Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jatkossa vuokranantaja saa varmuudella ainakin toimeentulotuen osuuden vuokrasta

Vierailija
04.01.2026 |

Helmikuusta lähtien toimeentulotuen saaja ei voi valita sitä maksaako hän itse tuon osan vuokrasta vai ei. Tämä on hyvä uudistus. Moni tt-tuen saajista on käyttänyt nuokin rahat päihteisiin ja vuokranantaja on jäänyt nuolemaan näppejään. 

Kommentit (153)

Vierailija
41/153 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli tässä on haettu taas rikkaiden asuntosijoittajien etua ja suomalaiset veronmaksajat maksavat nämä asuntosijoittajien asunnot, aivan järjetöntä touhua siis

Vierailija
42/153 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan järjetön uudistus. Mikä lasketaan vuokran osuudeksi toimeentulotuesta? Mä saan asumistukea 260 euroa (tämä tulee mun tilille) ja maksan vuokran heti kokonaisuudessaan itse, kun työttömyyspäiväraha tulee. Toimeentulotukihakemuksen laitan aikaisintaan kuukauden ensimmäisenä päivänä ja jos jään odottelemaan päätöstä, niin vuokranmaksu on jo myöhässä. 

Jotkut kato ryyppää sen rahan jos saavat omalle tilille...

Älä jaksa. Tuo on jotakin ihme harhaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/153 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun vuokra on suurempi kuin Kelan normit. Toimeentulotuki on paljon pienempi kuin summa, jonka maksan itse asumistuen jälkeen. Ikinä ei ole ollut maksuongelmia, eikä vuokra myöhässä. 

Meneekö siis jatkossa toimeentulotuki suoraan vuokranantajalle, kuten asumistukikin? 

Ei.

Vierailija
44/153 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan järjetön uudistus. Mikä lasketaan vuokran osuudeksi toimeentulotuesta? Mä saan asumistukea 260 euroa (tämä tulee mun tilille) ja maksan vuokran heti kokonaisuudessaan itse, kun työttömyyspäiväraha tulee. Toimeentulotukihakemuksen laitan aikaisintaan kuukauden ensimmäisenä päivänä ja jos jään odottelemaan päätöstä, niin vuokranmaksu on jo myöhässä. 

Mutta miksi meidän kaikkien pitää joutua tuohon samaan systeemiin? Mä en ryyppää koskaan eikä mulla ole minkäänlaisia maksuhäiriömerkintöjä tai vuokrarästejä. Olen ainoastaan köyhä, mutta en millään tavalla ongelmainen.

Olet hyvin harvinainen yksittäistapaus. Säännöt o

Kaffebulla on aivan pihalla asioista. Nykyisin toimeentulotuelle tippuu aivan tavallisia ihmisiä, joilla ei ole päihde/ mt ongelmia. Korkeakoulutettuja, vastuullisia, aktiivisesti töitä hakevia ja opiskelevia ihmisiä. Tunnen useita. Itsekin olen maksanut aina vuokrat ja muutkin laskut ajallaan, luottotiedot on kunnossa, koti on siisti eikä mikään ole rempallaan. En käytä mitään päihteitä ja elän säännöllistä elämää, ei ole kotieläimiäkään. 

Vapailta markkinoilta en saanut vuokra-asuntoa, koska olen työtön, ja Kelan vakuus. Olen asunut samalla vuokranantajalla yli 20v ilman mitään häiriö/ varoitusmerkintää. Lapsen muutettua omilleen etsin pienempää asuntoa myös vapailta markkinoilta, mutta en saanut. Muutin sitten saman vuokranantajan pienempään asuntoon. Naapurustossa on aivan tavallisia vastuuntuntoisia ihmisiä, joista moni saa toimeentulotukea, kuka mistäkin syystä.

Ihmettelen vuokranantajia, jotka eivöt halua kaltaistani vuokralaista, mutta asunnontuoajanarkit saavat asunnon. 

Vierailija
45/153 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko näitä tapauksia paljonkin?

Tuntuu, että muutaman väärinkäytöksen takia rankaistaan kaikkia.

Luulis, että on vuokralaiselle sekä vuokranantajalle selvempää kun koko summa maksetaan kerralla eikä joka kuukausi mahdollisesti eri summia eri tahoilta.

"Joka kuukausi mahdollisesti eri summia eri tahoilta"? Eihän se ole kuin 2 maksua eri maksajalta. Ei ne summat mitenkään muutu. Eikä tuo eroa paljoa siitäkään, että esimerkiksi pariskunta tai kämppikset maksaisivat vuokran puoliksi omilta tileiltään vuokranantajalle.

Vierailija
46/153 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa huomaa taas, kuinka ihmiset nykyään reagoivat tunteella eivätkä ajatuksella. Oh internet. 

Tuen saaja päättää tästäkin eteenpäin, mihin suostuu ja mihin ei. Kelan vakuus alkaa tämän jälkeen varmaan kelvata markkinoilla paremmin, kun voi vaatia toimeentulotukea itselleen vuokranantaja. Nykyäähän Kelan vakuus ei ole kelvannut oikein kellekään.

Itse maksan vuokrani pitkäaikaistyöttömänä kokonaan itse, olen aina maksanut. 

Vierailija
47/153 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiaan löyhästi liittyen. Myin velattoman asuntoni sijoittajalle ja jäin toistaiseksi vuokralle samaan kämppään. Toki sanoin, että saatan muuttaa milloin tahansa.

Kuitenkin hän halusi vuokravakuuden. Hetken kummastelin, kun hän laittaa tililleni kymmeniä tuhansia ja haluaa vakuuden...

Se on kuulemma nykyaikaa. 

Vierailija
48/153 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyväksytyt asumismenot - asumistuki = vuokran osuus toimeentulotuesta.

Haet jatkossa sen toimeentulotuen 2 viikkoa ennen toimeentulotuen tarvetta, kuten kuuluukin, niin vuokranmaksu hoituu ajallaan.

Hänhän nimenomaan maksaa vuokran ajallaan 🤦

Hänhän nimenomaan sanoi että hakee toimeentulotukea vasta kuun alussa ja että vuokranmaksu on silloin myöhässä.

Vierailija
49/153 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haet jatkossa sen toimeentulotuen 2 viikkoa ennen toimeentulotuen tarvetta, kuten kuuluukin, niin vuokranmaksu hoituu ajallaan.

En mä saa niin paljoa toimeentulotukea, että tuo sun laskukaava olisi pätevä. 

Ei toki päde niihin jotka saavat toimeentulotuen ja asumistuen lisäksi muitakin tuloja.

Vierailija
50/153 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hänhän nimenomaan maksaa vuokran ajallaan 🤦

Hänhän nimenomaan sanoi että hakee toimeentulotukea vasta kuun alussa ja että vuokranmaksu on sill

Jos jäisin odottamaan toimeentulotukipäätöstä, niin vuokra olisi myöhässä. Saan päivärahat tällä hetkellä kuun loppupuolella.

Vierailija
51/153 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vuokraa toimeentulotuella elävälle enkä ota kelan vakuuksia. Sille en sitten voi mitään jos vuokralainen myöhemmin tippuu ttt:lle.

Vierailija
52/153 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän vuokralaiset ovat onneksi työssä käyviä kunnon ihmisiä ja vuokrarahat tulevat aina ajallaan.  Jos maksuhäiriöitä alkaa tulla, niin puolen vuoden kuluttua on lähtö asunnosta.

Vierailija
53/153 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei toki päde niihin jotka saavat toimeentulotuen ja asumistuen lisäksi muitakin tuloja."

Missä niin sanotaan? Ja kuinka moni ei oikeasti saa mitään muita rahoja kuin asumistuen ja toimeentulotuen?

Vierailija
54/153 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotuen maksupäivä on tosiaan aika epävarma. Jos olet vaikka tallettanut kympin tilillesi, niin Kela saattaa katkaista tuet ja vaatia lisäselvityksiä ja tuen maksu venyy....,

Itselle kävi näin.

Vierailija
55/153 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän vuokralaiset ovat onneksi työssä käyviä kunnon ihmisiä ja vuokrarahat tulevat aina ajallaan.  Jos maksuhäiriöitä alkaa tulla, niin puolen vuoden kuluttua on lähtö asunnosta.

Mä olin vakituisessa työpaikassa, kun tein vuokrasopimuksen. Kuukautta myöhemmin irtisanouduin ja olen siitä lähtien (1,5 vuotta) ollut tukien varassa. Et voi tietää vuokralaistesi nykyisestä elämäntilanteesta mitään.

Vierailija
56/153 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ongelma siinä on, että vuokra maksetaan kelatuen osalta suoraan vuokranantajalle? Loput asukas sitten maksaa itse. Mielestäni asumistuki ei ole mikään häpeällinen asia.

Vierailija
57/153 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä minä olenkin aina ihmetellyt miksi sen on saanut omallekin tilille ujutettua...

Musta on ainakin helpoin ja paras maksaa kokonaan itse. Tosin laskuni oon aina hoitanut, ilmeisesti kaikilla ei ole tapana.

Ja Kelan päätöksissä kestää, jos niiden hoidettavaksi antaa laskun niin kerkeää tulemaan maksumuistutuksia ja nehän joutuu itse maksamaan.

Itseasiassa siellä on taas jotain häikkää ja joudun odottelemaan työkkärin rahoja kolmannelle viikolle. Jos ei olis tapana maksaa aina seuraavan kuun vuokraa niin olisin pulassa.

Näin.  Jos voi saada vain pienen summan muutossa, paperisotaa.  Itse maksaminen helpompaa.  Kysyin senkin mikä asumistuessa parasta, vastattiin kuten tähänkin asti, omalle tilille.

Vierailija
58/153 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ongelma siinä on, että vuokra maksetaan kelatuen osalta suoraan vuokranantajalle? Loput asukas sitten maksaa itse. Mielestäni asumistuki ei ole mikään häpeällinen asia.

Lue aiempia kommentteja niin ehkä ymmärrät miksi.

Vierailija
59/153 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ei toki päde niihin jotka saavat toimeentulotuen ja asumistuen lisäksi muitakin tuloja."

Missä niin sanotaan? Ja kuinka moni ei oikeasti saa mitään muita rahoja kuin asumistuen ja toimeentulotuen?

Viittasin vain siihen laskukaavaan jonka mukaan hyväksyttävät asumismenot - asumistuki olisi toimeentulotuen osuus vuokrasta. Jos joku saa työmarkkinatukea, asumistukea ja toimeentulotukea, ei tuo laskukaava tietysti päde.

Jos saa työmarkkinatukea ja hieman myös toimeentulotukea lisäksi, niin onko se toimeentulotuki myönnetty yleensä vuokran osuuteen vai perusosaan? Selvinnee tt-laskelmasta?

Vierailija
60/153 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko näitä tapauksia paljonkin?

Tuntuu, että muutaman väärinkäytöksen takia rankaistaan kaikkia.

Luulis, että on vuokralaiselle sekä vuokranantajalle selvempää kun koko summa maksetaan kerralla eikä joka kuukausi mahdollisesti eri summia eri tahoilta.

"Joka k

Miten niin 2 maksua. Jos vuokralainen saa asumistukea vaikkapa 200 euroa/kk, hänen vuokransa on 500 e. Hän hakee toimeentulotukea ja sitä myönnetään hänelle esim. 120 euroa. Silloin vuokranantajalle maksetaan:

asumistukiosuus 200 e

toimeentulotuki 120 e (jos ei sitä ole katsottu muuhun tarkoitetuksi)

vuokralaisen oma osuus 180 e. 

Kyllä menee vaikeaksi. Ja toimeentulotukipäätös saattaa tulla joskus jälkijunassa, eikä ole vuokranmaksupäivänä käytettävissä. Sen määrä saattaa myös vaihdella kuukausittain. 

Eihän tässä ole mitään tolkkua! Ja eihän tämä aloitus siis totta olekaan.