Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi tuoreen äidin pitää vielä kaiken muun lisäksi tukea ja rohkaista isää isyydessä?

Vierailija
02.01.2026 |

Kuka tukee ja rohkaisee äitiä, joka on synnytyksen ja yövalvomisten jälkeen riekaleina?

Kommentit (190)

Vierailija
181/190 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lastenneuvolan tehtävänä on edistää alle kouluikäisten lasten ja heidän perheidensä terveyttä ja hyvinvointia. Lastenneuvolan toiminnan tavoitteena on kaventaa perheiden välisiä terveyseroja. Lastenneuvolassa seurataan ja edistetään lapsen fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista kasvua ja kehitystä. Lastenneuvolassa tuetaan vanhemmuutta mm. turvallisessa, lapsilähtöisessä kasvatuksessa ja lapsen hyvässä huolenpidossa sekä parisuhteen hoitamisessa.

En usko, että siellä on mitään kovin sulupuolittunutta tukemista, kun nykyään  kyse on yhteisestä vanhemmuudesta.

Vierailija
182/190 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jos nyt ei ihan tukemaan tarvitse mennä, mutta pitäisi ainakin turpansa kiinni, kun mies yrittää hoitaa lasta eikä mene siihen pätemään ja haukkumaan, että mies tekee kaiken väärin.

Miten usein tuota muka tapahtuu? Jos mies tekee aidosti parhaansa niin se kyllä näkyy tuloksissa. ja kyllä, tiettyyn rajaan asti on siedettävä naisen kiukuttelua, raskaus ja synnytys ovat helvetilisiä kokemuksia ja hormoniryöpyt eivät tasaannu ihan äkkiä niiden jälkeenkään.

sen verran usein sitä tapahtuu, että moni mies jättää suosiolla lastenhoidon naiselle, kun ei jaksa kuunnella sitä nalkutusta siitä, että tekee kaiken väärin. 

Eli ei kestä sitä, että oma osuus pitää tehdä ja nainen harvemmin huomauttelee ilkeyttään silloin kun on juuri synnyttänyt. Nämä jos tulee uutena asiana niin mies tekee palveluksen naiselle kun pitää olemuksensa ihan vain itsellään. Lapsellista laiskamatoa ei jää kukaan kaipaamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/190 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata tässäkään asiassa passata miestä pilalle. Kannattaa alusta asti vaatia, että mies on tasavertainen vanhempi. Mielummin vaikka leikkiä hiukan tyhmää itse, niin että mies joutuu ottamaan ohjat käsiin. 

Ei mies voi olla tasavertainen vanhempi lapsen vauvaiässä jos nainen imettää. Toki tuttipullo ratkaisee tämän "tasa-arvo-ongelman", vauvan haitaksi.

Ihan älytön tämä idea, että vauvan isän pitäisi olla yhtä hyvä vauvan hoitaja kuin äidin. Äidillä on oksitosiinit ja prolaktiinit buustaamassa mieltä hoivaan, miehellä ei, koska evoluution kannalta miehen pitää pystyä puolustamaan perhettään eli kyetä väkivaltaan tarvittaessa. Oksitosiinin vaikutuksen alaisena se olisi vaikeaa. Mieheltä vaaditaan hoivataitoja, joita lapsen äitikin vasta opettelee, mutta naista tukee tämä hormonieritys.

Esimerkiksi äidin kyky kestää "tapahtumattomuutta"  ja istua paikallaan imettämässä on hormonien ansiota, samoin kyky kestää kaiken toistumista uudestaan ja uudestaan. 

Miehen rooli lasten hoidossa lisääntyy koko ajan heidän kasvaessaan. t. neljän aikuisen lapsen äiti

Vierailija
184/190 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paskapuhetta. Kodin ja lasten hoitaminen onnistuu mieheltä ihan yhtä lailla, ei siihen tarvita mitään korostuneen feminiinistä viettiä. Naiset nimenomaan kiinnostuvat miehestä, joka ei ole niin epävarma miehisyydestään, että kykenee hoitamaan "naisellisetkin" hommat.

-> Katsotaanpa mitä Wikipedia sanoo: Vaikka naisellisina pidetyt piirteet eivät ole täysin samat kaikkialla, tyypillisimmin niihin kuuluvat lempeys, empatia, sensitiivisyys, huolehtivuus, herttaisuus, myötätunto, suvaitsevaisuus, hoivaavuus, kunnioittavuus ja halu saada huolenpitoa.

Nämä ovat juuri niitä asioita, mitä kotia ja lapsia hoitavalta isältä vaaditaan.

Tiedämme myös: Vuonna 2003 kehitetyllä CMNI-asteikolla maskuliiniseen minäkuvaan kuuluvat voittaminen, tunteiden hallinta, riskinottaminen, väkivalta, hallitsevuus, playboymainen seksuaalisuus, itseluottamus, työn ensisijaisuus, valta naisiin nähden, homoseksuaalisuuden halveksunta ja aseman tavoittelu.

Nämä ovat juuri niitä asioita, jotka työntävät miestä pois kotia ja lapsia hoitamasta.

Nyt jos rehellisesti mietitte, että kumpi mies sytyttää enemmän. Voittava ja korkean itseluottamuksen mies, jossa on ripaus hallitsevuutta ja riskinottoa? Vai hoivaava ja herttainen mies, joka huolehtii kunnioittavasti?

Vierailija
185/190 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ja paskan marjat. Enimmäkseen ongelma on se, ettei liian monia miehiä kiinnosta olla miehiä eikä isiä ja silloin kun viimein viitsivät jotain tehdä, hoitavat asioita niin päin vittua joko tahallaan välttyäkseen tekemästä enää jatkossa tai aidosti kädettömyyttään. Sitten uhriudutaan kun tulee ansaitut haukut."

Tämä! Itse olen ottanut mieheltä vastaan niin monet autoihin, kodintekniikkaan ymv. liittyvät neuvot ja ihan todella opetellut tekemään hyvin. Sitten jos minä erehdyn neuvomaan pyykinpesussa, ruoanlaitossa, siivoamisessa tmv., niin se on kilo hernettä nenulissa ja martyyrina hanskat nurkassa. 

Vierailija
186/190 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alas nyt rouva hyvä sieltä ristiltä ulisemasta. Olet itse sinne kiivennyt ja lyönyt naulat ranteisiin. 

Vuoden isä siellä. 

Vierailija
187/190 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paras tapa on se, että et ala neuvomaan tai auttamaan isää hän oppii kyllä itsekin, ihan kuten äitikin. Ei se ole niin vakavaa jos se vaippa menee väärin päin, siinähän mies juuri oppii. 

Peseekö isä myös sängyn, kun se on pissassa tai kakakassa, kun vaippa oli huonosti? Tai vaunut tai ulkohaalarin tai missä nyt vahinko tapahtuikaan? 

Kyllähän tää niin menee, että sattuipa vahinko äidille tai isälle, niin äiti kuitenkin hoitaa sen jälkipyykin. Syy, miksi itse puutun välillä miehen tekemisiin on juurikin se, että vituttaa olla korjaamassa sitten niitä jälkiä, kun jo etukäteen näkee, että jostain asiasta "väärin tehtynä" seuraa mulle lisää töitä. Vauvoja meillä ei ole ollut 20 vuoteen, mutta kyllähän sitä ylimääräistä työtä koituu milloin mistäkin. 

No totta kai pesee, miksi ei pesisi? Kyllä meilläkin sitä sattui. Mies osasi ihan omilla aivoillaan päätellä, että hän oli laittanut vaipan väärin, ja siksi haalari oli märkä. 

Kyllähän tää niin menee, että sattuipa vahinko äidille tai isälle, niin äiti kuitenkin hoitaa sen jälkipyykin.

En oikein tajua tätä, miksi se niin menisi? Minä olen aina vaatinut miestä hoitamaan omat asiansa, itsekseen ja lasten kanssa. En minä ala paapomaan aikuista miestä.

Vierailija
188/190 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse. Vauva miehelle syliin ja mies opettelee ihan siinä missä nainenkin. Itse se isyys tehdään, ei odoteta toisen tekevän sitä puolesta. Jotkut selviävät, jotkut eivät.

Neuvolassa ainakin ohjeistetaan näin.

Ap

Tuo ohjeistus meinaa just sitä, että kun isä pitää vauvaa sylissä, vaihtaa vaippaa jne äiti ei siihen puutu, jos äiti alkaa selittämään kuinka isä tekee kaiken väärin niin se ei on arvostelua ei sitä tukemista. Ymmärrätkö. 

-> Entä jos isä ei esim ymmärrä että vauva voi pudota? Entä jos isät on niin herkkähipiäisiä ettei mistään saisi mainita ja vauva putoaa? 

kaikesta kun jatkuvasti "mainitset",

Ja tämähän onkin sen miehen tavoite. En tunne yhtään naista, joka olisi lakannut hoitamasta omaa lastaan, vaikka "neuvoja" sataa oikealta ja vasemmalta.

Vierailija
189/190 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En oikein tajua tätä, miksi se niin menisi? Minä olen aina vaatinut miestä hoitamaan omat asiansa, itsekseen ja lasten kanssa. En minä ala paapomaan aikuista miestä."

Pitääkö sinuakin erikseen vaatia tekemään osuutesi?

Ap

Vierailija
190/190 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa valita sellainen mies jolla ei ole tuen tarpeita jo ennen kuin niitä lapsia alkaa tekemään eikä herätä asiaan vasta kun pulla on jo uunissa? Keskity jo suhteen alussa siihen mitä se mies vaatii sinulta? Pystyykö se mihinkään ilman sinua? Vaatiiko se jotain hemmetin tukea ja ymmärrystä ja onko oman elämänsä herra vai tutti suussa kulkeva luuseri? Jos on ja teet lapsen niin se vika ei kuule ole kenenkään muun kuin sinun itsesi jos isyys ei lähde toimimaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan viisi