Jatkossa vuokranantaja saa varmuudella ainakin toimeentulotuen osuuden vuokrasta
Helmikuusta lähtien toimeentulotuen saaja ei voi valita sitä maksaako hän itse tuon osan vuokrasta vai ei. Tämä on hyvä uudistus. Moni tt-tuen saajista on käyttänyt nuokin rahat päihteisiin ja vuokranantaja on jäänyt nuolemaan näppejään.
Kommentit (153)
Olen jo kauan sitten huomannut, että tällä palstalla on lähes mahdotonta keskustella yhteiskunnallisista asioista. Pahimmat öyhöttäjät ovat aina niitä jotka eivät tiedä aiheesta mitään vaan painavat menemään "mutta kun musta tuntuu"-tuntumalla. He, jotka asioista ovat perillä, eivät juurikaan halua osallistua keskusteluihin koska he joutuvat aina öyhöttäjien raivon kohteeksi. Sen näkee jälleen kerran tästäkin keskustelusta.
Itse olen pitkäaikaistyötön (eräänlainen kokemusasiantuntija siis) ja tiedän, että kyseessä oleva uudistus on yleisesti ottaen hyvä, mutta siinä on myös huonotkin puolensa. En kuitenkaan aio asiasta tämän enempää keskustella koska tiedän, että jo tämä viesti saa öyhöttäjien verenpaineen kohoamaan eikä keskustelun jatkosta tule siksi yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tämän muutoksen idea on? Eikö se ole paljon kätevämpää, että vuokralainen itse huolehtii vuokranmaksunsa kuin että eri kuukausina eri summia tulee eri tahoilta? Kyselee vuokranantaja.
Tässä on varmaan ajateltu sitä, kun näiltä ihmisiltä ei useinkaan se rahankäyttö onnistu, niin hoidetaan se maksu vuokranantajalle suoraan, ettei ne mene omaan taskuun. Tällä myös ehkäistään asunnottomuutta.
Miltä näiltä ihmisiltä?
Ja oletko tarkistanut että aloitus pitää paikkaansa ja millä sitä on perusteltu?
Luulisi sinun alan ihmisenä ottavan selvää ennenkuin puhut mitään. Ja luulisi ettet luokittelisi ja arvostelisi ihmisiä.
Tässä teille Kelan kertomana, miksi muutos tulee: "Muutok
"vähentää vuokranantajien ja asiakkaiden välistä epäselvyyttä vuokranmaksusta"
Tuollahan sitä juuri lisätään :D Maksu tulee monessa erässä ja liikamaksuja palautellaan edestakaisin. Tyhmin uudistus ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Aivan järjetön uudistus. Mikä lasketaan vuokran osuudeksi toimeentulotuesta? Mä saan asumistukea 260 euroa (tämä tulee mun tilille) ja maksan vuokran heti kokonaisuudessaan itse, kun työttömyyspäiväraha tulee. Toimeentulotukihakemuksen laitan aikaisintaan kuukauden ensimmäisenä päivänä ja jos jään odottelemaan päätöstä, niin vuokranmaksu on jo myöhässä.
Jos Kela on maksanut toimeentulotuesta vakuuden Kela maksaa 1.2 alkaen vuokran osuuden toimeentulotuesta suoraan vuokranantajalle. Valitettavasti asumistuki ei mene jatkossakaan suoraan vuokranantajalle jos asiakas ei ole niin valinnut, toki pitää olla tyhmä jos ei asumistukea suoraan vuokranantajalle ohjaa.
Vierailija kirjoitti:
Vuokranantajana laittaisin tuollaisen vuokralaisen pihalle. Ei vaikuta kovinkaan luotettavalta vuokralaiselta.
Miten niin? Jos se kerta aletaan tehdä pakotetusti eli enää ei voi itse valita maksetaanko vuokran osuus itselle vai vuokranantajalle. Esimerkiksi itse saan myös toimeentulotukea ja kyllä olen aina vuokran maksanut ensin ennen kuin mitään muuta. Miten se tekisi minusta epäluotettavan vuokralaisen jatkossa, jos se kerta on Kelan tai siis hallituksen päätös että näin toimitaan jatkossa? Kait se sitten tehdään kaikille toimeentulotuen saajille samanlailla.
Vierailija kirjoitti:
Älä höpötä, avauksesi ei pidä paikkaansa. Tuen saaja voi yhä itse valita ja päättää, kuka tuen saa.
Niin, aloituksessa ei ollut linkkiä tueksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ongelma siinä on, että vuokra maksetaan kelatuen osalta suoraan vuokranantajalle? Loput asukas sitten maksaa itse. Mielestäni asumistuki ei ole mikään häpeällinen asia.
Eihän tässä asumistuesta ole kysymys. Lue aloittajan sepustus. Kyse on toimeentulotuesta!
Kelalta sekin tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan järjetön uudistus. Mikä lasketaan vuokran osuudeksi toimeentulotuesta? Mä saan asumistukea 260 euroa (tämä tulee mun tilille) ja maksan vuokran heti kokonaisuudessaan itse, kun työttömyyspäiväraha tulee. Toimeentulotukihakemuksen laitan aikaisintaan kuukauden ensimmäisenä päivänä ja jos jään odottelemaan päätöstä, niin vuokranmaksu on jo myöhässä.
Jos Kela on maksanut toimeentulotuesta vakuuden Kela maksaa 1.2 alkaen vuokran osuuden toimeentulotuesta suoraan vuokranantajalle. Valitettavasti asumistuki ei mene jatkossakaan suoraan vuokranantajalle jos asiakas ei ole niin valinnut, toki pitää olla tyhmä jos ei asumistukea suoraan vuokranantajalle ohjaa.
Mikä se vuokran osuus siis on? Ei niitä ole tt-laskelmassa mitenkään eritelty ja korvamerkitty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä se vuokran osuus siis on? Ei niitä ole tt-laskelmassa mitenkään eritelty ja korvamerkitty.
Kyllä minun tt-laskelmassa ainakin summat ihan eriteltyinä on. Ja tuon muutoksen jälkeen päätöksissä näkyy se summa mikä jää asiakkaalla maksettavaksi vuokranantajalle.
"Kelan maksama summa ja asiakkaan maksettavaksi jäävä summa kerrotaan asiakkaan saamassa toimeentulotukipäätöksessä."
https://www.kela.fi/ajankohtaista/toimeentulotuen-lainmuutos-vaikuttaa-…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyt vuokranantajalta että paljonko Kela on maksanut ja maksat loput vuokrasta sen jälkeen. Problem solved.
"Kyllä minun tt-laskelmassa ainakin summat ihan eriteltyinä on. Ja tuon muutoksen jälkeen päätöksissä näkyy se summa mikä jää asiakkaalla maksettavaksi vuokranantajalle."
Ei todellakaan ole eritelty, että tästä maksettavasta 200 eurosta 50 euroa on perusosaa ja 150 euroa asumiskuluihin.
Kysyt vuokranantajalta että paljonko Kela on maksanut ja maksat loput vuokrasta sen jälkeen. Problem solved.
Ei se vuokranantajan homma ole seurata mitä summia milloinkin tulee, kunhan eräpäivänä on koko summa tilillä.
Onko joku noin avuton että kuvittelee jos liikaa maksaa niin rahoja siirrellään edestakaisin, ei siirrellä. Jos menee liikaa se liika maksu siirtyy seuraavalle kuukaudelle. Yksi sukulainen maksoi koko vuokran, ei hoksannut että asumistuki meni jo eikä sitä vähentynyt omasta osuudesta, no lopulta soittivat ja sanoivat että ei saa maksaa useampaan kuukauteen vuokraa, kun on maksanut etukäteen
Tuo hankaloittaa taloudenhoitoa, jos tulee yllättäviä menoja. On helpompi kun rahaa tulee 2 kertaa kuussa, jos esim. työttömyysavustus tulee kuun puolivälissä, ja toimeentulotuki kuun alussa. Jos jatkossa toimeentulotuki menee vuokranantajalle, joutuu koko ajan miettimään missä vaiheessa maksaa vuokrasta vielä itselle jäävän osuuden. Kuun lopussa tilillä ei saa olla rahaa, muuten Kela vähentää sen toimeentulotuesta.
Voi siis käydä niin, että työttömyyskorvauksesta täytyy maksaa kahden kuukauden vuokran omavastuu, koska tilillä ei saa olla kuun lopussa rahaa. Sitten ei jää rahaa ruokaan.
Valtaosa maksaa omavastuuta enemmän kuin mikä on kuun alussa tuleva toimeentulotuki.
Menee puljaamiseksi.
Vierailija kirjoitti:
"Kyllä minun tt-laskelmassa ainakin summat ihan eriteltyinä on. Ja tuon muutoksen jälkeen päätöksissä näkyy se summa mikä jää asiakkaalla maksettavaksi vuokranantajalle."
Ei todellakaan ole eritelty, että tästä maksettavasta 200 eurosta 50 euroa on perusosaa ja 150 euroa asumiskuluihin.
Päätöksen kohdasta "Laskelma" kohta "Menot"
Siitä "Vuokra" ja "Perusosa"
Siitä sarakkeet "Ilmoitettu" ja "Huomioitu"
Pitäisi kyllä selvitä.
Jatkossa päätöksessä tulee lukemaan myös se summa minkä Kela maksaa vuokranantajalle ja mikä asiakkaalla itsellään jää maksettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Tuo hankaloittaa taloudenhoitoa, jos tulee yllättäviä menoja. On helpompi kun rahaa tulee 2 kertaa kuussa, jos esim. työttömyysavustus tulee kuun puolivälissä, ja toimeentulotuki kuun alussa. Jos jatkossa toimeentulotuki menee vuokranantajalle, joutuu koko ajan miettimään missä vaiheessa maksaa vuokrasta vielä itselle jäävän osuuden. Kuun lopussa tilillä ei saa olla rahaa, muuten Kela vähentää sen toimeentulotuesta.
Voi siis käydä niin, että työttömyyskorvauksesta täytyy maksaa kahden kuukauden vuokran omavastuu, koska tilillä ei saa olla kuun lopussa rahaa. Sitten ei jää rahaa ruokaan.
Valtaosa maksaa omavastuuta enemmän kuin mikä on kuun alussa tuleva toimeentulotuki.
Menee puljaamiseksi.
Kuukauden lopussa saa olla vaikka 1000 euroa rahaa tilillä mikäli se ei ole ns. Ylimääräistä tuloa. Tiliä ei todellakaan tarvitse tyhjentää nolliin joka kuukausi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi kyllä selvitä.
Jatkossa päätöksessä tulee lukemaan myös se summa minkä Kela maksaa vuokranantajalle ja mikä asiakkaalla itsellään jää maksettavaksi.
Puhut ihan eri asiasta. Ei lopullisessa summassa ole eritelty sitä mihin se pitää käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Olen jo kauan sitten huomannut, että tällä palstalla on lähes mahdotonta keskustella yhteiskunnallisista asioista. Pahimmat öyhöttäjät ovat aina niitä jotka eivät tiedä aiheesta mitään vaan painavat menemään "mutta kun musta tuntuu"-tuntumalla. He, jotka asioista ovat perillä, eivät juurikaan halua osallistua keskusteluihin koska he joutuvat aina öyhöttäjien raivon kohteeksi. Sen näkee jälleen kerran tästäkin keskustelusta.
Itse olen pitkäaikaistyötön (eräänlainen kokemusasiantuntija siis) ja tiedän, että kyseessä oleva uudistus on yleisesti ottaen hyvä, mutta siinä on myös huonotkin puolensa. En kuitenkaan aio asiasta tämän enempää keskustella koska tiedän, että jo tämä viesti saa öyhöttäjien verenpaineen kohoamaan eikä keskustelun jatkosta tule siksi yhtään mitään.
Nooh, ehkä jotkut joutuvat itsekin tukihelvettiin ja sitten on turha tulla kysymään neuvoja, selvittäköön itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menee puljaamiseksi.
Kuukauden lopussa saa olla vaikka 1000 euroa rahaa tilillä mikäli se ei ole ns. Ylimääräistä tuloa
Ei saa enää nykyisin. Kela on muuttanut linjausta sen suhteen, että enää ei saa olla suurehkoa summaa tilillä, vaikka se olisi ns. etuuksista jäljelle jäänyttä. Katsotaan, että se on säästöä, jos sitä ei tarvitse käyttää elämiseen edellisen kk aikana. Ei auta, vaikka se on tarkoitettu kuun alussa maksettavan vuokran omavastuuseen. Näistä on käsittääkseni jo ollut ennakkotapauksia oikeudessa.
Koska työmarkkinatuki maksetaan 4 viikon välein, tämä aiheuttaa välillä tilanteita, jolloin siitä on pakko säästää seuraavan kk vuokraan.
Itse maksan omavastuuta 390e, ja toimeentulotuki on 210e, jos ei ole siihen hyväksyttäviä laskuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi kyllä selvitä.
Puhut ihan eri asiasta. Ei lopullisessa summassa ole eritelty sitä mihin se pitää käyttää.
Siinä kerrotaan erittäin selkeästi mitä varten tuki on myönnetty. Jos tuki on myönnetty vuokraan, niin sen verran kela jatkossa maksaa vuokranantajalle.
Niin siis kopio vuokralaskustahan aina toimitetaan Kelaan kun toimeentulotukea haetaan. Siinähän ne kaikki tarpeelliset tiedot lukee.