Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi tuoreen äidin pitää vielä kaiken muun lisäksi tukea ja rohkaista isää isyydessä?

Vierailija
02.01.2026 |

Kuka tukee ja rohkaisee äitiä, joka on synnytyksen ja yövalvomisten jälkeen riekaleina?

Kommentit (190)

Vierailija
161/190 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata tässäkään asiassa passata miestä pilalle. Kannattaa alusta asti vaatia, että mies on tasavertainen vanhempi. Mielummin vaikka leikkiä hiukan tyhmää itse, niin että mies joutuu ottamaan ohjat käsiin. 

Tätä siinä tukemisessa juuri tarkoitetaan. Ei viedä mieheltä mahdollisuutta tasavertaiseen vanhemmuuteen.

Suurimmaksi osaksi ongelma on kylläkin se, ettei mies halua olla isä, eikä se, ettei hänen annettaisi olla isä.

Kyllä suurimmaksi osaksi on ongelma se ettei lapsen isä saa tehdä niin kuin tekee, vaan tekee kaiken väärin kun ei tee just niin kuin äiti haluaa. Sama syy on siivouksen kanssa, ihan jo pelkän astianpesukoneen tyhjennyksen kanssa kun mies ja myös lapset ei osaa just oikeaan kohta

Ja paskan marjat. Enimmäkseen ongelma on se, ettei liian monia miehiä kiinnosta olla miehiä eikä isiä ja silloin kun viimein viitsivät jotain tehdä, hoitavat asioita niin päin vittua joko tahallaan välttyäkseen tekemästä enää jatkossa tai aidosti kädettömyyttään. Sitten uhriudutaan kun tulee ansaitut haukut.

Vierailija
162/190 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isyys saadaan äidin armosta. 

Lopeta rutina. Isyys tulee jo siinä hetkessä kun lapsi alkaa kehittyä kohdussa. Kunnon mies tekee lapsen eteen voitavansa eikä jätä vastuuta äidille tai valita kun on muka rankkaa.

Miksi ette sitten valitse sellaisia miehiä lapsiene isiksi? Eikö äly ja taso riitä? Ei tarvitsisi ruikuttaa koko ajan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/190 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska naiset eivät näe miehiä vanhempana, vaan omivat lapsen itselleen. Marttyyrimetatyöuhriutumista

Se vanhemmuus otetaan. Ei se ole mikään almu tai säälipillu.

Tuota samaa valitusta omimisesta kuulee vähän väliä. Ja lähinnä äijiltä, jotka sillä selittelevät omaa osallistumattomuuttaan perheensä elämään.

Totta! En ole koskaan kuullut sitä omimis-sanaa miehiltä, jotka ovat pitkään naimisissa saman naisen kanssa. Ja se nainen on kaunis ja hyvinvoiva, kun mies pitää sitä kuin kukkaa kämmenellään ja huolehtii perheestään aina.

Näin se juuri toimii. Kun nainen ei omi lasta, niin liitto ja nainen kukoistaa ja isä osallistuu.

Sitkeästi täällä vain yritetään syyttää naisia miesten omasta saamattomuudesta.

Vierailija
164/190 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höhöö. En ottanut paineita lapsen isän isyydestä. Ei ottanut itse koppia ja lopetti kaiken muunkin tekemisen. Nyt ollaan tilanteessa, jossa lapsi ei ole tavannut isäänsä yli kolmeen vuoteen. Tämä johtuu siitä, että eron jälkeen isä ei halunnut tavata lasta ja nyt kun lapsi on vanhempi, ei lapsi enää halua tavata isäänsä vaikka isä haluaisi tavata lasta. Jännä juttu. Minua syyttää exän lisäksi koko perheensä.

Vastuuton kusipää munasi ihan itse perheasiansa ja sekin on nyt sitten jonkun muun vika. Yllätys.

Vierailija
165/190 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopeta rutina. Isyys tulee jo siinä hetkessä kun lapsi alkaa kehittyä kohdussa. Kunnon mies tekee lapsen eteen voitavansa eikä jätä vastuuta äidille tai valita kun on muka rankkaa.

Miksi ette sitten valitse sellaisia miehiä lapsiene isiksi? Eikö äly ja taso riitä? Ei tarvitsisi ruikuttaa koko ajan.

Koska kodin ja lapsien hoitaminen on feminiinistä toimintaa ja vaatii feminiinistä hoivaamisviettiä, eikä naiset seksuaalisesti tai romanttisesti viehäty feminiinisistä ominaisuuksista.

Vierailija
166/190 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen mies itsekin enkä siis voi vastata naisten puolesta. Mutta säälittävää on tuo yrityksesi heidän vastuulleen laittaa jos mies on paska laadultaan. Mikä on, kun ei voi äijä itse ryhdistäytyä, kohdella naista hyvin ja olla samalla pilaamatta koko sukupuolen mainetta?

Vierailija
167/190 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höhöö. En ottanut paineita lapsen isän isyydestä. Ei ottanut itse koppia ja lopetti kaiken muunkin tekemisen. Nyt ollaan tilanteessa, jossa lapsi ei ole tavannut isäänsä yli kolmeen vuoteen. Tämä johtuu siitä, että eron jälkeen isä ei halunnut tavata lasta ja nyt kun lapsi on vanhempi, ei lapsi enää halua tavata isäänsä vaikka isä haluaisi tavata lasta. Jännä juttu. Minua syyttää exän lisäksi koko perheensä.

Vastuuton kusipää munasi ihan itse perheasiansa ja sekin on nyt sitten jonkun muun vika. Yllätys.

Jotain ihanaa tässä vastuuttomassa kusipäässä oli, kun sen kanssa lapsi piti tehdä. Mitä?

Voisiko olla jopa niin, että vastuuttomuus ja kusipäisyys ovat niitä sytyttäviä ominaisuuksia miehessä?

Vierailija
168/190 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika mustavalkoinen on sun käsitys ihmisistä... 

Oma mieheni oli asunut omillaan kaikki opiskeluvuodet ja ei siellä äiti käynyt siivoamassa. Ei myöskään seurustellut kenenkään kanssa niin vakavasti, että tyttökaveri olisi käynyt kämpän huoltamassa. Asunto oli aina siisti, kun minä siellä muutaman kerran ehdin käydä opiskelujen loppuaikoina. 

Asuttiin yhdessä muutama vuosi ennen lapsia ja kaikki sujui hyvin. Äitinsä luona ei tehnyt mitään, koska äitinsä ei antanut. En minäkään saanut siellä laittaa lautastani koneeseen, kun aina tuli käsky jättää pöytään, kun hän siivoaa. 

Kerropa sinä nyt, että mistä merkeistä olisi pitänyt päätellä, että lasten synnyttyä mies kääntää takin ja heittäytyy passatavaksi? 

> Lapsuudenkotitesti ei mennyt läpi. Vaikka siitä.

Miten se ei mennyt läpi? Joka kerta ihan me molemmat oltiin tarjoamassa apua ja aloittamassa tekemään asioita ja äitinsä kielsi tekemästä, ei antanut tehdä. Mitä tämä nyt kertoi miehestäni? Olisiko hänen pitänyt alkaa riidellä ja väittää vastaan? Siis monesti nostettiin kielloista huolimatta astiat tiskialtaaseen, mutta ei nyt sentään alettu toisen kotona väkisin tunkemaan tiskikoneeseen, jos toinen mesoo vieressä, että jättäkää ne siihen, laitan itse. Enemmän mulla olisi hälytyskellot soinut, jos olisi jyrännyt vain äitinsä yli ja tehnyt väkisillä. 

Vierailija
169/190 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska kodin ja lapsien hoitaminen on feminiinistä toimintaa ja vaatii feminiinistä hoivaamisviettiä, eikä naiset seksuaalisesti tai romanttisesti viehäty feminiinisistä ominaisuuksista.

Paskapuhetta. Kodin ja lasten hoitaminen onnistuu mieheltä ihan yhtä lailla, ei siihen tarvita mitään korostuneen feminiinistä viettiä. Naiset nimenomaan kiinnostuvat miehestä, joka ei ole niin epävarma miehisyydestään, että kykenee hoitamaan "naisellisetkin" hommat.

Vierailija
170/190 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen mies itsekin enkä siis voi vastata naisten puolesta. Mutta säälittävää on tuo yrityksesi heidän vastuulleen laittaa jos mies on paska laadultaan. Mikä on, kun ei voi äijä itse ryhdistäytyä, kohdella naista hyvin ja olla samalla pilaamatta koko sukupuolen mainetta?

Ihmiset on mitä on. Harva mihinkään muuttuu. Parempi aluperin valita ympärilleen sellaiset ihmiset, joihin ei tarvitse olla tyytymätön jatkuvasti.

Vierailija
171/190 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse. Vauva miehelle syliin ja mies opettelee ihan siinä missä nainenkin. Itse se isyys tehdään, ei odoteta toisen tekevän sitä puolesta. Jotkut selviävät, jotkut eivät.

Neuvolassa ainakin ohjeistetaan näin.

Ap

Tuo ohjeistus meinaa just sitä, että kun isä pitää vauvaa sylissä, vaihtaa vaippaa jne äiti ei siihen puutu, jos äiti alkaa selittämään kuinka isä tekee kaiken väärin niin se ei on arvostelua ei sitä tukemista. Ymmärrätkö. 

-> Entä jos isä ei esim ymmärrä että vauva voi pudota? Entä jos isät on niin herkkähipiäisiä ettei mistään saisi mainita ja vauva putoaa? 

Vierailija
172/190 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotain ihanaa tässä vastuuttomassa kusipäässä oli, kun sen kanssa lapsi piti tehdä. Mitä?

Voisiko olla jopa niin, että vastuuttomuus ja kusipäisyys ovat niitä sytyttäviä ominaisuuksia miehessä?

Ei voisi. Aika moni ihminen paljastaa todellisen karvansa vasta siinä vaiheessa kun ollaan jo lapsenhankinnan kaltaisten isojen asioiden äärellä. Tyyppi on voinut teeskennellä olevansa todellista luontoaan parempi, mutta ei ole jaksanut leikkiä rooliaan enää lapsen saatuaan.

Vierailija
173/190 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli samaan aikaan kaksi vauvaa ja taapero. Yksin hoidin kaikki yöheräilyt, että mies jaksoi käydä töissä. Nyt on sitten osat vaihtuneet, eli mies tekee kaikki kotityöt ja hoitaa lähes kaikki lapsiin liittyvät asiat.

Vierailija
174/190 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse. Vauva miehelle syliin ja mies opettelee ihan siinä missä nainenkin. Itse se isyys tehdään, ei odoteta toisen tekevän sitä puolesta. Jotkut selviävät, jotkut eivät.

Ap

Tuo ohjeistus meinaa just sitä, että kun isä pitää vauvaa sylissä, vaihtaa vaippaa jne äiti ei siihen puutu, jos äiti alkaa selittämään kuinka isä tekee kaiken väärin niin se ei on arvostelua ei sitä tukemista. Ymmärrätkö. 

-> Entä jos isä ei esim ymmärrä että vauva voi pudota? Entä jos isät on niin herkkähipiäisiä ettei mistään saisi mainita ja vauva putoaa? 

kaikesta kun jatkuvasti "mainitset", niin kohta saat tehdä kaiken itse

Vierailija
175/190 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset on mitä on. Harv

Sitten ei pidä valittaa niiden huonosti käyttäytyvien miesten, jos muut kaikkoavat ympäriltä eikä naista löydy, kun ei itse viitsinyt hetkeäkään pohtia josko omassa toiminnassa olisi jkoku vika.

Vierailija
176/190 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastenneuvolan tehtävänä on edistää alle kouluikäisten lasten ja heidän perheidensä terveyttä ja hyvinvointia. Lastenneuvolan toiminnan tavoitteena on kaventaa perheiden välisiä terveyseroja. Lastenneuvolassa seurataan ja edistetään lapsen fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista kasvua ja kehitystä. Lastenneuvolassa tuetaan vanhemmuutta mm. turvallisessa, lapsilähtöisessä kasvatuksessa ja lapsen hyvässä huolenpidossa sekä parisuhteen hoitamisessa.

Vierailija
177/190 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-> Otetaan teoreettinen tilanne: ihmisellä on vastuuton ja kusipäinen luonne. Mitä luulet että yrittää tehdä saadakseen ensin naisen? No käyttöytyä hyvin. Ja kun naisella on ns pallo jalassa ja hoitaa vastasyntynyttä yksin? Juurikin  niin, ihminen jolla on kusipäinen vastuuton luonne jättää naisen tekemään kaiken ja on tyytyväinen. Nainen valitsi väärin, koska ksipäinen ihminen toimii niin, että ensin syntyy vähän väärä kuva. 

Vierailija
178/190 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jos nyt ei ihan tukemaan tarvitse mennä, mutta pitäisi ainakin turpansa kiinni, kun mies yrittää hoitaa lasta eikä mene siihen pätemään ja haukkumaan, että mies tekee kaiken väärin.

Miten usein tuota muka tapahtuu? Jos mies tekee aidosti parhaansa niin se kyllä näkyy tuloksissa. ja kyllä, tiettyyn rajaan asti on siedettävä naisen kiukuttelua, raskaus ja synnytys ovat helvetilisiä kokemuksia ja hormoniryöpyt eivät tasaannu ihan äkkiä niiden jälkeenkään.

sen verran usein sitä tapahtuu, että moni mies jättää suosiolla lastenhoidon naiselle, kun ei jaksa kuunnella sitä nalkutusta siitä, että tekee kaiken väärin. 

Vierailija
179/190 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

kaikesta kun jatkuvasti "mainitset",

Eli mielestäsi on vain kaksi ääripäätä, ei saa sanoa mistään tai sitten nalkutetaan kaikesta? Mikä helkkari on tuo uhriutumisasenne, ettei tärkeistä jutuista saa huomauttaa vaikka pitäisi?

Vierailija
180/190 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lastenneuvolan tehtävänä on edistää alle kouluikäisten lasten ja heidän perheidensä terveyttä ja hyvinvointia. Lastenneuvolan toiminnan tavoitteena on kaventaa perheiden välisiä terveyseroja. Lastenneuvolassa seurataan ja edistetään lapsen fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista kasvua ja kehitystä. Lastenneuvolassa tuetaan vanhemmuutta mm. turvallisessa, lapsilähtöisessä kasvatuksessa ja lapsen hyvässä huolenpidossa sekä parisuhteen hoitamisessa.

Lastemme (3) vauvavaiheen jälkeen lasten isä on hoitanut meillä kaikki neuvola-, lääkäri-, hammaslääkäri-, kasvatuskeskustelu-, vanhempainilta- yms. käynnit.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kahdeksan