Vakuutusyhtiö: Talvitakki pitäisi riisua ajaessa
Ongelmana on, että paksun talvitakin ja mahdollisesti vielä huivien ja muiden asusteiden päällä makaava turvavyö jää auttamatta löysälle. Kolarissa turvavyön ja ihmiskehon välissä ei kuitenkaan saisi olla juurikaan pehmustetta, sillä vyön tulisi lukittua välittömästi ja pitää vyössä istuva ihminen paikoillaan.
Paksun takin kanssa vyö ei tule riittävän tiiviisti kehoa vasten, jolloin matkustaja saattaa liikkua liian pitkälle eteen ennen vyön kiristymistä, Trygin viestintäpäällikkö Christer Kjorsvik sanoo tiedotteessa.
https://www.is.fi/autot/art-2000011718150.html
Miten on?Riisutko?
Kommentit (329)
Vierailija kirjoitti:
Onhan se paleltuma parempi. Vakuutusyhtiö ei vissiin tiedä, että vanhoillakin autoilla ajellaan vielä.
Tai sitä, että kaikki eivät lähde autotallista ja aja perillä parkkihalliin.
Eikä ovetkaan välttämättä nykyautoissa aukea kolarin jälkeen.
Kuka mikä ken kumpi kumpainen..
Pitääkö minun poistattaa rinnat ennen kuin menen autoon? Eihän se turvavyö koskaan ole riittävän tiukasti ylävartaloa vasten (rintalasta, kylkiluut) koska rinnat ovat pehmeää ja joustavaa kudosta.
Autot on suunniteltu miehille. Naisten vartaloa ei lainkaan huomioida. Se näkyy heti kun katsot turvavöitä.
Toisin sanoen: haistakaa pitkä v*ttu kaikki vakuutusyhtiöt. Jos ette maksa minulle rintaleikkausta, en tule koskaan saamaan mitään vakuutuskorvausta kolaritilanteessa. Korvaus jää saamatta, koska "turvavyö ei ollut tarpeeksi tiukalla".
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö minun poistattaa rinnat ennen kuin menen autoon? Eihän se turvavyö koskaan ole riittävän tiukasti ylävartaloa vasten (rintalasta, kylkiluut) koska rinnat ovat pehmeää ja joustavaa kudosta.
Kyllähän sen vyön saa kulkemaan silleen ah kivan näköisesti rintojen välistä. Ihan vaan sivusta seurannut näin miehenä. Vyön yläosassa ja penkissä on usein korkeussäädöt molemmissa tuota varten. Niitä kannattaa oikeasti hyödyntää.
Mutta täällä ei selvästi moni tajua, miten suuri se vyön puristava voima on vaarallisen voimakkaassa törmäystilanteessa. Joku rintojen rasvakudos on siinä ihan paperia, se on oikeasti melko väkivaltainen voima ja vaurioita tulee. Äkkiseltään tosin vähän ihmettelen, onko jollain toppatakilla nyt oikeasti mitään väliä, ihan littanaksi sekin vyön ja ihmisen välissä menee törmäyksessä. Tietty kaikki ylimääräinen on turhaa, eikä sitä huvikseen kannata väliin laittaa.
Itsellä on tullut ihan tavaksi vähän väliä nykiä vyötä paremmin/tiukemmalle ihan ajon aikana. Lantiolla luiden päälle, takki pois välistä ja yläosakin tiukemmalle. Vaikka nykyään lähes kaikissa autoissa on jonkinlainen vöiden esikiristin kolaritilanteessa. Lyhyillä matkoilla en jaksa itsekään takkia riisua, vaikka auto yleensä on esilämmitetty jne. Jos se hengenlähtö oli siitä toppatakin lisästä kiinni, niin parempi niin, ilman takkia olisin jäänyt sitten vaan kitumaan.
Aika usein. En pidä hirmuisesta toopuksen tunteesta muutenkaan joten varsinkin pidemmät matkat riisun. Ehkä jatkossa kauppareissutkin.
Takki on silti hyvä olla mukana jos jotain sattuu
Vierailija kirjoitti:
Autot on suunniteltu miehille. Naisten vartaloa ei lainkaan huomioida. Se näkyy heti kun katsot turvavöitä.
Toisin sanoen: haistakaa pitkä v*ttu kaikki vakuutusyhtiöt. Jos ette maksa minulle rintaleikkausta, en tule koskaan saamaan mitään vakuutuskorvausta kolaritilanteessa. Korvaus jää saamatta, koska "turvavyö ei ollut tarpeeksi tiukalla".
asennetaanko sinulle hurinapuikko penkkiin?
Vierailija kirjoitti:
Niin, Martina, Seiskan ostamat jo rikki
Minähän en minkkiturkkiani riisu, säädän auton lämmityksen sopivaksi niin ettei minulle tule kuuma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidemmällä matkalla kyllä, mutta kaupunkiajossa en. Autoa ei saa lain mukaan käyttää lämpikäksi ennen liikkeelle lähtöä, joten en ala itseäni palelluttamaan.
Webasto on keksitty, ja sen käyttäminen on aivan vapaata.
Vieläkö noita savukoneita tosiaan jollain on käytössä?
T. Tesla mies
Teslaa en pitäisi varsinaisesti meriittinä.
Itsellä on käytössä suurimman osan talvesta ohut kevyttoppatakki, tuskin on ongelma tuon kanssa ja pärjää hyvin kaupungissa. Paksumpi takki sitten jos lähtee ulos tarpomaan pakkasessa.
Vierailija kirjoitti:
"Kuka kiinnostaa ketä menee toppatakki päällä sisällä. Ketkin tavallaan. Kukaan tuskin haittaa vaikka kesällä menisi toppatakki päällä. "
Olisikohan koulutunnilla opittu paremmin suomea jos ei olisi ollut toppatakki päällä?
Jäi vielä epäselväksi, minne se menee toppatakki päällä sisällä tai kesällä menisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti. Kuka hullu istuu sisällä talvitakki päällä?
Sellainen hullu, jolla ei ole esim. autolle lämmintä sisätilaa, tolppapaikkaa jne. Lähtiessä auto on talvella kuin pakastin. Luksusta olisi jo se, että olisi oma autopaikka.
Laita se auto lämpenemään 10 min ennen kuin lähdet ajamaan.
Eiks sekin ole laissa kielletty?
Avaus ei pidä paikkaansa. Linkitetyssä uutisessa vakuutusyhtiö ei sano että talvitakki pitäisi riisua ajettaessa.
Tästä syystä ilmoitin avauksen asiattomana. Koska levittää perätöntä tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti. Kuka hullu istuu sisällä talvitakki päällä?
Minä ainakin olen toppatakki päällä kaupoissa ja ravintoloissa
Ketä käy kaupoissa nykyään kun ruuat tuodaan suoraan kotiin. Ravintolassa aina pikkutakki tai kauluspaita.
Kun käyttää "ketä"-sanaa tuossa on tarpeeksi pösilö myös maksamaan siitä kuljetuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se paleltuma parempi. Vakuutusyhtiö ei vissiin tiedä, että vanhoillakin autoilla ajellaan vielä.
Lämpenee vanhatkin autot elleivät täysin viallisia.Ei se lämmityslaite mikään uusi keksintö ole.
Autoissa on jo iät ajat ollut systeemit, jotka kiristää löysät pois vyöstä kolaritilanteessa.
Pidemmälle matkalle aina. Jos ajan muutaman kilometrin päähän kauppaan, en riisu.