan ole täydellinen, eikä kukaan valitse syntyä sellaiseksi, että väsyy ärsykkeistä nopeammin kuin muut,

Vierailija
19/86 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tykkään perheaterioista. Kiva syödä yhdessä. Kukaan ei mussuta suu auki tai ryystä mitään.

Samoin. Elämme nykyään mieheni kanssa kaksin kun lapset ovat maailmalla mutta 1-4 kuukaudessa meitä on 6-20 pöydässä.

Ap varmaan sekoaisi🤣

Meillä jutellaan ja nauretaan pöydässä yhteen ääneen, on hälinää, ihmiset kierrättävät astioita, joku hakee keittiöstä lisää. Lapset samassa pöydässä siitä lähtien kun osaavat istua syöttötuolissa. 

Syömiseen kuluu enimmillään tunteja italialaiseen tyyliin. Olen aina yhtä onnellinen kun pesueeni tai ystäväni ovat pöytämme ääressä:)

Vierailija
20/86 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko koskaan miettinyt miten koko perheesi kihisee kiukusta kun yrittävät sietää vihaista naamaasi? Kaikilla varmasti on mukavampaa jos olet poissa kun muut syövät, älä viitsi enää ärsyttää heitä läsnäolollasi. 

Mieheni ylipuhuu minua syömään perheen kanssa, vaikka hyvin tietää, että vihaan sitä. Hänen mielestään minun pitää uhrautua, jotta meillä olisi "yhteisiä perheaterioita". Yrittää kysellä mitä suostuisin syömään, mutta tulen niin pahantuuliseksi jo kyselystä, etten syö mitään. En syö myöskään pakastettua ruokaa, vaikka se olisi omaani. Pitää olla vasta valmistettua. Enkä muuten ikinä nimittele ketään ääneen, ne mielikuvat ovat vaan päässäni, tuntuu kun olisin joutunut possulauman kanssa lättiin. Muissa tilanteissa he ovat silmissäni ihan eri ihmisiä.

Ja ihan terveiden kirjoissa olen, työssäkäyvä, aktiivinen yhteiskunnan jäsen.

t. ap