Vakuutusyhtiö: Talvitakki pitäisi riisua ajaessa
Ongelmana on, että paksun talvitakin ja mahdollisesti vielä huivien ja muiden asusteiden päällä makaava turvavyö jää auttamatta löysälle. Kolarissa turvavyön ja ihmiskehon välissä ei kuitenkaan saisi olla juurikaan pehmustetta, sillä vyön tulisi lukittua välittömästi ja pitää vyössä istuva ihminen paikoillaan.
Paksun takin kanssa vyö ei tule riittävän tiiviisti kehoa vasten, jolloin matkustaja saattaa liikkua liian pitkälle eteen ennen vyön kiristymistä, Trygin viestintäpäällikkö Christer Kjorsvik sanoo tiedotteessa.
https://www.is.fi/autot/art-2000011718150.html
Miten on?Riisutko?
Kommentit (329)
se on nykyaikaa se, etälämmitys pelkällä sähköllä ja missä vaan
Autossa pinnat hohkaavat kylmää, mistä tulee vedon tunnetta. Palelisin ilman talvitakkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti. Kuka hullu istuu sisällä talvitakki päällä?
Minä ainakin olen toppatakki päällä kaupoissa ja ravintoloissa
Ketä käy kaupoissa nykyään kun ruuat tuodaan suoraan kotiin. Ravintolassa aina pikkutakki tai kauluspaita.
Ai ne muut onkin siellä kaupoissa ketättejä.
Vierailija kirjoitti:
Siis miten noin monella voi olla kylmä auto? Eikö teillä muka ole talvella autot lämmityksessä ennen lähtöä kun kuitenkin suomessa asutaan?
Niin, vanhana saabisti- ja meseukkona samaa mietin. Tunti roikassa sisä- ja moottorinlämmitin kytkettynä riitti. Vartti tyhjäkäyntiä ni oli tosi lämmin. On kyl tää nykyinen volkkari tosi huono lämpiimään vaikka bensaa menee. Lada oli paras muutama minuutti käyntä ja jo alkoi lämmintä tulla hyttiin. Asiasta kolmanteen. Aikanaanhan kehuttiin ettei edes turvavyötä tarvi muistaa, airbag on nopeampi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autoissa on jo iät ajat ollut systeemit, jotka kiristää löysät pois vyöstä kolaritilanteessa.
Niin kiristää, mutta liian myöhään.
Kun airbackit olivat tuloillaan niin niitä puolusteltiin niin että turvavyö olisi tarpeeton jos on airback. Eiks ne airbäkit siis enää toimikaan? Vai mikä ihme juttu tää turvavöistä vouhkaaminen on? Rullavöitä kehuttiin että unohda vöiden säätäminen, rullavyö toimii aina... Eikö ne nyt toimikaan. Joo jokkis- tai rallihommissa vedetään vyöt sikakireelle mut siviilissä airbäkki hoitaa hommat vai eikö hoida?
Vakuutusyhtiön edustajan puhuessa kannattaa ottaa varmistin pois päältä.
Ihmettelin todella tuota uutista. Meillä ei ikinä ole autossa oltu talvella sisävaatteissa, vaan aina takki päällä. Aina autossa hujuttelee tai on viimaa tms., vetää hartioihin, päähän, korviin, kylkiin. Takki suojaa.
Onko tämä taas niitä samoja neuvoja kuin että renkaatkin pitää vaihtaa liikkeessä, ei saa pysäyttää autoa vaihdon ajaksi eikä takkia saa riisua muutoin kuin ajaessa...
Mulla on automaattiset vyönkiristimet jotka tiukkaa vyöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti. Kuka hullu istuu sisällä talvitakki päällä?
Minä ainakin olen toppatakki päällä kaupoissa ja ravintoloissa
Ketä käy kaupoissa nykyään kun ruuat tuodaan suoraan kotiin. Ravintolassa aina pikkutakki tai kauluspaita.
Kuule kaupunkilais nulikka, ei tänne maaseudulle mitään ruokia tuoda. Ääliö!
Wepastolla koppi lämpöseksi ja paita päällä ajetaan
Onhan se nyt paljon mukavampikin ajaa pitkää matkaa kun ei ole paksua takkia päällä.
Vierailija kirjoitti:
Pidemmällä matkalla kyllä, mutta kaupunkiajossa en. Autoa ei saa lain mukaan käyttää lämpikäksi ennen liikkeelle lähtöä, joten en ala itseäni palelluttamaan.
Käyttää? Webasto tms päälle ennen lähtöä, siinä se.
Kuinka moni tietää ettei turvavyö saisi olla kaulaa vasten? Viiltää suonen halki.
Vierailija kirjoitti:
Wepastolla koppi lämpöseksi ja paita päällä ajetaan
Tunti riittää että auto on lämmin ensimmäiset 30 sekuntia, mutta sitten pakkanen tunkee autoon sisälle, ennenkuin moottori taas lämmittää. Takki siis päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidemmällä matkalla kyllä, mutta kaupunkiajossa en. Autoa ei saa lain mukaan käyttää lämpikäksi ennen liikkeelle lähtöä, joten en ala itseäni palelluttamaan.
Käyttää? Webasto tms päälle ennen lähtöä, siinä se.
Kauanko sulla se lämpö kestää? Häviää hetkessä vaikka avaa oven niin nopeasti kuin vain voi. Lämpö karkaa todella nopeasti.
Mulla on villatakki tai villapaita ohuen välikausitakin alla kun ajan, en riisu sitä vaan avaan vetskaria. En tykkää ajaa paksu takki päällä.
En riisu lyhyemmillä matkoilla, pidemmillä yleensä joo. Vaikka harvoin tulee niin pitkiä matkoja kuljettua, talvisin etenkään.
saattaahan siinä range kilometrillä lyhentyä ja sähköä mennä 0,10 euron verran eli ketä kiinnostaa?