Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen ikuisesti katkera synnytyssairaalalle

Vierailija
04.01.2026 |

Eivät ottaneet edes kiireellisellä neuvolan lähetteellä ajoissa sisään vaan tönötin puoli tuntia aulassa päivystysjonossa. Ultrasta lähdettiin kiireellä hätäsektioon ja lapsi joutui hengityskoneeseen sekä saatiin jännittää jääkö lapsi eloon. Jäihän hän, mutta loppuiän vamman kanssa. 

Nyt lapsi on taapero ja minulla alkaa mennä voimat ja elämänhalu. En tule mistään kysymään apua kun se johtaa vain johonkin palvelutarpeen arviointiin ja perhetyön tyyppiseen kyttäykseen johon viimeksikin päästiin kun haluttiin antaa "apua". 

V***taa kun joka päivä on taistelua tuon vamman kanssa ja se voi vaikuttaa lapsen koko loppuikään valtavasti eikä voi tässä vaiheessa tietää saako lapsi normaalin elämän vai päätyykö laitokseen. 

Kommentit (243)

Vierailija
41/243 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

puoli tuntia on aika vähän.. tee hoito virhe valitus, mutta toisaalta tuskin kukaan pystyy todistamaan, että juuri tuo puoli tuntia oli se kriittinen. 

luultavasti siis hapen puutteesta tuli vamma? cp vamma vai älyllinen vamma? .

sitä se nykyään on se "apu" Suomessa valitettavasti, että jos ei jaksa siivota tulee neuvo että siivoa. 

jos ei ole rahaa ehdotetaan edunvalvojaa., vaikkakin sitä rahaa itseasiassa saa silloin vähemmän eikä oikeutta käyttää omia rahoja.

jos on masennus annetaan lääkkeitä joiden teho perustuu vaan mutu tuntumaan. 

jos on stressiä käsketään liikkumaan.

jos on päihde ongelma käsketään lopettamaan.

mutta toisaalta totuus on se, ettei kukaan voi koskaan lopulta auttaa yhtään missään asiassa.

jos lapsi on vammautunut ja ei jaksa niin vaihtoehtoja on joko jaksaa tai roudata lapsi laitokseen tai kotihoito.

minä olen vammainen minun vanhemmat haluasi apua, mutta minut huostaanotetiin vammani todettiin vasta aikuisena. olen elänyt laitoksessa ongelma nuorien keskellä paikassa jonne en kuulunut. ja en kuitenkaan saanut apua koulun käynti ja oppimiseen.. joten elämä meni pilalle. 

Vierailija
42/243 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä oli lähetteen syy?

Hidastuneet sydänäänet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/243 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiireellinen lähete ja puoli tuntia tarvitsi vain odottaa, kuulostaa minun mielestäni oikein hoidetulta.

Vierailija
44/243 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapsikuolleisuus vähenee, lapsivammautumiset lisääntyvät, sen on luonnonlaki!

Vierailija
45/243 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko mikä vamma? Vaikea olla kauhean empaattinen (jota haet), kun ei tiedä enempää.

Keskivaikea kuulon alenema. 

Et ole tosissasi, tuttavan lapsella on sama, nyt aikuisena lapsi puhuu 4 eri kieltä ja on korkeasti koulutettu , ihana tyyppi muutenkin. Taitaa äiti hakea itselleen huomiota.

Ihan yhtä hyvin lapselle voi myös tulla puheen kehityksen viivästymä ja lapsi olla käsitystasoltaan kuin kehitysvammainen. Sitä ei voi kukaan tietää etukäteen. Lapsi tarvitsee kuulokojehoitoa päivittäin eikä mikään silti takaa sitä, että lapsi saa normaalin elämän. Aivan selvästi et tajua asiasta yhtään mitään.

ap

Käyttämällä kuulokojetta lapsi kuulee ja puhe kehittyy. On lapsella sisäkorvaimplantti?

Vierailija
46/243 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetatpa hienoa esimerkkiä myös lapselle uhriutumalla ja katkeroitumalla. Tuliko yllätyksenä ettei elämä olekaan Disney-elokuvaa?

Vierailija
47/243 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisilla on helposti aika ruusunpunainen kuva siitä, mitä lasten hankinta oikeasti on. Kun vauvakuumeillaan, ajatellaan vaan sitä ihanaa pientä nyyttiä kainalossa. Ei tajuta, että se kasvaa, saattaa syntyä vammaisena, yms . Suomeksi: vie tajuttomat määrät aikaa ja voimavaroja. 

Mistähän se naisten kuva on peräisin?

Asioita ei kerrota ja kokemuksia hyssytellään, että naiset alistuisivat synnyttämään alateitse. Koska ei sillä synnyttäjällä ole mitään väliä, eikä syntyvälläkkään, kunhan elää sen verran, että voidaan tilastoida elävänä syntyneeksi.

Vierailija
48/243 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi luoja mitä uusavuttomuutta ja uhriutumista. Kyseessä on kuulonalenema eikä mikään oikea vamma. Ammattilaiset ovat todennäköisesti arvioineet tilanteesi täysin oikein ja sinua ennen on ollut joku kiireisempi tapaus. Harvoin kuulovauriot enää synnytyksessä tulee, ei edes välttämättä johdu keskosuudesta. Sitten saa valittaa jos tulee oikeasti elämää merkittävästi haittaava vamma, kuulovaivat eivät sellaisia ole ja nykynuorilla kuulonalenemaa on todella paljon kuulokkeiden käytön takia. Pieni lapsi tottuu kuulokojeeseen äkkiä.

Olet ihan uskomattoman tyhmä. 

Vierailija
49/243 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häpeäisit. Oletko koskaan nähnyt miten pahasti vammautuneita moni muu keskonen on? Olet todella etuoikeutettu ja nyt voit ottaa sen kultalusikan perseestäsi. Moni saa vakavia vammoja ja viettää kuukausia hengityskoneessa ja teholla ja jäävät pyörätuolipotilaiksi. Kuulovaivoja tulee meistä melkein kaikille viimeistään vanhana, osalla jo nuorempana. Nykytekniikka tekee kuulovammoista melko pieniä murheita. Sinulla ei mielestäni ole mitään oikeutta valittaa. Et ole mikään reppana, olet vain marttyyri.

Vierailija
50/243 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvatenkin ollut vammautunut jo ennen syntymää, ei se ole sairaalan vika jos eivät ole todenneet hoitovirhettä. Tätä riskiä ei ehkä osaa puntaroida perheen perustamisen innossa, mutta se on max 18 vuotta vain.

Vierailija
51/243 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi luoja mitä uusavuttomuutta ja uhriutumista. Kyseessä on kuulonalenema eikä mikään oikea vamma. Ammattilaiset ovat todennäköisesti arvioineet tilanteesi täysin oikein ja sinua ennen on ollut joku kiireisempi tapaus. Harvoin kuulovauriot enää synnytyksessä tulee, ei edes välttämättä johdu keskosuudesta. Sitten saa valittaa jos tulee oikeasti elämää merkittävästi haittaava vamma, kuulovaivat eivät sellaisia ole ja nykynuorilla kuulonalenemaa on todella paljon kuulokkeiden käytön takia. Pieni lapsi tottuu kuulokojeeseen äkkiä.

Siinäkin tapauksessa vamman hoito ja kustannukset jäävät vanhempien maksettavaksi ja hoidettavaksi. Koulukiusaaminenkin mahdollinen riski myöhemmin. Ongelma yhteiskunnassamme on se, että pitäisi itse mennä hoitoon lakimiehen kanssa, kun hädän keskellä ei välttämättä osaa pitää puoliaan. Poliitikoilta pitäisi vaatia kannanottoja tähän sekä myös terveydenhuollon valvontaan. 

Vierailija
52/243 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi? Oletko itse koskaan tavannut erityislapsia? Olen itse työskennellyt vammaisalalla ja nähnyt niin hirvittävän surullisia tapauksia, että kuulonaleneman itkeminen tuntuu lähinnä huonolta vitsiltä. Itsellänikin on kuulonalenema ja itsekin synnyin keskosena ja olin hengityskoneessa jne. Minulla ei sympatiat riitä ap:n kaltaisille uhriutujille kun olen nähnyt reippaampia vihanneslasten vanhempia hyvällä mindsetillä. Ap siirtää pahan olonsa lapseensa. Melkoinen marttyyri.

Vierailija
53/243 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opetatpa hienoa esimerkkiä myös lapselle uhriutumalla ja katkeroitumalla. Tuliko yllätyksenä ettei elämä olekaan Disney-elokuvaa?

Mistäs sinä olet katkera, kun noin tunnekylmästi vastaat?

Vierailija
54/243 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häpeäisit. Oletko koskaan nähnyt miten pahasti vammautuneita moni muu keskonen on? Olet todella etuoikeutettu ja nyt voit ottaa sen kultalusikan perseestäsi. Moni saa vakavia vammoja ja viettää kuukausia hengityskoneessa ja teholla ja jäävät pyörätuolipotilaiksi. Kuulovaivoja tulee meistä melkein kaikille viimeistään vanhana, osalla jo nuorempana. Nykytekniikka tekee kuulovammoista melko pieniä murheita. Sinulla ei mielestäni ole mitään oikeutta valittaa. Et ole mikään reppana, olet vain marttyyri.

Ei lapsi ollut keskonen vaan yliaikainen ja oli hyvin lähellä kuolla. Älä kommentoi jos et ymmärrä mistään mitään. Mene vaikka katsomaan jotain Huvila ja huussi-ohjelmaa.

ap

Vierailija
55/243 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös ap:n huoli ole, että lapsella voi olla muutakin? Jos tuon ikäinen lapsi ei ymmärrä kunnolla puhetta, ongelma voi olla kuulossa, mistä diagnoosi, mutta taustalla voi olla muutakin, kun synnytys oli tuollainen. Ymmärrän huolen hyvin. Hätäsektioon pitäisi päästä heti, minuuteissa. 

Vierailija
56/243 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen perusteella mitä kerrot tilanteesta ja omasta voinnistasi olen vahvasti sitä mieltä, että sinun pitäisi antaa lapsesi hoitoon muualle. Ainakin väliaikaisesti ennenkuin ehtii sattua mitään peruuttamatonta.

Vierailija
57/243 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi? Oletko itse koskaan tavannut erityislapsia? Olen itse työskennellyt vammaisalalla ja nähnyt niin hirvittävän surullisia tapauksia, että kuulonaleneman itkeminen tuntuu lähi

Sitten varmaan ymmärrät mitkä riskit kuulonaleneman kanssa on kehitysviivästymälle! Vaan ei, et tietenkään ymmärrä. Ei saakeli...mitäpä jos olisit vain hiljaa. 

ap

Vierailija
58/243 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiireellinen lähete ja puoli tuntia tarvitsi vain odottaa, kuulostaa minun mielestäni oikein hoidetulta.

Hidastuneet sydänäänet vaatii kyllä akuuttia hoitamista. Kuulostaa sinusta oikein hoidetulta? Millähän mandaatilla täällä näkemyksiäsi jaat? 

Vierailija
59/243 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei lapsi ollut keskonen vaan yliaikainen ja oli hyvin lähellä kuolla. Älä kommentoi jos et ymmärrä mistään mitään. Mene vaikka katsomaan jotain Huvila ja huussi-ohjelmaa.

ap

Niin on ollut moni muukin keskonen tai yliaikainen ja varmaan aika moni muukin erityislapsi on "meinannut kuolla". Onko enää akuuttia vaaraa? Ei. Miksi enää jäät tuota vatvomaan. Lapsesi ei kuollut kuitenkaan.

Yritän sanoa tässä että kannattaisi vain olla kiitollinen ja lakata valittamasta, koska teillä on asiat erinomaisen hyvin eikä hoitovirhettä ole tapahtunut. Sinulla on elävä lapsi jolla on erittäin helposti hoidettava "vamma". 

Miettisit niitä, joiden lapset eivät koskaan opi edes kävelemään tai syömään itse ja ovat vuodepotilaita kohdosta hautaan. 

Vierailija
60/243 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Ajattelitko aapee että kommentoijat tällä palstalla ovat asiantuntijoita sun lapsesi kuulonaleneman asiassa? Olet harvinaisen naiivi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän viisi