Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jatkossa vuokranantaja saa varmuudella ainakin toimeentulotuen osuuden vuokrasta

Vierailija
04.01.2026 |

Helmikuusta lähtien toimeentulotuen saaja ei voi valita sitä maksaako hän itse tuon osan vuokrasta vai ei. Tämä on hyvä uudistus. Moni tt-tuen saajista on käyttänyt nuokin rahat päihteisiin ja vuokranantaja on jäänyt nuolemaan näppejään. 

Kommentit (153)

Vierailija
141/153 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin koska tarvitaan valtion virastoon työntekijå ja vedetään kaikki tuet pois jotta tulis valtiolle töihin.

Vierailija
142/153 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toihan turvaa sitä asuntoa.

Jos toimeentulolaskelmassa on muita tuloja niinkuin se työmarkkinatuki. Ei se toimeentulotuen määrä edes kaikilla riitä vuokraan. Joka maksetaan yleensä kuun alussa. Toimeentulotukea voi hakea vaikka vasta 16 päivä.

Eli ei tuo koske edes kaikkia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/153 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sensuuri on kovaa. Jos mietitte, miksi on vain yhdenlaisia mielipiteitä tai miksi kukaan ei kommentoi johonkin viestiin, niin ei pysty.

Vierailija
144/153 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sensuuri on kovaa. Jos mietitte, miksi on vain yhdenlaisia mielipiteitä tai miksi kukaan ei kommentoi johonkin viestiin, niin ei pysty.

Tämä on selkeästi arka aihe. Kohta varmaan poistuu koko ketju. Taas.

Vierailija
145/153 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos käy töissä eikä saa yhtään Kelan tukea niin tämä tarkoittaa, että vuokranantaja saa tasan 0 euroa?

Jos on Kelan asiakas niin tämä tarkoittaa, että vuokrantaja saa vuokranmaksuja eli Kelan raha on vain oikeaa rahaa.

Öööhmm. Missä se työläinen sitten asuu jos ei maksa euroakaan vuokraa? Etenkin näin talvipakkasilla?

Vierailija
146/153 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 20 vuotta työelåmää takana. Väittääkö joku, että olen asunut 20 vuotta taivasalla kadulla, koska vuokrantaja ei saa kuulema vuokraa jos raha ei tule Kelasta?

Vierailija
147/153 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei tarvitse, eikä voi nollille vetää tiliä, koska vuokranmaksu, mutta en mitään tonnia pitäisi, koska voidaan katsoa varoiksi virkailijasta ja kuun asennosta riippuen eli täysin mielivaltaisesti."

Pakko oli pitää, kun vuokra vesimaksuineen oli 800 euroa.

Vierailija
148/153 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kela jätti silmälasit maksamatta perusteetta. Kantelin oikeuskanslerille. Oikeuskanslerin mukaan Kela ei tehnyt virhettä.

Entinen sossu jätti osan toimeetulotuesta maksamatta, koska tiliotteelta näkyi, että olin käyttänyt tuon summa ravintolassa. Sama summa oli vähennettu perusteetta toimeentulotuesta pois.

Työnantaja oli vetänyt kaikki jo annetut työvuorot perusteetta minulta pois ja tilalle tuli työvuorolista, missä ei ollut ainoatakaan työvyoroja. Työsopimuksessa oli sovittuna tietty minimituntimäärä. Kun kysyin syytä tåhän niin perusteluksi sanottiin, että no kun sinulla ei ole autoa. Tämä oli jo tiedossa kun minua palkattiin eikä työtehtävissä ajeta autolla tippaakaan.

Minulle soitettiin kotiin ja tarjottiin töitå valtiolta. En ollut hakenut työpaikkaa eikå koko työpaikkaa ollut missään esillå. Myöskåån kukaan virkailija ei tunnustanut, että olisi tarjonnut työpaikkaa. 

"Entinen sossu jätti osan toimeetulotuesta maksamatta, koska tiliotteelta näkyi, että olin käyttänyt tuon summa ravintolassa."

Ei tt-tuen ole tarkoitus korvata ravintola laskuja. Eikä varsinkaan kahteen kertaan samaa summaa. 

Vierailija
149/153 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä menee vuokranmaksut sekaisin tulevaisuudessa vai takaako kela, että päätös toimeentulotuesta on varmasti valmis vuokranmaksupäivänä ja vuokra maksetaan ajoissa, ettei asukas joudu vaikeuksiin?

Ei ole liikaa pyydetty että tuen saaja:

- hakee tukea ajoissa

- toimittaa kerralla kaikki pyydettävät liitteet

Silloin sen päätöksen yleensä kyllä saa siinä 7 arkipäivässä. Jos tekee jatkohakemuksen suositusten mukaan ja toimittaa kaikki liitteet 2 viikkoa ennen kuun alkua, niin kyllä ne rahat aika varmasti maksuun lähtee silloin kuun ensimmäisenä pankkipäivänä.

Ei ole liikaa pyydetty, että Kela tekee päätöksen 7 arkipäivässä hakemuksesta, olkoon se hakemus tehty koska tahansa, jos hakija on toimittanut kaikki edellisessä päätöksessä pyydetyt liitteet. Näin ei ole

Tuolla tavoin voi kiertää lakia. Lain mukaan 7 arkipäivää, mutta näyttää siltä, ettei nyt ehditä tehdä päätöstä lain vaatimassa ajassa ja siksi keksitään epämääräisiä lisäselvityksiä.

Vierailija
150/153 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotuen voi ja saa ja pitääkin käyttää siuhen mihin itse haluaa. Ei toimeentulotukea voi vetää pois että koska olet homo ja kävit homoravintolassa, ostit K-kaupasta etkä Lidlistä, kuuntelet heviå etkä klassista, ostit punaviiniå etkå kaljaa, äänestit demareita etkä kristillisiä.

Vierailija
151/153 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai saat karenssin koska et suostunut antamaan pldeä miesesimiehelle tai et suostu ut rais kattavaksi poliisilaitoksella.

Vierailija
152/153 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sehän menee vain jos vuokravakuuskin on kelan maksama .

Vierailija
153/153 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai otetaanpa esimerkki. Työnantaja soittaa sut töihin. Et ole hakenut heiltä töitä. Miesesimies yrittää rais kata sinut. Irtisanoudut. Saat karenssin koska et suostunut panemaan miesesimiestä.