Vakuutusyhtiö: Talvitakki pitäisi riisua ajaessa
Ongelmana on, että paksun talvitakin ja mahdollisesti vielä huivien ja muiden asusteiden päällä makaava turvavyö jää auttamatta löysälle. Kolarissa turvavyön ja ihmiskehon välissä ei kuitenkaan saisi olla juurikaan pehmustetta, sillä vyön tulisi lukittua välittömästi ja pitää vyössä istuva ihminen paikoillaan.
Paksun takin kanssa vyö ei tule riittävän tiiviisti kehoa vasten, jolloin matkustaja saattaa liikkua liian pitkälle eteen ennen vyön kiristymistä, Trygin viestintäpäällikkö Christer Kjorsvik sanoo tiedotteessa.
https://www.is.fi/autot/art-2000011718150.html
Miten on?Riisutko?
Kommentit (329)
Toihan toi nykyinen rullavyö hieman helpostusta. Entinen manuaalinen, itse säädettävä oli aika töisevä. Itsekin aikoinaan vaihdoin omaan ylpeyteeni Työkalutorilta? rullavyöt. Mutta nykyisinkään, kuka lukee käyttöohjeet? Vyön lukituksen jälkeen kiristä vyötä vetämällä jotta se on tiukasti itseäsi vasten..? Lasten kaa todella tärkeää muuten vyö on miten sattuu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti. Kuka hullu istuu sisällä talvitakki päällä?
Sellainen hullu, jolla ei ole esim. autolle lämmintä sisätilaa, tolppapaikkaa jne. Lähtiessä auto on talvella kuin pakastin. Luksusta olisi jo se, että olisi oma autopaikka.
Miten sitä autoa pystyy edes pitämään jos ei ole autopaikkaa kun kaupunkialueella mihinkään ei saa pysäköidä kuin enintään rajalliseksi ajaksi?
En minä mitään takkia ala riisumaan ajaessa, tieturvallisuus edellä mennään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin olen toppatakki päällä kaupoissa ja ravintoloissa
Ketä käy kaupoissa nykyään kun ruuat tuodaan suoraan kotiin. Ravintolassa aina pikkutakki tai kauluspaita.
Kuka, ei "ketä".
Useat käyvät kaupassa, ei siinä mitään ihmeellistä ole.
Mie käyn kaupoissa. Tuutko täänkin korjaamaan "minä, ei mie"?
Toi on miähen puhetta. Toivottavasti ei ennään tule oikolukkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluan nähdä kun vakuutusvirkailija riisuu talvitakin ja huivin sekä muut lämmikkeet pois päältä mennessään autoon 30 asteen pakkasella.
Haluan myös nähdä saman vakuutusvirkailijan lumipenkassa autonsa kanssa ilman talvivaatteita 2 tuntia sen jälkeen kun menetti autonsa hallinnan ja päätyi turvallisesti ilman talvivaatteita lumipenkkaan.
Ei niitä talvivaatteita jätetä kotiin vaan laitetaan takapenkille. Ne voi sitten pukea päälle jos päätyy turvallisesti sinne lumipenkkaan.
Talvivaatteet takapenkillä matkustavien syliin näiden omien talvivaatteiden lisäksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turvavyössä on räjähdepanos joka kiristää turvavyön kolarin sattuessa.
Talvitakin päälle kiristynyt turvavyö on väärässä kohdassa ja panos/kolari repii sisuskalut.
Vyön pitäisi kulkea lantion kohdalla, mutta talvitakin kanssa se jää vatsan päälle
Etkö tosiaan ole koskaan istunut autossa talvitakki päällä, jos uskot tuohon? Minä olen ja saan aivan mainiosti turvavyön lantion kohdalle.
MInä en saa. Olen hieman vatsakas ja käytän pitkää talvitakkia
-Mirkku 53v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketä käy kaupoissa nykyään kun ruuat tuodaan suoraan kotiin. Ravintolassa aina pikkutakki tai kauluspaita.
Kuka...
Vierailija kirjoitti:
Riisun jos hinnasta sovitaan.
Olisko hintana henki tai vammautuminen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka, ei "ketä".
Useat käyvät kaupassa, ei siinä mitään ihmeellistä ole.
Mie käyn kaupoissa. Tuutko täänkin korjaamaan "minä, ei mie"?
Toi on miähen puhetta. Toivottavasti ei ennään tule oikolukkeen.
Minä puutun armotta siihen, jos käytetään sanaa ketä silloin , kun pitäisi käyttää sanaa kuka, joka tai mikä. Samoin puutun asiaan, jos käytetään sanaa koska, vaikka pitäisi käyttää sanaa milloin.
Vierailija kirjoitti:
Toihan toi nykyinen rullavyö hieman helpostusta. Entinen manuaalinen, itse säädettävä oli aika töisevä. Itsekin aikoinaan vaihdoin omaan ylpeyteeni Työkalutorilta? rullavyöt. Mutta nykyisinkään, kuka lukee käyttöohjeet? Vyön lukituksen jälkeen kiristä vyötä vetämällä jotta se on tiukasti itseäsi vasten..? Lasten kaa todella tärkeää muuten vyö on miten sattuu!
Eiköhän tuo turvavöiden kiristämisjuttu ole opittu jo autokoulussa? Itse ainakin opetin jälkikasvuni sen tekemään, vetämään vähintään lantiovyön kireälle. Ei Rovanperäkään huvikseen vedä niitä vöitä pätkälle niin kireälle että soi - tuntuu kylläkin löysäävän heti pätkän maalissa.
Ainoa oikea ajoasu on vanhanmallinen kuljettajan puku. Näitä näkee vieläkin vanhemmilla romanimiehillä. Siihen kuuluu takki, pussihousut ja mustat nahkasaappaat, mieluiten jatsarimalliset. Päässä on ajurin koppalakki. Puku on useimmiten tummansininen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talvitakin päälle kiristynyt turvavyö on väärässä kohdassa ja panos/kolari repii sisuskalut.
Vyön pitäisi kulkea lantion kohdalla, mutta talvitakin kanssa se jää vatsan päälle
Etkö tosiaan ole koskaan istunut autossa talvitakki päällä, jos uskot tuohon? Minä olen ja saan aivan mainiosti turvavyön lantion kohdalle.
-Mirkku 53v
Avaa se takki ja laita liepeet sivuille, vyö röllin alta.
- Keijo-Annikki 57v
En riisu. Ei ole kyllä tullut mieleenkään, että se olisi turvallisuusriski.
Aika epäkäytännöllistä kyllä, jos sitten perillä pitää ulkona pakkasessa/tuulessa/(lumi)sateessa alkaa pukeutua ulkovaatteisiin.
Riisun takin aina, se tuntuu ajaessa muutenkin pahalta ja on tiellä ja tulee kuuma. Riisun myös kyydissä ollessani.
Ajalta, jolloin turvavyöt eivät olleet ongelma.
Miltei jokaisessa, melko vanhoissakin, autoissa on räjähdyspanoksella toimivat turvavyön kiristimet. Törmäyksessä ne kiristävt vyöt ihan automaattisesti niin, että löysät poistuvat.
Ostakaa talvitakit, joissa on läpiviennit kolmipistevöiden remmeille. Problem solved.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Mirkku 53v
Avaa se takki ja laita liepeet sivuille, vyö röllin alta.
- Keijo-Annikki 57v
Jalat jäätyvät hrr...
Mulla on päällä pilkkihaalarit. Otanko ne kokonaan pois?
Ei niitä talvivaatteita jätetä kotiin vaan laitetaan takapenkille. Ne voi sitten pukea päälle jos päätyy turvallisesti sinne lumipenkkaan.